کد خبر 1036945
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۳
تأیید طرح شفافیت مالی کاندیداهای انتخابات مجلس در شورای نگهبان

3 روز پیش سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در توئیتی با حمله به شورای نگهبان، حرف برخی جریانات و اشخاص شناخته شده اصلاح‌طلب را تکرار کرد و مدعی شد این شورا اغلب نامزدهای انتخابات را ردصلاحیت کرده است.

به گزارش مشرق، حملات به شورای نگهبان و زیر سوال بردن پروسه بررسی صلاحیت متقاضیان شرکت در انتخابات، دیگر محدود به یک جناح سیاسی در داخل کشور نمی‌شود، این را می‌توان از مواضع چند ماه اخیر مقامات آمریکایی برای زیر سوال بردن پروسه انتخابات فهمید؛ به گونه‌ای که 3 روز پیش مورگان اورتگاس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در توئیتی با حمله به شورای نگهبان، حرف برخی جریانات و اشخاص شناخته شده اصلاح‌طلب را تکرار کرد و مدعی شد این شورا اغلب نامزدهای انتخابات را ردصلاحیت کرده است و «همه کاندیداهای باقیمانده هم‌شکل هستند».

بیشتر بخوانید:

اما رد پای نخستین دخالت‌های خارجی در روند یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی را که دوم اسفندماه سال جاری برگزار می‌شود، می‌توان در توئیت یک ماه قبل مایک پمپئو، وزیرخارجه ایالات متحده آمریکا پیدا کرد. وی چند روز قبل از عملیات تروریستی به شهادت رساندن سردار سلیمانی در توئیتی نوشت: «انتخابات پارلمان ایران 2 ماه دیگر برگزار می‌شود اما رژیم پیش‌تر با رد صلاحیت بیش از 1000 نامزد به دستکاری در آن پرداخته است. ما در کنار مردم ایران که خواستار آن هستند که صدای‌شان شنیده شود، می‌ایستیم».

در حالی که پس از این موضع مداخله‌گرانه، از دولتمردان انتظار واکنش تندی به این اظهارات می‌رفت اما در نهایت آنچه رخ داد تکرار موضعی مشابه از سوی رئیس‌جمهور بود. چهارشنبه بیست‌وپنجم دی‌ماه حسن روحانی در جلسه هیأت دولت گفت: «همه آنهایی که در این انتخابات نقش دارید، از شما خواهش می‌کنم آنجایی که روشن است تا صلاحیت فردی رد شود، آن را رد کنید اما آن جاهایی که نامشخص است یا احتمالات ضعیف است، مردم را ناراحت نکنید. به مردم نگوییم که در برابر یک صندلی مجلس ۱۷ نفر، ۱۷۰ یا ۱۷۰۰ نفر کاندیدا هستند، ببینیم از چند جناح ۱۷۰۰ نفر کاندیدا هستند؟ ۱۷ نفر از چند جناح، از یک جناح؟ اینکه انتخابات نمی‌شود. مثل اینکه در مغازه‌ای از یک جنس، ۲ هزار عدد وجود داشته باشد». ساعاتی بعد از این اظهارات رئیس‌جمهور، عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: «جنجال برای تایید افراد فاقد صلاحیت تازگی ندارد اما پیشگامی رئیس‌جمهور در این پروژه ضدملی، تاسف‌بار است. البته نمی‌دانستیم عدم تایید بستگان به معنی حذف جناح‌های دیگر است».

یک هفته بعد از اظهارات روحانی، آیت‌الله احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان در حاشیه جلسه این شورا در روز چهارشنبه دوم بهمن‌ماه با گلایه از اظهارات اخیر رئیس‌جمهور نسبت به بررسی صلاحیت‌ها و سوء‌استفاده وزیر خارجه آمریکا از آن، متذکر شد: «در شرایط فعلی، کشور نیاز به آرامش و امیدآفرینی دارد و آقای رئیس‌جمهور نباید اظهاراتی داشته باشد که خدای نکرده افکار عمومی را نگران کند یا موجب یأس مردم شده و مورد سوء‌استفاده دشمنان قرار گیرد. شورای نگهبان از تایید یا رد صلاحیت هیچ فردی منتفع یا متضرر نمی‌شود و برایش این جناح یا آن جناح فرقی ندارد و فقط به مر قانون عمل می‌کند»

منبع: وطن امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس