1

شرکت‌های امنیتی رژیم صهیونیستی یا شرکت‌های بین‌المللی زیر نظر تل‌آویو بر اساس منافع اقتصادی و راهبردی، نقش عمده‌ای در ایجاد ناآرامی‌های خاورمیانه دارند.

به گزارش مشرق، مرکز مطالعات الزیتونه در مقاله‌ای به بررسی شرکت‌های امنیتی خصوصی رژیم صهیونیستی و نقش آن در تعیین راهبردهای استراتژیک حاکمیت تل‌آویو در منطقه پرداخته و نوشت که همزمان با آغاز فعالیت‌های شرکت‌های امنیتی خصوصی در پی جنگ جهانی دوم، جنبش صهیونیسم نیز در این زمینه وارد عمل شد و اولین شرکت امنیتی خصوصی خود با عنوان شرکت هاشمیرا را در سال ۱۹۳۷ بنیانگذاری کرد. گرچه آغاز فعالیت‌های شرکت‌های خصوصی امنیتی از این تاریخ رقم خورد، اما اوج فعالیت‌های آن‌ها با آغاز دهه ۹۰ و همزمان با پایان جنگ سرد بود که آمریکا فعالیت‌های رسمی عقد قرارداد با این شرکتها را در راستای اهداف خود در مناطق مختلف جهان از آمریکای لاتین گرفته تا بالکان و خلیج فارس و افغانستان دنبال کرد.

البته گسترش فعالیت‌های این شرکت‌ها با رویکرد باراک اوباما رئیس جمهور سابق آمریکا همراه بود که نیروهای نظامی مستقیم آمریکا در عراق و افغانستان را کاهش داد و زمینه برای فعالیت بیشتر این شرکت‌ها فراهم شد.

شرکت هاشمیرا که اولین شرکت امنیتی خصوصی صهیونیستی است، در حال حاضر ۱۵ هزار کارمند دارد. این شرکت یک شرکت فرعی از بنگاه بزرگ امنیتی جی فور اس است که مقر آن در لندن قرار دارد و شاخه‌های متعدد دیگری نیز در برخی کشورهای عربی از جمله مصر دارد.

رژیم صهیونیستی دو سطح روابط خود را با شرکت‌های امنیتی خصوصی ایجاد کرده است:

سطح اول درخصوص شرکت‌های امنیتی خصوصی اسرائیل و مناسبات فیمابین آنها است. گزارش‌های موجود نشان می‌دهد که شرکت‌های امنیتی خصوصی اسرائیل توسط جریان‌های رسمی و شبه رسمی اسرائیل مدیریت می‌شود و حدود ۳۰۰ شرکت اسرائیلی در تعداد زیادی از کشورهای جهان فعالیت می‌کنند و نقش قابل توجهی در اقدامات امنیتی و ضد امنیتی این کشورها دارند، آنها به صورت ویژه با جریان‌های سیاسی راستگرا در بیش از ۷۰ کشور دنیا فعالیت دارند که برخی از آنها نیز کشورهای عربی هستند. شرکت‌های مذکور در آموزش، انتقال تسلیحات، جمع آوری اطلاعات، گروگانگیری، شکنجه، مدیریت زندانها، نگهبانی از شهرک‌های صهیونیست نشین و نظارت بر مناطق ایست و بازرسی در فلسطین اشغالی و مناطق مختلف دنیا سهیم هستند.

رژیم صهیونیستی در حال حاضر ۹۶ نطقه ایست و بازرسی در اراضی اشغالی دارد که ۵۷ مورد از آنها داخل کرانه باختری و ۳۹ موارد نیز در حد فاصل بین اراضی سال ۶۷ و خط سبز است، کابینه رژیم صهیونیستی این موانع امنیتی را از سال ۲۰۰۵ تاکنون خصوصی کرده و آنها را به شرکت‌های امنیتی سپرده است.

مهم ترین شرکت‌های امنیتی خصوصی رژیم صهیونیستی را می‌توان در موارد زیر برشمرد:

    مودیعین ازراخ
    تی اند ام
    موکد متارا
    نوف یام
    شرکت منابع انسانی، امنیتی و حفاظت گلشان
    شرکت امنیتی آویدار
    شرکت امنیتی بن
    شرکت امنیتی رشف
    شرکت امنیتی بنی تال
    شرکت چند ملیتی مشاوره امنیتی ای اس سی
    گروه میکود

سطح دوم فعالیت‌های رژیم صهیونیستی شامل مناسبات بین جریان‌های رسمی اسرائیل و شرکت‌های امنیتی فراملیتی است. رژیم صهیونیستی در این رابطه ارتباطات مستحکمی با شرکت‌های امنیتی خصوصی فراملیتی دارد. از مهمترین شرکتهای امنیتی که رژیم صهیونیستی با آنها همکاری می‌کند، می‌توان به شرکت‌های زیر اشاره کرد:

شرکت آکادمی: این شرکت در گذشته با نام شرکت بلک‌واتر شناخته می‌شد که فعالیت‌های آن در عراق و سوریه برای همه روشن شده است. این شرکت در سال ۱۹۹۷ تاسیس شد و در سال ۲۰۱۴ با یک گروه دیگر با عنوان هولدینگ کانستلیس ادغام شد. این شرکت در زمینه فعالیت‌های الکترونیک و اطلاعات جاسوسی فعال است.


شرکت بین‌المللی آی سی تی اس: یک شرکت هلندی است که سرویس‌های امنیتی رژیم صهیونیستی آن را با همکاری خطوط هوایی اسرائیل در سال ۱۹۸۲ ایجاد کرده است. این شرکت با ادعای حفاظت از سیستم هوانوردی آغاز به کار کرده و درآمد سالیانه آن حدود ۱۰۰ میلیون دلار است.
    شرکت خدماتی نورت بریج نیز مناسبات ویژه با رژیم صهیونیستی دارد و مزدوران را از مناطق مختلف برای انجام عملیات ویژه جذب کند.


شرکت تریپل کانوپی که مقر آن در ویرجینیا قرار دارد، عملیات امنیتی ویژه‌ای از سال ۲۰۰۵ تاکنون به نفع اسرائیل انجام داده است. فعالیت‌های نظامی این شرکت در دوره ریاست جمهوری باراک اوباما در سرزمین‌های اشغالی افزایش پیدا کرد. مزدوران این شرکت از کشورهای مختلف دنیا به ویژه آمریکای لاتین هستند. سود این شرکت در سال بالغ بر یک و نیم میلیارد دلار است.


  شرکت پروسگور: این شرکت بالغ بر ۱۵۰ هزار کارمند دارد و در سال ۱۹۶۷ تاسیس شده است. مقر شرکت مذکور در مادرید قرار دارد و عمده فعالیت‌های آن در دهه هشتاد قرن گذشته میلادی در آمریکای لاتین و به صورت ویژه در پرو گزارش شده است. پروسگور همچنین فعالیت‌هایی نیز در سرزمین‌های اشغالی به ویژه در زمینه ارائه خدمات امنیتی دارد.


   شرکت خدمات دفاعی ایجیس یک شرکت انگلیسی است که در سال ۲۰۰۲ تاسیس شده و در حال حاضر برای حمایت از تاسیسات آمریکایی در عراق بالغ بر ۲۹۳ میلیون دلار پول دریافت می‌کند. این شرکت فعالیت‌های ویژه‌ای در سرزمین‌های اشغالی به ویژه در زمینه جمع آوری اطلاعات دارد.
    شرکت جی کا سیرا یک شرکت آمریکایی است که در سال ۲۰۰۷ تاسیس شده و مقر آن در واشنگتن است این شرکت به ویژه بعد از سال ۲۰۰۹ فعالیت‌های تخصصی خود را بر روی اقدامات اطلاعاتی و جاسوسی قرار داد. مسئولان ارشد این شرکت عموما افسران سابق یا عناصر سرویس اطلاعاتی موساد هستند. این شرکت مقری در تل‌آویو دارد و فعالیت‌های گسترده‌ای را در اراضی اشغالی و کرانه باختری دنبال می‌کند. این شرکت به عنوان پوشش موساد نامگذاری شده است.


شرکت کا بی آر. شرکت مذکور در هیوستن آمریکا قرار دارد و یکی از مهمترین کارمندان آن صهیونیست معروف مارک زیل است که از عناصر لیکود و از نزدیکان بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و از حامیان شهرک‌سازی اسرائیل است. بالغ بر ۲۷ هزار کارمند در این شرکت فعالیت می‌کنند و درآمد سالانه آن حدود ۵۴۰ میلیون دلار است.


 شرکت کورپ سکوریتی: بر اساس اطلاعاتی که در سایت این شرکت انگلیسی درج شده، این شرکت در سال ۱۸۵۹ تشکیل شده و حدود ۲ درصد از مجموع کارمندان آن که بالغ بر ۳ هزار نفر هستند، پیش از این در ارتش اسرائیل فعالیت داشته‌اند.


شرکت جی فور اس: این شرکت ۶۵۰ هزار کارمند دارد و فعالیت‌های گسترده‌ای را در ۱۲۰ دولت انجام می‌دهد. شرکت مذکور ۱۴ زیر شاخه در کشورهای عربی دارد که ۹ مورد از آنها در خلیج فارس گزارش شده است. این شرکت مجتمعی برگرفته از ۱۵۰۰ مورد از سیستمهای امنیت الکترونیک در کشورهای دنیا را تاسیس کرده است و درآمد سالانه خالص این شرکت بالغ بر ۲۰ میلیارد دلار است. مهم‌ترین فعالیت‌های شرکت مذکور در سرزمین‌های اشغالی عبارت است از:

الف: مدیریت زندانهای رژیم صهیونیستی و شکنجه بازداشتی‌های فلسطینی.

ب: مراقبت از سیستم‌های نظارت الکترونیک که در دیوار نژادپرستانه حائل به کار رفته است.

ج: ارائه خدمات امنیتی به شهرک نشینان صهیونیست.

د: ارائه خدمات امنیتی به مراکز پلیس اسرائیل در فلسطین اشغالی.

بر اساس گزارش یوسی میلمن کارشناس مسائل امنیتی رژیم صهیونیستی ۱۰ شرکت امنیتی خصوصی اسرائیل و از جمله شرکت امنیتی ای جی تی که در سوئیس قرار دارد، در کشورهای عربی شامل عراق، کویت، بحرین، قطر، امارات، عمان، لبنان، اردن، عربستان سعودی و یمن فعال هستند.

نقش شرکت‌های امنیتی رژیم صهیونیستی در تنش‌های منطقه عربی:

قبل از ورود به جزئیات فعالیت‌های شرکت‌های امنیتی مذکور در جهان عرب باید به موارد زیر توجه کرد

    درآمد شرکت‌های امنیتی خصوصی فعال در کشورهای عربی از ۵ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۱ به ۱۲ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۲ و ۱۴ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۳ و ۱۴ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۴ افزایش پیدا کرد. این بدان معنا است که سود این شرکت‌ها در جهان عرب طی ۴ سال ۴۵ میلیارد دلار بوده است. وزارت خارجه فرانسه درآمد شرکت‌های امنیتی خصوصی را بالغ بر ۴۰۰ میلیارد دلار ارزیابی کرده است. این در حالی است که رژیم صهیونیستی در عمده این شرکت‌ها سهام دارد. بر اساس این گزارش مجموع درآمدهای شرکت‌های امنیتی بین‌المللی از ۵۵ میلیارد دلار در سال ۱۹۹۰ به ۲۰۲ میلیارد دلار در سال ۲۰۰۹ رسیده است.


    بالغ بر ۲۴۴ هزار نفر از کارمندان شرکت امنیتی جی فور اس تنها در خاورمیانه و آسیا مستقر شده‌اند. تعداد قابل توجهی از این افراد در امارات متحد عربی حضور دارند.

مهمترین فعالیت‌های شرکت‌های امنیتی در کشورهای عربی بین سال‌های ۲۰۱۰ تا پایان ۲۰۱۹ را می‌توان در موارد زیر برشمرد:

    کشتار مردم: شاید در توضیح این زمینه بتوان تنها به نقشی که شرکت امنیتی بلک واتر در عراق ایفا کرد، نیاز به بیان جزئیات بیشتری نباشد. البته نکته قابل توجه در این جا است که شرکت مذکور نیز نام خود را تغییر داده و همچنان به فعالیت‌های خود ادامه می‌دهد. با وجود جنایت‌هایی که این شرکت‌ها به ویژه شرکت بلک واتر انجام داد، اما دولت آمریکا هیچ یک از اعضای این شرکت را به دادگاه ارجاع نداد و مدعی شد که قوانین بین‌المللی مانع از جذب مزدور است.


    نقش شرکتهای امنیتی در حمایت دیپلماتیک در کشورهای مختلف به ویژه سرزمین‌های اشغالی و عراق و تعدادی از کشورهای عربی.


    تولید تجهیزات جنگی به ویژه تجهیزات جاسوسی و نظارت و برنامه‌های الکترونیک. شرکت دینکورپ یکی از شرکت‌های فعال در زمینه‌های جاسوسی است که اقدامات خود در این زمینه را در سال ۲۰۱۰ آغاز کرده است. این شرکت در سال مذکور حدود ۳۰۰ تن از کارشناسان جاسوسی و ضد جاسوسی خود را در اجرای عملیات ویژه به کار گرفت. این شرکت امنیتی با اتهاماتی در خصوص تجارت کودکان و قاچاق و تجارت مواد مخدر مواجه است.


    حفاظت از کشتی‌ها و هواپیماها و قطارها و حمل و نقل زمینی. شرکت فورت دیفنس که در سال ۱۹۹۶ تاسیس شده، نقش ویژه‌ای در این زمینه دارد. این شرکت به صورت ویژه در سومالی، خلیج عدن، عراق و سرزمین های اشغالی و به ویژه در کرانه باختری فعالیت دارد.


    ارائه مشورت و مداخله در ساختارهای تاسیس و نحوه مدیریت موسسات نظامی در کشورهای در حال توسعه. شرکت ام پی آر آی یکی از مهم‌ترین شرکت‌های فعال در این زمینه است که فعالیت‌های گسترده‌ای در عراق دارد. این شرکت هماهنگی‌های ویژه‌ای با وزارت جنگ آمریکا (پنتاگون) و سرویس‌های اطلاعاتی این کشور (سی آی ای) دارد.


    جذب جنگجویان مزدور: شرکت ایجیس فعال‌ترین شرکت در این زمینه به شمار می‌رود و اقدامات گسترده‌ای را در عراق، بحرین و سودان دنبال می‌کند. این شرکت حدود ۲۰ هزار مزدور را به مناطق مختلف دنیا اعزام کرده است.


    حفاظت از منابع نفتی که خارج از کنترل دولت‌های مرکزی قرار دارد. یکی از مهم‌ترین شرکت‌های فعال در این زمینه شرکت بین‌المللی ارینس است که در جریان اشغالگری آمریکا در عراق بالغ بر ۶۵۰۰ نیرو به بهانه حمایت از تاسیسات نفتی عراق به این کشور اعزام کرده بود.

نتیجه‌گیری:

افزایش سود شرکت‌های امنیتی خصوصی در منطقه عربی و افزایش زیرساخت‌های آن و گسترش دامنه درگیری‌های نظامی در دولت‌های کوچک یا دولت‌هایی که فاقد تجربه نظامی هستند، باعث می‌شود آنها توجه و تاکید بیشتری روی این شرکت‌ها داشته باشد. علاوه بر اینکه فشارهای ناشی از جهانی سازی و دیکته‌های قدرت‌های بزرگ در پشت پرده فعالیت‌های این شرکت‌ها قرار دارد و از آنها در برابر قوانین بین‌المللی حمایت می‌کند. این در حالی است که شرکت‌های مذکور نفوذ گسترده‌ای در جهان عرب دارند. تمامی این موارد نشان می‌دهد که افق منطقه مبتنی بر نظامی‌سازی موازی شرکت‌های امنیتی خصوصی در کنار موسسات نظامی سنتی است که باعث پیچیده‌تر شدن تحولات منطقه شده و نفوذ خارجی در آن را ساده‌تر از قبل قرار می‌دهد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس