کد خبر 1035049
تاریخ انتشار: ۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۴
هلال احمر

جمعیت هلال‌احمر در حالی که 53 روز است بدون رئیس اداره می‌شود، برای اعزام تیم‌های امداد و نجات به ترکیه و کمک به زلزله‌زدگان این کشور اعلام آمادگی کرد!

به گزارش مشرق، علی‌اصغر پیوندی، رئیس جمعیت هلال‌احمر 13 آذرماه استعفا کرد و به علت مسائل مالی بازداشت شد! 10 روز بعد شورای عالی هلال‌احمر 2 نفر را به عنوان گزینه‌های نهایی به رئیس‌جمهور برای صدور حکم ریاست هلال‌احمر معرفی کرد اما این پست کلیدی به علت تعلل بی‌سابقه حسن روحانی خالی مانده است. جمعیت هلال‌احمر رئیس ‌ندارد و طبق قانون نمی‌تواند با سرپرست هم اداره شود. با توجه به اینکه شورای عالی هلال‌احمر 2 گزینه نهایی را به نام‌های «سیدسلمان سامانی» و «محمدرضا نوروزی» انتخاب کرده و رئیس‌جمهور هم طبق قانون فقط می‌تواند یکی از این دو گزینه را انتخاب کند، تعلل حسن روحانی می‌تواند شائبه‌برانگیز باشد.

بیشتر بخوانید:

آیا روحانی با این گزینه‌ها مخالف است یا با تاخیر بیش از اندازه قصد دارد به مساله‌ای اعتراض کند؟ هیچ‌کس نمی‌داند علت تاخیر طولانی‌مدت روحانی برای انتخاب نهایی گزینه ریاست جمعیت هلال‌احمر چیست اما چیزی که مشخص است اینکه جمعیت هلال‌احمر این روزها بیش از پیش به رئیس نیاز دارد. این روزها وظیفه هلال‌احمر با وقوع سیل در استان‌های جنوب شرق کشور دوچندان شده و مشخص نیست بدون رئیس چه کسی باید پاسخگوی عملکرد این نهاد اجتماعی باشد.

حالا در چنین شرایطی دبیر جمعیت هلال‌احمر برای اعزام تیم‌های امدادرسان به مناطق زلزله‌زده ترکیه اعلام آمادگی کرده است! دبیرکل جمعیت هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران در تماس تلفنی با رئیس جمعیت هلال‌احمر ترکیه، آمادگی هلال‌احمر ایران برای کمک به آسیب‌دیدگان زلزله ترکیه را اعلام کرد. در این گفت‌وگوی تلفنی با دکتر کرم کینیک، دکتر محمودرضا پیروی ضمن ابراز همدردی و عرض تسلیت جمعیت هلال‌احمر کشورمان و ملت ایران به خانواده‌های آسیب‌دیدگان، از آمادگی برای اعزام امدادگران و متخصصان هلال‌احمر به مناطق آسیب‌دیده خبر داد.

* وضعیت قرمز در هلال احمر

بی‌توجهی رئیس‌جمهور نسبت به معرفی رئیس جمعیت هلال‌احمر تا جایی است که عضو کمیسیون حقوقی مجلس در این‌باره می‌گوید رئیس‌جمهور پس از حدود 2 ماه نباید دست روی دست بگذارد تا مدیری را برای سکانداری این مجموعه انتخاب کند که مورد تایید خودش باشد.

محمدعلی پورمختار درباره تبعات معرفی نشدن رئیس جمعیت هلال‌احمر در انجام امور این نهاد مهم خدمات‌رسان گفت: با توجه به شرایط کنونی کشور و وقوع پی در پی حوادث غیرمترقبه، نبود رئیس جمعیت هلال‌احمر به عنوان تصمیم‌گیرنده و هدایت‌کننده نیروهای این نهاد، فعالیت جمعیت هلال‌احمر را ناکارآمد می‌کند. بنابراین رئیس‌جمهور باید نسبت به این مهم بی‌توجه نباشد و هرچه زودتر فردی متخصص و باتجربه را به عنوان رئیس هلال‌احمر انتخاب کند.

وی با بیان اینکه هر سازمان، نهاد یا تشکیلاتی که فاقد مدیر باشد، نمی‌تواند کارایی لازم را داشته باشد، گفت: اهداف یک سازمان، زمانی محقق می‌شود که آن سازمان در انجام وظایف و تکالیف محوله از مدیریت قوی برخوردار باشد. اکنون که جمعیت هلال‌احمر حدود 2 ماه است رئیس ندارد، نباید انتظار چندانی از نیروهای این نهاد خدمات‌رسان داشت. 

پورمختار با بیان اینکه رئیس‌جمهور باید خیلی زود رئیس جمعیت هلال‌احمر را نتخاب و معرفی کند، افزود: الزامی ندارد رئیس جمعیت هلال‌احمر حتما از بستگان یا نزدیکان رئیس‌جمهور باشد. اعتقاد رئیس‌جمهور البته در حرف این است که رئیس جمعیت هلال‌احمر باید بدون گرایش سیاسی باشد و توان و کارآمدی مدنظر است، خب! حالا که خیلی از افراد کاردان و باتجربه فعال در دولت‌های گذشته و مدیران قبلی و فعلی در دسترس هستند، جای تعجب است که چرا در معرفی رئیس جمعیت هلال‌احمر تعلل می‌شود.

وی با اشاره به اینکه سهل‌انگاری در معرفی رئیس جمعیت هلال‌احمر توسط رئیس‌جمهور، تبعات منفی زیادی را در خدمات‌رسانی این نهاد به‌دنبال دارد، افزود: زمانی که یک مجموعه فاقد مدیریت قانونی باشد، نباید انتظار داشت کارها بخوبی در آن مجموعه پیش برود، چرا که آن مجموعه فرمانده‌ای ندارد که نیروهای رده‌پایین از وی حساب ببرند.

عضو کمیسیون حقوقی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: وجود رئیس جمعیت هلال‌احمر باعث می‌شود برنامه‌های اجرایی  از مرجع ریاست به معاونان و زیرمجموعه‌ها برسد و کارها با سرعت و کیفیت بالایی انجام شود.

وی با بیان اینکه مطابق قانون جمعیت هلال‌احمر نمی‌تواند با سرپرست اداره شود، افزود: معرفی یک مدیر برای انجام امورات به جای رئیس جمعیت هلال‌احمر نمی‌تواند وظایف محوله در این مجموعه را به سرانجام رساند، چرا که وی نه‌تنها از اختیارات قانونی و کافی برخوردار نیست، بلکه با مسؤولان رده‌بالا نیز ارتباط آنچنانی ندارد.

مرتضی سلیمی، رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر نیز که این روزها سکاندار این نهاد خدمات‌رسان است، درباره علت تعلل رئیس‌جمهور در انتخاب رئیس جمعیت هلال‌احمر گفت: بنده از تصمیمات رئیس‌جمهور درباره انتخاب رئیس این مجموعه بی‌خبرم اما آنچه معلوم است، در نبود رئیس، دبیرکل این جمعیت اکنون وظایف رئیس را به دوش می‌کشد.

منبع: وطن امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۳:۳۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۶
    2 0
    علی‌اصغر پیوندی، رئیس جمعیت هلال‌احمر 13 آذرماه استعفا کرد و به علت مسائل مالی بازداشت شد.. احتمالا نماینده های مجلس که نمیشه گفت، مردمم نه. نماینده های دولت هم همین روند رو طی کنن :)))))))
  • IR ۱۴:۳۶ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۶
    3 0
    دولت مظلوم مشغول به امربه معروف شورای نگهبانه اینقدر بهش فشار نیارید شاید یه جمعه هم نوبت هلال احمر بشه فعلا نیروی مسلح هستند دولت این نیاز به ریئس رو حس نمیکنه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس