کد خبر 1036542
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۷:۵۰
پمپئو

وزیر امور خارجه آمریکا در دیدار با همتای انگلیسی خود ادعا کرد که دولت متبوعش به اعمال فشار بر ایران ادامه خواهد داد.

به گزارش مشرق به نقل از شبکه خبری اسکای‌نیوز، «مایک پامپئو» وزیر امور خارجه آمریکا در دیدار با همتای انگلیسی خود «دومینیک راب» در لندن اعلام کرد که فشارهای دولت آمریکا بر ایران ادامه خواهد یافت.

مایک پامپئو با تکرار ادعاهای بی‌اساس خود مبنی بر اینکه فعالیت‌های منطقه‌ای ایران باعث بی‌ثباتی در خاورمیانه می‌شود، اظهار داشت: «ما به سیاست اعمال فشار بر ایران ادامه می‌دهیم و بر این باوریم که این محروم کردن ایران از پول و درآمد یک راهکار صحیح برای مجبور کردن این کشور به اتخاذ تصمیمات سخت است.»

بیشتر بخوانید:

تمدید ۶۰ روزه معافیت همکاری‌های هسته‌ای با ایران

پامپئو: نارضایتی داخلی ایران ثمره سیاست ترامپ است

وزیر امور خارجه آمریکا در ادامه خواستار پایان یافتن حمایت ایران از حزب‌الله لبنان شد.

دومینیک راب وزیر امور خارجه انگلیس نیز در این دیدار با اشاره به اینکه آمریکا و اروپا اختلاف‌نظر چندانی بر سر ضرورت دستیابی به یک توافق جامع‌تر با ایران ندارند، اظهار داشت: «ما از ایران می‌خواهیم که به اجرای تعهدات خود در توافق هسته‌ای بازگردد.»

وی همچنین مدعی شد: «ما شاهد این بوده‌ایم که ایران از هنجارهای جامعه بین‌المللی فاصله گرفته است. ما باید ایران را در این زمینه پاسخگو کنیم.»

مقامات آمریکا و دولت‌های غربی در حالی از ایران بابت کاهش تعهدات هسته‌ای خود ذیل برجام انتقاد می‌کنند که تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران و کوتاهی مکرر دولت‌های اروپایی در عمل به وعده‌ها و تعهدات خود در قبال ایران باعث شد تا دولت ایران در نهایت پس از یک سال مدارا با آنها تصمیم به کاهش تعهدات برجامی خود بگیرد.

توافق هسته‌ای برجام سال ۲۰۱۵ میان ایران و پنج کشور عضو شورای امنیت به‌علاوه آلمان (موسوم به گروه ۱+۵) حاصل شد. دولت آمریکا به‌ریاست دونالد ترامپ، اردیبهشت‌ماه سال گذشته این توافق مورد تأیید شورای امنیت را نقض کرده از آن خارج شد.

آمریکا پس از خروج از برجام تمامی تحریم‌های تعلیق‌شده ذیل این توافق را احیا کرد و کشورهای اروپایی پس از خروج آمریکا به هیچ یک از وعده‌های خود برای جبران تبعات این خروج عمل نکرده‌اند.

بعد از خروج آمریکا از برجام و خلف وعده اروپا در برخوردار کردن ایران از مزایای توافق هسته‌ای، تهران در پنج مرحله با فواصل ۶۰روزه تعهداتش ذیل برجام را کاهش داد. ایران تأکید کرده است که کاهش این تعهدات ذیل بندهای ۲۶ و ۳۶ توافق انجام شده و به‌معنای نقض توافق نیست.

ایران از اردیبهشت‌ماه سال جاری پس از اعلام نخستین مرحله از کاهش تعهدات هسته‌ای خود، بارها اعلام کرده است که دیگر حاضر به اجرای یکجانبه برجام نخواهد بود و تنها زمانی تعهدات هسته‌ای خود را به‌طور کامل اجرا خواهد کرد که طرف مقابل نیز به تعهدات خود عمل کند.

در این میان برخی کشورهای غربی از ضرورت مذاکره برای دستیابی به یک توافق جامع با ایران سخن گفته‌اند، اما مقامات بارها این خواسته طرف‌های غربی را رد کرده‌اند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۲۳:۳۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
    1 0
    پمپ باد مواظب کرونا باش یه وقت نگیری !

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس