کد خبر 1036720
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۵
چین

با وجود تحریم‌های آمریکا، چین در سال گذشته میلادی ۱۴.۷۷ میلیون تن نفت از ایران خرید؛ این درحالی است که به علت جنگ تجاری با آمریکا، خرید نفت از این کشور نصف شد.

به گزارش مشرق به نقل از رویترز، چین علی رغم فشارهای آمریکا برای نخریدن نفت از ایران، در سال ۲۰۱۹ به خرید نفت از ایران ادامه داده اما احتمالا بیشتر این خریدها به ذخایر دولتی این کشور وارد شده است.

بر اساس آمارهای گمرک چین، پکن در دسامبر ۲۰۱۹ حدود ۴۰۵ هزار تن نفت از ایران خریده است و به طور کلی در این سال ۱۴.۷۷ میلیون تن نفت از ایران خرید داشته که نسبت به سال ۲۰۱۸ حدودا نصف شده است.

آمارهای گمرک چین نشان داد واردات نفت این کشور از عربستان در سال ۲۰۱۹ نزدیک به ۴۷ درصد افزایش یافته اما محموله های نفتی ماه دسامبر این کشور نسبت به سال پیش از آن ثابت مانده است.

بیشتر بخوانید:

این افزایش چشمگیر محموله های صادراتی نفت عربستان به چین، به دنبال اتخاذ یک استراتژی بازاریابی آرامکو صورت گرفت که بر اساس آن این شرکت حداقل دو قرارداد جدید با پالایشگاه های خصوصی چین امضا کرد. این قراردادها از اواخر سال ۲۰۱۸ اجرایی شد. آرامکو، پیش از آن، تنها با پالایشگاه های دولتی چین قراردادهای بلند مدت امضا می کرد.

بر اساس این آمار، محموله های نفتی روانه شده به سوی چین از سوی عربستان در سال ۲۰۱۹، در مجموع رکورد ۸۳.۳۲ میلیون تن برابر با ۱.۶۷ میلیون بشکه در روز را شکست. رقم صادرات در ماه دسامبر به رقم ۶.۹۹ میلیون تن رسید.

بر اساس این آمار، روسیه، دومین تامین کننده نفت چین، ۷۷.۶۴ میلیون تن نفت در سال ۲۰۱۹ به این کشور صادر کرده است که حدود ۱.۵۵ میلیون تن در روز به شمار می رود که ۹ درصد بیش از سال پیش از آن است. تقاضا از سوی پالایشگاه‌های مستقل چین برای نفت ESPO روسیه، سبب این افزایش شده است.

واردات نفت چین از آمریکا به علت جنگ تجاری ادامه دار دو کشور به علت آسیب دید و در سال ۲۰۱۹ تقریبا نصف شد و به ۶.۳۵ میلیون تن رسید. پکن در ماه دسامبر هیچ خرید نفتی از آمریکا نداشت.

با این حال، انتظار می رود خرید نفت این کشور از آمریکا در سال ۲۰۲۰ افزایش یابد زیرا این کشور بر اساس فاز نخست توافق تجاری متعهد شده است در طی دو سال آینده ۵۲.۴ میلیون محصول انرژی آمریکا را بخرد.

افزایش واردات از آمریکا سبب خواهد شد تا واردکنندگان سفارش های مشابه یا گران تر از برزیل و غرب آفریقا را کاهش دهند.

در عین حال، خرید مستقیم چین از ونزوئلا برای سومین ماه متوالی برای جلوگیری از تحریم های آمریکا متوقف شده است.

آمارهای گمرک چین نشان می دهد واردات سالانه نفت از ونزوئلا حدودا به یک سوم کاهش یافته و به ۱۱.۳۹ میلیون تن رسیده است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس