کد خبر 1036808
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۵
عطوان: مرحله بعدی «معامله قرن» اشغال اردن، مصر و عربستان است

نویسنده مشهور جهان عرب نوشت: رژیم آپارتایدی که دولت ترامپ به درخواست اسرائیل خواهان احیای آن در فلسطین است با قدرت مقاومت سرنگون می‌شود زیرا معامله قرن تنها بخشی از پروژه اسرائیل بزرگ است.

به گزارش مشرق، روزنامه فرامنطقه‌ای رای الیوم در بخش سخن سردبیر خود به قلم «عبدالباری عطوان» یادداشتی را در خصوص طرح آمریکایی معامله قرن منتشر کرد و گسرتش مقاومت مسلحانه در همه خاک فلسطین و نه سیاست‌های سازشکارانه یا رجوع به نهادهای بین المللی را راه مقابله با آن دانست.

بیشتر بخوانید:

تشکیلات خودگردان واردات کالاهای اسرائیلی را ممنوع کرد

عکس/ محکومیت «معامله قرن» در پایتخت یمن

رونمایی از معامله قرن هم آراء حزب نتانیاهو را افزایش نداد

در عنوان این یادداشت آمده است: «این یک سند تسلیم و نه طرح سازش است. این احیای مجدد نظام نژادپرستانه بانتوستان در آفریقای جنوبی است اما کسی که اشغالگران اسرائیل را از جنوب لبنان و غزه بیرون کرد معامله قرن را سرنگون خواهد کرد.» ما فلسطینی‌ها باید اعتراف کنیم که ۲۶ سال مذاکره و هماهنگی امنیتی (اشاره به توافقات اسلو) ما را به این نتیجه خفت بار رسانده است».

نویسنده، معامله قرن در شکل و سیاق اعلام شده آن را سند تسلیمی خواند که دونالد ترامپ معمار آن و بنیامین نتانیاهو دنباله رو آن تقدیم ملت و رهبران فلسطین می‌کنند. 

وی با بیان اینکه طرح ترامپ برای جداسازی نژادی، بی درنگ ایجاد منطقه بانتوستان را به ذهن متبادر می‌کند که سنگ‌بنای آپارتاید بزرگِ آفریقای جنوبی بود، گفت: «ما در برابر یک ساختار قدیمی متجدد از رژیم آپارتاید در آفریقای جنوبی هستیم که همه دنیا به مبارزه با آن پرداخت و توانست آن را سرنگون کند. در این طرح سهم فلسطینی‌ها محله هایی پرجمعیت از سه منطقه الف، ب و غزه است به گونه‌ای که امنیت، منابع آب و حریم هوایی کاملا تحت کنترل رژیم صهیونیستی است.»

«بانتوستان» نام اراضی‌ای بود که در دوران آپارتاید آفریقای جنوبی برای ساکنان سیاه‌پوست آفریقای جنوبی و جنوب غرب آفریقا در نظر گرفته شده بود. 

در ادامه یادداشت مواضع تشکیلات خودگردان در قبال معامله قرن ناکافی خوانده شده و آمده است: «درست است که تشکیلات خودگردان و دیگر گروه‌های فلسطینی آشکارا مخالفت خود را با معامله قرن نشان دادند، اما این مخالفت اگر با گام‌های عملی برای همه اشکال مقاومت در برابر اشغالگران همراه نشود جدی به نظر نمی‌رسد.

به عقیده عطوان رفتن به سمت اتحادیه عرب یا التماس دلسوزی از پایتخت‌های اروپایی و نهادهای بین المللی راه چاره نیست، زیرا گویی فراموش شده که ۲۶ سال مذاکره و تشویق کشورهای عربی به عادی سازی و ایراد سخنرانی‌های مفصل در تریبون سازمان ملل و پیوستن به نهادهای بین المللی فقط موجب خفت و خواری بوده و دردناک‌تر اینکه که تشکیلات خودگردان و رئیس آن همچنان به همان خط مشی خود در هماهنگی امنیتی با اسرائیل پایبند است.

نویسنده با تاکید بر اینکه وعده محمود عباس برای تغییر رویکردش نباید با گدایی بیشتر مذاکرات و تکرار قطعنامه‌های بین المللی همراه باشد، گفت: «در حال حاضر باید آتش مقاومت شعله ور شود و ملت فلسطین را به خروش آورد و اوضاع را به همان نقطه اول بازگرداند. یعنی ملتی مقاوم در برابر اشغالگری ایجاد شود، تشکیلات خودگردان منحل می‌شود، هماهنگی امنیتی و توافقنامه اسلو لغو شود و اجازه داد ملت فلسطین خودشان سرنوشتشان را تعیین کنند و رهبرانشان را برای مرحله آتی انتخاب کنند».

رای الیوم نوشت: «رژیم آپارتایدی که دولت ترامپ به درخواست اسرائیل خواهان احیای آن در فلسطین است با قدرت مقاومت سرنگون می‌شود و ماندلای فلسطینی از میان خاکستر این معامله دیر یا زود سر بیرون خواهد آورد. انتفاضه اول رژیم اشغالگر را وادار کرد برای نجات خود به دنیا متوسل شود و وجود ملتی مبارز به نام ملت فلسطین را به رسمیت شناسد و انتفاضه مسلحانه دوم قدرت‌های بزرگ را به ایجاد فوری  نقشه راه و تشکیل کمیته چهارجانبه صلح کشاند».

نویسنده سرنگونی معامله قرن را نظیر سرنگونی رژیم اسرائیل در نوار غزه و قبل از آن در جنوب لبنان قطعی خواند و گفت: « اما این امر فقط با همه اشکال مقاومت و نه با خط مشی تشکیلات خودگردان محقق می‌شود که با رویکرد تسلیم پیش می‌رود و همچنان محافظ امنیت اسرائیل است چیزی که بدترین و خوارترین سابقه در تاریخ انقلاب های جهان است».

عطوان گفت: «ملت فلسطین حالا در برابر خطرناک‌ترین دو راهی تاریخ قرار گرفته‌ است یا باید از خاک، ناموس و شرافت خود بگذرد و رشوه۵۰ میلیارد دلاری مسمومی را که ترامپ از گاوهای شیرده عربی دوشیده است به عنوان بهای فلسطین بپذیرد که توهینی بزرگ‌تر از این نیست یا در برابر این توطئه همانند دیگر ملت‌ها مقاومت کنند. مقاومت حقی مشروع بر اساس قوانین بین المللی است و موجب آزادی بیش از ۱۷۰ کشور عضو سازمان ملل شده است و اینجا جای حرف زدن از موازنه‌های قوا و سنگینی آن به نفع دشمن نیست، زیرا این بهانه شکست خورده‌های خوار و ناکام است».

نویسنده در ادامه هشدار داد: «ما در حال حاضر در مرحله دوم ایجاد اسرائیل بزرگ به سر می‌بریم همه فلسطین تحت حکومت صهیونیست‌ها قرار گرفته است و گام بعدی الحاق اردن و به دنبال آن عراق، مصر و عربستان به اسرائیل است و از همین رو همه عرب‌ها و مسلمانان برای مقابله با این خطر باید متحد شوند.»

در پایان این یادداشت آمده اسـت:«معامله قرن هرگز تصویب نمی‌شود، زیرا محور مقاومت و ملت فلسطین آماده انقلاب هستند، همان گونه که هزاران فلسطینی پس از شکست سال ۱۹۶۷ برای مقاومت برابر اشغالگری زاده شدند و مقاومت به عنوان پاسخی به توافقات اسلو شکل گرفت و حالا هم مجددا انقلاب خواهند کرد و جایگزین‌هایی را خلق می‌کنند که پرچم مقاومت را مجددا بر دوش خواهد گرفت.»

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۰:۲۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۱
    0 0
    معامله قرن همان نوزاد مرده است اما در واقع موجب افشای رویای اسراییل و برملا شدن چهره مزورانه دولت امریکا شد. اسراییل اعلام کرد که بدنبال چیست، اگر عربها از این فرصت برای هجوم به اسراییل استفاده نکنند فرصتی را از دست داده اند که میتواند عواقب شومی داشته باشد.
  • IR ۲۱:۰۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۱
    0 0
    حتی از حمله به آمریکا در عین الاسد اینقد خوشحال نشده بودم که از رونمایی این به اصطلاح معامله ی قرن شدم، گور اسراییل و آمریکا کنده شد.. تا چند ماه دیگه دفن می شین. :)
  • IR ۲۱:۲۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۱
    0 0
    از پاره آجر به تیرکمون و از اونجا به چاقو میوه خوری و اخیراً خمپاره و نارنجک و کلاش. دست از سر این بیچاره ها بردارید...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس