کد خبر 1037286
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۹
ویلبر راس

یک نشریه چینی با انتقاد شدید از ابراز خرسندی وزیر تجارت آمریکا از شیوع ویروس «کرونا» در چین، نوشته است که این مقام آمریکایی باید بابت اظهارات غیراخلاقی‌اش عذرخواهی کند.

به گزارش مشرق، نشریه «گلوبال تایمز» که ارگان حزب کمونیست چین به شمار می‌آید، روز شنبه به انتقاد شدید از سخنان «ویلبر راس» وزیر تجارت آمریکا پرداخته که اخیرا از شیوع ویروس «کرونا» در چین ابراز خرسندی کرده و گفته است که انتشار این ویروس می‌تواند تولیدکنندگان آمریکایی را مجاب کند که خاک چین را ترک کرده و تولید محصولاتشان را در داخل آمریکا و با به‌کارگیری نیروی کار آمریکایی، انجام دهند.

بیشتر بخوانید:

مجیدی درباره «کرونا» فیلم می‌سازد

آیا کرونا یک سلاح بیولوژیک علیه اقتصاد چین است؟

گلوبال تایمز با اشاره به این اظهارات آن هم همزمان با تلاش چین برای مهار شیوع این ویروس، نوشته است: «سخت می‌توان باور کرد که این اظهارات غیراخلاقی را یک وزیر تجارت ایالات متحده گفته باشد.»

در ادامه این یادداشت آمده است: «عطوفت و اخلاق، ملاک‌های سنجش رفتار انسانی هستند. اما اظهارات راس نشانگر خودخواهی بی‌نهایتی است که به نظر می‌رسد بر طرز فکر و ارزش‌های او قالب شده است. او چنان [در این زمینه] خونسرد است که حتی آداب دیپلماتیک را هم نادیده گرفته و شیوع یک بیماری عمومی را که کشوری با جمعیت ۱.۴ میلیارد نفری با آن دست و پنجه نرم می‌کند، به عنوان فرصتی برای تحقق منافع آمریکا در نظر می‌گیرد.»

گلوبال تایمز با بیان اینکه این اظهارات «فوق‌العاده نامتناسب» از سوی جامعه جهانی و حتی مردم آمریکا محکوم می‌شود، اشاره کرده است که اظهارات راس در حالی بیان شده است که آمریکا در سال ۲۰۰۹ مبدأ شیوع مرگبار ویروس آنفولانزای H۱N۱ بود که در بیش از ۲۰۰ کشور جهان حدود ۲۸۰ هزار نفر را کشت. 

این نشریه می‌افزاید: «تصور کنید اگر یک مقام ارشد چینی در آن زمان وقتی ایالات متحده مشغول مبارزه با آن ویروس بود، گفته بود که شیوع آنفولانزا به اقتصاد ایالات متحده آسیب می‌زند و میزان سرمایه‌گذاری جهانی در چین را افزایش می‌دهد. آن وقت دیدگاه آمریکایی‌ها و جامعه جهانی چه بود؟ در حالی که ویروس کرونا شیوع پیدا کرده، تنها چیزی که راس به آن فکر می‌کند، بازگشت تولید به ایالات متحده است. او بیش از حد کوتاه‌نگر است.»

در ادامه این یادداشت اشاره شده است که این ویروس هیچ حد و مرزی نمی‌شناسد و ممکن است آمریکا نیز با آن درگیر شود. گلوبال تایمز رویکرد دولت چین در مقابله با این ویروس را «مسئولانه» خوانده و نوشته است که اگر عملکرد مناسب پکن نبود، اکنون اقتصاد جهان و به خصوص اقتصاد آمریکا به واسطه شیوع این ویروس با ضربات جدی روبرو می‌شد.

گلوبال تایمز با بیان اینکه آمریکا و چین باید با همکاری یکدیگر برای مهار کرونا تلاش کنند، نوشته است که راس حتی در خصوص بازگشت تولید به آمریکا هم اشتباه کرده و با اظهاراتش بی‌اطلاعی خود در این حوزه را نشان داده است، چراکه «هرچند این شیوع بر صنعت تولید چین برخی آثاری منفی خواهد داشت، اما این آثار کوتاه‌مدت خواهد بود. به واسطه اقدامات مسئولانه متعددی که انجام شده، این شیوع هم در اسرع وقت پایان می‌یابد... صنعت تولید چین بعد از پایان این شیوع، بار دیگر احیا می‌شود.»

در پایان این یادداشت با اشاره به اینکه بازگشت تولید به آمریکا، به سیاست‌های واشنگتن و نه شیوع یک بیماری، وابسته است، آمده است: «راس نباید ساده‌لوحانه بازگشت تولید را با شیوع بیماری ترکیب کند. اگر او واقعا انتظار دارد که ویروس کرونا تولید را به ایالات متحده بازگرداند، این امید او با پایان شیوع کرونا در هم می‌شکند. امید است که اظهارات نامناسب راس طرز فکر تنها تعداد اندکی از سیاستمداران آمریکایی باشد. او باید به نحوی مناسب عذرخواهی کند.»

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 4
  • IR ۲۲:۳۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۲
    29 1
    با عرض پوزش این تروریستا فقط زبان عین الاسد رو می فهمن. اوباما باشه ترامپ باشه بوش باشه هر الاغی راس کار باشه همینه
    • IR ۲۲:۵۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۲
      20 1
      دقیقا . یک انسان چقدر باید سنگدل و بد عاقبت باشد که از به خطر افتادن جان توده مردم ابراز خرسندی کند و آن را جار بزند .
  • ناشناس IR ۰۰:۱۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۳
    9 1
    هر روز که میگذره بیشتر متوجه میشم که آمریکا واقعا شیطان
  • FR ۰۲:۵۸ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۳
    4 1
    آمریکا شیطان بزرگ منشا همه خباثتها.
  • مهرناز IR ۰۶:۲۷ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۳
    0 1
    اکنون دوران جکومت مداری فالانژ های احمق بر کاخ سفید امریکا می باشد " تا زمانی ادامه خواهد داشت " تا مردمان امریکا نهیبی به خود بزنند " این افراد را از بالا به پائین بکشند.
  • IR ۰۸:۰۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۳
    0 0
    امریکا فقط زبان خودم و همه دنیا به هیچ را میفهمد.
  • IR ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۳
    8 0
    امریکایی ها همان گانگسترهای وحشی سابق هستن فقط کت و شلوار پوشیده و کراوات زده اند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس