آیت الله سید یاسین الموسوی

خطیب جمعه بغداد با تاکید بر این که آمریکا حاکمیت عراق را نقض کرده گفت: مهمترین اولویت، استقلال عراق و خروج از وابستگی کشور به استعمار آمریکایی است.

به گزارش مشرق، آیت الله سید یاسین الموسوی از شخصیت‌های مبارز و مقاوم عراق به شمار می‌رود، وی فقیه، فیلسوف، محقق و از شاگردان آیت الله خوئی، آیت الله شهید محمد باقر صدر و  برخی دیگر از علمای بزرگ جهان اسلام به شمار می‌رود. آیت الله الموسوی بیش از پنجاه کتاب و مقاله تحقیقاتی هم به رشته تحریر درآورده است.

خطیب جمعه بغداد در گفت‌وگوی اختصاصی به سئوالات مختلف درباره تحولات عراق پاسخ داده است که مشروح آن از نظر خوانندگان گرامی می‌گذرد:

 تجاوزات مکرر آمریکایی در عراق و نقض مستمر حاکمیت این کشور را چگونه ارزیابی می‌کنید، آیا می‌توان گفت که آمریکا، توافقنامه امنیتی امضا شده میان بغداد و واشنگتن را با ارتکاب این جنایت علیه شهروندانی که با گروه تروریستی داعش می‌جنگیدند، زیر پا گذاشته است؟

سید یاسین الموسوی: آمریکا حاکمیت عراق را نقض کرده و معاهده راهبردی را زیر پا گذاشته است، دلیلش این است که آمریکا به حاکمیت کشورها احترام نمی‌گذارد و ارزشی برای کرامت انسان قائل نیست و ارزش حقوق بشر را نمی‌داند، آمریکا دولت مستکبر و زورگوست و به کمتر از اینکه کشورهای دیگر ذلیل و خوار و دنباله رو آن و غیر مستقل باشند، رضایت نمی‌دهد، طمع ورزی آمریکا تنها به این حد که دیگران از آن تبعیت و دنباله روی کنند، محدود نمی‌شود، بلکه این کشور خواهان سرکوب تمام ملت‌ها و اینکه همه آنها زیر پاهایش قرار گیرند، متاسفانه خیانت برخی کشورهای منطقه به ملتهایشان، آمریکا را به مواضع جنایتکارانه‌اش تشویق می‌کند و احساس ضعف حکام در برابر اراده ملتها سبب سرسپردگی و تسلیم شدن آنها در برابر اراده آمریکا و رضایت دادن به ذلت و خواری و تحقیر شده است.

 آیا به اعتقاد شما طرف‌هایی هستند که برای شعله ور کردن آتش اختلافات طایفه‌ای و فتنه مذهبی میان مسلمانان شیعه و سنی در عراق فعالیت می‌کنند؟

سید یاسین الموسوی: تفرقه افکنی میان طیف‌های مختلف جامعه عراق، در راستای منافع آمریکا قرار دارد، زیرا تفرقه، ابزار اصلی است که استعمار برای بقای خود و سیطره بر ثروت‌های کشورما از آن استفاده می‌کند و بهترین وسیله‌ای که آمریکا برای رسیدن به مقاصد و اهداف جنایتکارانه‌اش استفاده می‌کند، اختلاف افکنی مذهبی میان مسلمانان و انتقال آن از حالت دوستی و تفاهم و شناخت یکدیگر- همانطور که خداوند در قرآن فرموده (و جعلناکم شعوبا و قبائل لتعارفوا) به اختلافات سیاسی و امنیتی میان اجزای یک امت واحد تحت شعار «تفرقه کن، حکومت کن» است.

آل سعود، پرچمدار این توطئه جنایتکارانه از طریق دروغ افکنی و تشویق طرف‌های احمق و مزدور به اختلاف افکنی شدید بوده است، آل سعود پول‌های هنگفتی را برای تاسیس شبکه های ماهواره‌ای طایفه ای با اهداف مشکوک و برای اجرای خواسته‌های آمریکایی خرج کرده‌اند تا بر احساسات و عواطف مردم مسلط شده و مانع وحدت مسلمانان حتی درباره یک کلمه شوند و در نهایت زمینه سیطره آمریکایی‌ها بر ثروت‌ها و نفت ما تسهیل شود.

 برخی تلاش می‌کنند که ایران را به عنوان خطری برای اهل سنت در عراق القا کنند، آیا ایران به یک اندازه از شیعیان و اهل سنت در عراق دفاع نکرده است؟

سید یاسین الموسوی:طرح تشکیل دولت اسلامی که امام خمینی(ره) تاسیس کرد، دفاع از منافع تمام مسلمانان صرف نظر از وابستگی‌ها و تعلقات مذهبی آنهاست و به همین سبب، جمهوری اسلامی ایران به حمایت از مسئله فلسطین پرداخت و آن را مسئله نخست قرار داد، با وجودی که اکثریت ساکنان فلسطین از برادران اهل سنت ما هستند، امام راحل(ره) همچنین پایه گذار روز جهانی قدس بودند و نیز منادی وحدت اسلامی به عنوان راه آزادی فلسطین اشغالی از لوث اسرائیلی‌ها و تحقق استقلال کشورهای اسلامی بودند و این کاری بود که در خصوص ملت عراق انجام شد به طوری که مواضع جمهوری اسلامی ایران در دفاع از مناطق اهل سنت عراق که داعشی‌ها اشغال کرده بودند، واضح و صریح بود و در کنار عراقی‌ها در جبهه‌های جنگ برای آزادسازی این مناطق سنی نشین و رهایی آنها از شر داعشی‌هایی مشارکت کردند که آنها را استعمار آمریکایی به وجود آورده است.

 چه کسانی از شعله‌ور شدن آتش اختلافات میان شیعیان و اهل سنت در عراق سود می‌برند؟

سید یاسین الموسوی :تنها کسانی که از درگیری و اختلاف میان شیعیان و اهل سنت در عراق استفاده می‌کنند و از آن بهره می‌برند، آمریکایی‌ها هستند، آنها به عراق آمدند تا آن را اشغال کرده و به سرقت و چپاول نفت و ثروت‌ها و منابع آن بپردازند و در عراق باقی بمانند، همانطور که مسئولان دولت آمریکایی با گزارش‌های مختلف حزبی اعم از جمهوریخواه و دموکرات این مسئله ( باقی ماندن در عراق) را مورد تاکید قرار داده‌اند و ترامپ هم به صراحت اعلام کرد که از عراق خارج نخواهند شد با وجودی که پارلمان عراق طرحی را تصویب کرده که دولت را ملزم به اخراج نظامیان آمریکایی از عراق کرده و از دولت عراق خواسته که رسما از دولت آمریکا بخواهد نظامیانش را از کشور خارج کند.

 گزارش‌هایی نشان می‌دهد که ایالات متحده آمریکا و رژیم صهیونیستی برای تجزیه عراق بر اساس طایفه‌گری و مسائل قومیتی تلاش می‌کنند و با این اقدامات، روابط عراق با ایران را هدف قرار داده‌اند، در حالی که بیشتر معترضان خواهان مبارزه با فساد هستند و مطالبات بر حقی دارند؟

سید یاسین الموسوی : مرجعیت عالی عراق بارها و مکررا بر ضرورت وحدت و یکپارچگی ارضی عراق تاکید کرده است، به همین سبب موضع ملت عراق در ایمان و اعتقاد به وحدت و یکپارچگی کشورشان و نپذیرفتن طرح‌های استعماری واضح و روشن است، قطعا چنین طرح‌هایی با اراده ملت برخورد کرده و شکست خواهد خورد همانطور که تمام توطئه‌های استعماری قبلی برای تجزیه عراق شکست خورد.

راهکارهای خروج عراق از بحران کنونی

 عراقی‌ها چگونه می‌توانند بحران کنونی را که کشورشان با آن دست و پنجه نرم می‌کند، حل و فصل کنند؟

سید یاسین الموسوی : شرایط دشواری که ملت عراق با آن روبرو هستند به حکمت و دوراندیشی برای حل و خروج از بحران نیاز دارد و معتقدم مهمترین کارهایی که لازم است، انجام شود به این شرح است :

۱- تشخیص اولویت‌هایی که ملت باید آن را مشخص کرده و آن را پیگیری و دنبال کند و من معتقدم مهمترین اولویتها، استقلال عراق و خروج از وابستگی دولت عراق به استعمار آمریکایی است.

رخنه و نفوذ آمریکایی‌ها در تمام ارکان دولت عراق، استقلال آن را سلب کرده است تا جایی که حتی ما حضور و دخالت آمریکا در مراکز تصمیم‌گیری امنیتی و نظامی می‌بینیم، آنها در تمام مسائل سیاسی، امنیتی و نظامی دخالت می‌کند به طوری که مانع هرگونه تصمیم گیری که بر خلاف میل و رضایت آنها باشد، می‌شوند که این دخالت‌ها، همواره سبب مختل شدن فعالیت دولت عراق شده و همین وضعیت درباره پارلمان و نیروهای امنیتی و نظامی حاکم است.فساد مالی و اداری گسترش یافته در ادارات رسمی فساد شخصی این مسئول یا آن مسئول نیست، بلکه این فساد ساخته و محصول آمریکایی‌ها به شکل هدفمند و سازمان یافته است.

 به همین سبب وقتی انتخاباتی برگزار می‌شود و چهره‌های جدیدی به پارلمان یا دولت راه می‌یابند، آنها پیش از آنکه فعالیت خود را که به خاطر آن انتخاب شدند یعنی خدمت به وطن و شهروندان، به شکل برنامه ریزی شده وارد دوره‌هایی می‌شوند که به آنها آموش داده می شود که چگونه برای خدمت به کشورشان شایسته نباشند، از جمله این راهها آنچه اعزام به خارج یا بورسیه خارج خوانده می شود.

۲-ایجاد احساس ملی و دینی برای حفظ استقلال کشور و توسعه آن از طریق رواج فرهنگ ملی که ملت عراق به سبب رفتارهای رژیم صدام و حزب بعث آن را از دست دادند و ایجاد آن به قراردادن الگویی در استقلال و ساخت کشور است که بهترین الگو در این زمینه برای ملت عراق، این است که به جمهوری اسلامی ایران اقتدا کنند. چرا که جمهوری اسلامی ایران توانست این کشور را با وجود محاصره اقتصادی که از چهل و اندی سال همچنان ادامه دارد، بسازد.

۳- اصلاح قانون اساسی که در دوره اشغالگری آمریکا و تحت نظارت مستقیم آن نوشته شده است.

۴-اصلاح سیستم قضایی مملو از فساد که آمریکایی‌ها پس از اشغال عراق هر طوری که دوست داشتند، آن را به وجود آوردند و اجرای ماده قانون اساسی ویژه تشکیل دادگاه عالی فدرال بسیار مهم است که همچنان جوهری بر روی کاغذ است، اجرا نشده است، به خاطر اینکه آمریکایی‌ها مخالف اجرای آن هستند، این ماده بر لزوم وجود فقهای شریعت در کنار وکلای قانون در راس دادگاه عالی فدرال تصریح می‌کند.

۵- باز تشکیل دولت بر اساس پایه‌های واقع بینی و علمی به دور از فساد مالی و اداری

۶-اهتمام به مسائل ملت و فراهم کردن خدمات به شکلی که شایسته آن هستند، با توجه به اینکه عراق یک کشور نفت خیزاست، باید مشکل فقر را حل کرد که بیش از ۲۵ درصد ملت عراق فقیر هستند، همچنین باید مشکل بیکاری را که جوانان عراقی از آن رنج می‌برند و نیز مشکل برق، آب، کشاورزی، صنایع را حل کرد و فهرست چنین مشکلاتی طولانی است.

  نظر شما درباره دلایل آغاز اعتراضات در عراق چیست؟ چرا رسانه‌های عربی و در راس آنها رسانه‌های سعودی و اماراتی از اعتراضات در عراق خوشحال هستند و چرا تلاش می‌کنند که القا کنند که این اعتراضات، روابط با ایران را هدف قرار داده است، این در حالی است که یبشتر معترضان خواهان مبارزه با فساد هستند و مطالبات برحقی دارند؟

سید یاسین الموسوی :در آغاز اعتراضات، شعارهای برحقی داده می‌شد، که من آنها را تظاهرات درد و رنج نامیدم، چرا که مردمی مورد ظلم قرار گرفته و رنج دیده هستند و حقوقشان غصب شده و از خدمات و کار و برابری محروم هستند. ولی این اعتراضات در محدوده سطح ملی باقی نماند(و به  انحراف کشیده شد)، چرا آمریکایی‌ها دخالت کردند و از پول سعودی و اماراتی و همچنین رسانه هایشان در منحرف کردن تظاهرات از اهداف ملی و انسانی استفاده کرده تا در برخی مواقع و اقدامات به ابزار استعماری برای خدمت به منافع آمریکایی‌ها تبدیل شود. ولی ما همچنان بر هوشیاری فرزندان وطن دوست برای حفظ این اعتراضات در چارچوب منافع وطن و شهروند و دوری از تمام رفتارها و شعارهایی که تنها به نفع آمریکا و دنباله روهای این کشور به ویژه آل سعود و امارات است، حساب باز کرده‌ایم.

 نقش ایران و روابط دوجانبه میان تهران و بغداد و تلاش‌های برخی طرف‌ها برای برهم زدن روابط دوجانبه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

سید یاسین الموسوی :ملت های عراق و ایران امت واحده و دارای تاریخ واحد و منافع مشترک و اهداف توسعه اقتصادی مشترک هستند که این موارد، آمریکا را بسیار ناراحت و عصبانی کرده است، زیرا اتحاد ملت‌های ایران و عراق به معنای قدرت، منافع، پیشرفت و رهایی از استکبار و خروج نظامیان آمریکایی از منطقه است.

 جنگ نرم دشمنان ملت عراق را که نسل‌های نوجوان و جوان را هدف قرار داده است، چگونه ارزیابی می‌کنید؟

سید یاسین الموسوی:این ماموریت دشواری است که مرجعیت، حوزه علمیه و طلاب علوم دینی باید آن را بر دوش بگیرند و به وظایف الهی خود عمل کنند، البته مرجعیت عالی دینی عراق این ماموریت را برعهده گرفت و از خلال خطبه‌های نماز جمعه و نمایندگان معتمد خود این ماموریت دشوار را برعهده گرفت که استعمارگران آمریکایی و مزدورانش تلاش می‌کنند از طریق افراد مغرض و منادیان گمراهی و فراهم کردن انواع وسایل و ابزارها، فساد اخلاقی را رواج داده و جوانان را به الحاد و زیر پا گذاشتن ارزش‌های اخلاقی و تاسیس مراکز فساد و فحشا و قمار تحت نظارت مسئولین حرفه‌ای تشویق کنند و وقاحت و گستاخی آمریکایی‌ها و دنباله‌روهای آنها به حدی رسیده که در مناطق مردمی باشگاه‌ها و مراکز فساد برای همجنسگرایان ایجاد کنند که باید به خدا پناه برد.

و لا حول و لا قوه الا بالله العلی العظیم.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس