ابومهدی و حاج قاسم

او به خبرگزاری فرانسه گفته که این دو فرمانده نظامی، در زمان‌هایی "نقش وحدت‌آفرین" داشتند و هنوز کسی نتوانسته "خلاء" نبود آنها را پر کند.

به گزارش مشرق، یک مقام عراقی مدعی شده علت ناتوانی عراق در انتخاب نامزد نخست‌وزیر جدید، شهادت دو فرمانده ایرانی و عراقی است که نقش "معامله‌گران کلیدی" را داشتند. نامزد نخست‌وزیری عراق علاوه بر احزاب، به "تاییدیه گروه‌های شیعه" هم نیاز دارند.

دویچه وله در این باره گزارش داد که احزاب سیاسی عراق که هنوز نتوانستند برای انتخاب کاندیدای نخست‌وزیری به توافق برسند، با هشدار رئیس جمهوری عراق مواجه شدند. این احزاب و فراکسیون‌ها فقط سه روز مهلت دارند نامزد مورد نظر خود را معرفی کنند.

بیشتر بخوانید:

یک مقام ارشد دولت عراق مدعی شده که احزاب سیاسی به دلیل نبود "دو معامله‌گر کلیدی"، یعنی قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران و ابومهدی المهندس، فرمانده حشدالشعبی عراق تاکنون نتوانستند به توافق برسند.

او به خبرگزاری فرانسه گفته که این دو فرمانده نظامی، در زمان‌هایی "نقش وحدت‌آفرین" داشتند و هنوز کسی نتوانسته "خلاء" نبود آنها را پر کند.

این دو نفر یک ماه گذشته در حمله تروریستی پهبادهای نیروهای آمریکایی در نزدیکی فرودگاه بغداد به شهادت رسیدند.

خبرگزاری فرانسه با اشاره به تشتت آرای میان احزاب عراقی، گزارش کرد که کاندیداهای مورد نظر برای سمت نخست‌وزیری عراق، نه تنها باید از منظر سیاسی مورد تایید جناح‌ها و احزاب باشند، بلکه از منظر گرایش مذهبی نیز به "تاییدیه گروه‌های شیعه" نیاز دارند.

عدم توافق فراکسیون های سیاسی عراق باعث شده تا برهم صالح، رئیس جمهوری عراق در بیانیه‌ای که روز چهارشنبه ۲۹ ژانویه منتشر کرد از آنها بخواهد تا شنبه آینده نامزد مورد نظر خود برای مقام نخست‌وزیری این کشور را معرفی کنند. او گفته است که در غیر این‌صورت او خود در این باره تصمیم خواهد گرفت.

عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر مستعفی که ماه دسامبر پس از دو ماه اعتراضات مرگبار علیه دولت خود، از این سمت کنار کشید، فعلاً در مقام سرپرست دولت حضور دارد.

در بیانیه برهم صالح، به اوضاع پیچیده و "مخاطره‌آمیز" عراق اشاره شده و آمده است: «اگر فراکسیون‌های مربوطه نتوانند تا روز شنبه آتی نامزد نخست وزیری را معرفی کنند، من بر خود واجب می‌دانم که با عمل به اختیارات قانونی خود، شخصیت مورد قبول پارلمان و مردم را در چارچوب رایزنی‌هایی‌ که در مرحله اخیر با گروه‌های سیاسی و مردمی انجام داده‌ام، برای تصدی منصب نخست‌وزیری معرفی کنم.»

براساس قانون اساسی عراق، بزرگترین گروه پارلمان باید طی ۱۵ روز، نخست‌وزیر جدید را معرفی کند تا بعد از انتصاب او توسط رئیس جمهور، رئیس دولت بتواند طی یک ماه، کابینه خود را معرفی و دولت آغاز به کار کند.

بیانیه برهم صالح در شرایطی منتشر شده که عراق بیش از هرزمان با جدال میان جناح‌های سیاسی مختلف در این کشور روبروست و صحنه جنگ نیابتی ایران و آمریکا شده است. روزی نیست که خیابان‌های شهرهای مختلف این کشور شاهد اعتراضات خونین نباشند. صدها نفر تاکنون در این اعتراضات کشته شده‌اند.

منبع: جام نیوز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس