کد خبر 1033446
تاریخ انتشار: ۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۸
اصلاح طلبان نمایه

با وجود ادعای ردصلاحیت گسترده نامزدهای اصلاح‌طلب، اما آمار و ارقام چیز دیگری می‌گویند.

به گزارش مشرق، اصلاح‌طلبان این روزها با کلیدواژه «ردصلاحیت‌های گسترده»، بار دیگر مشغول تخریب وجهه شورای نگهبان هستند. ایشان با بسته ترسیم‌کردن فضای موجود، انتخابات را یکسویه می‌دانند و مدعی مشخص‌بودن نتیجه آن از همین حالا هستند؛ اما رصد آمارها در تهران که برانگیزنده بیشترین رقابت‌ها میان جناح‌های سیاسی است، خلاف مدعای اصلاحاتی‌ها را به رخ می‌کشد. تجدیدنظرطلبان بنا بر اعداد و ارقام، وضعیت بسیار بهتری در مقایسه با رقیب خود، در تدارک لیست انتخاباتی دارند.

بیشتر بخوانید:

نگرانی اصلاح‌طلبان از حساس شدن نظام به "تحریم خاموش انتخابات"

جریان اصلاح‌طلب در آستانه انتخابات، معمولا با توان خوبی که در عرصه رسانه‌ای دارد، تبلیغات سنگینی را علیه نهادهای نظارتی خاصه شورای نگهبان شکل می‌دهد. این بار نیز به بهانه ردصلاحیت نامزدهایشان، دست به کار شده و به شورای نگهبان به‌طور پرحجم و گسترده‌ای حمله می‌کنند. پس از آنکه برخی اخبار مربوط به ردصلاحیت نامزدهای حاشیه‌ساز اصلاح‌طلب در مجلس منتشر شد، این جریان سیاسی دست به کار شد و با طرح این ادعا که کاندیداهای اصلاح‌طلب به‌طور گسترده رد صلاحیت شده‌اند، حمله به شورای نگهبان را دوباره کلید زدند. در همین رابطه آذر منصوری، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در توییتر خود مدعی شد: «جنجالی ندارد آقای کدخدایی؛ کسی اصراری ندارد. بیش از ۹۰ درصد کاندیداهای یک جریان سیاسی رد صلاحیت شده‌اند.

با این رویه‌ای که در پیش گرفته‌اید از حالا نتیجه انتخابات و ترکیب مجلس آینده روشن است. مبارک‌تان باشد.» عبدالواحد موسوی‌لاری، وزیر کشور دولت اصلاحات نیز روز 28 دی در گفت‌وگویی با برنا، مدعی شد: «تا جایی که به ما گزارش شده، در اکثر استان‌ها چهره‌های بسیار ارزشمند را از گردونه رقابت خارج و فضای انتخابات را به فضای حذف چهره‌ها تبدیل کرده‌اند. این اتفاق خطرناکی برای امروز و فردای ایران است.» علی جنتی، وزیر ارشاد دولت یازدهم و از چهره‌های نزدیک به حزب اعتدال و توسعه، حزبی که پدر معنوی خود را حسن روحانی می‌داند، درباره به زعم خود ردصلاحیت‌های گسترده شورای نگهبان، در حساب توییتر خود با ادعای اینکه «صدها نفر از نامزدهای انتخابات مجلس به‌دلیل عدم التزام عملی به اسلام یا عدم اعتقاد به نظام ردصلاحیت شده‌اند»؛ ضمن متهم‌کردن شورای‌نگهبان به جانبداری از یک جریان سیاسی تصریح کرد: «وقتی داوران مسابقه همگی از طرفداران تیم رقیب باشند پیشاپیش نتیجه مسابقه روشن است.»

پیش از این اظهارات، روزنامه جمهوری اسلامی در شماره روز 26 دی خود نوشت: «از عباسعلی کدخدایی نقل شده که انتقاد رییس‌جمهور به ردصلاحیت‌های فله‌ای داوطلبان نمایندگی مجلس توسط هیات‌های نظارت شورای نگهبان را پیشگامی در پروژه ضدملی نامیده است. اگر او این سخن را گفته باشد، باید گفت اول باید آداب سخن گفتن درباره انتقاد را بیاموزد، سپس سخنگوی شورای نگهبان شود.» در ادامه، این روزنامه در ادعایی عجیب عنوان کرد: «کدخدایی باید به سبب برخی سخنان از سوی مدعی‌العموم تحت پیگرد قضایی و قانونی قرار گیرد.» از سوی دیگر، «شکراله حسن بیگی»، رییس ستاد انتخابات استان تهران با توجه به اعلام نتایج بررسی صلاحیت‌ها از سوی هیات نظارت گفت: «یک‌سوم نمایندگان فعلی مجلس شورای اسلامی استان تهران از دور انتخابات مجلس یازدهم خارج شدند.»

حسن‌بیگی اعلام کرد: «براساس آمار از مجموع ۳۵ نماینده فعلی استان تهران در مجلس شورای اسلامی، هفت نفر در انتخابات مجلس یازدهم ثبت‌نام نکرده اما ۲۸ تن از آنان برای دور بعدی مجلس داوطلب شده بودند.» وی افزود: «تمامی داوطلبان یادشده از سوی هیات اجرایی برای انتخابات دوره بعدی تایید صلاحیت شده بودند اما اکنون هیات نظارت بر انتخابات صلاحیت ۱۱ نفر از آنان را تایید نکرده است.» حسن‌بیگی با اظهارات خود، فقط به بخش کوچکی از واقعیت پرداخته اما بخش بزرگ‌تر واقعیت که با منافع جریانی او سازگار نبوده را عامدانه مکتوم گذاشته است.

در بیان دلیل عمده ردصلاحیت 90 نماینده فعلی مجلس، عباسعلی کدخدایی، سخنگو و قائم‌مقام دبیر شورای نگهبان، روز 22 دی در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما صراحتا از عامل «مسائل مالی» سخن گفت. چندی بعد با پیگیری ها مشخص شد که منظور اصلی کدخدایی از این مسائل مالی، مشخصا «رانت قدرت» و «اختلاس» بوده است. با آگاهی از چنین واقعیتی، این سوال مطرح می‌شود که آیا به صلاح است برای صرفا ایجاد شور انتخاباتی، به افرادی که فساد اقتصادی در کارنامه خود دارند، اجازه حضور در عرصه انتخابات داده شود. قاعدتا هر عقل سلیمی حکم می‌کند که سلامت نفس و عملکرد نامزدها، باید بر هر امر دیگری ولو شور انتخاباتی تفوق و اولویت داشته باشد.

...همراهی آقای رییس‌جمهور

نکته معنادار در این میان، آنجایی بود که رییس‌جمهوری نیز به صف هجمه‌کنندگان اصلاح‌طلب علیه شورای نگهبان پیوست. روحانی روز 25 دی در جلسه هیات وزیران با انتقاد از شیوه عملکرد شورای نگهبان اظهار کرد: «مردم تنوع می‌خواهند، بگذارید در میدان انتخابات همه احزاب و گروه‌ها شرکت کنند، قطعا ضرر نمی‌کنید. با یک جناح نمی‌شود کشور را اداره کرد.» این موضع رییس‌جمهوری، واکنش «عباسعلی کدخدایی» سخنگو و قائم‌مقام دبیر شورای نگهبان را در پی داشت. او در صفحه توییتر خود نوشت: «جنجال برای تأیید افراد فاقد صلاحیت تازگی ندارد، اما پیشگامی رییس‌جمهوری در این پروژه ضدملی تأسف‌بار است. البته نمی‌دانستیم عدم تایید بستگان به معنی حذف جناح‌های دیگر است.» از سوی دیگر، شورای نگهبان در بیانیه‌ای مجزا با تاکید بر اینکه اظهارات رییس‌جمهوری نشان از بی‌اطلاعی ایشان نسبت به روند بررسی‌ها در هیات‌های نظارت استانی و هیات مرکزی نظارت بر انتخابات دارد»، اذعان کرد: «دقت در نتایج بررسی‌های شورای نگهبان نشان می‌دهد این نهاد در بررسی صلاحیت‌ها تمایزی میان این جناح و آن جناح قائل نشده است و در میان افراد، تأیید یا ردشده از همه جناح‌ها حضور دارند.»

حملات بی‌دریغ جریان اصلاح‌طلب با همراهی اصحاب پاستور، در شرایطی است که طبق قانون، شورای نگهبان اساسا حق اظهارنظر مستقل درباره صلاحیت نامزدها را ندارد و آنچه به‌عنوان نظر شورا در احراز یا عدم احراز صلاحیت منتشر می‌شود، در حقیقت جمع‌بندی نظر کارشناسی نهادهای چهارگانه یعنی وزارت اطلاعات، نیروی انتظامی، سازمان ثبت اسناد و قوه‌قضاییه است. از سوی دیگر، آنچه به‌عنوان ردصلاحیت گسترده نامزدهای اصلاح‌طلب از سوی هیات‌های نظارت استانی(نهاد ذیل شورای نگهبان) مطرح می‌شود، دروغی بیش نیست. این دروغ آنجایی رو می‌شود که بدانیم کدخدایی در گفت‌وگو با خبرگزاری صداوسیما اعلام کرد که بخشی از ردصلاحیت‌ها، توسط هیات‌های اجرایی(نهاد ذیل دولت) بوده و در مرحله بعدی، یعنی احراز صلاحیت‌ها در هیات‌های نظارت استانی، فقط صلاحیت حدود 30‌درصد نامزدها تایید نشده است.

دست باز اصلاح‌طلبان تهران برای مانور قدرت

پروپاگاندای سنگین اصلاح‌طلبان علیه شورای نگهبان، در حالی است که رصد آمار نامزدهای تاییدصلاحیت‌شده در تهران که برانگیزنده بیشترین رقابت‌ها میان جناح‌های سیاسی است، خلاف ادعای آنها در ردصلاحیت‌های گسترده و وسیع را به اثبات می‌رساند. تجدیدنظرطلبان بنابر اعداد و ارقام، وضعیت بسیار بهتری در مقایسه با رقیب خود، در تدارک لیست انتخاباتی دارند. برخی اخبار از آن حکایت دارند که اصلاح‌طلبان برای بستن لیست خود در تهران، با تراکم نفرات مواجه هستند و چند برابر لیست 30 نفره، اسم دارند؛ حتی چهره‌های اصلاح‌طلب سایر مناطق کشور به‌طور مشخص آنهایی که واجد پست‌هایی مانند فرمانداری، استانداری و معاون وزیر بودند نیز در ایام ثبت نام به تهران آمده و از حوزه تهران، ثبت‌نام کردند تا مبادا در رقابت با رقیب، در تعداد نفرات به نوعی کم بیاورند. بنا بر آمار، از میان کل ۲۸۴۰ ثبت‌نام‌کننده در حوزه انتخابیه تهران، 1400 نامزد دارای سابقه اصلاح‌طلبی هستند که در فرایند احراز صلاحیت‌ها تاکنون، صلاحیت بیش از هزار نفرشان تایید شده است. از سوی دیگر، عزیمت افراد از سایر نقاط کشور به تهران، شاید دست اصلاح‌طلبان در بستن لیست را باز بگذارد، لیکن چنین لیستی با توجه به اینکه افراد درون لیست، بومی تهران نبوده و طبیعتا از مشکلات و معضلات این شهر و مناطق حومه‌ای آن اطلاع درستی ندارند، از کیفیت لازم برای برآورده‌کردن مطالبات واقعی مردم برخوردار نخواهد بود.

منبع: صبح نو

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۱
    6 2
    صداقت و راستگویی گمشده جماعت افسادطلب است
  • SAJAD IR ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۱
    2 0
    ای کاش کسانی وارد مجلس بشوند که در پی اصلاح ساختار باشند "قانون شفافیت" ، "اعاده اموال نا مشروع " و از این قبیل قوانین نیاز اصلی جامعه است. نیاز به حجامتی اساسی در نظام نیز شدیدا احساس می شود.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس