کد خبر 1036611
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۲:۲۰
ترامپ

"ژنرال‌هایی که سال‌ها در میادین جنگ حضور داشته‌اند برایشان این حرفها سنگین بود به ویژه از سوی کسی که برای نرفتن به جنگ ویتنام برگه و سند طفره رفتن جور کرده بود."

به گزارش مشرق، کتاب تازه منتشر شده‌ دو گزارشگر برجسته واشنگتن پست، کارول لئونینگ و فیلیپ راکر، تحت عنوان "نابغه با ثبات، محک ترامپ برای آمریکا" در یک هفته گذشته بارها در رسانه‌های آمریکا مورد توجه قرار گرفته است.

عنوان کتاب به جمله معروف دونالد ترامپ در تعریف از خودش اشاره دارد که رئیس جمهور آمریکا بارها آن را در زمان و مکان‌های مختلف عنوان کرده: "من یک نابغه با ثبات هستم".

نویسندگان کتاب گفته اند نوشته آنها حاصل گفتگو با ۲۰۰ مقام فعلی و سابق دولتی است؛ مقام‌هایی که بسیاری از آنها شاهد مستقیم رفتار و اظهارات ترامپ بوده‌اند و به اتفاقات مهمی اشاره می‌کنند که کنار هم چیدن آنها به خواننده در ترسیم نیمرخ کرداری رئیس جمهور آمریکا کمک می‌کند.

یکی از جالب‌ترین بخش‌های این کتاب روایتی است از جلسه‌ای است برای توجیه و شاید هم کمی آموزش به دونالد ترامپ تازه وارد کاخ‌سفید شده که در ژوئیه سال ۲۰۱۷ و در "اتاق جنگ" پنتاگون برگزار شده و در آن علاوه بر بالاترین مقام‌های نظامی چون ژنرال جیمز متیس، وزیر دفاع وقت، مایک پنس، معاون رئیس‌جمهور و رکس تیلرسون، وزیر خارجه وقت و استیو بنن، مشاور امنیت ملی وقت هم حضور داشته‌اند.

"ژنرال‌ها و وزیر خارجه گمان می‌کردند که باید با ارایه تاریخچه مختصری از وضعیت استقرار نظامی نیروهای آمریکایی در نقاطی چون کره‌جنوبی دونالد ترامپ را از ارکان اصلی دکترین نظامی ایالات متحده آگاه کنند؛ شاید هم کمی اظهارت تند او درباره ناتو، خروج سربازان از کره‌جنوبی و تهدید اتمی پیونگ‌یانگ را تعدیل کنند."

بنابر آنچه نویسندگان به نقل از حاضران در این جلسه نوشته‌اند پس از توضیح چندباره ژنرال‌ها به دونالد ترامپ درباره ضرورت حمایت از ناتو یا هزینه کردن برای استقرار نیروها در کره‌جنوبی و پس از این که او از جنگ افغانستان به عنوان یک شکست یاد می‌کند، ترامپ از هزینه‌های گزاف جنگ و یا عدم پیروزی در جنگ هایی چون عراق و افغانستان شکایت می‌کند و رو به ژنرال‌های ارشد ارتش می‌گوید: "شماها یک مشت بازنده هستید که چگونه پیروز شدن یادتان رفته".

"ژنرال‌هایی که سال‌ها در میادین جنگ حضور داشته‌اند برایشان این حرفها سنگین بود به ویژه از سوی کسی که برای نرفتن به جنگ ویتنام برگه و سند طفره رفتن جور کرده بود."

ترامپ دقایقی بعد در این جلسه رو به ژنرال‌های دور میز می‌کند و با اشاره به هزینه ۷ تریلیون دلاری جنگ عراق و حضور نظامی در خاورمیانه می‌گوید: "شماها یک مشت احمق و کودک هستید."

نویسندگان کتاب "نابغه با ثبات، محک ترامپ برای آمریکا" لحظات بعد از این جملات ترامپ را به نقل از مصاحبه‌شوندگان خود چنین توصیف می‌کنند: "حتی برای رئیس‌جمهوری که به بددهنی و عامیانه حرف زدن شهرت دارد و این مدل حرف زدن را حرف‌های "مردان در رختکن باشگاه" توصیف می‌کند، این بدترین اهانتی بود که می‌شد به ژنرال‌ها آن هم در اتاق جنگ پنتاگون - که از مقدس‌ترین مکان‌ها برای آنهاست - بر زبان آورد."

"تیلرسون به وضوح از دشنام‌گویی ترامپ شوکه و خشمگین شده بود. به گفته حاضران در جلسه وزیرخارجه چند دقیقه‌ای به ژنرال متیس که سرش را پایین انداخته بود، زل زده که چرا تو چیزی نمی‌گویی؟ یک چیزی بگو! ... اما تیلرسون آگاه نبود که جیمز متیس یک تفنگدار دریایی کهنه‌کار است. تفنگداری که به جبر نظام آموخته روبروی مافوقش نایستد حتی اگر مافوقش حرف بی‌ربط بزند."

"دشنام‌های ترامپ همه نظامیان حاضر در جلسه را ناراحت کرده بود... رکس تیلرسون بعدها گفته بود که متوجه یکی از زنان حاضر در جلسه شده که تلاش می‌کرده گریه خودش را مخفی نگه دارد... نظامیانی که بارها با پوشیدن یونیفورم به میدان جنگ رفته بودند حالا باید از کسی که از رفتن به ویتنام طفره رفته دشنام می‌خوردند... تیلرسون که پدر و عمویش هر دو کهنه سرباز جنگ بودند و خودش هم به این سابقه خانوادگی افتخار می‌کند بالاخره طاقت نیاورد و لب باز کرد."

تیلرسون: "نه این درست نیست. آقای رئیس جمهور آنچه شما می‌گویید کاملا غلط است. ذره‌ای از آن حقیقت ندارد... مردان و زنانی که لباس نظامی می‌پوشند و به میدان جنگ می‌روند این کار را برای کسب سود و منفعت مالی نمی‌کنند. آنها برای پاسداری از آزادی ما جان بر کف می‌نهند."

آن طور که منابع مطلع به نویسندگان واشنگتن پست گفته‌اند بعد از اظهارات رکس تیلرسون اتاق در سکوت فرو می‌رود و دقایقی بعد هم این جلسه تمام می‌شود.

تیلرسون پس از ترک دونالد ترامپ او را "دیوانه" خطاب می‌کند و پیش از واژه دیوانه هم از دشنام زننده‌ای که در زبان انگلیسی با حرف اف شروع می‌شود، استفاده می‌کند.

"آندره‌آ تامپسون، مشاور امنیت ملی و مایک پنس، معاون دونالد ترامپ، چند روز پس از این جلسه سراغ رکس تیلرسون رفت و از او بابت سخنانش در دفاع از نظامیان ارتش آمریکا قدردانی کرد... این دو چند ماه بعد و پس از خروج از کاخ‌سفید در یک بنیاد مبارزه با جنگ با هم همکار شدند."

رکس تیلرسون جای خود را به مایک پومپئو داد و هیچ‌گاه به کار بردن آن دشنام علیه ترامپ را انکار نکرد.

منبع: جام نیوز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۰۳:۳۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۱
    7 0
    ترامپ یه مشنگ خودشیفته است. نظیر او را در اینجا هم داریم !

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس