تیم ملی عراق

تیم ملی عراق از گذشته تا امروز، با مشکلاتی عدیده دست و پنجه نرم کرده. هر مربی بزرگی که وارد اردوی تیم ملی شده، اتفاق‌هایی را به چشم دیده که شاید تا قبل از آن هرگز تجربه‌اش نکرده است.

به گزارش مشرق، عراق، قدرتمندترین حریف ایران در مرحله گروهی جام ملت‌های آسیا است. تیمی که به قول کرار جاسم، به همین سادگی‌ها مقابل ایران تسلیم نخواهد شد. شیرهای بین‌النهرین، با مربیگری سرکو کاتانچ و بازیکنانی که جملگی زیر 27 سال دارند، پا به رقابت‌هایی می‌گذارند که 11 سال قبل فتح‌اش کرده‌اند. جامی که با دستان یونس محمود بالا رفت و عراق روی سکوی قهرمانی قرار گرفت.

بیشتر بخوانید:

عصبانیت کاتانچ از رسانه‌های عراقی

تیم ملی عراق از گذشته تا امروز، با مشکلاتی عدیده دست و پنجه نرم کرده. هر مربی بزرگی که وارد اردوی تیم ملی شده، اتفاق‌هایی را به چشم دیده که شاید تا قبل از آن هرگز تجربه‌اش نکرده. نمونه‌اش بحرانی است که از چند سال قبل گریبان تیم ملی عراق را گرفته. بحرانی به نام سیگار و قلیان که توسط قریب به اتفاق بازیکنان عراقی استعمال می‌شود.

این ماجرا را یکی از نزدیکان تیم ملی عراق نقل می‌کند. ماجرایی که در فوتبال عراق چندان هم عجیب نیست: «اسطوره‌های فوتبال عراق و آنهایی که در جام ملت‌های آسیا در سال 2007 درخشیدند و حتی جام را بالا بردند، در اردو به راحتی سیگار می‌کشیدند. حتی درباره یونس محمود می‌گفتند روزی نیست که یک پاکت سیگار نکشد. برای عراقی‌ها مهم نیست بازیکنان در خارج از زمین چه کارهایی انجام می‌دهند، برای آنها مهم‌ترین نکته آمادگی در طول بازی است و به همین دلیل این اتفاق‌ها چندان مورد توجه قرار نمی‌گیرد.»

شعار عراقی‌ها این است: « بازیکنی که آماده است، فرقی ندارد قلیان بکشد یا سیگار. مهم فوتبالی است که در زمین به نمایش می‌گذارد. وقتی بازیکنی قلیان می‌کشد و خوب بازی می‌کند، چرا باید از او انتقاد کرد؟» این نظر اهالی فوتبال در عراق است. نظری که خلاف آن را در ایران می‌بینیم.

در امارات، عراقی‌های زیادی حضور دارند. شاید به همین دلیل و البته قراردادهای مالی مناسب هم هست که بازیکنان عراقی ترجیح می‌دهند بازی در لیگ امارات را تجربه کنند. همین مساله، دلهره را به اردوی عراق آورده که مبادا بازیکنان از طریق دوستان خود، اردو را برای استعمال قلیان در امارات ترک کنند.

بحران جدی دیگری که تیم ملی عراق را آزار می‌دهد، سن بازیکنان این تیم است. به‌عنوان نمونه یکی از بازیکنان جوان این تیم که چند سال است چهره شده و مهاجم اول این تیم هم هست، دارای 2 تاریخ تولد است. یکی 18 ساله و دیگری 21 ساله. او ازدواج کرده و در 18 سالگی چند فرزند هم دارد. همین مساله باعث شده تا سرکو کاتانچ با دقت بیشتری فهرست نهایی و 23 نفره خود را انتخاب کند.

اینها را که کنار هم می‌گذاریم، به وضعیت نابسامان اردوی عراق بیشتر پی می‌بریم. تیمی که چند بازیکن از لیگ ایران هم آنجا حضور دارند. بازیکنانی نظیر طارق همام و بشار رسن که البته در این چند سال اخیر، حاشیه آنچنانی از آنها ندیده‌ایم.
 
10 لژیونر عراقی در جام ملت‌ها
تیم ملی عراق با 10 لژیونر وارد جام ملت‌های آسیا می‌شود. این لژیونرها در باشگاه‌هایی چون الخریطیات، الخور، قطر اس‌سی، العربی، آتالانتا، هوبرو، پرسپولیس، استقلال و سانتاکلارا عضویت دارند. این بازیکنان بخش اعظمی از ترکیب ثابت تیم ملی عراق را تشکیل می‌دهند و جزو بازیکنان کلیدی سرکو کاتانچ هستند.
 
3 اروپایی در فهرست عراق
میان بازیکنان عراق، 3 بازیکن در لیگ‌های اروپایی بازی می‌کنند. علی عدنان، دفاع چپ 25 ساله این تیم از ریزه‌اسپور به اودینزه رفت و بعد از دو فصل بازی برای این تیم، راهی آتالانتا در سری‌آ شد. عدنان این فصل 3 بار در ترکیب آتالانتا قرار گرفته و 166 دقیقه برای این تیم بازی کرده است. دیگر لژیونر اروپایی عراق، اوساما رشید است. هافبک 26 ساله‌ای که سابقه بازی برای دن‌بوش در هلند و البته لکوموتیو در لیگ بلغارستان را دارد اما این فصل پیراهن سانتاکلارا در لیگ برتر پرتغال را بر تن کرده است. اوساما رشید در 14 بازی، 5 گل برای سانتاکلارا به ثمر رسانده است. دیگر بازیکنی که از اروپا به اردوی عراق آمده، فرانس دهیا پتروس است. بازیکنی با اصلیتی عراقی که در دانمارک متولد شده است. پتروس 25 ساله که در باشگاه هوبرو- لیگ دانمارک- بازی می‌کند، با یک بازی ملی یکی از بازیکنان کم‌تجربه عراق محسوب می‌شود.
 
یک بازیکن بالای 30 سال
کاتانچ برای جام ملت‌های آسیا، ترکیبی جوان را با خود به امارات می‌برد. اغلب، بازیکنان جوان برای حضور در ترکیب عراق انتخاب شده‌اند. بازیکنانی که 18 تا 27 ساله هستند. میان این بازیکنان اما یک دروازه‌بان 32 ساله نیز حضور دارد. محمد قاصد که 31 بازی ملی انجام داده اما حالا ذخیره جلال حسن و دروازه‌بان دوم عراق است.
 
احمد ابراهیم، باتجربه‌ترین بازیکن
احمد ابراهیم را از زمانی به یاد می‌آوریم که پیراهن تیم امید عراق را بر تن داشت و در مقدماتی المپیک 2012 لندن، مقابل تیم امید ایران بازی کرد. او در آن بازی معروف که باعث حذف تیم امید ایران شد، وظیفه مهار کریم انصاری‌فرد را برعهده داشت. حالا حدود 7 سال از آن بازی عجیب گذشته و احمد ابراهیم 26 ساله، 54 بازی ملی انجام داده. او آمار بیشترین بازی ملی را میان بازیکنان فعلی تیم ملی عراق به خود اختصاص داده و علی عدنان و احمد یاسین با 45 و 40 بازی ملی در رده‌های بعدی قرار گرفته‌اند.
 
ستاره‌ای به نام مهند علی
درباره مهند علی، ستاره 18 ساله خط حمله تیم ملی عراق حرف‌های جالبی به زبان می‌آورند. او در لیگ عراق و با پیراهن پلیس، آنقدر گل زده که به اغراق می‌گویند، از هر جای عراق که شوت بزند، توپ‌هایش درون دروازه حریفان می‌رود. مهند علی چند روز قبل هم 2 گل وارد دروازه تیم ملی چین کرد تا عراق به پیروزی 2 بر یک برسد. مهند علی طی یک فصل و نیم اخیر، 23 گل در لیگ عراق به ثمر رسانده و البته در 7 بازی 5 بار نیز دروازه حریفان تیم ملی عراق را باز کرده است. او یکی از امیدهای اصلی کسب عنوان آقای گلی جام ملت‌های آسیا است. البته به شرطی که عراق به مراحل بالاتر صعود کند و هافبک‌ها نیز این مهاجم جوان را به خوبی تغذیه کنند.

منبع: روزنامه ایران ورزشی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس