image-20200128113155-1.jpeg

بازسازی ساختمان می‌تواند کار پیچیده و پر هزینه‌ای باشد، در این مقاله با انواع بازسازی ساختمان و مراحل اجرای آن آشنا می‌شوید، تا با کمترین هزینه برای بازسازی اقدام نمایید.

بازسازی ساختمان طیف گسترده‌ای از خدمات مربوط به تغییرات معماری داخلی ساختمان است. در فرهنگ ایرانی، اهمیت دادن به محیط زندگی و آراستن و نظافت آن از دیرباز مورد توجه بوده؛ و به همین دلیل بازسازی در هر زمانی انجام می‌شده است. در کشور ما بازسازی راهکاری مرسوم برای نو کردن خانه‌های فرسوده است.

بعد از چند سال زندگی در خانه‌ای نو، شکل و شمایل آن با روز اول متفاوت و فضای آن کسالت‌آور می‌شود. در واقع مصالح ساختمانی عمر مخصوص به خود را دارند که بعد از گذشت چند سال شروع به فرسوده‌شدن می‌کند. در این صورت بازسازی ساختمان در کنار زیبا کردن فضا، منجر به جلوگیری از آسیب‌پذیری آن می‌شود.

معمولا افراد بعد از گذشت چند سال زندگی اقدام به تعویض خانه خود می‌کنند؛ اما بعضی مواقع به دلایل متعددی ترجیح می‌دهند دست به بازسازی ساختمان بزنند. یکی از این دلایل می‌تواند آن باشد که هزینه بازسازی ساختمان به مراتب کمتر از هزینه‌های سرسام‌آور تعویض منزل است.

بازسازی همیشه مربوط به بازسازی خانه های قدیمی نیست؛ بلکه در بعضی مواقع افراد در خانه‌های نو نیز به دلایل متعدد دست به بازسازی می‌زنند. از جمله اینکه بخشی از معماری خانه باب طبع‌شان نیست. در این صورت اقدام به ایجاد تغییرات مثل تعویض کابینت‌ها، کف و... می‌کنند.

انواع بازسازی

معمولا بازسازی ساختمان به دو دسته کلی تقسیم می‌شود:

  1. بازسازی کلی: همه بخش‌های خانه که بیرون و در درون سازه است را شامل می‌شود. در این نوع از بازسازی، معماری داخلی ساختمان به طور کامل تغییر داده می‌شود؛ و حضور در فضایی متفاوت با قبل را برای فرد به ارمغان می‌آورد. مثلا تغییر محل آشپزخانه و تغییر کلی معماری داخلی.
  2. بازسازی جزئی: در آن نقشه قبلی ساختمان حفظ می‌شود؛ و به جزئیات توجه می‌شود. این بازسازی فقط شامل مرمت بخش‌هایی از خانه مثل نصب کاغذ دیواری ، تعویض کفپوش و ... می‌شود.

مراحل بازسازی کلی

در صورتی که بازسازی ساختمان کلی مد نظر باشد؛ مراحل زیر باید به ترتیب انجام شود:

1. زیرسازی: این مرحله مربوط به بازسازی خانه های قدیمی است. اگر از عمر مفید سازه‌های به کار برده شده در بنا زمان قابل توجهی گذشته باشد، لازم است ابتدا زیرسازی انجام شود.

2. نازک‌کاری: پس از انجام زیرسازی باید تعییراتی جرئی‌تر در داخل سازه را انجام داد. این مرحله همان بازسازی ساختمان کلی است و اقداماتی مثل رنگ‌آمیزی دیوارها را شامل می‌شود.

بازسازی ساختمان با توجه به اینکه معماری داخلی ساختمان آن چه کاربری‌ای داشته باشد متفاوت است. برای مثال مصالحی که برای بازسازی یک رستوران انجام می‌شود با یک دفتر اداری متفاوت است.

معمولا بازسازی آشپزخانه به دلیل اینکه خانم‌ها زمان زیادی را در آن می‌گذرانند بسیار رایج است. بازسازی آشپزخانه به شکل‌های مختلفی انجام می‌شود. مثلا رد تعویض کابینت‌ها، اگر بودجه مناسب جهت این کار در اختیار نباشد؛ می‌توان فقط به عوض کردن درهای کابینت بسنده کرد یا اینکه با صرف هزینه‌ای اندک با چسباندن برچسب‌های خاص آنها را زیباتر کرد. بازسازی آشپزخانه ممکن است به صورت کلی‌تر انجام شود. برداشت دیوارهای قدیمی آشپزخانه و تبدیل کردن آن به آشپزخانه پیش‌خوان‌دار (اصطلاحا اوپن) یا تعویض شیرآلات و کف و سینک بخشی از آن اقدامات کلی است.

بازسازی در سرویس‌های بهداشتی نیز بسیار انجام می‌شود و آن می‌تواند انجام کارهایی از قبیل رفع رطوبت و گرفتگی لوله‌ها، نصب کاشی‌های جدید برای دیوارها و سرامیک برای کف، نصب وان، عایق‌بندی دیوارها و کف باشد.

در بازسازی اتاق‌ها نیز می‌توان به رنگ‌آمیزی دیوارها و نصب کف‌پوش و قرار دادن کمد دیواری یا تعویض درب آن و یا تعبیه آینه بر روی آن اشاره نمود.

هزینه بازسازی ساختمان

در بازسازی ساختمان نکته مهم، بودجه در دسترس است. در بعضی از موارد نیاز به بازسازی و تغییر و تحولات کلی است؛ اما با توجه به هزینه‌های گزاف، اگر بودجه مورد نیاز برای بازسازی ساختمان به‌طور کامل وجود نداشته باشد؛ بهتر است ابتدا بخش‌های ضروری‌تر تعمیر شوند و در مراحل بعدی سایر قسمت‌ها را نوسازی کرد. در بیشتر مواقع تغییراتی جزئی و نه چندان هزینه‌بر به زیبایی کلی کار منجر می‌شود.

چون سلایق افراد متفاوت است و بازسازی خانه های قدیمی با توجه به صلاحدید تیم بازسازی و سلیقه فرد انجام می‌شود؛ هزینه‌ها متفاوت خواهند بود و نمی‌توان به قطعیت مبلغ مشخصی را بیان کرد. در واقع هزینه بازسازی با توجه به موارد زیر متفاوت است:

  • نوع مصالح و خدمات انتخاب شده
  • متراژ خانه
  • زمان مورد نیاز برای انجام پروژه بازسازی

انواع روش‌های پرداخت به تیم انجام بازسازی ساختمان

· پرداخت به صورت کنترات (پیمان‌کاری): در این روش ابتدا مبلغی برای انجام کارهایی که بین پیمانکار و کارفرما توافق می‌شود در نظر گرفته می‌شود. مزیتی که این روش دارد این است که کارها با سرعت بیشتری انجام می‌شود؛ چون پیمانکار قصد دارد زودتر پروژه را تحویل دهد و مبلغ را دریافت کند و به سراغ پروژه‌ای دیگر برود.

· پرداخت به صورت روز مزد: در این روش بر حسب متراژ دستمزد پرداخت می‌شود و معمولاً برای پروژه‌هایی که متراژ بالایی ندارند استفاده می‌شود چون به صرفه‌تر است.

نکات مهم در مورد بازسازی ساختمان

  • برخلاف تصور عموم مردم بازسازی ساختمان کار ساده‌ای نیست؛ پس بهتر است برای انجام بهینه آن و جلوگیری از بروز هر ضرری، توسط خود فرد انجام نشود و به تیمی متخصص سپرده شود.
  • قبل از شروع همکاری با تیم انجام بازسازی ساختمان ، قراردادی بسته شود و در آن ریزترین جزئیات (جنس مصالح و وسایل به کار رفته، زمان تحویل پروژه، هزینه انجام پروژه، مجوزهای لازم و...) ذکر شود.
  • تمامی عملیات انجام شده در بازسازی ساختمان نیاز به مجوز بازسازی دارد. پس این اقدامات باید تحت نظر مهندس ناظر انجام شود؛ مخصوصا در زمان تخریب بنا حضور مهندس ناظر الزامی است تا خطر بروز حوادث، به‌خصوص هنگام بازسازی خانه های قدیمی به حداقل برسد.

بازسازی ساختمان از جمله اقداماتی است که همکاری با تیمی مجرب را می‌طلبد. برای انجام کارهای مربوط به بازسازی ساختمان به سایت مجموعه ویرا معماری بروید و همکاری با کادری حرفه‌ای را تجربه کنید.

**این محتوا تبلیغاتی است**

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس