جشنواره فجر

اگرچه گاهی دیده شده که جشنواره از این هدف دور شده، اما همچنان حضور فیلم‌هایی با مضمون انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، به نسبت در این جشنواره پررنگ است.

به گزارش مشرق، جشنواره فجر هم مانند همه رویدادهای سینمایی سراسر دنیا، از ابتدا برای سیاست‌گذاری تولید آثار سینمایی به وجود آمده است. اگرچه گاهی دیده شده که جشنواره از این هدف دور شده، اما همچنان حضور فیلم‌هایی با مضمون انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، به نسبت در این جشنواره پررنگ است. امسال هم در دو بخش «سودای سیمرغ» و «نگاه نو»، چهار فیلم با این موضوعات ساخته شده که در گزارش پیش رو به آن‌ها می‌پردازیم.

آبادان یازده ۶۰
مهرداد خوشبخت

«آبادان یازده ۶۰»، یکی از محصولات سازمان هنری-رسانه‌ای اوج در جشنواره فجر امسال است. این فیلم به محاصره شهر آبادان و شکست آن در اوایل جنگ تحمیلی می‌پردازد، اما از زاویه دید متفاوتی این ماجرا را روایت کرده است. گفته شده «آبادان یازده ۶۰» درباره اتفاقاتی است که در آن روزهای بحرانی، در رادیو نفت ملی آبادان می‌افتاد. شخصیت‌های اصلی فیلم هم ظاهراً کارکنان رادیو آبادان هستند. گفته می‌شود روایت فیلم از جنگ تحمیلی، چندان مستقیم نیست و بیشتر پشت جبهه را به تصویر می‌کشد. در خلاصه داستان این فیلم آمده است: مردم غیور آبادان... شهر در آستانه سقوط قرار گرفته است! بازیگر نقش اصلی این فیلم، علیرضا کمالی است و حسن معجونی، ویدا جوان، شبنم گودرزی، حمیدرضا محمدی و نادر سلیمانی نیز از دیگر چهره‌های این فیلم هستند.
مهرداد خوشبخت کارگردان فیلم، خود متولد آبادان است و فیلم سازی را هم در استان خوزستان آغاز کرده. او «آبادان یازده ۶۰» را ادای دینی به همشهری‌هایش دانسته است. خوشبخت البته پیشتر هم در سینمای مقاومت، کار کرده و تدوینگر «به وقت شام» اثر ابراهیم حاتمی‌کیا بوده است. او کارگردان یک فیلم به نام «صدای پای من» نیز بوده که به طور ضمنی، به موضوع دفاع مقدس می‌پردازد.


درخت گردو
محمدحسین مهدویان

«درخت گردو» شاخص‌ترین فیلم جشنواره است که به دفاع مقدس مربوط می‌شود. محمدحسین مهدویان در پنجمین فیلم خود، به سراغ بمباران شیمیایی سردشت رفته است. خلاصه داستان رسمی این فیلم منتشر نشده، اما گفته می‌شود داستان فیلم برگرفته از اتفاقاتی واقعی است. طبق اخباری که به تازگی از «درخت گردو» منتشر شده، داستان فیلم در سه دهه ۶۰، ۸۰ و ۹۰ می‌گذرد. پیمان معادی بازیگر نقش اصلی فیلم است که در پوستر فیلم نیز حضور دارد و مشخص است نقش شخصیتی را بازی می‌کند که در این واقعه، شیمیایی شده است. گفته می‌شود نقش‌آفرینی معادی در این فیلم فوق‌العاده بوده و از شانس‌های اصلی کسب سیمرغ بهترین بازیگر نقش اول مرد است. مینا ساداتی و مینو شریفی دیگر بازیگران اصلی فیلم هستند و مهران مدیری نیز نقشی نسبتاً کوتاه در این فیلم دارد.
محمدحسین مهدویان با وجود آن که در دهه ۹۰، فیلم سازی حرفه‌ای را آغاز کرده، اما کارنامه‌ای پربار در زمینه آثار دفاع مقدسی دارد. او پیشتر درمستند سریالی «آخرین روزهای زمستان» به شهید حسن باقری، در فیلم «ایستاده در غبار»به سردار احمد متوسلیان و در دو قسمت تریلر سیاسی «ماجرای نیمروز» به مبارزه نیروهای انقلابی با سازمان منافقین   پرداخته است.


روز صفر
سعید ملکان

یک تریلر اکشن، درباره دستگیری عبدالمالک ریگی سرکرده گروهک تروریستی «جندالشیطان»، اولین تجربه سینمایی سعید ملکان است. فیلم «روز صفر» در سکوت نسبی خبری ساخته شده و خلاصه داستان رسمی از این فیلم منتشر نشده است. «روز صفر» در ایران، چند کشور همسایه و همچنین آلمان فیلم برداری شده و اگرچه هنوز تولید آن به پایان نرسیده، اما گفته می‌شود به جشنواره فجر خواهد رسید. امیر جدیدی در نقش یک مأمور اطلاعاتی و ساعد سهیلی در نقش «عبدالمالک ریگی»، بازیگران اصلی فیلم هستند. چند بازیگر تئاتر و شماری بازیگر خارجی نیز در نقش‌های فرعی این اثر جلوی دوربین رفته‌اند. سعید ملکان به همراه بهرام توکلی، همکار سال‌های اخیر خود، فیلم نامه این اثر را نوشته و خودش تهیه‌کنندگی آن را هم برعهده داشته است. گفته می‌شود «روز صفر» اثر باکیفیت و خوش‌ساختی از آب درآمده و می‌تواند از غافلگیری‌های جشنواره امسال فجر باشد. این فیلم در هر دو بخش «نگاه نو» و «سودای سیمرغ» حاضر است.
سعید ملکان که در ابتدا سینما را با چهره‌پردازی آغاز کرده، در سال‌های اخیر تهیه‌کنندگی یکی دو فیلم دفاع مقدسی از جمله «ویلایی‌ها» و «تنگه ابوقریب» را بر عهده داشته و اکنون در حال پشت سر گذاشتن اولین تجربه کارگردانی خود است.


لباس شخصی
امیرعباس ربیعی

احتمالاً سیاسی‌ترین فیلم جشنواره امسال فجر، «لباس شخصی» اولین اثر فیلم ساز جوانی به نام امیرعباس ربیعی است. این فیلم به فعالیت‌های حزب توده در اوایل انقلاب اسلامی می‌پردازد و نورالدین کیانوری و احسان طبری دو شخصیت شناخته‌شده این حزب را به تصویر کشیده است. در خلاصه داستان رسمی «لباس شخصی» آمده است: بهترین حربه برای ضربه، دوستی است. چون پیچیدگی در سادگی اوست. به لباس شخصی‌ها بیشتر شک کن! گفته می‌شود فیلم ماجرایی جاسوسی-معمایی را روایت می‌کند و از نظر کیفی نیز قابل قبول است. در روزهای اخیر ویدئویی از این فیلم منتشر شده که نشان می‌دهد بخشی از داستان، به بحث جنجالی احتمال وجود شکنجه در زندان‌ها می‌پردازد. بازیگران اصلی «لباس شخصی» همگی از تئاتر آمده‌اند و چهره شناخته‌شده‌ای میان آن‌ها نیست.
امیرعباس ربیعی کارگردان «لباس شخصی»، پیشتر چند فیلم کوتاه از جمله «بعد از ظهر»، «ماه در خانه» و «ولد»را ساخته است. این فیلم که در بخش «نگاه نو» ویژه کارگردانان اول پذیرفته شده و به بخش اصلی راه نیافته، می‌تواند برای کسب دو سیمرغ بلورین بهترین فیلم و کارگردانی در این بخش رقابت کند. «لباس شخصی» محصول سازمان هنری-رسانه‌ای اوج است.

*روزنامه خراسان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس