ماهواره

رییس سازمان فضایی: ما تلاش داریم که با کشورهای دوست و صاحب فناوری فضایی همکاری داشته باشیم و در حال حاضر ۳ دانشگاه کشور در پروژه منظومه ماهواره‌ها که از سوی اپسکو فعال شده، مشارکت دارند.

به گزارش مشرق، دکتر مرتضی براری  با بیان اینکه سازمان فضایی ایران یکی از موسسین اصلی سازمان همکاری آسیا –اقیانوسیه (اپسکو) بوده است، افزود: در این سازمان ۹ کشور منطقه عضو این سازمان هستند و سازمان اپسکو یک دهه از برنامه‌های خود را پشت سر گذاشته است و تلاش داریم در آغاز برنامه ۱۰ ساله دوم این سازمان، نقش موثرتر و پررنگ‌تری را در این سازمان ایفا کنیم.

بیشتر بخوانید:

ویژگی‌های جدیدترین ماهواره ایرانی چیست؟

وی این امر را فرصتی برای کشور دانست که با کشورهای صاحب فناوری فضایی بتواند در توسعه برنامه فضایی کشور نقش موثرتری را ایفا کند، یادآور شد: در حال حاضر ۳ دانشگاه‌ کشور در یک منظومه ماهواره‌های مخابراتی که توسط این سازمان ایجاد شده است، فعال هستند.

براری، یکی از مهمترین اولویت‌های سازمان فضایی ایران را توسعه همکاری‌های بین‌المللی و حفظ منافع جمهوری اسلامی ایران در جوامع بین‌المللی ذکر کرد و یادآور شد: در این زمینه برنامه‌های خیلی خوبی طراحی شده است.

رییس سازمان فضایی ایران با اشاره به سابقه همکاری این سازمان با اپسکو، خاطر نشان کرد: ما در سازمان ملل تلاش کردیم و توانسته‌ایم در یکی از مهمترین اسناد فضایی با عنوان سند پایداری بلند مدت فضایی (سند LTS) منافع و مواضع جمهوری اسلامی ایران لحاظ شود.

وی در خصوص ارسال نامه‌ای به مدیر دفتر امور فضای ماورای جو ملل متحد درخصوص اقدام آمریکا در تحریم غیرقانونی سازمان فضایی و دو موسسه مطالعاتی فضایی ایرانی، گفت: این نامه مورد استقبال قرار گرفت و ما نیز تلاش کردیم به عنوان عضو فعال همواره در برنامه‌های این سازمان نقش موثری ایفا کنیم.

براری ادامه داد: با توجه به ظرفیت‌هایی که در کشور ایجاد شده است، ما می‌توانیم حضور پر رنگ‌تری در این سازمان داشته باشیم.

وی اضافه کرد: ما تلاش داریم که همواره با کشورهای منطقه و دوست و صاحب فناوری همکاری داشته باشیم و همکاری‌هایی را در این حوزه نیز آماده کرده‌ایم.

 نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین، نامه رئیس سازمان فضایی کشور در خصوص اقدام آمریکا در تحریم غیرقانونی سازمان فضایی و دو موسسه مطالعاتی فضایی ایرانی را به مدیر دفتر امور فضای ماورای جو ملل متحد تسلیم کرده است.

در این نامه با اشاره به تحریم غیرقانونی و یک جانبه آمریکا علیه سازمان فضایی، مرکز تحقیقات فضایی و موسسه تحقیقات فضای ماورای جو ایران، تصریح شده است که ماموریت و مسوولیت هر سه سازمان مذکور، پوشش و پشتیبانی از استفاده صلح آمیز غیرنظامی از فضای ماوراء جو است و صرفا بر روی فعالیت‌های صلح آمیز فضای ماوراء جو تمرکز داشته‌اند.

در این نامه در ادامه با تاکید بر اینکه اقدامات قهری یکجانبه آمریکا، مخالف حقوق بین‌الملل به طور عام و اصول همکاری در فعالیت‌های فضایی و دسترسی آزاد تمامی دولت‌ها به فضا به طور خاص هستند، آمده است: جمهوری اسلامی از آن دسته از کشورهایی است که در بستر بلایای طبیعی مانند زلزله، سیل و خشکسالی قرار دارد که استفاده از فناوری فضایی جهت پیشگیری از این بلایا و کاهش اثرات آن، حیاتی است.

همچنین در این نامه با اشاره به برخی ویژگی‌های اقلیمی و سرزمینی ایران از جمله قرار داشتن بخش‌هایی از مناطق مسکونی در خطر سیل و غیره، بر ضرورت و اهمیت پرتاب ماهواره‌ها از سوی ایران به فضا تاکید شده است.

سازمان فضایی کشورمان در این نامه ضمن تصریح بر اینکه آمریکا هم از همکاری نهادهای ایرانی با سایرین جلوگیری می‌کند و هم در مسیر تلاش‌های بومی ایران از طریق اتهامات ناصحیح جهت دسترسی به فضا سنگ‌اندازی می‌کند، افزود: جمهوری اسلامی بارها آمادگی خود را برای همکاری با نهادهای مرتبط بین‌المللی مانند کمیته استفاده صلح آمیز از فضای ماوراء جو سازمان ملل (کوپوس) و سازمان همکاری‌های فضایی آسیا - پاسیفیک اعلام کرده که به دلیل تحریم‌های آمریکا، این همکاری‌ها محقق نشده است.

در بخش دیگری از این نامه با یادآوری اینکه جمهوری اسلامی ایران به عنوان دولت عضو معاهده مسوولیت مورخ ۱۹۶۷، موافقت‌نامه نجات مورخ ۱۹۶۸ و امضا کننده معاهده فضای ماورای جو مورخ ۱۹۶۷ است و همواره بر استفاده صلح آمیز از فضای ماورای جو و مبارزه با رقابت تسلیحاتی در فضا تاکید کرده، آمده است: تحریم اخیر آمریکا نمی‌تواند جلوی پیشرفت برنامه صلح آمیز ایران را بگیرد و جمهوری اسلامی ایران انتظار دارد که حق دسترسی خود به فضا و فعالیت در آن، توسط تمامی اعضای کوپوس محترم شمرده شود.

در این نامه خاطرنشان شده که لازم است تمامی کشورهای عضو سازمان ملل متحد در محافل بین‌المللی از جمله کمیته استفاده صلح آمیز از فضای ماورای جو، این رفتار مخرب اخیر آمریکا را محکوم کرده و به همکاری‌های خود با ایران ادامه دهند و از دفتر فضای ماوراء جو سازمان ملل متحد نیز خواسته شده در تعاملات خود با سایر دولت‌ها و همچنین در نشست‌های کوپوس، بر این واقعیت تاکید کند.

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس