امیرعبداللهیان:هدف از طرح "معامله قرن" تجزیه منطقه است

دستیار رئیس مجلس در امور بین الملل با بیان اینکه ترور سردار سلیمانی با هدف قدرت نمایی شخص ترامپ و تیم پیرامون آن انجام شد، گفت: منطقه پس از ترور سردار منطقه خوش آب و هوایی برای آمریکایی ها نخواهد بود.

به گزارش مشرق، حسین امیرعبداللهیان دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین‌الملل امروز (یکشنبه) در نشستی درباره ابعاد سیاسی و راهبردی پیامدهای ترور سردار شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی در محل دانشکده روابط بین الملل وزارت خارجه طی سخنانی گفت: امروز صهیونیست‌ها به جای از نیل تا فرات در منطقه کوچکی به نام اسرائیل در دیوارهای بتنی پنج شش متری تا ۱۲ متری محصورند.

بیشتر بخوانید:

عراقچی: ترور سردار سلیمانی اشتباه راهبردی بود

وی همچنین خاطرنشان کرد: نیروی قدس در دوره فرماندهی سردار سلیمانی علیرغم همه تحولات پیچیده و شتابان در منطقه، هیچگاه از مسئله توطئه رژیم صهیونیستی غافل نشدند و این یک نکته مهم فعالیت ایشان بود. سردار سلیمانی هیچ وقت حوزه فلسطین و رژیم صهیونیستی را فراموش نکرد.

معاون پیشین وزارت خارجه دومین موضوعی که سردار سلیمانی دنبال می‌کرد، بحث مبارزه با تروریسم عنوان کرد و افزود: در حوزه مبارزه با تروریسم، شاهد شکسته شدن استخوان‌های داعش در عراق، سوریه و لبنان و منطقه بودیم.

امیرعبداللهیان بیان کرد: در دل این دو راهبرد مقابله با توسعه طلبی رژیم صهیونیستی و تروریسم و داعش، کار مهمی که ایشان ماموریت داشت دنبال کند این بود که راهبرد صهیونیست ها برای تجزیه کشورهای منطقه به نتیجه نرسد. در سال‌های اخیر کاری که آمریکا می‌خواهد در منطقه انجام مدهد که اوج آن را در عراق و لبنان شاهد بودیم، یک مثلث سه ضلعی را مدنظر دادند که یک ضلع آن بی دولت سازی کشورهای منطقه است به ویژه کشورهایی که در حوزه مقاومت هستند.

دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین‌الملل با بیان اینکه بی دولت سازی، یک ضلع کار صهیونیست‌ها، آمریکا و متحدانشان در منطقه است، گفت: ضلع دوم این مثلث ایجاد آنارشی و هرج و مرج در کشورهای منطقه است. این وضعیت را در پنج سال گذشته در یمن شاهدیم.

امیرعبداللهیان به جنگ یمن اشاره کرد و افزود: هیچگاه عربستانی‌ها نمی‌توانستند بدون هماهنگی با آمریکا وارد جنگ طولانی مدت نظامی در یمن شوند. در لبنان شاهد بودیم و در عراق هم الان شاهد هستیم.

دستیار ویژه رئیس مجلس خاطرنشان کرد: بی دولت سازی به عنوان حرکت تاکتیکی دقیق و حساب شده دنبال می‌شود،‌ که به تبع آن ضلع دوم این مثلث دنبال شود و آن ایجاد آنارشی و هرج و مرج است. همه اینها قرار است اتفاق بیفتد برای هدف نهایی آنها یعنی تجزیه کردن کشورهای منطقه.

وی با بیان اینکه آمریکایی‌ها در بخشی از حاکمیتشان از تجزیه کشورهای منطقه حمایت می‌کنند، عنوان کرد: لابی صهیونیست‌ و صهیونیست‌ها به دنبال این هستند که از توان و موقعیت آمریکا استفاده کنند و تجزیه منطقه محقق شود و نتیجه این شود که اسرائیل در منطقه برآمده شود. داستان تجزیه منطقه شامل عراق و سوریه در مرحله اول، ترکیه و عربستان در مرحله دوم و شامل حال جمهوری اسلامی ایران و مصر در مرحله سوم می‌شود. طراحی است که انجام شده و اینکه چقدر لابی صهیونیست موفق شود که آمریکا را تمام قد همراه خود کند، بستگی به نوع بازی دارد که ما و متحدان ما در این زمینه می‌توانیم ارائه دهیم.

*سردار سلیمانی یک دیپلمات به معنای واقعی بود

امیرعبداللهیان همچنین در بخش دیگری از اظهاراتش به ویژگی‌های سردار سلیمانی خاطرنشان کرد: سردار سلیمانی غیر از مباحث نظامی از زوایای دیگر انسان کم نظیری در کشور بود. با اینکه نظامی و سردار و یک ژنرال بود، ولی در مذاکره یک دیپلمات به معنای واقعی بود.

وی افزود: آقای ظریف بارها به این موضوع اشاره کرد که به صورت مستمر با سردار سیلمانی در ارتباط بوده است. اینکه یک فرد نظامی ده‌ها و صدها جلسه با وزیر خارجه‌ای که تجربه کار بین‌المللی و سیاسی دارد، باید سردار سلیمانی یک چیزی داشته باشد که آقای ظریف حاضر است جدا از ژنرال بودنش یک ساعت تا یک ساعت و نیم با او بنشیند و گفتگو کند. این زیرکی و هوشمندی سردار سلیمانی در بحث‌های دیپلماتیک قابل توجه است.

*جلساتی که گاهی تا ۲ بامداد ادامه می‌یافت

امیرعبداللهیان با اشاره به مذاکرات سه جانبه ایران، آمریکا و عراق در بغداد در دهه ۸۰ شمسی عنوان کرد: مقام معظم رهبری مسئولیت عالی این مذاکرات را به سردار سلیمانی واگذار کرده بودند. آن زمان دبیر شورای عالی امنیت ملی، آقای لاریجانی بود و وزارت خارجه و وزارت اطلاعات و نیروی قدس سپاه ترکیب تیم مذاکره کننده را تشکیل می‌داد. وقتی می‌خواستیم به مذاکرات برویم نکاتی را سردار سلیمانی بیان می‌کرد. سردار سلیمانی برای هر مرحله مذاکره بیش از ۱۰۰ ساعت جلسه می‌گذاشت که گاهی تا ۲ بامداد ادامه می‌یافت، همه جزییات که در مذاکره می‌خواهد مطرح شود مورد توجه قرار می‌داد، حتی آداب تشریفات. به عنوان مثال اینکه آمریکایی‌ها هستند چگونه وارد شوید اگر برای ناهار دعوت کردند دعوت آنها را رد نکنید ولی شرط بگذارید که طرف ثالث هم باید در ضیافت ناهار حضور داشته باشد. 

امیرعبداللهیان عنوان کرد: سردار سلیمانی با بصیرت، مراحل مختلف سیاست ورزی را در حوزه کاری خود طی کرده بود. با کشورهای مختلف ارتباط داشت، این گونه نبود که اگر در موضوع عراق پرونده را مدیریت می‌کند فقط با عراقی‌ها ارتباط دارد، تقریبا در تمام موضوعاتی که ایشان درگیر بود، ما با یک موضوع بین‌المللی مواجه بودیم. همه طرف‌ها و کنشگران بین‌المللی در عراق ایفای نقش می‌کردند از گفتگو با آمریکا، انگلیس، روسیه و چین بود و کار با همه این جهات و این نیازمند یک ظرفیت سیاسی بود که ایشان بتواند همه ابعاد را مدیریت کند.

وی به خاطره‌ای از سفرش به دمشق و دیدار با سردار سلیمانی اشاره کرد و گفت: سردار سلیمانی در اوج فعالیت‌هایش، توجهش به جزییات و موضوعات انسانی و اخلاقی از بین نمی‌رفت. در سفرم به دمشق دیداری با ایشان داشتم و در اتاق عملیات روی میز انجیر بود و من چهار پنج انجیر خوردم و وقتی دیدند من به انجیر علاقه دارم، گفتند که بیشتر بیاورند. یک ساعت بعد که به هواپیما آمدم سرمهماندار گفت فردی به نام سلیمانی یک کارتن انجیر برای شما فرستاده است. من انجیرها را در پرواز و بین مسافران که اغلب مدافعان حرم بودند توزیع کردم. در اتاق فرماندهی مشغول عملیات سنگین علیه داعش بود، اما تا این حد به مسائل انسانی و اخلاقی دقت داشت.

وی گفت: سردار سلیمانی فرد کوچکی نبود و نمی‌توان جای آن را به راحتی پر کرد.

*تصمیم این بود بامداد همان روز پاسخ به آمریکا داده شود

وی عنوان کرد: تصمیم و آمادگی بخش نظامی ما این بود که بامداد همان روز که سردار سلیمانی ترور شد، پاسخ را به آمریکایی‌ها بدهیم، ولی به دلایلی از جمله تشییع پیکر شهدا و اینکه مردم فرصت داشته باشند ابراز احساسات کنند، این کار با سه چهار روز تاخیر صورت گرفت.

معاون پیشین وزارت خارجه خاطرنشان کرد: تصمیم درباره ترور سردار سلیمانی را نظام سیاسی آمریکا نگرفت، ولی تصمیم درباره عدم ورود به جنگ با ایران و عدم پاسخ به موشک‌های ایران به عین الاسد را نظام سیاسی آمریکا گرفت.

*پیغامی که سردار سلیمانی برای جان کری فرستاد

دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین‌الملل همچنین به ذکر خاطره‌ای دیگر از دوران مذاکرات هسته‌ای پرداخت و گفت: یک بار در زمان مذاکرات برجام، سردار سلیمانی به من زنگ زد و گفت به آقای ظریف سلام برسان و یک اطلاعاتی هست که من به شما بدهم و بگویید حتما این اطلاعات را با جان کری مطرح کند. اطلاعات درباره فرود چند فروند سی ۱۳۰ آمریکایی در فرودگاه موصل که در اختیار داعش بود و اینکه فرماندهان نظامی آمریکا پنج ساعت از پرواز خارج و وارد پاویون فرودگاه شدند و با سران داعش در موصل مذاکره داشتند و در این مدت سلاح‌های موجود در این هواپیماها را تخلیه و در اختیار داعش گذاشته‌اند و اگر جان کری مستنداتی خواست، بعدا آن را در اختیار وزارت خارجه می‌گذاریم. جمع بندی که حاصل شد حاکی از این بود که این قضیه اتفاق افتاده است.

معاون پیشین وزارت خارجه همچنین گفت: ترور سردار سلیمانی با هدف قدرت نمایی ترامپ و تیم پیرامونش انجام شد و در سطح بالاتر با هدف قدرت نمایی آمریکا انجام شد که اگر با قدرت نمایی پاسخ نمی‌گرفت معادله تغییر می‌کرد. 

امیرعبداللهیان بیان کرد: ترور سردار سلیمانی با هدف افزایش تنش در منطقه با ایجاد هرج و مرج در منطقه بود تا آمریکایی‌ها دولت سازی‌های جدیدشان را در منطقه انجام دهند. این اقدام آمریکا توجیه جدیدی بود که تداوم حضورشان در منطقه را تضمین کنند. 

امیرعبداللهیان همچنین عنوان کرد: منطقه پس از ترور سردار سلیمانی منطقه خوش آب و هوایی برای آمریکایی‌ها نخواهد بود و آمریکایی‌ها به راحتی نمی‌توانند در منطقه خیمه بزنند. 

*شوکی که امارات و عربستان با آن مواجه شدند

وی در پاسخ به سوالی عنوان کرد: با توجه به اتفاقات اخیری که بین ما و آمریکا رخ داد هم در ساقط کردن پهپاد متجاوز آمریکایی و هم حمله به عین الاسد و توازن و بازدارندگی جدیدی که شکل گرفت هیأت حاکمه امارات و عربستان را با شوک مواجه و هوشیارشان کرد. در آینده نزدیک نه چندان دور شرایط رابطه دوجانبه بهتری بین این کشورها و ایران رقم خواهد خورد.

امیرعبداللهیان خاطرنشان کرد: از زمانی عربستان رابطه دیپلماتیک خود را با ایران قطع کرد. ما با عربستان مقابله به مثل نکردیم و به دیپلمات‌های آنها فرصت ندادیم که خارج شوند به آنها گفتیم راه برای شما باز است و راه را نمی بندیم. این آنها هستند که باید در این مقطع انتخاب کنند.

وی همچنین اعلام کرد که قرار بوده آیت الله رئیسی رئیس قوه قضائیه قرار است در بحث ترور شهید سلیمانی یک قاضی ویژه را تعیین کند که این قضیه در ایران بررسی شود و همزمان در عراق نیز چنین شود.

امیرعبداللهیان درباره اهداف سفر سردار سلیمانی به عراق و اینکه حامل پیامی بوده اند، نیز گفت: سردار سلیمانی ماموریتی که دنبال می کرد اینگونه نبود که تک بعدی باشد، از هر فرصتی برای راه حل سیاسی استفاده می کردند. از چند ماه پیش درباره برخی موضوعات از جمله یمن گفتگوها و پیام هایی از طریق برخی واسطه ها رد و بدل می شد، چون آن حوزه هایی بود که سردار سلیمانی به طور مشخص در آن رابطه مسئولیت داشتند، علاوه بر وزارت خارجه، خود ایشان هم بخشی از مذاکرات را به طور خاص دنبال می کردند. در رابطه با مباحث بین ما و عربستان طی یکی دو سال گذشته دوستان عراقی ما از جمله عادل عبدالمهدی سعی کردند ابتکاراتی را داشته باشند و کمک کنند به اینکه مشکلات بین دو کشور کاهش یابد و عربستان به مسیر رفتار سازنده برگردد؛ ولی براساس اطلاعی که دارم سفری که سردار سلیمانی انجام داد همانطور که عبدالمهدی تایید و پامپئو تکذیب کرد، در راستای بخشی از این گفتگوهای سیاسی بود.

معاون پیشین وزارت خارجه درباره اظهارات سید حسن نصرالله مبنی بر اینکه انتقام وظیفه همه نیروهای مقاومت در همه دنیاست، خاطرنشان کرد: اینکه چه اقداماتی را انجام بدهند از سید حسن نصرالله می توانید بپرسید. در حوزه مقاومت، سردار سلیمانی را یک ایرانی متعلق به ایران نمی دانند، متعلق به همه و حوزه مقاومت می دانند و آنها در راستای نگاه منطقه عاری از حضور نظامیان آمریکا طراحی های خاص خود را دارند و با مسئولیت خود اقدام خواهند کرد و پاسخگو نیز خواهند بود.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۶:۳۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۹
    2 1
    تجزیه منطقه شامل عراق و سوریه در مرحله اول، ترکیه و عربستان در مرحله دوم و شامل حال جمهوری اسلامی ایران و مصر در درجه سوم می شود. طراحی است که انجام شده
    • دیده بان IR ۰۱:۳۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
      4 0
      شتر درخواب بیند پنبه دانه ......!!!!!!!
  • IR ۱۶:۳۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۹
    3 1
    ترور سردار سلیمانی با هدف قدرت نمایی شخص ترامپ و تیم پیرامون آن انجام شد و در سطح بالاتر با هدف قدرت نمایی آمریکا صورت گرفت و اگر با قدرت نمایی پاسخ نمی گرفت معادله قدرت تغییر می کرد.
  • IR ۱۶:۳۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۹
    8 3
    منطقه پس از ترور سردار سلیمانی منطقه خوش آب و هوایی برای آمریکایی ها نخواهد بود
  • IR ۱۸:۵۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۹
    5 2
    ما در کمین آمریکا و سربازانش هستیم و هرجا دستمان بهشان برسد افقی شان میکنیم .ما خونخواه شهدای خود هستیم .
  • کاردان IR ۱۹:۱۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۹
    2 0
    ترامپ از کجا دستور میگیره با کجا هماهنگ میکنه ...
    • IR ۰۱:۳۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
      0 0
      از آیپک ودولت نجس بیلدربرگ که همه صهیونیست وفراماسون هستند!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس