کد خبر 1036290
تاریخ انتشار: ۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۶
ایزدی: ایران دوباره پرچم دفاع از آرمان فلسطین را به دست بگیرد

تحلیلگر مسائل آمریکا با اشاره به طرح معامله قرن گفت: ایران باید دوباره پرچم دفاع از آرمان فلسطین را به دست گرفته و مخالفت با این طرح آمریکایی - صهیونیستی را رهبری کند.

به گزارش مشرق، طرح به اصطلاح «چشم‌انداز صلح» موسوم به «معامله قرن» دیشب (سه‌شنبه) از سوی «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا با حضور «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی رونمایی شد. رونمایی از این طرح واکنش‌هایی را در سراسر جهان به همراه داشت و گروه‌های فلسطینی مخالفت خود را با این طرح اعلام کردند.

بیشتر بخوانید

واکنش سید عمار الحکیم به «معامله قرن»

واکنش سخنگوی وزارت خارجه ایران به معامله قرن

شورای علمای یمن همراهی با «معامله قرن» را حرام دانست

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز این طرح را «خیانت قرن» در حق مردم فلسطین و امت اسلامی توصیف کرد و خواستار مقابله دولت‌ها و ملت‌های آزاده منطقه و جهان با این طرح ننگین شد.

رئیس جمهور آمریکا این طرح را «گامی به سمت صلح» برای رژیم صهیونیستی توصیف کرد و مدعی شد که این طرح به مقابله با «افراط‌گرایی» کمک می‌کند و افزود که «اورشلیم (قدس) پایتخت تقسیم‌ناپذیر اسرائیل باقی می‌ماند.»

در همین خصوص «فؤاد ایزدی» تحلیلگر مسائل آمریکا عنوان کرد: زمانی که ترامپ در کنار نتانیاهو از طرح موسوم به معامله قرن رونمایی کرد، این معامله را معامله برد - برد خواند.

وی افزود: این سبک آمریکایی است که بدترین متنی که ممکن است را برای طرف مقابلشان تولید می‌کنند و بعد نامش را برد - برد می‌گذارند. شکر خدا مسئولان فلسطینی حداقل اخیرا متوجه شدند مذاکره با آمریکا فایده‌ای ندارد و تصمیم درستی که گرفتند این بود که گفتگوهایشان را با آمریکایی‌ها از یکی دو سال پیش که بحث معامله قرن مطرح شد، قطع کردند.

ایزدی افزود: یک زمانی ما برای فلسطینی‌ها الگو بودیم و الان به نظر می‌رسد فلسطینی‌ها برای برخی مسئولان ما الگو هستند که متوجه شویم معامله با آمریکای یعنی چه و زمانی صحبت از برد - برد می‌کنند چیست و مذاکره با آمریکا، نتیجه‌ای جز متون ظالمانه یک طرفه ندارد.

این تحلیلگر مسائل آمریکا خاطرنشان کرد: به نظرم این داستان معامله قرن می‌تواند درس خوبی برای افرادی باشد که در فکر مذاکره با آمریکا هستند.

ایزدی با بیان اینکه فلسطینی‌ها از زمان توافق اسلو در حال مذاکره با آمریکا هستند و هر نوع امتیازی که آمریکایی‌ها خواستند به آنها دادند، عنوان کرد: الان بعد این همه سال مذاکره متوجه شدند، متن‌هایی که آمریکا تولید می‌کند به درد زباله دان تاریخ می‌خورد و لازم نیست این آزمون و خطا را دوباره تکرار کنند.

وی گفت: معامله قرن فرصتی برای جمهوری اسلامی است به این معنا که حرف‌هایی که ایران از ۴۰ سال پیش مطرح کرده، لیبرال‌ترین جناح‌های فلسطینی نیز الان همین حرف‌ها را می‌زنند و ایران باید پرچم دفاع از فلسطین و آرمان فلسطین را با توجه به سابقه ۴۰ ساله‌اش به دست بگیرد و وضعیت اسفبار سران کشورهای عربی منجمله سه کشوری (عمان، بحرین و امارات) که در جلسه رونمایی از این متن حضور داشتند، برجسته شود.

گفتنی است سفرای سه کشور عمان، بحرین و امارات عربی متحده شب گذشته در مراسم رونمایی از طرح موسوم به معامله قرن حضور داشتند و ترامپ از تلاش‌های آنها به خاطر کمک‌هایی که به پیشبرد این طرح انجام داده‌اند، قدردانی کرد.

این تحلیلگر مسائل آمریکا همچنین اضافه کرد: طرف مقابل سعی می‌کند برچسب‌هایی را به ایران بزند، مثل حمایت از تروریسم، یا نفوذ بی جهت در منطقه یا استفاده از موشک و مباحث حقوق بشری، اتهاماتی که ۴۰ سال است علیه ایران وجود داشته و متاسفانه زمانی نام ایران برده می‌شود در ذهن عده‌ای این برچسب‌ها برجسته می‌شود. کاری که ایران باید بکند، این است که به صورت تمام قد از آرمان فلسطین دفاع کند و اگر قرار است ایران برچسبی داشته باشد، برچسب حمایت از آرمان فلسطین در ذهن مخاطب ایجاد شود و فرصتی است برای ایران که برچسب‌های بی مورد را پاک کند.

ایزدی گفت: متاسفانه دولت روحانی به خاطر رودربایستی‌ها در برجام، کما بیش به آرمان فلسطین بی توجه بوده است.با توجه به اینکه برجام به زباله‌دان تاریخ می‌پیوندد، لازم است دولت به صورت جدی‌تر وارد حمایت از بحث فلسطین شود و مخالفت با طرح آمریکایی و صهیونیستی را رهبری کند.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران باید رهبری حمایت از آرمان فلسطین را به دست بگیرد و کشورهای دیگر نیز از عملکرد خودشان توبه کرده و به ایران بپیوندند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۷:۲۶ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۹
    22 0
    دولت حسن روحانی به دری میزند تا جنین مرده برجام احیا شود
    • IR ۲۲:۰۷ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۹
      0 0
      مگه فیلم خالیووده؟!
  • IR ۱۷:۵۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۹
    18 0
    باید هرچی کشور و گروه تو کل جهانه از مذاکره ایران و آمریکا درس بگیرند که همش چاخانه.اینقدر اینها .... هستن
    • IR ۲۲:۰۸ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۹
      0 0
      واقعا ..... هستن!
  • IR ۱۸:۲۶ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۹
    15 0
    برجام وحامیان ومسببانش درکشور. .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس