کد خبر 1034931
تاریخ انتشار: ۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۸
دو مرجع

حضرات آیات مکارم شیرازی و نوری همدانی درخصوص طب اسلامی می‌فرمایند: نمی‌توان طب اسلامی را رد کرد اما باید جلوی بی‌نظمی‌ها و سوء استفاده را گرفت.

به گزارش مشرق، چند روزی است که فیلمی در فضای مجازی دست به دست می‌شود که در آن شخصی به نام تبریزیان در نفی علم پزشکی مدرن کتاب طب هاریسون را در آتش می‌سوزاند.

این اتفاق درحالی رخ داده که تبریزیان خود را استاد طب اسلامی می‌داند و درحالی علم پزشکی را به کلی رد می‌کند که در هیچ یک از آموزه‌های اسلام نداریم که بشود براساس آن بدون هیچ دلیل منطقی یک علم دیگر را رد کرد.

اهمیت علم و دانش در اسلام تا حدی است که پیامبر (ص) می‌فرمایند: «به دنبال علم باشید حتی اگر در چین باشد». حال این فرد به راحتی و بدون دلیل یک علم را رد آن را مضر می‌داند.

حتی علم پزشکی هم طب اسلامی را به طور کلی رد نکرده و آن را برای پیشگیری از برخی بیماری‌ها مفید می‌داند. حال این شخص که به لباس روحانیت هم ملبس است علم پزشکی را به طور کلی رد و آن را بی‌فایده و مضر برای بشر می‌داند.

درپی این اقدام به دنبال نظرات علما درباره طب اسلامی رفتیم تا ببینیم نظر مراجع درباره طب اسلامی چیست؟

آیت‌الله مکارم: طبی که امروز وجود دارد طب سنتی است

آیت‌الله مکارم شیرازی در دیدار با وزیر سابق بهداشت که در سال ۱۳۹۷ انجام شد درباره طب اسلامی می‌گوید: دستوراتی در قرآن و روایات وجود دارد، اما به آن طب اسلامی گفته نمی‌شود، طبی که امروز وجود دارد طب سنتی است، که این طب دستوراتی است که اگر منابعش معتبر باشد می‌توان به آن عمل کرد.

اما نمی‌شود هم منکر آن شد. نمی‌توان گفت چند هزار سال فکر بشر غلط بوده است. اما اینکه یک شخص چند ماه به شاگردانش تدریس کند و بگوید این‌ها طبیب هستند این لطمه می‌زند.

طب سنتی در مسائلی راه‌گشا است اما باید ضوابطی داشته باشد تا جلوی بی‌نظمی‌ها گرفته شود

البته طب سنتی باید باشد زیرا در مسائلی راه‌گشا است اما شما (وزیر بهداشت) باید ضوابطی قرار دهید که هم زیر سؤال نرود و هم جلوی بی‌نظمی‌ها گرفته شود.

دانلود

آیت‌الله نوری همدانی: طب اسلامی بیشتر برای عمل است تا مداوا

آیت‌الله نوری همدانی در دیدار با وزیر سابق بهداشت درباره طب اسلامی فرمودند: درباره طب اسلامی بحث زیاد است که آیا چنین طبی داریم یا نداریم. باید توجه کنیم که اسلام به همه ابعاد زندگی مردم توجه دارد. طب اسلامی به این معنی که اهل بیت (ع) راهنمایی کردند مردم را که چه کنند و این توصیه‌ها بیشتر برای عمل است تا مداوا.

باید از سوء استفاده از طب اسلامی جلوگیری شود

اینکه برخی سوء استفاده می‌کنند باید شما جلوگیری کنید  اما این‌طور نیست که همه‌اش بی‌اساس باشد. باید شما (وزیر بهداشت) مرکزی را برای این موضوع قرار دهید که در آنجا درس (طب اسلامی) بخوانند و آشنا شوند.

دانلود

اگر عقیده دارید طب سنتی کامل‌تر از طب جدید است باید به جای تکذیب طرف مقابل خود را اثبات کنید

آیت‌الله نوری همدانی همچنین در دیداری درباره اینکه کدام طب درست است می‌فرمایند: این که یک طرف بیاید و طرف مقابل را رد کند درست نیست و این نیاز به اثبات دارد. مثلاً اگر معتقد هستید که طب سنتی مزایای زیادی دارد و کامل‌تر از طب جدید است باید این را عملاً نشان دهید که فردی از درمانش عاجز شده و شما او را معالجه کرده‌اید.

هیچ وقت نباید یک طرف را نفی کنیم بلکه باید به جای تکذیب طرف مقابل، خود را اثبات کنیم. باید نمونه‌هایی نشان دهید که ببینیم کار شما اثر بیشتر و بهتری دارد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس