انگلیس

انگلیس بالاخره امشب بعد از ۳ سال کشمکش سیاسی غزل خداحافظی از اتحادیه اروپا را خوانده و به عنوان اولین عضو این تشکل را بعد از ۴۷ سال ترک خواهد کرد.

به گزارش مشرق، بالاخره بیش از ۳ سال بعد از برگزاری همه پرسی برگزیت،  انگلیس امشب در تاریخ ۳۱ ژانویه ( ۱۱ بهمن ماه) ۴۷ سال بعد از عضویت در اتحادیه اروپا به عنوان اولین عضو این اتحادیه از این تشکل خارج می شود.

طبق زمان‌بندی، برگزیت رأس ساعت ۲۳ به وقت اروپای مرکزی و ۲۴ به وقت بریتانیا رسماً انجام می‌شود و بالاخره  بعد از برگزاری دو دوره انتخابات و سه نخست وزیر و سه سال کشمکش و دعوای سیاسی سناریوی برگزیت امشب رقم می خورد.

 بیشتر بخوانید:

اروپا درباره سیاست زورگویی علیه تهران به آمریکا هشدار داد

جدال لفظی معاون پارلمان اروپا با رهبر حزب برگزیت

بسیاری رسانه ها خبر تصویب برگزیت در پارلمان اروپا را  با عنوان  خداحافظی همراه با اشک و حسرت اروپا از انگلیس تیتر زدند.

قرار است همزمان با انجام رسمی برگزیت ، ساعتی شمارش معکوس آن را بر دیوار ساختمان نخست‌وزیری بریتانیا نمایش دهد و در لندن و نزدیک پارلمان نیز مراسم آتش‌بازی انجام شود.

بعد از وقوع رسمی سناریوی برگزیت مرحله گذار ۱۱ ماهه بعد از آن  آغاز می شود. انگلیس و اتحادیه اروپا در این دوران باید مذاکرات سخت و فشرده ای را درباره مناسبت آینده بروکسل-لندن انجام دهند. انگلیس در دوران گذار پسا برگزیت همچنان در بازار داخلی و اتحادیه گمرکی اروپا باقی خواهد ماند.

پارلمان اروپا روز چهارشنبه بالاخره توافق برگزیت را تصویب کرد تا آخرین مانع برای وقوع این سناریو هم برداشته شده و انگلیس وارد تونلی شود که البته به گفته بسیاری کارشناسان پایان آن مشخص نیست.

بازار داغ اظهار نظر مقامات اروپایی در آستانه وقوع برگزیت

در آستانه وقوع رسمی سناریوی برگزیت اظهار نظرهای مقامات اروپایی و انگلیسی موافق و مخالف با این سناریو بار دیگر داغ شده و هر یک به نوعی تلاش می‌کنند جو متشنجی که ممکن است بعد از وقوع این اتفاق تاریخی رخ دهد را تلطیف کنند.

"آنکه رهلینگر" از سیاستمداران بلند پایه حزب سوسیال دموکرات آلمان برگزیت را همچنان یک حماقت سیاسی و اقتصادی هم برای انگلیس و هم برای تمام اروپا نامیده است.

"دیوید ساسولی"، رئیس پارلمان اروپا از یک روز غم انگیز سخن به میان آورده و برخی نمایندگان پارلمان اروپا هم در روز رای گیری برای برگزیت نتوانستند جلوی اشک‌های خود به دلیل این خداحافظی غم انگیز را بگیرند.

نمایندگان پارلمان اروپا در واقع برای جلوگیری از سناریویی بدتر ( برگزیت سخت) به سناریوی بدی رای دادند.

"مانفرد وبر"، رئیس فراکسیون محافظه کاران در پارلمان اروپا اعتقاد دارد که برگزیت خطای بزرگی بود.

رئیس فراکسیون سوسیال دموکرات‌ها در پارلمان اروپا هم در حالی که اشک در چشمانش حلقه زده بود به برگزیت رای مثبت داد.

بسیاری مقامات اروپایی هم به امید دیدار مجدد با انگلیس خداحافظی کردند. رئیس فراکسیون لیبرال ها در پارلمان اروپا در این باره ابراز اطمینان کرد که پرچم آبی اتحادیه اروپا با ستاره های زرد یک روز دوباره در انگلیس به اهتزار در خواهد آمد. سبزهای پارلمان اروپا هم درباره دیدار مجدد انگلیس ابراز امیدواری کردند.

 "فرانس تیرمانس"، معاون رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا هم در این باره ابراز اطمینان کرد که فرزندانش عضویت مجدد انگلیس در اتحادیه اروپا را تجربه خواهند کرد. وی برگزیت را سناریوی دردآور هم برای اروپا و هم انگلیس ارزیابی کرد.

در این میان "نایجل فاراژ"، رهبر حزب برگزیت انگلیس که از وقوع این سناریو بسیار خرسند است، نمک بر زخم منتقدان برگزیت پاشیده و گفته که انتظار خروج کشورهای دیگری از اتحادیه اروپا را باید داشت و نامزدهای لحتمالی را دانمارک، فرانسه و ایتالیا نامیده است.

وی اتحادیه اروپا را یک پروژه سیاسی بسیار خطرناک و ضد دموکراتیک نامیده و تاکید کرده که خواهان جدایی آن است و در این راستا تلاش می‌کند.

فاراژ همچنین با توجه به مذاکرات سخت پیش روی اتحادیه اروپا و انگلیس در دوران گذار، وقوع برگزیت سخت را رد نکرد.

پیتر آلتمایر، وزیر اقتصاد آلمان هم خروج انگلیس از اروپا را نقطه عطف دشواری برای اروپا دانسته و در عین حال آن را یک فرصت برای پیشبرد روند اصلاحات و تقویت اتحادیه اروپا ارزیابی کرد.

بیانیه بروکسل در آستانه برگزیت

سران اتحادیه اروپا هم در آستانه وقوع برگزیت تلاش کردند تا این اتحادیه را همچنان تشکلی قدرتمند نشان دهند. آن ها پیشنهاد یک شراکت تنگاتنگ با اتحادیه اروپا را به انگلیس داده‌اند.

"اورزولا فون در لاین"، رئیس کمیسیون اروپایی، "چارلز میشل"، رئیس شورای اروپایی و "دیوید ساسولی"، رئیس پارلمان اتحادیه اروپا امروز ( جمعه) در بیانیه مشترکی ضمن تاکید بر حفظ قدرت و وحدت اتحادیه اروپا گفتند: این مسئله واضح است که انگلیس امتیازات عضویت در اتحادیه اروپا را از دست خواهد داد.

مقامات اروپایی در بیانیه خود تاکید کردند که با وقوع برگزیت در شب شنبه یک دوران جدید برای اروپا آغاز خواهد شد.

آنها تاکید کردند: "در سال های اخیر ما به عنوان نهاد و مردم به هم نزدیک شده‌ایم. همه دوباره آگاه شده اند که اتحادیه اروپا بیش از یک قدرت اقتصادی و یک بازار است. ما ارزش‌های مشترکی داریم و با هم قدرتمندتر هستیم."

اتحادیه اروپا همچنین روز جمعه این پیام را در یک فیلم تبلیغاتی در توییتر منتشر کرد.

در بیانیه سه مقام مهم اروپایی همچنین بر موضع اروپا در مذاکرات پیش رو با لندن اشاره شده است.

در این بیانیه آمده است: با اراده قوی می توان یک شراکت پایدار، مثبت و معقول را ایجاد کرد.

"هایکو ماس"، وزیر امور خارجه آلمان هم با ابراز خرسندی از رفع شدن خطر خروج بدون توافق انگلیس از اتحادیه اروپا این اتحادیه را موظف دانست که تصمیمات درستی را برای دوران پسا برگزیت اتخاذ کند.

هایکو ماس در عین حال مذاکرات پسا برگزیت با انگلیس در دوران گذار ۱۱ ماهه که مد نظر "بوریس جانسون"، نخست وزیر انگلیس است را مذاکراتی فشرده تحت فشار زمان دانست و با اشاره به اینکه جانسون تمدید تاریخ این مذاکرات را رد کرده است گفت: ما نمی توانیم تا پایان سال ۲۰۲۰ به همه جزئیات مناسبات خود بپردازیم.

هایکو ماس در عین حال بر لزوم مناسبات تنگاتنگ با انگلیس بعد از خروج آن از اتحادیه اروپا تاکید کرد.

وزیر امور خارجه آلمان همچنین امکان تقلید سایر اعضای اتحادیه روپا از انگلیس و وقوع سناریوهای مشابه را رد کرد.

وی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا را خداحافظی ندانسته و از آن با کلمه جدایی یاد کرده و گفت: "من به شما می گویم که حیف شد که شما رفتید، بگذارید ما با هم دوست بمانیم و درباره نزدیکترین شراکت مم کن به توافق برسیم. ما می خواهیم مذاکرت را با این روال ادامه دهیم."

"کاترینا بارلی"، معاون رئیس پارلمان اروپا هم روز تصویب برگزیت در این تشکل را روزی غم انگیز نامیده و گفت: ما یک عضو مهم اتحادیه اروپا را از دست دادیم.

لندن در شب جدایی

صادق خان، شهردار لندن هم در آستانه برگزیت اعلام کرد: «گرچه بریتانیا امروز اروپا را ترک می‌کند، اما لندن همیشه شهری جهانی و اروپایی باقی می‌ماند.»

با این همه در آستانه وقوع برگزیت هزاران بریتانیایی که خارج از این کشور زندگی می‌کنند و هزاران شهروند اروپا که در بریتانیا به سر می‌برند به روشنی نمی‌دانند دقیقا چه در انتظارشان است و کار و زندگی‌شان دستخوش چه تغییراتی قرار خواهد گرفت.

کارشناسان احتمال می‌دهند طرفین مذاکرات می‌آیند تا بر سر آنچه «حداقل حیاتی» نامیده می‌شود توافق کنند، و همچنین بعید می‌دانند اروپا مالیات گمرکی خاصی بر تولیدات بریتانیا و یا میزان واردات آنها وضع کند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • DE ۱۸:۳۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۲
    0 0
    به خاک می سپاریمش

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس