آتش‌سوزی‌های استرالیا - نمایه

آتش‌سوزی‌های استرالیا تا کنون جان ۲۹ انسان و بیش از ۱/۲۵ میلیارد حیوان را گرفته‌اند، اما ضرر این آتش‌سوزی‌ها منحصر به استرالیا نیست، چراکه آلودگی آن‌ها به زودی یک دور کامل به دور کره زمین خواهد چرخید.

سرویس جهان مشرق - آتش‌سوزی‌های گسترده‌ای که از ماه ژوئن سال ۲۰۱۹ (خرداد-تیر ۱۳۹۸) در استرالیا شروع شده‌اند [۱] ، همچنان در این کشور جولان می‌دهند [۲] و تا کنون دست‌کم ۱۸,۶۰۰,۰۰۰ هکتار (۱۸ میلیون و ۶۰۰ هزار هکتار) از جنگل‌های این کشور (حدوداً دو برابر مساحت تمام جنگل‌های ایران [۳] ) را سوزانده، بیش از ۱/۲۵ میلیارد (یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون) حیوان را به کام مرگ کشیده [۴] ، بیش از ۶۵۰۰ ساختمان (از جمله بیش از ۲۶۰۰ خانه) را نابود کرده و جان دست‌کم ۲۹ نفر را گرفته‌اند. آتش‌سوزی در کالیفرنیا، پدیده رایجی است و بارها نیز درباره این آتش‌سوزی‌ها شنیده‌ایم، اما باید بدانید آتش‌سوزی‌های فصلی در استرالیا نیز صدها سال است که رخ می‌دهند و آمارهایی عجیب‌تر از آتش‌سوزی‌های کالیفرنیا از خود به جای گذاشته‌اند. در ادامه این گزارش، درباره آتش‌سوزی‌ها در استرالیا و به طور خاص آتش‌سوزی‌های کنونی اطلاعات بیش‌تری کسب خواهید کرد.

کانگرویی در شب سال نوی میلادی از مقابل شعله‌های آتش در شهر «لیک کانجولا» در منطقه «نیوساوت‌ولز» فرار می‌کند (+)

خانه‌ای در شهر «موگو» در ساحل جنوبی منطقه «نیوساوت‌ولز» در آتش می‌سوزد (+)


تذکر: این گزارش حاوی تصاویر دل‌خراش از تلف شدن حیوانات در آتش‌سوزی‌های استرالیاست.


مقایسه آتش‌سوزی‌های کنونی با موارد مشابه در تاریخ استرالیا

آتش‌سوزی‌های فصلی همواره بخشی از بوم‌شناسی استرالیا بوده‌اند [۵] و از سال ۱۸۵۱ میلادی تا کنون منجر به فوت بیش از ۸۰۰ نفر شده‌اند [۶] . این آتش‌سوزی‌های به شدت گسترده هستند و وقتی دامنه آن‌ها به مناطق مسکونی برسد، ویرانی‌های وسیعی از خود به جای می‌گذارند. وقتی این آتش‌سوزی‌ها در ابعاد فاجعه‌بار رخ می‌دهند، معمولاً بسته به روزی که آغاز شده‌اند، نامی برای آن‌ها انتخاب می‌شود؛ مثلاً «پنج‌شنبه سیاه [۷] » سال ۱۸۵۱ با ۱۲ کشته، «یک‌شنبه سیاه [۸] » سال ۱۹۲۶ با ۶۰ کشته، «چهارشنبه خاکستری [۹] » سال ۱۹۸۳ با ۷۵ کشته، آتش‌سوزی‌های «دسامبر [۱۰] » زمستان سال ۲۰۰۶ تا پائیز سال ۲۰۰۷ با ۵ کشته، و «شنبه سیاه [۱۱] » سال ۲۰۰۹ با ۱۷۳ کشته. بزرگ‌ترین آتش‌سوزی ثبت‌شده در تاریخ استرالیا مربوط به سال‌های ۱۹۷۴ تا ۱۹۷۵ است [۱۲] که در آن در مجموع ۱۵ درصد از کل مساحت استرالیا معادل بیش از ۱۱۷ میلیون هکتار در آتش سوخت. این آتش البته در مناطق مرکزی و غالباً خالی از سکنه در استرالیا رخ داد و اگرچه جان ۳ نفر را گرفت، اما تخریب زیادی در مناطق مسکونی به جای نگذاشت و تأثیرات آن عمدتاً در تصاویر ماهواره‌ای قابل‌رؤیت بود.

بخشی از منطقه گردشگری «بینا بورا» در ایالت «کوئینزلند» قبل (بالا) و بعد از آتش‌سوزی کنونی در استرالیا (+)

بخشی از پارک ملی «فلیندرز» در «جزیره کانگورو»ی استرالیا قبل (بالا) و بعد از آتش‌سوزی کنونی (+)

برای مقایسه [۱۳] ، آتش‌سوزی‌های سال ۲۰۱۸ کالیفرنیا که مرگ‌بارترین و مخرب‌ترین آتش‌سوزی‌های تاریخ این ایالت بودند، کمتر از ۷۷۰ هزار هکتار مساحت داشتند (جزئیات بیش‌تر). با این وجود، آتش‌سوزی‌های کنونی استرالیا از نظر مساحت هنوز با آتش‌سوزی‌های سال ۱۹۷۴ و ۱۹۷۵ فاصله زیادی دارند و از این نظر در جایگاه پنجم آتش‌سوزی‌های گسترده این کشور قرار می‌گیرند. از نظر تلفات جانی هم آتش‌سوزی‌هایی که از سال گذشته شروع شدند و همچنان ادامه دارند هفتمین آتش‌سوزی‌های مرگ‌بار ثبت‌شده در تاریخ استرالیا هستند. البته این آمارها با توجه به حجم آتش‌سوزی‌ها و ادامه آن‌ها تا این لحظه ممکن است دچار تغییر هم بشود. در حال حاضر آتش‌سوزی همه ایالت‌ها و مناطق استرالیا [۱۴] به استثنای «منطقه پایتختی استرالیا» را تحت تأثیر قرار داده‌اند و همین مسئله آن‌ها را خطرناک و ویرانگر کرده است. بسته به نوع شمارش ساختمان‌های تخریب‌شده در آتش‌سوزی‌ها، آتش‌سوزی‌های کنونی را می‌توان مخرب‌ترین یا دومین آتش‌سوزی مخرب در تاریخ استرالیا دانست. ضمناً تلف شدن بیش از یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون حیوان وحشی (بدون احتساب حیوانات کوچک و حشرات) و آن‌چه که کارشناسان معتقدند [۱۵] انقراض یا در معرض انقراض قرار گرفتن [۱۶] برخی گونه‌های جانوری است [۱۷] ، آتش‌سوزی‌های ادامه‌دار کنونی در استرالیا را در مجموع به یکی از بدترین آتش‌سوزی‌های تاریخ این کشور تبدیل کرده است.

حرارت آتش در سیدنی بخشی از فلزات (ظاهراً آلومینیوم) درون این خودرو را ذوب و از زیر آن جاری کرده است (+)

تصاویر هوایی و حیرت‌انگیز از یکی از آتش‌سوزی‌های استرالیا [دانلود]

چرا استرالیا می‌سوزد؟

چنان‌که گفته شد، استرالیا از زمانی که خودش را می‌شناسد درگیر آتش‌سوزی‌های گسترده بوده است، اما دلیل این آتش‌سوزی‌ها چیست؟ اگر بخواهیم کمی در تاریخ عقب برویم، تاریخدان‌ها معتقدند آتش‌سوزی‌های گسترده در استرالیا زمانی تبدیل به معضل شدند که اروپایی‌ها به این کشور آمدند [۱۸] . تا پیش از ورود اروپایی‌ها به این قاره در قرن نوزدهم، آتش‌سوزی در استرالیا وجود داشت و حتی برخی گونه‌های گیاهی در این کشور برای تکثیر به همین آتش‌سوزی‌ها متکی بودند. جالب است بدانید که برخی از این گونه‌ها حتی به آتش‌سوزی‌های طبیعی در استرالیا کمک می‌کنند؛ مثلاً گونه‌هایی از اوکالیپتوس در استرالیا وجود دارند که درون برگ‌هایشان نوعی روغن قابل‌اشتعال وجود دارد. این گونه‌های گیاهی برای رقابت بر سر بقا از وقوع آتش‌سوزی در محیط زندگی‌شان استقبال می‌کنند. آتش‌سوزی هزاران سال است که با زندگی مردم در استرالیا گره خورده [۱۹] و بومیان این قاره برای اهداف زیادی از آتش‌سوزی استفاده کرده‌اند. به عنوان نمونه، این افراد برای پاک‌سازی علفزارها به منظور استفاده به عنوان شکارگاه، برای پاک‌سازی جنگل‌های انبوه با هدف ایجاد مسیرهای عبور و مرور، یا برای دستیابی به زمین‌های مسطح برای کاشت گیاهان بوته‌ای از آتش استفاده می‌کردند، اما این کار را به صورت کنترل‌شده، تنها در فصل‌های پرباران و عموماً در علفزارها و مناطق جنگلی در حاشیه بیابان انجام می‌دادند.

این تصویر در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های استرالیا به یکی از نمادهای آتش‌سوزی‌های کنونی تبدیل شده است؛ «فین» پسربچه ۱۱ ساله، قایقی را کنترل می‌کند که مادرش «آلیسون ماریون» و برادرش با آن برای فرار از آتش در شهر «مالاکوتا» به دل آب زده‌اند (+)

تصاویر هوایی از تلاش مردم برای گریز از آتش‌سوزی‌های استرالیا [دانلود]

این در حالی است که وقتی قدرت سیاسی به دست اروپایی‌ها سپرده شد، تغییرات گسترده‌ای در سنت‌های تاریخی‌ای ایجاد گردید که بومیان استرالیا هزاران سال بود برای مدیریت کشورشان از آن‌ها استفاده می‌کردند. در نتیجه، آتش‌سوزی‌های کنترل‌شده و مداوم جای خود را به سیاست‌های «مهار آتش‌سوزی» دادند. مطالعات جدید نشان می‌دهد توقف این «آتش‌سوزی‌های تجویزشده» همزمان با توسعه قطع بی‌رویه درختان موجب شده تا شمار آتش‌سوزی‌ها در فصل‌های بی‌باران در استرالیا افزایش یابد و این آتش‌سوزی‌ها شرایط گسترش شدید را پیدا کنند [۲۰] . با این حال، مسئله تنها فاصله گرفته از سنت‌های قدیمی استرالیا نبود، بلکه اروپایی‌ها سنت‌های خودشان را هم به استرالیا تحمیل کردند. به عنوان مثال، مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۷ نشان داد که چگونه اروپایی‌ها پس از استقرار در استرالیا با قطع درختان بالغ، جنگل‌ها را تبدیل به بوته‌زارهایی کردند که سوخت مناسبی برای آتش‌سوزی‌های گسترده هستند [۲۱] . به علاوه، اروپایی‌ها با واردات گسترده بذر علف‌های «گامبا»ی بومی آفریقا به استرالیا (به ویژه منطقه کوئینزلند [۲۲] ) در سال ۱۹۴۲ و کاشت این علف‌ها در مقیاس وسیع از سال ۱۹۸۳ به بعد با هدف ایجاد چراگاه، مراتعی را به وجود آوردند که نه تنها در بلندمدت مضرات زیست‌محیطی دارند، بلکه با توجه به شرایط اقلیمی استرالیا یکی از مستعدترین پوشش‌های گیاهی برای آتش‌سوزی هستند و آتش‌سوزی‌هایی که در این نوع پوشش گیاهی ایجاد می‌شود در استرالیا به سرعت گسترش پیدا می‌کنند [۲۳] .

بومیان استرالیا در مناطق دورافتاده نزدیک مرزهای شمالی و غربی استرالیا هنوز هم به سنت آتش‌سوزی کنترل‌شده عمل می‌کنند (+)

بومیان «کیجا» (یا «جیجا») در منطقه «کیمبرلی شرقی» در شمال غربی استرالیا تحت نظارت و با ابزارهای مدرن، سنت آتش‌سوزی تجویزشده یا آتش‌سوزی «سرد» را اجرا می‌کنند (+)

فارغ از مطالعات و عوامل تاریخی، طی سال‌های اخیر، عمده‌ترین دلایلی که برای آغاز آتش‌سوزی‌های گسترده در استرالیا ذکر می‌شوند عبارتند از: رعدوبرق، کابل‌های برق فشار قوی، آتش‌افروزی عمدی، سرایت آتش‌سوزی از زمین‌های کشاورزی، تراش‌کاری و جوش‌کاری، آتش‌های تفننی، سیگار و کبریت، ماشین‌آلات، و گسترش ناخواسته آتش‌سوزی‌های تجویزشده. به عنوان نمونه، برای آتش‌سوزی‌های اخیر و ادامه‌دار در استرالیا دلایل متعددی متصور شده‌اند که از گرمای بی‌سابقه هوا [۲۴] و خشک‌سالی [۲۵] تا پدیده دوقطبی اقیانوس هند [۲۶] و از رعدوبرق [۲۷] تا آتش‌سوزی عمدی [۲۸] (از جمله توسط یک آتش‌نشان داوطلب [۲۹] !) و اتفاقی (با انداختن ته‌سیگار روی زمین [۳۰] ) را شامل می‌شوند. البته طبق معمول آتش‌سوزی‌های بزرگ، فعالان محیط‌زیست به طور گسترده‌ای پدیده گرم شدن زمین و تغییرات اقلیمی را نیز در ایجاد آتش‌سوزی‌های گسترده در استرالیا و تعدد آن‌ها طی سال‌های اخیر مقصر دانسته‌اند. در عین حال، با توجه به این‌که ده‌ها آتش به طور همزمان در استرالیا در حال سوختن است، احتمالاً نمی‌توان یک دلیل خاص و مشخص را برای همه آن‌ها در نظر گرفت. آن‌چه اهمیت دارد، متأسفانه فوت شماری از انسان‌ها و نابودی زندگی برخی دیگر از آن‌هاست؛ از انسان‌هایی که خانه‌هایشان را از دست دادند تا دامدارانی [۳۱] که طی روزها و ماه‌های اخیر مجبور شده‌اند دام‌های خود [۳۲] و عملاً سرمایه زندگی‌شان را در زمین دفن کنند [۳۳] . برخی ارزیابی‌ها حاکی از تلف شدن بیش از ۱۰۰ هزار رأس دام در استرالیا تا هفته اول سال جدید میلادی است و اکنون حتی بیم وقوع یک بحران بهداشتی نیز می‌رود [۳۴] .

«استیون شیپتون» سوار بر موتور چهارچرخش از خسارت‌های واردشده به مزرعه‌اش بازدید می‌کند (+)

شیپتون مجبور است دام‌هایی را که از آتش‌سوزی جان سالم به در برده‌اند، اما بیش از حد آسیب دیده‌اند را خودش از بین ببرد (+)

آیا دولت استرالیا هم مقصر است؟

آتش‌سوزی‌های کنونی در استرالیا علاوه بر آسیب‌های جانی و مالی، مشکلات اجتماعی و سیاسی نیز برای این کشور به دنبال داشته‌اند. به عنوان نمونه، «کمیسیون رقابت و مصرف‌کننده» استرالیا طی ماه‌های اخیر دست‌کم ۸۶ مورد گزارش کلاه‌برداری [۳۵] مرتبط با آتش‌سوزی را دریافت کرده است. با توجه به پویش‌های مردمی برای کمک به آسیب‌دیدگان آتش‌سوزی، برخی سودجویان در بسترهای جمع‌آوری کمک آنلاین یا از طریق ارسال لینک‌های قلابی در توئیتر اقدام به کلاه‌برداری از خیرین کرده‌اند [۳۶] . برخی نهادهای استرالیایی حتی مجبور شده‌اند فهرستی از سازمان‌ها و خیریه‌های مورداعتماد را معرفی کنند تا افرادی که می‌خواهند به صورت آنلاین به قربانیان آتش‌سوزی کمک کنند، گرفتار کلاه‌برداران نشوند. در عین حال، آتش‌سوزی‌های اخیر موجی از ابراز همدردی و اعطای کمک‌های انسان‌دوستانه را هم از جانب چهره‌های مشهور و سلبریتی‌های استرالیایی و غیراسترالیایی به سوی این کشور روانه کرده است [۳۷] . از جمله این افراد «لئوناردو دی‌کاپریو» بازیگر آمریکایی (۳ میلیون دلار از طریق سازمان محیط‌زیستی‌اش [۳۸] )، «نیکول کیدمن» بازیگر استرالیایی-آمریکایی (حدود ۳۵۰ هزار دلار [۳۹] )، «کریس همزورت» بازیگر استرالیایی هالیوود (حدود ۷۰۰ هزار دلار [۴۰] )، «تیم کوک» مدیرعامل آمریکایی اپل (مبلغی نامشخص [۴۱] )، «لوئیس همیلتون» قهرمان انگلیسی فرمول یک جهان (۵۰۰ هزار دلار [۴۲] )، «متالیکا» گروه موسیقی آمریکایی (بیش از ۵۰۰ هزار دلار [۴۳] ) و «التون جان» خواننده انگلیسی (حدود ۷۰۰ هزار دلار [۴۴] ) هستند.

«تام گرنت» می‌کوشد به بره نیمه‌جانی که از آتش‌سوزی نجات یافته کمک کند تا آب بنوشد (+)

دام‌های تلف‌شده در گورهای دسته‌جمعی‌ای دفن می‌شوند که بسیاری از آن‌ها را نیروهای ذخیره ارتش استرالیا کنده‌اند (+)

آتش‌سوزی‌های گسترده استرالیا برای دولت این کشور هم حاشیه‌هایی ایجاد کرده است. به عنوان مثال، «اسکات موریسون» نخست‌وزیر استرالیا تعطیلات سال نوی میلادی را همراه با خانواده‌اش در هاواییِ آمریکا سپری کرد [۴۵] ، «دیوید الیوت» وزیر خدمات اضطراری منطقه «نیوساوت‌ولز» (که بیش‌ترین آسیب را در آتش‌سوزی‌های اخیر دیده است [۴۶] ) برای تعطیلات به اروپا سفر کرد [۴۷] و برخی مقامات محلی دیگر استرالیا هم در حالی برنامه‌های تفریحی-تعطیلاتی خود را متوقف نکردند [۴۸] که همزمان با تعطیلات کریسمس، دو آتش‌نشان استرالیایی جان خود را از دست دادند. بسیاری از مردم و کارشناسان، این خوش‌گذرانی‌ها را نشانه‌ای از بی‌تفاوتی مقامات دولت به وضعیت کشور تلقی کردند [۴۹] ، به ویژه وقتی موریسون در توجیه سفر تفریحی‌اش به آمریکا ضمن عذرخواهی و اظهار پشیمانی گفت: «من مطمئنم استرالیایی‌ها منصف هستند و درک می‌کنند که وقتی به بچه‌هایتان قول می‌دهید، سعی می‌کنید به قولتان عمل کنید [۵۰] اما صرف‌نظر از جنجال‌های سیاسی، آیا دولت استرالیا در وقوع آتش‌سوزی‌های گسترده در این کشور مقصر است؟

در شرایطی که آتش‌نشان‌های استرالیایی جان خود را کف دست گرفته و برای خاموش کردن آتش تلاش می‌کردند، نخست‌وزیر این کشور در کنار خانواده‌اش از تعطیلات در هاوایی لذت می‌برد (+)

همزمان با تعطیلات مقامات دولت استرالیا در خارج از این کشور، دو آتش‌نشان استرالیایی جان خود را از دست دادند (+)

چنان‌که پیش از این هم گفته شد، اروپایی‌هایی که ساکن استرالیا شدند با شرایط اقلیمی این کشور/قاره کاملاً بیگانه بودند و به اقلیم گرم و خشک و همچنین آتش‌سوزی‌های گسترده این کشور که باد هم آن‌ها را تشدید می‌کرد و گسترش می‌داد، عادت نداشتند [۵۱] ؛ بنابراین بسیاری از سنت‌های بومی استرالیا را تغییر دادند، اما نتیجه، نه تنها کنترل این آتش‌سوزی‌ها نبود، بلکه تشدید آن‌ها بود. بومیان استرالیا آن‌قدر از آتش‌سوزی‌های کنترل‌شده استفاده می‌کردند که عملاً تک‌تک جهان‌گردهایی که به این کشور سفر می‌کردند، در سفرنامه‌های خود به این سنت اشاره و آن را توصیف می‌نمودند. با این وجود، این سنت با آغاز حکومت اروپایی‌ها بر استرالیا برچیده شد و از آن زمان تا امروز هم مقامات دولتی استرالیا عموماً با اتکا به برخی مطالعات علمی، روی خوشی به آتش‌سوزی‌های تجویزشده یا قطع هدفمند درختان به منظور کاهش سوخت موردنیاز آتش‌سوزی‌های گسترده نشان نداده‌اند، در حالی که برخی کارشناسان معتقدند برگشتن به سنت‌های قدیمی درباره آتش‌سوزی‌های کنترل‌شده می‌تواند تا حدی به حل معضل آتش‌سوزی‌های گسترده و کنترل‌نشده در استرالیا کمک کند [۵۲] .

متأسفانه بیش از یک میلیارد حیوان وحشی در آتش‌سوزی‌های استرالیا تلف شده‌اند (+)

تصاویری از دل یکی از آتش‌سوزی‌های استرالیا و تلاش آتش‌نشان‌ها برای مهار آتش [دانلود]

در مقابل کارشناسانی که آتش‌سوزی‌های تجویزشده را راه‌حل آتش‌سوزی‌های استرالیا می‌دانند، گروه دیگری هستند که عمدتاً روی مسئله تغییرات اقلیمی تأکید دارند و این پدیده را یکی از مهم‌ترین عوامل تشدیدکننده آتش‌سوزی‌های استرالیا طی سال‌های اخیر می‌دانند. این گروه از کارشناسان، طرفداران آتش‌سوزی تجویزشده و قطع درختان را به داشتن منافع و ارتباط با صنایع چوبی متهم می‌کنند و هشدار می‌دهند که راه مقابله با آتش‌سوزی‌های استرالیا، آتش‌سوزی‌های بیش‌تر نیست [۵۳] ، بلکه مقابله با تغییرات اقلیمی و پدیده گرم شدن زمین است. با این حال، نکته‌ای که نشان می‌دهد چه‌بسا دولت استرالیا در وقوع آتش‌سوزی‌های شدید این کشور نقش مستقیم داشته باشد، اتفاقاً همین‌جاست. شخص موریسون که در ابتدا نقش داشتن تغییرات اقلیمی در تشدید آتش‌سوزی‌ها در کشورش را انکار می‌کرد یا دست‌کم کم‌اهمیت جلوه می‌داد [۵۴] ، نهایتاً کوتاه آمد و تغییرات اقلیمی را به عنوان «یکی از عوامل متعدد» در این‌باره برشمرد. این در حالی است که دولت موریسون در فهرست ۵۷ کشور دنیا در رتبه‌بندی «عملکرد تغییرات اقلیمی» حدود یک ماه پیش، بدترین عملکرد را داشت و حتی دولتی «پس‌رونده» در این زمینه توصیف شده است [۵۵] . به عبارت دیگر، دولت استرالیا در حال حاضر هم با بازگشت به سنت‌های بومی این کشور مخالف است و هم حاضر نیست اقداماتی را انجام بدهد که کارشناسان محیط‌زیست می‌گویند برای مقابله با تغییرات اقلیمی ضرورت دارند.

یک «کوکاتو»ی مشکی از آتش‌سوزی در «جزیره کانگورو» نجات پیدا کرده است (+)

یک آتش‌نشان موفق شده است یک کوالا را از آتش‌سوزی در استرالیا نجات بدهد (+)

آیا دود آتش‌سوزی‌های استرالیا به چشم شما هم می‌رود؟

شاید تصور کنید آتش‌سوزی‌های استرالیا موضوعی صرفاً مربوط به این قاره است، اما باید بدانید، دود حاصل از این آتش‌سوزی‌ها می‌تواند به چشم تمام مردم کره زمین، از جمله خود شما، برود؛ نه فقط از باب ضرب‌المثل، بلکه به معنای واقعی کلمه. ناسا، سازمان فضایی و هوانوردی آمریکا، با انتشار تصاویر ماهواره‌ای از آتش‌سوزی‌های کنونی استرالیا و دود حاصل از آن‌ها نشان داده است که این آلودگی محیط‌زیستی به لایه‌های بالایی جو زمین راه پیدا کرده و دست‌کم یک دور کامل به دور کره زمین خواهد زد [۵۶] . ارزیابی‌های ناسا حاکی از آن است که آلودگی هوای ناشی از آتش‌سوزی‌های استرالیا تا تاریخ ۸ ژانویه (چهارشنبه، ۱۸ دی‌ماه ۹۸) نیم‌دور کامل دور کره زمین چرخیده است و از جمله در نیوزیلند کیفیت هوا را به طرز قابل‌توجهی کاهش داده و حتی موجب تیرگی محسوس هوا و همچنین برف‌های نوک قله‌ها شده است. به گزارش ناسا، این دود بخش زیادی از آسمان پرو و آرژانتین را فراگرفته [۵۷] و سپس به سمت شمال حرکت کرده است [۵۸] . در حال حاضر، استرالیا هنوز حدود در میانه فصل تابستان قرار دارد و به روزهای اوج بحران نرسیده است. معمولاً دمای هوا در فصل گرم و خشک در این کشور طی ماه‌های ژانویه و فوریه به بالاترین سطح خود می‌رسد و بنابراین آتش‌سوزی‌های استرالیا تا ماه‌ها پس از این هم ادامه خواهند داشت.

تصویر هوایی از حجم باورنکردنی دود ناشی از یکی از آتش‌سوزی‌های استرالیا (+)

تصاویر ناسا از حرکت دودهای غلیظ آتش‌سوزی‌های استرالیا و افزایش ارتفاع آن‌ها با گذر زمان [دانلود]

بنابراین کشف علت آتش‌سوزی‌های استرالیا، نقش احتمالی مدیریت دولت این کشور در وقوع آن‌ها و راه‌های پیش‌گیری و مقابله با این آتش‌سوزی‌ها نه تنها یک وظیفه داخلی برای مقامات استرالیایی، بلکه یک مأموریت بین‌المللی با هدف کمک به حل این معضل محیط‌زیستی است. فارغ از این‌که دلیل این آتش‌سوزی‌ها تغییرات اقلیمی است یا فصل بی‌سابقه گرم و خشک در این کشور و یا دور شدن اروپایی‌های ساکن این قاره از سنت‌های بومیان آن، در حال حاضر به نظر نمی‌آید دولت استرالیا در حال عمل به وظایفش (یا دست‌کم لغو سفرهای تفریحی مقامات عالی‌رتبه‌اش به احترام فرو رفتن کشور در یک بحران ملی یا فرو رفتن کره زمین در یک بحران جهانی) باشد. با توجه به تأثیراتی که اکنون ثابت شده است این آتش‌سوزی‌ها بر همه کره زمین می‌گذارند، وظیفه همه کشورهای دنیاست که روش‌های مقابله با این پدیده (غیر)طبیعی را پیدا و دولت استرالیا را به انجام اقدامات لازم در این‌باره تشویق/وادار کنند.

در همین‌باره بخوانید:

›› «جهنم روی زمین» و «بهشت گم‌شده»/ درون بزرگ‌ترین آتش‌سوزی قرن اخیر در آمریکا چه می‌گذرد؟

›› آتش‌سوزی کالیفرنیا؛ ترامپ نام شهری را که در آن است نمی‌داند!

›› ترامپ می‌گوید بقیه؛ بقیه می‌گویند ترامپ! / آتش‌سوزی‌های کالیفرنیا تقصیر کیست؟

›› سیل بی‌سابقه در غرب میانه آمریکا/ ترامپ چگونه فرشته عذاب کشاورزان شد


[۱] ۲۰۱۹–۲۰ Australian bushfire season Link

[۲] Australia's deadly wildfires are showing no signs of stopping. Here's what you need to know Link

[۴] Estimated ۱.۲۵ billion animals killed in Australian bushfires Link

[۵] Bushfires in Australia Link

[۶] Bushfires – across the nation Link

[۷] Black Thursday bushfires Link

[۸] ۱۹۲۵–۲۶ Victorian bushfire season Link

[۹] Ash Wednesday bushfires Link

[۱۰] ۲۰۰۶–۰۷ Australian bushfire season Link

[۱۱] Black Saturday bushfires Link

[۱۲] National Inquiry on Bushfre Mitigation and Management Link

[۱۳] How the ۲۰۱۹ Australian bushfire season compares to other fire disasters Link

[۱۴] Wildfires Are Raging Outside Every Major City in Australia Link

[۱۵] Australia’s fragile koala colonies are being ravaged by bush fires: ‘It’s a national tragedy’ Link

[۱۶] A billion animals have been caught in Australia’s fires. Some may go extinct. Link

[۱۷] Heartbreaking and heartwarming: animals rescued from Australia's bushfires devastation Link

[۱۸] The Future Eaters Link

[۱۹] The Fire Book Link

[۲۰] Grasstrees reveal contrasting fire regimes in eucalypt forest before and after European settlement of southwestern Australia Link

[۲۱] Relationships between mature trees and fire fuel hazard in Australian forest Link

[۲۲] Gamba grass Link

[۲۳] Governing invasive plants: Policy and practice in managing the Gamba grass (Andropogon gayanus) – Bushfire nexus in northern Australia Link

[۲۴] Australia fires: A visual guide to the bushfires and extreme heat Link

[۲۵] Special Climate Statement ۷۱—severe fire weather conditions in southeast Queensland and northeast New South Wales in September ۲۰۱۹ Link

[۲۶] دوقطبی اقیانوس هند لینک

[۲۷] 'The monster': a short history of Australia's biggest forest fire Link

[۲۸] NSW bushfires: police set to charge a dozen with arson Link

[۲۹] RFS volunteer charged with lighting seven fires Link

[۳۰] Cigarette butt to blame for devastating Binna Burra bushfire Link

[۳۱] Australia Fires Put Farmers in Double Jeopardy Link

[۳۲] Bushfire survivors cling to signs of life as farmers bury their livestock Link

[۳۳] Australia fires: The farmers burying their own cattle Link

[۳۴] More than ۱۰۰,۰۰۰ sheep and cattle killed in bushfires need to be buried in mass graves NOW amid fears of a biosecurity emergency Link

[۳۵] How Australians can protect themselves from bushfire appeal scammers Link

[۳۶] Australia bushfire donations: Generous Aussies warned of increase in scammers Link

[۳۷] Queen, Alice Cooper, Olivia Newton-John lead Fire Fight bushfire relief concert line-up Link

[۳۸] Leonardo DiCaprio’s organization pledges $۳ million to Australia fire relief Link

[۳۹] Nicole Kidman and Keith Urban are donating $۵۰۰,۰۰۰ to help fight bushfires in Australia Link

[۴۰] Chris Hemsworth announces giant bushfire donation Link

[۴۱] Billionaire philanthropists, Apple donate to bushfire emergency response Link

[۴۲] Australian fires: Lewis Hamilton pledges more than £۳۸۰,۰۰۰ to aid fight against disaster Link

[۴۳] Metallica Pledge More Than $۵۰۰,۰۰۰ to Bushfire Relief Efforts in Australia Link

[۴۴] Elton John donates $۱ million to Australian bushfire relief fundraiser Link

[۴۵] Australia fires: PM Scott Morrison sorry for Hawaii holiday during crisis Link

[۴۶] 'Extraordinary' ۲۰۱۹ ends with deadliest day of the worst fire season Link

[۴۷] NSW Emergency Services Minister David Elliott heads off on European holiday as bushfire crisis continues Link

[۴۸] Bushfires: 'Double standards' call on Qld Premier Annastacia Palaszczuk's leave Link

[۴۹] Missing in action Prime Minister shows poor leadership Link

[۵۰] PM believes Australians will understand his holiday promise to kids Link

[۵۱] The Story of Australia’s People: The Rise and Fall of Ancient Australia Link

[۵۲] Right fire for right future: how cultural burning can protect Australia from catastrophic blazes Link

[۵۳] More hazard-reduction burns not the answer, experts warn Link

[۵۴] Australian PM Downplays Climate Change as Cause of Deadly Fires Link

[۵۵] Australia ranked worst of ۵۷ countries on climate change policy Link

[۵۶] NASA Animates World Path of Smoke and Aerosols from Australian Fires Link

[۵۷] Smoke from Australia Fires Covering Much of Peru and Argentina Link

[۵۸] Aerosols from Australia Fires Extends Link

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۰:۰۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۲
    4 1
    این جهان زنده است و همه موجودات عالم شعور دارند و نسبت به اعمال انسان ها واکنش نشان می دهد باید دید ما انسان ها چه کرده ایم که اینگونه با واکنش غلاظ و شداد طبیعت مواجه می شویم
  • TR ۰۱:۱۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۲
    10 3
    غرب وحشی. بی شرف ها طبیعت و حیوانات را نابود کردند. فقط ادای حیوان دوستی در می آورند.
  • IR ۰۱:۵۷ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۲
    3 2
    یکی از کارهایی که دولت استرالیا میتونه انجام بده با توجه به شیوع اتش سوزیهای گسترده که بارها اتفاق افتاده میتونه مراتع و جنگلها رو به حالت شطرنجی و خانه به خانه دربیاره البته بخشهایی که احتمال اتش سوزی در اونها زیاده و با این شیوه از گسترش اتش به سایر مناطق جلوگیری میکنه
  • IR ۰۷:۲۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۲
    0 0
    عجب...
  • IR ۰۷:۴۸ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۲
    11 0
    مشرق گل گفتی . انسان مدرن اروپائی با خود فرهنگ مدرن مصرف گرا را به درون تمدن های سنتی برد و زندگی متعادل آنها را به هم ریخت
  • IR ۰۸:۰۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۲
    10 14
    اگر اونها هم سپاه پاسداران و بسیج و اردوهای جهادی می داشتن ، در کمترین زمان، آتش خاموش می شد. البته اگر سلبریتیها دخالت نکنن و از پیش خودشون شماره حساب برای کمک ندن و بعد کمک ها رو بالا بکشن !
  • IR ۱۶:۵۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۲
    0 2
    الان یه عده میگن سپاه یه کاری کرده استرالیا میسوزه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس