کد خبر 1035523
تاریخ انتشار: ۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۶
انصاری فرد

محمدحسن انصاری‌فرد بدون آن که تضمینی از طرف قرارداد گرفته باشد، حرف از توقع ۱۵۰ میلیارد تومانی برای درآمدزایی می‌زند، اما نمی‌گوید چه تضمینی وجود دارد که اصلاً این پروژه به درآمدزایی میلیاردی برسد.

به گزارش مشرق، مراسم رونمایی پرسپولیسی‌ها از اپلیکیشن رسمی باشگاه پرسپولیس، نگاه‌ها را یک بار دیگر به سمت این قرارداد برد، قراردادی که محمدحسن انصاری‌فرد آن را یک اتفاق بزرگ می‌نامد، اما فعالان اقتصادی با دیده تردید به آن می‌نگرند.

تردید از آنجایی شروع می‌شود که محمدحسن انصاری‌فرد می‌گوید این قرارداد کف تعهد ندارد. او بدون آن که تضمینی از طرف قرارداد گرفته باشد، حرف از توقع ۱۵۰ میلیارد تومانی برای درآمدزایی می‌زند، اما نمی‌گوید چه تضمینی وجود دارد که اصلاً این پروژه به درآمدزایی میلیاردی برسد.


گذشته از کیفیت برپایی مراسم رونمایی که بیشتر شبیه یک کنفرانس مطبوعاتی بود و هیچ شباهتی به وعده‌های میلیاردی و دورنمای رؤیایی مدیرعامل پرسپولیس نداشت، نوع توافق هم تعجب‌برانگیز است. به گفته مدیرعامل پرسپولیس، شرکت آتیه دادپرداز اسپانسر باشگاه نیست و کارپرداز یا کارگزار مجموعه سرخ است و قرار شده این شرکت از طریق اپلیکیشن باشگاه و راه‌های درآمدزایی دیگر، برای پرسپولیس درآمد ایجاد کند و ۸۰ درصد از این درآمد سهم باشگاه و ۲۰ درصد سهم خودش باشد، البته بعد از کسر هزینه‌ها!


ولی این شرکت هیچ تعهدی به پرسپولیس نداده که اگر طرح‌هایش به درآمدزایی بالا نرسید و یا اگر منابع مالی خاصی برای تأمین مخارج باشگاه پیدا نکرد، پولی به پرسپولیس بپردازد. این وسط ارزش «برند» پرسپولیس چه می‌شود؟ این مدل قرارداد بستن صد درصد به نفع طرف قرارداد است و به نفع باشگاه نیست و خیلی‌ها همین حالا مشتاق هستند بدون هیچ‌گونه تعهد مالی و تعیین کف و سقف تعهد، نام‌شان کنار برند پرسپولیس باشد و آخرش هم هر چه درآوردند ۹۰ درصد به پرسپولیس بدهند و اصلاً ۱۰ درصد خودشان بردارند!


برای این قرارداد به تاریخ آبان‌ماه ترک تشریفات گرفته شده و از آن تاریخ تا امروز که ۳ ماه گذشته، این قرارداد چه آورده‌ای برای پرسپولیس داشته و باشگاه چه سودی برده است. تا جایی که ما خبر داریم پرسپولیس فقط ۷/۵ میلیارد تومان از این شرکت به شکل قرض دریافت کرده که قرار است این مبلغ به مرور از محل درآمد پرسپولیس از پروژه سودآوری مشترک طرفین کم شود.


دلیل قرض گرفتن هم چیزی نیست جز عضویت شرکت در بورس... آنها، چون در بورس حضور دارند نمی‌توانند بدون درآمد، هزینه کنند و باید هزینه‌ها و درآمدشان متناسب باشد، به همین دلیل فعلاً به باشگاه مبلغی در قالب قرض پرداخته‌اند تا در آینده وقتی فعالیت‌شان به سوددهی رسید، این مبلغ را از حساب پرسپولیس کم کنند.


از آنجایی که ترک تشریفات این قرارداد به تاریخ آبان‌ماه امضا شده و محمدحسن انصاری‌فرد هم صراحتاً گفته توقع سالی ۱۵۰ میلیارد تومان درآمد از این قرارداد دارد، باید پرسید آیا در این ۳ ماه که از آبان می‌گذرد آیا ماهی ۱۲/۵ میلیارد تومان از محل این قرارداد نصیب مجموعه سرخ شده است؟ از این به بعد چی؟ ماهی ۱۲/۵ میلیارد تومان نصیب پرسپولیس می‌شود؟

بیشتر بخوانید:

شرایط گل‌محمدی در پرسپولیس سخت است


داستان این قرارداد اصلاً پیچیده نیست، اما در عوض عجیب است. اگر ارزش برند پرسپولیس در قرارداد لحاظ می‌شد و مثلاً اسپانسر یا به قول انصاری‌فرد کارپرداز یا کارگزار تعهد می‌داد هر سال دست‌کم ۵۰ میلیارد تومان بابت اجاره یا حق استفاده از برند پرسپولیس بپردازد، حرفی در مابقی توافق نبود، اما حالا جای سؤال دارد. یعنی واقعاً قرار است سالی ۱۸۰ میلیارد تومان از جیب طرفداران پرسپولیس در این قرارداد گردش مالی ایجاد شود که ۸۰ درصد باشگاه بشود ۱۵۰ میلیارد؟ واقعاً؟!


کارشناسان و صاحب‌نظران پاسخ می‌دهند
چرا ارزش برند پرسپولیس در قرارداد با کارگزار لحاظ نشده است؟
محمدعلی ترکاشوند: زمان ما فقط یک قرارداد کلی وجود داشت
معاون اقتصادی پیشین باشگاه پرسپولیس در این خصوص گفت: من جزییات قرارداد را نمی‌دانم. زمان ما یک حامی مالی داشتیم و یک قرارداد بود و یک رقم کلی وجود داشت. نمی‌شود با اسم پرسپولیس چندین قرارداد مالی بست مگر این که مجوز گرفته باشند. شنیده‌ام ۷ میلیارد از فلان جا گرفته‌اند و یا از جای دیگری فلان رقم دریافت کرده‌اند، اما زمان ما این‌طور نبود؛ یک قرارداد چند میلیاردی بستیم و از برند پرسپولیس استفاده شد تا در‌آمدزایی صورت بگیرد.

حمیدرضا گرشاسبی: شاید ترک تشریفات گرفته باشند
مدیرعامل پیشین باشگاه پرسپولیس در این خصوص گفت: زمان ما این‌طور بود که یک کف قرارداد داشتیم و آن رقم ثابتی بود و سپس هر چه درآمدزایی می‌کردیم ۷۰ به ۳۰ تقسیم می‌شد یعنی ۷۰ درصد به باشگاه پرسپولیس می‌رسید. من نمی‌دانم الان شرایط در باشگاه پرسپولیس چطور است، ولی حتماً باید ترک تشریفات از وزیر ورزش گرفته باشند تا بتوانند چنین قرارداد‌هایی را ببندند که مثلاً کف یا سقف نداشته باشد. اگر چه بعد‌ها هم اگر مشکلی باشد باید پاسخگو هم شوند.

ناصر محمدخانی: چنین چیزی تا حالا ندیده بودم
مربی و مهاجم اسبق پرسپولیس در این خصوص گفت: واقعیت این است که من خودم به شخصه تا حالا چنین چیزی ندیده بودم. این که با یک حامی مالی شریک شوی و هر چه درآوردی بر اساس یک توافق با هم تقسیم کنی! پس اینجا بحث برند باشگاه و ارزش آن چه می‌شود؟ حامی مالی یا اسپانسر یا هر چیز دیگری پول می‌دهد و از برند باشگاه استفاده می‌کند، اما شراکت چه معنی‌ای می‌تواند داشته باشد؟ ضمن این که پول داده‌اند و گفته‌اند بعداً پس می‌گیرند! این چه توافقی است که پرسپولیس انجام داده است؟

مهدی محمدنبی: عقد قرارداد با کارگزار بورس اتفاق خوبی بود
عضو هیئت مدیره باشگاه پرسپولیس در این خصوص گفت: ما بر اساس مصوباتی که در هیئت مدیره داشتیم کار‌های اقتصادی زیادی انجام داده‌ایم و می‌خواهیم باشگاه از لحاظ مالی پیشرفت کند. اتفاقات خوبی را پشت سر گذاشتیم و با یکی از کارگزاران رسمی بورس توانستیم به همکاری‌های اقتصادی لازم برسیم تا مشکلات را از سر راه برداریم. ما اگر نتوانیم درآمد‌های پایدار داشته باشیم به سمت بدهی‌های انباشته خواهیم رفت و این اتفاق نباید رخ دهد. ما هم باشگاه دولتی هستیم و هم بودجه نداریم و این کار را سخت می‌کند.

مدیرعامل باشگاه پرسپولیس در این خصوص گفت: تعریف کارگزار با حامی مالی فرق می‌کند ما هم سقف پرداخت نداریم و کار مشارکتی است و هرگونه درآمدی را طبق جدول مالی با هم تقسیم می‌کنیم. اسپانسر نداریم که برای برند پرسپولیس پول بدهد و کار مشارکتی انجام می‌شود. اگر هواداران کمک کنند مشکلات مالی باشگاه پرسپولیس تا ۵، ۶ ماه آینده برطرف خواهد شد. طرح در مراحل اولیه است که امیدواریم کار‌ها طوری پیش برود که تا ۵ سال هم برسد. همان‌طور که گفتم بحث اسپانسر و حامی مالی مطرح نیست.
منبع: خبر ورزشی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس