رژیم غذایی نمایه

مدیر طب ایرانی گفت: عدم تحرک و تغذیه نامناسب بار بیماری‌های مزمن و غیر واگیر را به یکی از معضلات نظام سلامت در دنیا تبدیل کرده است.

به گزارش مشرق، علی گودرزی ظهر شنبه در کارگاه آموزشی آشنایی با کلیات طب سنتی در همدان ضمن ارائه تعریفی از طب ایرانی از دیدگاه شیخ الرئیس بوعلی سینا گفت: طب علم شناخت احوال بدن انسان است از این جهت که چه چیز موجب سلامتی و چه چیز موجب بیماری می‌شود و هدف نهایی آن حفظ سلامتی و بازگرداندن آن در صورت بروز بیماری است.

بیشتر بخوانید:

پشت میز نشینی باعث سنگ کلیه می‌شود؟

گودرزی افزود: دانش حفظ الصحی همواره مورد توجه ویژه پزشکان طب سنتی ایرانی بوده و در آثار برجای مانده از خود، همواره بر این دانش تاکید کرده و برای پیشگیری از ابتلاء به بیماری و مشکلات ناشی از آن همواره به رعایت توصیه‌های حفظ الصحی تاکید داشته‌اند.

وی اضافه کرد: متأسفانه امروزه برخی افراد این توصیه‌های حفظ الصحی و دیگر آموزه‌های اطبای سنتی را ساده و حتی ناکارآمد می‌دانند و این در حالیست که یکی از بزرگترین چالش‌های بشر امروز عدم تحرک و تغذیه نامناسب است که این امر بار بیماری‌های مزمن و غیر واگیر را به یکی از معضلات نظام سلامت در دنیا تبدیل کرده است.

گودرزی تصریح کرد: در این مکتب شناخت عناصر اربعه، اخلاط، ارکان و مزاج‌ها به عنوان بحث زیربنایی در طب سنتی به اندازه‌ای اهمیت دارد که بدون آن نمی‌توان به ارائه خدمات پزشکی متناسب در این رشته پرداخت.

گودرزی ادامه داد: طب سنتی در برخورد با بیماری‌ها، ابتدا به بررسی علل بروز و ظهور، راه‌های پیشگیری از آنها و در نهایت به بیان شیوه‌های درمان هر بیماری می‌پردازد.

متخصص طب سنتی ایرانی نیز با بیان کلیاتی پیرامون طب ایرانی گفت: از مبانی و اصول مهم طب سنتی ایرانی این است که طبیعت بدن هر یک از انسان‌ها دارای مزاج خاص خود است و به تعداد انسان‌ها مزاج وجود دارد به طوری که دریک طیف مثل رنگین کمان قرار می‌گیرند.

داوود بیات گفت: وظیفه طبیب این است که با شناخت صحیح این مزاج‌ها با تدابیر حفظ الصحی مناسب، سلامتی را در مناسب‌ترین حالت حفظ کند تا شخص از نظر جسمی و روحی در بهترین عملکرد باشد.

وی به مبحث حفظ و تقویت سلامتی و پیشگیری از بیماری‌ها در سنین مختلف اشاره کرد و با بیان اینکه این مقوله در مزاج‌های مختلف و شرایط اقلیمی و آب و هوایی متفاوت است، گفت: در طب سنتی در مورد بهداشت مواد غذایی و نوع مواد غذایی مصرفی در سنین مختلف، فصول مختلف و حتی در مورد ترتیب مصرف مواد غذایی و آشامیدنی و بیماری‌های حاصل از عدم رعایت این ترتیب بحث می‌شود.

وی عنوان کرد: هنگام بیماری مهمترین وظیفه درمانگر این است که مزاج بدن و عضو درگیر را به حالت طبیعی و ذاتی خویش برگرداند.

بیات عنوان کرد: از دیدگاه طب سنتی هر یک از مواد غذایی، دارویی، گیاهی، نباتی، معدنی و حتی سموم، مزاج خواص و تأثیرات خاص خود را دارد که بعد از ورود به بدن می‌تواند منشأ واکنش‌های متفاوت و تأثیرات مختلف قابل پیش بینی در بدن باشد که در تشخیص و درمان بیماری‌ها از این خواص بهره می‌گیرند.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس