ظریف

«سیستم عامل» ذهنی ظریف و همفکران او در دستگاه دیپلماسی، در فضای غربی شکل گرفته و طبیعتا هر گاه هم که ظریف مواضعی نسبتا انقلابی در سیاست خارجی می گیرد، چالش سختی درون خود با این «سیستم عامل» دارد.

سرویس سیاست مشرق- سرخط خبری اصلی روزهای اخیر در حوزه سیاست، اظهارنظر عجیب محمدجواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان، در مصاحبه با نشریه آلمانی «اشپیگل» در زمینه «باز بودن باب مذاکره با آمریکا، حتی بعد از ترور حاج قاسم» و البته پاسخ تحقیرآمیز ترامپ در توئیتر به این اظهارات بود. با فاصله کمی از این اظهارنظر ظریف، آمریکا علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران را هم تحریم کرد تا پس از تحریم ظریف، تاکید کند که هیچ علاقه‌ای به تعامل و دیپلماسی ندارد و هر یک قدمی که ایران از موضع خود عقب بنشیند، آمریکا دو قدم جلوتر می‌آید و با اقدامی خصمانه پاسخ می‌دهد.

گرچه طبیعتا این اظهاراتخلاف منافع ملی ظریف، خشم و انتقادات صریحی را از سوی افکار عمومی به دنبال داشت، لیکن برای تحلیلگران، با توجه به رفتارشناسی ظریف و اصولا تیم حاکم بر دولت دوازدهم، اصلا دور از انتظار و غافلگیرکننده نبود.

یکی از فعالان توئیتری، چند مصداق از این نوع «گل به خودی‌های ظریف»، در بزنگاه‌های حساس را در همین ۶ سال اخیر، چنین فهرست کرد:

"تحقیر صنایع نظامی کشور در دانشگاه تهران

تهمت پولشویی سنگین به جمهوری اسلامی در کشاکش برچسب‌های بین المللی!

 استعفای ظریف در روز سفر بشار ارسد به ایران و تحت الشعاع قرار دادن این سفر مهم

 دفاع همه جانبه از جیسون رضاییان در زمان بازداشت

حالا هم پیشنهاد مذاکره به آمریکایی‌ها آنهم پس از ترور حاج قاسم."

حقیقت آن است که اندیشه آدمی کاملا همبسته‌ی محیط و فضای زیستی یک فرد است. وقتی به عقبه و سابقه‌ی ظریف، زندگی و تحصیلات و مشاغل و مسوولیت‌های ظریف می‌نگریم، آن‌گاه چندان عجیب نمی نماید.

محمدجواد ظریف در تاریخ ۱۷ دی ماه سال ۱۳۳۸ ، در یــک خــانواده مــذهبی ســنتی و نسبتاً ثروتمند در تهران متولد شد. پدر وی از تاجران امور نساجی بود . محمدجواد ظریف تحصـیلات ابتـدایی و متوسـطه خـود را از سال ۱۳۴۵ تا ۱۳۵۵ در دبسـتان و دبیرسـتان علـوی تهران گذراند ولی پیش از پایـان تحصـیلات دبیرسـتانی و بـه دلیـل شـرایط سیاسـی و امنیتـی در سال ۱۳۵۵ با ویزای دانشجویی بـرای ادامـه تحصــیل به ایالات ‌متحده عزیمــت کــرد و از سال ۱۳۵۵ تا ۱۳۵۶ در کالج مقدماتی درو در ایالت سانفرانسیسکو در حال تحصیل بود.

پدر آقای ظریف از مذهبیون سنتی و البته بسیار محافظه‌کار بود که بنا بر قول خود ظریف، هیچ‌گاه اجازه ورود مسایل سیاسی به خانواده‌اش را نمی داد. از جمله، پدر مرحوم آقای ظریف به شدت مخالف خط مشی انقلابیون مسلمان علیه حکومت شاهنشاهی بود، تا آن حد که وقتی محمدجواد نوجوان در مدرسه علوی به واسطه آشنایی با برخی دانش‌آموزان سیاسی، کتاب‌هایی از قبیل کتب دکتر شریعتی یا صمد بهرنگی می خواند، این ماجرا به شدت خانواده اش را نگران کرد و به فکر چاره‌جویی افتادند. از دل این چاره‌جویی، فرستادن محمدجواد به خارج از کشور برای تحصیل(حتی پیش از پایان دوره دبیرستان) بیرون آمد. جواد ظریف در سال ۵۵، یعنی زمانی که هنوز آتش انقلاب شعله نزده بود، از کشور خارج شد و در جریانات انقلاب در داخل کشور، هیچ حضوری نداشت. خود ظریف می گوید:

"من قبل از انقلاب اسلامی برای ادامه تحصیل به آمریکا رفتم و در دوره حکومت گذشته فکر نمی کردم وارد این رشته بشوم و خودم هم احساس نمی کردم مصلحتم باشد که وارد این رشته بشوم، برای همین از آنجا که ریاضیاتم خوب بود و رشته ریاضی هم خوانده بودم، بعد از اینکه دیپلمم را در خارج از ایران گرفتم، مشغول تحصیل در رشته کامپیوتر شدم. لذا با خانواده ام اختلافی نداشتیم و آنها هم از تحصیل من در این رشته راضی بودند و من هم به رشته کامپیوتر بی علاقه نبودم و کماکان هم به مباحث کامپیوتری و فناوری های جدید علاقه مند هستم."

او در آمریکا، زمانی که دیگر آتش انقلاب شعله‌ور شده بود و پایه‌های رژیم شاهنشاهی در حال فروپاشی بود، به انجمن اسلامی دانشجویان در برکلی نزدیک شد. اوج فعالیت انقلابی ظریف در این بود که به توصیه حسین شیخ‌الاسلام(دیپلمات باسابقه جمهوری اسلامی) رشته تحصیلی خود را تغییر داد:

" انقلاب که در آستانه پیروزی بود، بنده هم تصمیم گرفتم رشته ام را عوض کنم، در دانشگاهی که من در آن مشغول به تحصیل بودم، رشته صدا و سیمایش خیلی خوب بود، ابتدا تصمیم گرفتم در این رشته ادامه تحصیل دهم، اما پدر و مادرم به شدت مخالفت کردند و دیدم نه، این دیگر شوخی بردار نیست و رضایت نمی دهند. ابتدا آنها را به جامعه شناسی راضی کردم و پس از یک ترم که جامعه شناسی را شروع کردم، چند کلاس روابط بین الملل برداشتم و با تشویق بعضی دوستان که اصرار داشتند جمهوری اسلامی نیاز به دیپلمات تحصیل کرده در همین رشته دارد، رشته ام را به روابط بین الملل تغییر دادم. تغییر رشته ام تقریبا همزمان با شروع روند انقلاب در سال های ۵۶ و ۵۷ بود."

که البته خانواده ایشان با همین حد از سیاسی شدن هم موافق نبود و زیر بار نمی رفت:

"‌ در ابتدا مقداری مقاومت از سمت خانواده وجود داشت، اما فاصله زیاد بود، من در سانفرانسیسکو بودم و خانواده ام در تهران. به همین دلیل مقداری آزادی عمل وجود داشت."

تازه فعالیت جدی ظریف در انجمن اسلامی دانشجویان مربوط به دوران بعد از پیروزی انقلاب بود که او دبیر تبلیغات از سال ۱۳۶۰ تا ۱۳۶۱ ، رابط شورا از سال ۱۳۶۲ تا ۱۳۶۴  و دبیر تشکیلات انجمن اسلامی دانشجویان از سال ۱۳۶۴ تا ۱۳۶۵ بود.

ظریف در سال ۵۸، برای مدتی کوتاه به ایران بازگشت و در همین فاصله ازدواج کرد و دوباره خیلی زود با خانواده به آمریکا برگشت:

" سال ۵۸ که از آمریکا به ایران آمدم به خانواده اعلام کرده بودم که قصد ازدواج دارم ولی از آن‌جا که در تهران گزینه مناسبی را برای این امر نداشتم من به اصفهان و خانه خواهرم رفتم... در اصفهان با همسرم دیدار داشتم و طی ۷ یا ۸ روز آشنایی ما و در نهایت ازدواجمان به ثمر نشست و ما برای ماه عسل ۲ الی ۳ روز به مشهد سفر کردیم و در نهایت من به آمریکا بازگشتم."

با بازگشت به آمریکا، در کنار ادامه تحصیل، فرصت شغلی هم بلافاصله برای ظریف فراهم شد. ، ظریف درحالی که ۲۰ سال داشت در کنسولگری جمهوری اسلامی در سان‌فرانسیسکو مشغول به کار شد. او مدتی بعد و همزمان با تحصیل در دانشگاه ایالتی سن فرانسیسکو، کارمند محلی نمایندگی جمهوری اسلامی در سازمان ملل شد و تا سال ۶۷ و با وجود اینکه هنوز کارمند وزارت خارجه نبود، سمت‌هایی چون مشاور و کاردار نمایندگی را عهده‌دار بود.

جدای از این که ظریف در تمام طول جنگ تحمیلی در آمریکا بود، حتی در اواخر جنگ، سال ۶۷ که بحث سربازی ظریف مطرح شد، سربازی خود را هم به صورت امریه در نمایندگی ایران در سازمان ملل گذراند.

جواد ظریف در کنار صادق خرازی و مرحوم احمد بورقانی در نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد، دهه ۶۰

ظریف در بخشی از کتاب «آقای سفیر» درباره دوران خدمت سربازی خود می گوید:

"تا مرداد ۶۷ از معافیت تحصیلی استفاده می کردم، اما در مرداد ۱۳۶۷ و پس از گرفتن دکترایم به ایران آمدم. اوایل مذاکرات ایران و عراق بود.

آقای ولایتی به رئیس جمهور وقت که رئیس شورای عالی دفاع نیز بودند، نامه ای نوشت تا مرا در وزارت امور خارجه مامور کنند. به این صورت از تاریخ ۸ آبان ۱۳۶۷ مامور به خدمت سربازی در وزارت امور خارجه شدم. حتی وقتی به عنوان سفیر و نفر دوم آقای دکتر کمال خرازی به نیویورک اعزام شدم هنوز سرباز بودم. دکتر خرازی شرط رفتنشان به نیویورک را پذیرش سفارت و نفر دومی بنده اعلام کرده بودند."

حالا می‌توان به درک چرایی اظهارنظر آقای ظریف در آن سخنرانی معروف دانشگاه تهران(آذرماه ۹۲)، که گفتند«آمریکا می تواند با یک دکمه کل سیستم دفاعی ما را از کار بیاندازد» رسید، چرا که هر آن‌چه در دوران شکل‌گیری و تثبیت جهان بینی فرد در ذهن او تثبیت شود، شاکله وجود او را می سازد، حتی اگر زبان و کلام بنا بر مصالح و ملاحظاتی، جور دیگری بچرخد.

اصولا «سیستم عامل» ذهنی ظریف و همفکران او در دستگاه دیپلماسی، در فضای غربی شکل گرفته و طبیعتا هر گاه هم که ظریف مواضعی نسبتا انقلابی در سیاست خارجی اتخاذ می کند، چالش سخت و سنگینی در درون خود با این «سیستم عامل» ذهنی دارد.

شاید در این زمینه، نقل روایتی از مهدی نصیری، مدیرمسوول اسبق روزنامه کیهان در اوایل دهه ۷۰ به خوبی فضای ذهنی حاکم بر چهره‌هایی چون ظریف (که در دستگاه دیپلماسی اکثریت دارند) را عیان کند. نصیری یکی از مواجهات خود را با محفل موسوم به «حلقه نیویورکی‌ها» در وزارت خارجه، چنین روایت می کند:

"پس از انقلاب حلقه های متعدد فکری و سیاسی در جمهوری اسلامی شکل گرفت که گاه بر آنها عنوان حلقه داده شد و گاه داده نشد.

دو حلقه مشهور و موثر از این حلقه ها یکی حلقه کیان با محوریت نشریه کیان و ترویج آرای دکتر سروش و جریان روشنفکری دینی بود و دیگری حلقه نیویورک با محوریت آقایان کمال و صادق خرازی و محمد جواد ظریف."

مهدی نصیری

نصیری درباره عملکرد این حلقه چنین توضیح می دهد:

"این حلقه با استقرار در دفتر نمایندگی ایران در سازمان ملل نقش به سزایی در ترویج تئوری گفتگو و مذاکره با آمریکا و تنش زدایی ایدئولوژیک بین ایران و آمریکا داشت و به نظرم ثمره نهایی تلاشهای این حلقه در ماجرای برجام به بار نشست. البته حلقه نیویورک در سالهای بعد تا ۸۲ تحولاتی را پشت سر گذاشت و آقایان ناصری و موسویان و ... به آن اضافه شدند و از نقش خرازی ها کاسته شد و  ایده گفتگو و تعامل با آمریکا قوت گرفت."

علی اکبر ولایتی، کمال خرازی و صادق خرازی اعضای هیات نمایندگی ایاران در سازمان ملل، اوایل دهه ۷۰

نصیری از جلسه‌ای می گوید که در موسسه کیهان بین او و برخی از نویسندگان وقت روزنامه با کمال خرازی(مسوول نمایندگی ایران در سازمان ملل) برگزار شد:

" نکته قابل توجه در جمع بندی بحثها این بود که جناب خرازی به بنده و جمع توصیه کردند که لازم است دیداری از نیویورک و آمربکا داشته باشیم. پرسیدیم: ربط این توصیه با مذاکرات امروز ما چیست؟ ایشان لبخندی زد و سری تکان داد و گفت: توصیه می کنم دیداری داشته باشید، بد نیست.

البته در همان جلسه حدس زدیم که مقصود جناب خرازی از این توصیه و دعوت چیست.

 مقصود به طور واضح این بود که دیدار از نیویورک و آمریکا می تواند به تعدیل مواضع شما نسبت به آمریکا منجر شود و طبعا دیگر این قدر از سیاست خارجی هاشمی و ولایتی انتقاد نخواهید کرد.

بعدا معلوم شد یکی از فعالیت های حلقه نیویورک دعوت از برخی چهره های سیاسی  و عناصر موثر به خصوص برخی عناصر رادیکال به آمریکا و تور نیویورک گردی برای تعدیل مواضع ضد آمریکایی بوده  و البته توفیقاتی هم در این عرصه کسب کرده اند."

صادق خرازی و احمد بورقانی در نمایندگی ایران در سازمان ملل، دهه ۶۰

اوج روایت نصیری آن جاست که از قول نادر طالب‌زاده، سخنی را از یکی از اعضای «حلقه نیویورک» نقل می کند که به نوعی شبیه همان سخن ظریف در دانشگاه تهران در سال ۹۳ بود:

"آقای نادر طالب زاده نیز بعدا برای من تعریف کرد که وقتی برای ساخت مستند ساعت ۲۵ (با مضمون انعکاس فقر و بی خانمانی در جامعه آمریکا) به آمریکا رفته  بود، برای استمداد و طلب همکاری به دفتر نمایندگی ایران در سازمان ملل مراجعه می کند و وقتی درخواستش را مطرح می کند، یکی از کارمندان ارشد دفتر و عضو حلقه نیویورک، پرده پنجره ای را که در منطقه منهتن نیویورک باز می شد بالا می زند و به طالب زاده می گوید: برجها را می بینی؟ بیا از عقل در جامعه آمریکا فیلم بساز و نه فقر!

و او ظاهرا نمی دانست که طالب زاده بزرگ شده در آمریکاست و کمبودی در برج بینی و زرق و برق تمدن غربی و آمریکایی ندارد و این برخی ندیده‌های سیاسی بودند که با سفر به نیویورک و سیر در منهتن و برخی دیگر از مناطق پر زرق و برق دیگر ( و البته نه منطقه فقیر و خشونت زده هارلم) ، افسون می شدند و در برگشت از آمریکا به عقلانیت مورد نظر حلقه نیویورک می رسیدند."

نادر طالب زاده
مهدی نصیری و نادر طالب زاده در سفر به بوسنی در ایام جنگ داخلی در بالکان، اوایل دهه ۷۰

نصیری مطلب مهم خود را با یک نکته بسیار قابل تامل به پایان می برد:

" در هر صورت برخی کارهای سنجیده و فکر شده در دهه شصت و هفتاد در جمهوری اسلامی خوب! به بار نشست که از  جمله آنها فعالیت حلقه نیویورک بود و اعضای حلقه همچنان از معتمدین و فعالان سیاست خارجی  نظام هستند." (نقل از کانال تلگرامی مهدی نصیری)

فی‌الواقع، درک این نکته اساسی، بسیار مهم و حیاتی است که «ظریف» یک فرد نیست، یک «اندیشه» است؛ اندیشه‌ای پرنفوذ و قدرتمند که حتی در ساختار سیاسی کشور است و سال‌ها(حتی چند دهه است) گلوگاه‌های مهمی از حوزه‌های مختلف کشور را در اختیار دارد.

این اندیشه، قدمتی به اندازه خود انقلاب دارد و حتی در اوج فضای انقلابی دهه شصت هم در بزنگاه‌هایی اعلام وجود کرده است. یک طیف این اندیشه، در سازمان مجاهدین انقلاب(که بعدا شاکله دستگاه امنیتی کشور را شکل داد)، معتقد بودند که نظر ولی فقیه نه مولوی، که ارشادی است و همین‌ها موجب انشعاب و در نهایت انحلال این سازمان شدند.

یک طیف از این اندیشه، در مجلس شورای اسلامی، در اوج جریان دفاع مقدس، «مجمع عقلا» را شکل داد تا با مهار سپاه پاسداران، جنگ را هر چه زودتر و با هر شرایطی به پایان برساند. یک طیف آن، در خرداد سال ۶۵، در یکی از اتاق‌های هتل لاله، با هیات سطح بالای آمریکایی به سرپرستی رابرت مک‌فارلین (مشاور وقت امنیت ملی کاخ سفید) مذاکره کرد و خط ارتباطی ایجاد شده را برای سال‌های بعد حفظ نمود.

یک طیف این اندیشه، در همان دهه شصت، به دور از مشکلات و مضایق جنگ و تحریم، در نیویورک، در هیات نمایندگی ایران، در حال کشف «زیبایی»های آمریکا بود.

یک طیف آن در اوایل دهه هفتاد با راه اندازی دو روزنامه «ایران» و «همشهری»، فاز عبور جامعه از انقلابی‌گری و شکل‌دهی به طبقه بورژوا-لیبرال ایرانی را کلید زد. یک طیف آن، در اوایل دهه هفتاد در درون تشکیلات امنیتی کشور در حال برنامة ریزی و طراحی روی کار آمدن «اصلاحات» بود.

یک طیف این اندیشه، در اواخر دهه شصت، از «جهاد سازندگی» وارد حوزه‌های استراتژیکی چون «نفت و نیرو» شد و تا همین امروز، شاهراه اقتصادی کشور را در کنترل دارد و...

آن «اندیشه» غرب‌شیفته که شرح آن رفت، امروز خود را در یک تنگنای تاریخی حس می کند و فرصت را برای نهایی کردن پروژه‌های سه دهه‌ای خود، بسیار محدود می‌بیند. پس عجیب نیست که همه سلول‌ها و ابزارهای خود را فعال کند تا در یک بازه زمانی کوتاه، دست‌کم برخی سرپل‌ها را برای خود فتح و تثبیت کند تا جلوی حذف خود را از صفحه سیاسی بگیرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 91
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 57
  • IR ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۱
    مرگ بر ضد وزارت ظریف
    • US ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۱
      اون چنان رونق اقتصادی به وجود بیارم که نیاز به 45 تومن نداشته باشید.
    • عباس NL ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۱
      78 18
      ببخشید شما چاپلوس و بادمجون دور قاب چین هستید؟
    • IR ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۱
      وزارت ظریف هر چقدر خسارت محض بود اما خوبی که داشت پوچ و تباه بودن منطق حامیان مذاکره با آمریکا شیطان بزرگ را به مردم به صورت عملی نشان داد
    • NL ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۱
      64 12
      شما که از حذف مرگ بر این و آن دم میزدید !!!
    • IR ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۱
      مرگ بر تفکر ظریف که نسبتی با آرمان های امام خمینی رحمت الله علیه نداره. مرگ بر پذیرش ذلت. چرا نوکری آمریکا برای شما لذت بخشه؟؟؟؟ چرا آقایی براتون سخته؟؟؟؟؟
    • IR ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۱
      11 11
      ، کسی با وزارت ایشان فعلا حرف ندارد ، با حرفهای نامناسب و اصصلاطلبی ایشان بحث دارد خوب ساله در ینگه دنیاو بچه های ینگه دنیائی نمیتواد ضد انها موضع بگیرد
    • IR ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۱
      60 4
      ایشان با پیشنهاد مذاکره سر خون سردار شهید ، خودکشی سیاسی کرد و الان جنازه اش همچون جنازه برجام به عنوان حفظ ویترین وجود دارد والا واکنش مردم ، اعلام پایان کار ظریف بود .
    • SE ۱۵:۳۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۱
      18 2
      مرگ بر واداده، مرگ بر بی بصیرت، مرگ بر پایمال کننده خون شهدا
    • IR ۰۲:۳۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۲
      9 1
      8.21 باید بگی مرگ بر منافق و وطن فروش غرب گدا
    • IR ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۲
      2 1
      منافقای کمپ آلبانی شدیداً دارند از طرف و اشتباهاتش در برجام نافرجام حمایت می کنند که سئوال برانگیز است. البته فعالیت اجیرهای سایبری مستقر در کمپ تیرانای آلبانی از اصلاح طلبان مدتهاست که محرز شده است و طبق روال قبلی اینها بدون گرفتن پول از فرد یا جناح خاصی حمایت نمی کنند. در فضای اینترنتی منافقین حامی اصلاح طلبان شده اند.
  • روح الله IR ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۱
    اینها در نهایت در برابر اندیشه ناب انقلاب اسلامی محکوم به شکست خواهند بود
    • IR ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۱
      7 60
      بیچاره ظریف که هم ازخودی باید بشنوه هم از غریبه هم ار داخل هم.از خارج
    • IR ۱۴:۳۸ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۱
      39 0
      ظاهرا که ایشون با غریبه ها همیشه بگو وبخند دارن فکر نمی کنم از اونا چیزی بشنوه شما غصه نخور. از داخل هم همگام با خواست ملت و رهبری امت حرکت کنن تا حرف نشنون، داغ دل ملت رو نادیده گرفته و دم از مذاکره با قاتل سردار بزنه سکوت کنیم؟؟؟؟ این خون متصل به خون سید الشهدا علیه السلام هست و ما تا صبح قیامت از قاتلین امام وانصارش اعلام برائت می کنیم.
    • US ۱۵:۰۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۱
      4 0
      خوش به حالتون که از سفره انقلاب، آمریکا نشین شدید، و مردم اندر خم یک کوچه
    • IR ۱۵:۱۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۱
      13 4
      حدود دوسال از وزارت ظریف مونده،بعدش میخواد به کشور اولش ( آمریکا) برگرده.خب بهش حق بدین اگه این خوش رقصی ها و خود شیرینی ها را نداشته باشه نمیتونه اونجا زندگی کنه.
    • IR ۱۶:۵۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۱
      8 2
      واقعاً بیچاره ظریف که اگر همون رشته کامپیوتر را ادامه میداد نه خودش را بیچاره میکرد نه اینقدر به کشور و مردم ضرر می زد
  • م ی IR ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۱
    62 12
    یعنی این حرفها برای آقای طالب زاده هم صدق میکند؟ ایشان هم که فرمودید بزرگ شده ی آمریکا هستند. چرا پس مواضعشان با آقای ظریف و دوستان اینقدر فرق دارد؟ محیط تاثیر دارد، اما بالاتر ایمان افراد است. به هر حال مالکوم ایکس هم بزرگ شده ی آمریکا بوده اما مواضعش ربطی به حاکمیت آمریکا نداشته..... مثال قرآنی هم داریم، حضرت موسی (ع) که بزرگشده ی فرعونیان بود و سالها با آنها زیست..... منظور اینکه ایمان افراد بر شرایط محیطی در رابطه با تثبیت شخصیت افراد میچربد. خیلی از افراد هم هستند کل عمر در ایران زندگی کردند تا حالا آمریکا هم نرفتند اما افکارشان در بست در اختیار آمریکایی هاست.
    • احمد IR ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۱
      14 2
      خطاب به م ی ، احسنت.
    • IR ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۱
      8 1
      برخی چشم بصیرتشان ضعیف است و ملاک قضاوتشان بیشتر چشم ظاهری ست .
  • IR ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۱
    37 13
    عالی . پخش گسترده
  • رضا امیری IR ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۱
    41 12
    البته همان گونه که در عکس مشاهده می شود حلقه انگلیس خبیث هم نباید نادیده گرفته شود.
  • IR ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۱
    13 48
    همه تون سر و ته یه کرباسین
    • IR ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۱
      42 13
      این نظر سیب زمینی هاست که انقلابی های وطن دوست را با کدخدا مسلکان غرب زده در یک سطح می دانند
  • IR ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۱
    19 90
    اندیشه ای به نام ظریف طرفداران زیادی دارد. ما هم طرفدار اوییم.
    • IR ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۱
      92 15
      تشییع حاج قاسم نشون داد که خواست اکثریت مردم چیه؟ حتما واکنش های مردم رو هم به اظهارات اخیر ظریف درباره ی مذاکره مجدد با آمریکا دیدید مردم رابطه و مذاکره با آمریکا رو سهم مهلک میدونن بفهم یا سعی کن که بفهمی.
    • IR ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۱
      10 44
      تشییع حاج قاسم رو به خودتون نچسبونید. نه شماها و نه مسلکتون ربطی به حاج قاسم نداره. اون تا زنده بود نگذاشت به ایرانی آسیب ببینه! می فهمی که!!
    • IR ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۱
      75 10
      گفتم نظر مردم توی تشییع حاج قاسم نشون داد که خواست مردم چیه؟؟؟ می فهمی که، خواست ما هم خواست مردم تششیع کننده بود. دقیقا حاج قاسم نذاشت به ایران آسیبی برسه اما چطور؟ با مقاومت و مبارزه با دشمن نه با مذاکره و وادادگی، حاج قاسم همون کسی بود که حتی نامه ی تروریست های بغداد که جناب ظریف تحت هر شرایطی مشتاق مذاکره باهاشون هست رو نگاهم نکرد.
    • IR ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۱
      37 11
      راه حاج قاسم عزیز مقاومت بود ایشان با جریان سازشکار و غربگدا که عامل اصلی مشکلات کشور هستن هم فکر و هم عقیده نبود.
    • IR ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۱
      30 1
      اندیشه انسان آزاد است و طرفدار هر چیزی می تواند باشد ولی سردار سلیمانی در مورد مثلث برجام هشدار داده بودند و کاملا از سخنرانی ایشان میتوان تفاوت بنیادین اندیشه سردار مقاومت و وزیر مذاکره را متوجه شد
    • IR ۰۱:۳۸ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۳
      0 3
      تشییع حاج قاسم و جماعتی که فریاد میزدن اینهمه لشکر امده فقط و فقط به عشق سردار امده نه کس دیگه نشون داد اکثریت با دکتر ظریف کبیره که رابطه خوبی با سردار سلیمانی داشت
  • IR ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۱
    83 11
    مرض غرب زدگی گرفتند !وسختر از الزایمر درمان دارد.
  • IR ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۱
    13 35
    ای کاش امسال و دو سال آینده مجلس و رئیس جمهوری همسو با شما انتخاب شود تا ببینیم در اقتصاد چه می کنید! امیدوارم هرچه زودتر این بهانه ها از شما گرفته شود. ای کاش ظریف در سال ۹۲ نیامده بود تا همانوقت تکلیف معلوم می شد.
    • FR ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۱
      31 13
      نترسونم بابا دوران احمدی نزاد هرچی داشت حقارت شما رو داشت>؟
    • حسن US ۱۶:۳۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۱
      6 0
      زمان احمدی با همه مشکلاتش از الان خیلی بهتر بود در ضمن اون زمان رییس جمهور امریکا و کل جهان دنبال گفتگو با ایران بودن ولی الان نتیجه ظرافت و خفت تیم ظریف شده : نه ممنونم........ ( یعنی اوج ذلت و نفهمی)
  • دانیال IR ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۱
    39 12
    اینها نباید از همون اول در بطن و متن انقلاب می بودند.
  • مسعود دیپلمات IR ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۱
    47 11
    این تفکر منفعلانه و مخرب و ضد انقالابی بنا به گفته دکتر شریعتی نشات از الینه شدن و ذوب شدن در تمدن غربی گرفته است و در نهایت مرزهای خیانت را در می نوردد. اینان شیفته های تمدن غربی و به معنی واقعی غربزده شناخته می شوند و بوئی از سیاست و انقلاب و اهداف اسلامی آن نبرده اند و عرق وطنی آنها هم بهمین دلایل ضعیف است و در مقابل غربی ها هم برای خودشان شخصیتی درجه دوم قائل هستند. شناختی از اسلام و ایران ندارند و در مقابل دشمن حرفی برای گفتن بغیر از تسلیم ندارند. ادامه حضور اینگونه افراد در نظام را ، خیانت به مردم شریف ایران و انقلاب می دانم.
  • IR ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۱
    نویسنده محترم فیلم علمی تخیلی و داستان توهم توطئه زیاد دیده. بهش بگید ما جوانهای ایران که البته دنبال آرامش و زندگی و رفاه هستیم هم نجات کشور را در ارتباط با امریکای مدرن و ابرقدرت میدانیم و نه شعار و انقلابی گری بیهوده.
    • روزبه IR ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۱
      57 5
      آمریکا اگه ابرقدرت بود که 15 تا موشک تو پایگاهاش نمیخورد، این یعنی اینکه از لحظه ای که نتونتست جواب بده دیگه ابرقدرتی وجود نداره
    • FR ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۱
      39 14
      منو با خودت جمع نبند من جونم اما مثل تو فکر نمیکنم 1 روز با عزت بهتر 1000 سال با ذلته برو آمریکا پناهندگی بگیر چار تا فحش هم به انقلاب بده اینقدری بهت میدن که وقت نداشته باشی بیای مشرق بخونی برو حاجی!
    • IR ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۱
      32 0
      خطاب به 9.29 جناب ، خدائیش در کلام شما حقارت و وادادگی را می شود از دور هم احساس کرد. البته مشخصه شما هم فیلم تخیلی هالیوودی مارول زیاد نگاه می کنید اما لطفا متوجه شوید که فیلم است و نه واقعیت . شاید یک وقتائی از واقعیت هم بوئی برده باشد اما برای تثبیت دروغهائی است که به اسم واقعیت به خورد امثال شما می دهند . فکر کنم شما هم از آن دسته آدمهائی هستی که آرزو دارد سوپرمن یا مرد عنکبوتی و یا حتی بن 10 باشد. خدایا توبه . این گونه جوانان کجا و شهید حججی ها کجا . میان ماه من تا ماه گردون تفاوت از زمین تا آسمان است (خیلی به شما احترام گذاشتم تا با ماه و شهید حججی مقایسه ات کردم) قصد توهین ندارم ولی خودت می دانی که در این حد نیستی. اگر انقلابی بودن از نظر شما بیهوده است پس بخوانید در قرآن کریم که ، دنیا طلبی از دید خدا بیهوده ترین است . لحظه ای مثل انسان با شرافت زندگی کردن بهتر است از هزاران سال برده بودن برای شهوات نفسانی . این معنای جمله امام حسین ع است که فرمود"هیهات من الذله".خداوند سبحان همه ما را به نور خودش هدایت فرماید.آمین یا رب العالمین
  • محمد IR ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۱
    26 12
    تحلیل زیبا وتلخی بودودقیقا مارا به این نکته میرساندکه وقتی مشاهده میکنیم آرمانهای انقلاب بعد از چهاردهه هنوز محقق نشده مسیر طی شده وعناصر موثر را بارها وبارها بازبینی واصلاح کنیم.
  • محمدصادق IR ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۱
    51 10
    قوم حضرت موسی ع هم گیرشون این بود، بت های طلایی و قصرها و برج های مجلل چشمشون را گرفته بود.. حتی وقتی تازه با معجزه از نیل گذشتند، دیدگاهشون فرعون گرایی را رها نکرد.. این شد که راه برای نفوذ سامری ها در حکومت حتی تا تغییر دینشون باز شد. ما بعد از انقلاب اسلامی، نیاز به دولت و ملت اسلامی(اسلام ناب نه آمریکایی و انگلیسی) داریم.. تمدن نوین اسلامی.. زمینه ساز ظهور..
  • IR ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۱
    28 16
    خود غرب در حال فروپاشی است چه برسد به تفکر غرب پرستان
  • IR ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۱
    5 17
    ‏هشدار! این مطلب مشاور عملیات روانی روحانی، آشکارا گرای به دشمن برای ترور جواد ظریف است! ورود فوری نهادهای امنیتی به موضوع ضروری است؛ پیش از آنکه تئوری «اصلاحات خون می‌خواهد» در آستانه انتخابات عملیاتی شود. *احمد قدیری*
  • IR ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۱
    11 66
    دکتر ظریف به کوری چشم برخی از بی بصیرتان بهترین و قدرترین وزیر امور خارجه کشور بوده و در تاریخ هم ماندگار خواهد بود و آیندگان خواهند دید که کشور را با همین برجام از چه پیچ هولناکی عبور داده است. وزیر امور خارجه از وزرایست که با تأیید مقام معظم رهبری انتخاب شده و همیشه هم مورد حمایت ایشان بوده است پس خواهشاً حلقه ملقه به ایشون نچسبونین و به صرف اصلاح طلب بودن انگ ناثواب به این بزرگوار نزنین. عملکرد توانمند ایشان چشم برخی کاسه لیسان عوامل تحـریم رو درآورده و نانشان رو آجر کرده.
    • IR ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۱
      47 11
      خودت از حرفی که زدی خنده ات نگرفته خدا وکیلی؟؟؟؟ بی بصیرت اونیکه بعداز فضاحت تاریخی برجام همچنان فکر کنه سال‌های آینده معلوم میشه که این برجام نافرجام ما رو از پیچ تاریخی هولناک عبور داده!!!!! همون طور که سردار نقدی گفتن شهادت حاج قاسم محصول مذاکره با آمریکا بود این یکی از دستاورد های برجام بود، خود حاج قاسم عزیز هم که فرمودن اینها دنبال برجام سه ضلعی بودن. حالا فکر می کنی با بصیرت چرا دنبال برجام سه ضلعی بودن؟؟؟؟ اینقدر هم از حضرت آقا مایه نذارید برا خودتون ان شاء الله خدا توفیق درک این رو به امثال تو بده که وجود مقدس این رهبر حکیم هست که ما رو از گذرگاه های تنگ و تاریک تاریخی عبور میده ولاغیر...
    • IR ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۱
      14 2
      هیچ فکردید چرا نرمش قهرمانانه انجام دادیم؟!
    • IR ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۱
      45 2
      اقای ظریف را امیر کبیر لقب دادید اما نگفتید شهید امیر کبیر از جان شیرین خود گذشت تا از منافع ملی ایران نگذرد !!!
    • IR ۱۴:۲۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۱
      36 2
      برجام در زمان خودش کاری نکرده و به دوسال نرسید که جنازه شد حالا این ترفند تاریخ و آینده را در پیش گرفتید تا از فضاحتی که ایجاد گردید دفاع کنید
  • IR ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۱
    29 4
    شریعتمداری یا جلیلی رو بزارین وزیر خارجه ببینیم چکار می کنند؟
    • IR ۱۵:۲۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۱
      1 4
      ملت را افسرده می‌کنند یا دنیا را به جنگ با ایران تشویق می‌کنند.
    • محمدصادق IR ۲۲:۳۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۱
      28 1
      جلیلی که کارد رو به استخون مذاکره کننده های غربی رسونده بود که صاحبان تفکر ظرافتمندانه کارد رو روی گلوی منافع خودمون گذاشتن.. گرا ندادند که دادند.. آمار ندادند که دادند..
  • IR ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۱
    45 11
    لعنت بر مکتب لیبرالیسم که مثل هزاردستان درهرجای این مرز و بوم رخنه کرده و دشمن راه خدا و انبیای الهی است و تکیه اش بر مکاتب شیطانی و مادی است و سد راه انقلاب اسلامی و نورانی ایران است لعنت بر تفکر وابسته ای که به حقانیت راه این انقلاب جهانی ایمان و باور ندارد و مرعوب قدرت پوشالی غرب است لعنت و صد لعنت
  • مسعود IR ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۱
    41 9
    این غربگرایان دیگر نفس های اخر را می کشند ما پای انقلاب وارمانهای انقلاب که نقطه مقابل این طیف از سیاسیونه خون دادیم یقینا خون پاک شهدای انقلاب وجنگ تحمیلی ومدافعان حرم انقلاب را سر مقصود میرسانند بی یاری خدا ورو سیاهی برای این طیف میماند انشاالله
  • IR ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۱
    7 22
    سخنی از دلواپسان خشک مغز!!
  • محمد IR ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۱
    6 16
    مشرق مثل پرچم با هر بادی به یک سمت میچرخد بنده دهها بار در نقد لبخندهای تهوع آور ظریف در دیدار مقامات اروپایی دشمن ، نظر دادم هیچ وقت منتشر نکردی لبخند تهوع آور اخیر ظریف در دیدار وزیر خارجه قطر بعد از شهادت سردار سلیمانی همه رو ناراحت کرد ولی مشرق وقتی به یک نفر تعصب داره حاضر نیست هیچ انتقادی بشنوه و منتشر کنه
  • ایرانی IR ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۱
    11 26
    تا شرق را داریم نیاز به دشمن نداریم.
    • IR ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۱
      3 0
      شرق که همه رفیقن با ایران کدوم دشمن می گی
  • علی DE ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۱
    13 48
    بد نیست شمام سیستم عامل خودتون رو بررسی کنید که خودتون رو درگیر توهمات و تئوری های توطئه و خرافات و تفکر سطحی کردید؛ به نحوی که هر کسی همفکر و همکلام شما نیست رو یه عنوان و برچسب روش می چسبونید. شما که خودتون رو مسلمان می دونید بهتره بیشتر در مورد اسلام و ... مطالعه کنید که ببینید حضرت محمد با یهودیان مذاکره کرد، با کفار مذاکره کرد و ... امام حسن مذاکره کرد و توافقنامه نوشت و هزار و یک نمونه دیگر. امیدوارم شما هم به راه راست هدایت شوید.
    • IR ۱۴:۳۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۱
      29 0
      خوب بود شما که مطالعه کرده بودید کامل میخواندید که پیامبر بعد از شکسته شدن عهد توسط کفار و منافقین چه کرد ؟؟ پیمان صلح امام حسن با نقض عهد معاویه شکسته شد و به خلافت رسیدن یزید ، قیام عاشورای امام حسین را به دنبال داشت . و ولی حالا برخی بعد از شکسته شدن پیمان بین المللی برجام توسط کدخدا باز آهنگ مذاکره سر دادند. نظر شما کاملا ساده لوحانه بود .
  • IR ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۱
    9 14
    به راحتی نمیشه گلوگاه ها را از این جماعت گرفت.باید یک حرکت سریع و انقلابی و با حکم قانون حرکت کرد.همه را گرفت و سرجاشون نشوند.همزمان از همه گروها خواست که بسم الله. حزب تشکیل بدهند و برنامه بدهند.منتهی ان چوب قانون روی سر همه باشد.تا خطایی صورت نگیرد.انسان طالب مال و پول و مقام هست.نباید فرصت به مسئول و یا سیاست مدار داد تا سو استفاده کنه.انهم با ثبت مال و اموال انها.ازاد گذاشتن افراد در گزارش دهی مالی سواستفاده شده مسئولین‌.یعنی زندگی مالی و سیاسی یک مسئول باید در یک خانه شیشه ای باشد.تحت نظارت همه.
  • شهرام IR ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۱
    39 11
    النساء يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَتَّخِذُوا الْكَافِرِينَ أَوْلِيَاءَ مِن دُونِ الْمُؤْمِنِينَ أَتُرِيدُونَ أَن تَجْعَلُوا لِلَّهِ عَلَيْكُمْ سُلْطَانًا مُّبِينًا ﺍﻱ ﺍﻫﻞ ﺍﻳﻤﺎﻥ ! ﻛﺎﻓﺮﺍﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺟﺎﻱ ﻣﺆﻣﻨﺎﻥ ، ﺳﺮﭘﺮﺳﺖ ﻭ ﻳﺎﺭ ﺧﻮﺩ ﻣﮕﻴﺮﻳﺪ . ﺁﻳﺎ ﻣﻰ ﺧﻮﺍﻫﻴﺪ ﺑﺮﺍﻱ ﺧﺪﺍ ﺑﺮ ﺿﺪ ﺧﻮﺩﺗﺎﻥ ﺩﻟﻴﻠﻲ ﺁﺷﻜﺎﺭ [ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻋﺬﺍﺑﺘﺎﻥ ﺩﺭ ﺩﻧﻴﺎ ﻭ ﺁﺧﺮﺕ ] ﻗﺮﺍﺭ ﺩﻫﻴﺪ ؟ !(١٤٤)
  • پارسا IR ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۱
    38 10
    برخی خود کم بینی رو از ژن خود به ارث بردند وگرنه شهید چمران هم تحصلیکرده غرب بود ولی با ان همه نبوغ و امکاناتی که در امریکا برای او فراهم بود درک و فهم درستی از غرب داشت و قبل از انقلاب به جنگ با دنیای استعمار پرداخت.
  • علی IR ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۱
    11 9
    به نظرمیاد بین تاکتیک واستراتژی در حکمرانی باید یه نظری به ۲۵ سال خون دل خوردن مولای مظلومان علی نگاه بندازیم اگه فداکاری وهدایت های پیدا وپنهان ایشان به حکمرانان نبود هدف اصلی که حفظ اسلام بود حتما محقق نمیشد. الان هم ولی فقیه که ستون اصلی تفکر این انقلاب رو شکل میده نباشد واین هدایتگری رو نداشته باشد چه انتظاری جز اینکه این همه زیکزاک رفتن ومخالفت به بهانه رسیدن به ترقی وپیشرفت با طی مسیر غرب به ظاهر پیشرفته در ساخت ابزار داریم. نرم افزارتون رو با الزامات ظهور به روز کنید بدافزار دنیای غرب جواب میداد طی این دویست سال میلیون ها انسان قربانی نمیشدن .
  • ناشناس IR ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۱
    12 8
    تا جان در بدن داریم میگیم این مقصره اون مقصره آخرشم بفنا میریم هیچی هم عایدمون نمیشه
  • IR ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۱
    6 1
    طرف اصلاً حالیش نیست داره چکار میکنه، ذهن و فرهنگش چیز دیگه ای شده متأسفانه. دشمن داره دایره ی محاصره رو هر روز تنگ تر و تنگ تر میکنه. به جای اینکه برای اقدامات دشمن محاسبات هزینه ی بیشتر کنی، بهش هدیه ی مذاکره رو میدی؟؟؟ از کیسه ی خلیفه میبخشی یا دامن مردم؟
  • IR ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۱
    11 13
    مردم ایران همیشه صلح طلب بوده و هیچ موقع جنگ طلب نبوده حالا اگر شما به دنبال جنگ با آمریکا که حاصلی جز ویرانی و کشته شدن ایرانی ها ندارد بفرمائید جنگ
    • IR ۱۴:۲۶ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۱
      38 0
      تنها مقاومت است که جلوی جنگ را میگیرد ولی مذاکره به شکل" فروشنده بدهکار" به جنگ منجر میشود .حال شما که صلح طلب هستید مقاومت را انتخاب میکنید یا مذاکره بزک شده را ؟؟؟؟
  • IR ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۱
    10 3
    کرم های اسلاحتلب بعد نابودی غرب یک به یک سلاخی خواهید شد
  • IR ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۱
    43 13
    مجلس ظریف را برکنار کند
  • DE ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۱
    40 6
    ایرانی چرا باید سنگ غرب و آمریکا رو به سینه بزنه که سربازانشون رو بیارند توی منطقه ما و بخوان منافع استعماریشون رو بدست بیارند؟حالا هم که سردار ایرانی رو کشتند بحث خون هست این وسط.باید خون یانکی های وحشی ریخته بشه تا از غرب آسیا گم و گور بشن.وظیفه دینی و ملی همه ایرانیانه
  • IR ۱۴:۴۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۱
    4 0
    مرگ برآمریکا،مرگ براسرائیل ،مرگ برضدولایت فقیه،،،مرگ برغرب گرایهای احمق
  • IR ۱۵:۰۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۱
    6 0
    از افتخارات این دولته که یه امریکایی اصیل شده ویر امور خارجه !!!من خیال میکردم دولت شبیه ابوموسی اشعری حالا میبینم عمرو عاص بوده چه انتخابی
  • سام ایرانی IR ۱۵:۰۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۱
    32 0
    محمد جواد ضعیف
  • احمد IR ۱۵:۲۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۱
    2 0
    اگر ظریف راست می گوید همین الان استعفا دهند همهربازی است همه شان حیانت کار هستند جرات استعفا ندارند به فکر مردم نبستند یک سناریوی جدید
  • DE ۱۶:۱۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۱
    2 0
    ببخشيد سانفرانسيسكو ايالت نيست شهري در ايالت كاليفرنيا است ، البته شمال كاليفرنيا نزديك جايي كه من زندگي ميكنم لطفا تصيحيح كنيد دشمن شاد نشويم
  • ناشناس IR ۱۶:۳۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۱
    1 0
    ما منکر مذاکره نیستیم ولی نه با دشمن ما همه از تشییع کنندگان حاجی هستیم راهش را ادامه میدهیم عزل این ظریف خیلی قانونی ما مردم نمیخواهیم
  • hossein IR ۱۸:۲۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۱
    24 0
    با این وضعیت تربیتی ظریف بیشتر به درد وزارت خارچه مهد کودک شیخ میخوره تا وزارت خارجه مملکت ایران...
  • امیدوار IR ۱۹:۰۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۱
    0 0
    دوستانی که تخته گاز تشریف میبرند خواهشا به آیین هم نگاه کنند (جیب و سفره اکثریت مردم که صدقه سر عزیزانی مثل شما به این روز افتاده اند )
  • IR ۱۹:۱۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۱
    4 0
    شجاعت در جای جای زندگیشون موج میزنه تازه فهمیدم ذلت و حقارت به خوردش رفته تو خونشه خرابکاری هاش عمدی نیست بیشتر از این بلد نیست
  • IR ۲۰:۲۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۱
    30 0
    کسانی که خواب آمریکا میبینن خدا بیدارشدن کنه حضرت امام ره
  • مهدی DE ۲۰:۳۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۱
    32 0
    نیشش همیشه در برخورد با غربی‌ها بازه، حتی اگر به هواپیمایش سوخت ندن. آفرین بر مرا می که نداری.
  • علی IR ۲۱:۱۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۱
    6 0
    مرگ براصل وزارت ظریف وارباب هاونوچه های دروغگووفریبکارش.
    • IR ۲۳:۵۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۱
      0 1
      متاسفانه شماهایاواقعامتن کامل مصاحبه رانخواندیدیااینکه خواندیدولی فقط آنجائیکه بحث مذاکره رافهمیدید.متاسف ام برای کسانیکه این تحلیل‌های آبکی رامینویسندوعده ای جوزده هم باورمیکنن بدون اینکه فکرکنن.نان کاسبان تحریم درخراب کرن سرداردیپلماسی ایرانه،ولی کورخواندند. دوره شمارادیدیم درآینده هم خواهیم دید
  • علی اکبر IR ۲۲:۴۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۱
    28 0
    وای بر احوال ملت شهید داده ایران با این طیف از کارگزاران نظام . البته تنها ظریف نیست که با این رزومه ضعیف و افکارانحرافی بر سکان دیپلماسی کشور سوارشده بلکه در حال حاضر اکثر قریب به اتفاق وزرا و وکلا و دست اندرکاران سیاسی و اقتصادی همین سواد و سابقه و تفکرات را دارند که اوضاع به این شکل شده و چقدر جای خالی شهیدان بزرگوارمان خصوصا سردار دلها در این وانفسای غربت ملت ایران احساس می شود . ننگ و نفرین بر کسانی که بر خون این عزیزان پا می گذارند و با ذلت و خواری از بیگانگان تمنای یاری دارند . آفرین بر این گزارش تحلیلی و خداوند یار و نگهدارتان باد .
  • یوسف احمد IR ۲۳:۴۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۱
    1 0
    سلام ودرود خالصانه خویش را به انسان ازاده ای که با شهادتش لباس عزت و افتخار رابر قامت بلند ملت بزرگ ایران زمین پوشاند و لباس ذلت وخواری وتلخترین حقارت را برای آمریکا ی غارتگر و خونخوار رقم زد
  • ق س GB ۰۲:۴۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۲
    3 1
    لطفا عکس ظریف رو وقتی داره با صدام دست میده و طبق معمول نیشش بازه رو هم بذارین
  • جلیل IR ۰۲:۵۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۲
    25 0
    کدامیک از کسانیکه دم از مذاکره با آمریکا را میزنند ، تضمین میدهند که تحریمها برداشته شود ؟!!! آیا عاقل در بین شما پیدا میشود یا اینکه هدف شما فقط وطن فروشی و خیانت است ؟!!! پس خموش باشید و اگر سخن سنجیده و منطقی ندارید ، که ندارید ، باد معده خارج نکنید . کسانیکه دستاوردهای هسته ای ایران را دستمایه قمار کردند و هزینه باخت آن هنوز از کیسه مردم برداشته میشود ، بدانند کاخهایشان را بر فقر مردم بنا کرده اند . اما سقف آن کاخها بر سرشان خراب خواهد شد . بترسید و بلرزید و غیر منطقی باشید . چون به 1400 نزدیک و نزدیکتر میشویم و اینکه روح و روانتان بر هم ریخته و بر هر چایی پنجول میکشید ، نتیجه خیانتهایی است که به مملکت و نظام و مردم ، کرده اید . هر چه مردم روشن تر و آگاه تر میشوند ، ترس شما بیشتر میشود . چون امپراطوری خود را روی جهل مردم ساخته بودید و اما اکنون در حال فرو پاشی دولت دروغ و خیانت است . مردم آگاه و مومن و انقلابی ، فقط منتظرند تا رهبرمان لب تر کنند . به ولله طومارتان را در هم می پیچیم و خائنآن اصلی را به سزای اعمالشان میرسانیم .
  • Mohammad.sadeq IR ۰۷:۳۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۲
    3 0
    بسیار عالی و عقلانی . من یکی که کامل با این توضیحات و عقبه این افراد متوجه شدم که چرا ظریف و امثالهم که در راس کشور هستند رفتاری این چنینی دارند . حفظکم الله سیدعلی خامنه ای ۲۵۳۷
  • IR ۱۶:۲۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۳
    1 0
    مستندمفيداست

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس