کد خبر 1035514
تاریخ انتشار: ۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۰
فوتبال پارالمپیک

کمیته ملی پارالمپیک با وجود تمامی فشارها و انتقادات زیر بار اعزام تیم‌های بسکتبال با ویلچر و فوتبال نابینایان به پارالمپیک توکیو نرفت.

به گزارش مشرق، روزهای برگزاری پارالمپیک ۲۰۱۶ در ریو را به یاد بیاورید. همه علاقه‌مندان به ورزش شیفته تیم فوتبال ۵ نفره نابینایان شده بودند و حتی در کوچه و خیابان هم می‌توانستید واکنش مردم به درخشش فوتبالیست‌های نابینای را ببینید.

بیشتر بخوانید:

حضور کاروان ایران در پارالمپیک ۲۰۲۰ توکیو با نام «سردار دل‌ها»

لیونل مسی فوتبال نابینایان از همان جا شکوفا شد. بهزاد زادعلی‌اصغر، بازیکن تکنیکی فوتبال نابینایان ایران توانست نامی برای خودش دست و پا کند و حتی چند سالی در ترکیه لژیونر شود.

یا تیم بسکتبال با ویلچر ایران که بعد از اتفاقات عجیب المپیک پکن با محرومیت ۴ ساله مواجه شد و بازگشت قدرتمندانه‌ای بعد از این محرومیت داشت. این تیم سال گذشته قهرمان بازی های آسیایی جاکارتا شد و عنوان چهارمی جهان را هم در کارنامه دارد؛ اتفاقاتی که باعث شده چند بازیکن این تیم لژیونر شوند و تیم ملی هم قدم در راه پیشرفت بگذارد.

حالا تصور کنید این ۲ تیم پرامید و تاثیرگذار در جامعه با تصمیم کمیته ملی پارالمپیک با وجود کسب سهمیه از حضور در پارالمپیک ۲۰۲۰ منع شدند. دلیلش هم سیاست جدید کمیته پارالمپیک در اعزام یک کاروان کیفی و کوچک به توکیو است.

کمیته پارالمپیک می‌گوید از سال قبل قوانین و چارچوبی را مشخص کرده که فقط تیم های دارنده مدال طلا، نقره و برنز جهان و همچنین قهرمانان قاره آسیا می توانند به المپیک بروند و خارج از این چارچوب هیچ تیم یا ورزشکاری در کاروان اعزامی به پارالمپیک قرار نخواهد گرفت.

هم تیم بسکتبال با ویلچر ایران و هم تیم فوتبال نابینایان به عنوان نایب قهرمانی آسیا دست یافتند و از این طریق سهمیه پارالمپیک ۲۰۲۰ را کسب کردند،‌ اما جایی در کاروان اعزامی ایران به پارالمپیک ندارند.

در شرایطی که در روزهای اخیر رسانه‌ای شدن این اتفاق واکنش‌های زیادی را از سوی اعضای ۲ تیم فوتبال نابینایان و بسکتبال با ویلچر به همراه داشته که رویاهای خود را از دست رفته می‌بینند، دیروز هادی رضایی، دبیرکل کمیته ملی پارالمپیک و سرپرست کاروان ایران در پارالمپیک ۲۰۲۰ در یک نشست خبری پرتنش شرکت کرد تا پاسخگوی ابهام‌ها پیرامون عدم اعزام تیم فوتبال نابینایان و بسکتبال با ویلچر باشد.

جو نشست خبری با توجه به انتقاد رسانه ها، پیشکسوتان و حتی برخی ورزشکاران پارالمپیکی مثل صمد نیکخواه بهرامی و حامد حدادی تقریبا علیه تصمیمی بود که کمیته ملی پارالمپیک گرفته و همین کار هادی رضایی را سخت‌تر می کرد.

دبیرکل کمیته ملی پارالمپیک اما نه تنها از مواضع خود کوتاه نیامد، بلکه موضع گیری شدیدی علیه بسکتبالیست های مطرح تیم ملی المپیکی و پارالمپیکی ایران گرفت.

با اینکه اکثر اهالی ورزش پیش از این تصور می کردند مشکلات مالی باعث شده تا کمیته پارالمپیک تصمیم به اعزام نکردن ۲ تیم بسکتبال  با ویلچر و فوتبال نابینایان بگیرد، هادی رضایی در این نشست تاکید کرد که اصلا پول دلیل اتخاذ این سیاست نیست.

مهمترین مساله در این نشست توضیح دبیرکل کمیته پارالمپیک پیرامون توجیه تیم ها قبل از اعزام به مسابقات انتخابی المپیک بود: « در آذر ۹۷ در ستاد بازی‌های پارالمپیک سیاست خود را پیش بینی کردیم و برای اظهارنظر و تایید نهایی به فدراسیون‌ها ارسال کردیم. این سیاست در ۲۳بهمن ۹۷ با حضور روسای فدراسیونها به تایید رسید و ۱۸ ماه قبل این سیاست عملیاتی شد و اسفند ۹۷ برای اجرا روی سایت کمیته ملی پارالمپیک قرار دادیم. در آن سال تنها والیبال نشسته  سهمیه را به خاطر قهرمانی جهان کسب کرده بود. ما حتی از آن سال تا به امروز با برگزاری نشست مطبوعاتی بر سیاست خود تاکید می کردیم تا هیچ کسی بر سیاست ما ایراد نگیرد. ما سیاست های خود را در خصوص تمام رشته ها اعلام کردیم. نمی دانم چطور روسای فدراسیون هایی که خودشان در جلسات هیات اجرایی بودند و این سیاست را تایید و امضا کردند، الان اعتراض می کنند.»

هادی رضایی در نهایت هم آب پاکی را روی دست اعضای این ۲ تیم ریخت: « هفته قبل بار دیگر این سیاست به هیأت اجرایی ارائه و مجداد تصویب شد. حتی خسروی‌وفا با اعضای هیات اجرایی گفت من و رضایی از جلسه بیرون می‌رویم و شما خودتان رای‌گیری کنید که تعارف نداشته باشید. بازهم از ۱۴ نفر فقط ۴ نفر مخالف بودند که از میان ۴ نفر در نهایت فقط یک نفر قانع نشد.»

کمیته ملی پارالمپیک که دیروز پیش‌بینی خود از تعداد مدال‌های کسب شده در المپیک را به خبرنگاران ارائه کرد، نهایتا کاروانی ۷۰ نفره که حدود ۵۰ ورزشکار را در دل خود جای می‌دهد، به توکیو اعزام می کند و انتظار کسب ۳۳ مدال هم دارد.

تیم‌های فوتبال نابینایان و بسکتبال با ویلچر هم که در سیستم کیفی‌سازی کمیته پارالمپیک نادیده گرفته شدند، باید ۴ سال دیگر برای قرار گرفتن بین برترین تیم‌های جهان در پارالمپیک پاریس صبر کنند.

منبع: ورزش سه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس