نشنال اینترست

یک نشریه آمریکایی نوشت درگیری نظامی با ایران، بزرگ‌ترین اشتباه سیاست خارجی کاخ سفید است.

به گزارش مشرق، روزنامه «کیهان» در ویژه‌های خود نوشت:

نشنال اینترست به قلم رد پولی (عضو ارشد مرکز مطالعات بین‌الملل دانشگاه استنفورد) و دنیل خالقی، عضو پیشین اندیشکده بلفر نوشت: جنگ و درگیری نظامی با ایران بزرگ‌ترین اشتباه و سیاست خارجی آمریکا از زمان جنگ ویتنام است. ما در روزهای گذشته و در پی ترور قاسم سلیمانی شاهد حملات موشکی تلافی‌جویانه ایران علیه پایگاه آمریکایی عین‌الاسد در عراق بودیم؛ «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری ایالات متحده در پی این حملات اعلام کرد دیگر هیچ برنامه‌ای برای تشدید تنش‌ها با تهران ندارد، اما با وجود کاهش نشانه‌های تنش، ثبات دور از ذهن به‌نظر می‌رسد، چراکه ایران در پی ترور فرمانده ارشد نظامی خود، محدودیت‌های باقی‌مانده در برجام را کنار گذاشت و ترامپ هم در واکنش تحریم‌ها علیه این کشور را افزایش داد.

بیشتر بخوانید:

سفیر سابق آمریکا در سوریه: ترامپ دنبال درگیری محدود با ایران است

نگرانی دموکرات‌ها از جنگ ترامپ با ایران

در شرایط موجود نمی‌توان گفت آینده‌ای باثبات در انتظار منطقه است.

بدون تردید درگیری نظامی با ایران بزرگ‌ترین اشتباه سیاست خارجی ایالات متحده از زمان جنگ ویتنام است.

هر رئیس‌جمهوری که فرض را بر این بگیرد عملیات نظامی در ایران «خیلی سریع انجام می‌شود» باید آوریل ۱۹۸۰ (اردیبهشت ۵۹) را به‌خاطر بسپارد؛ عملیاتی که در زمان ریاست جمهوری جیمی کارتر برای پایان بحران گروگان‌های سفارت آمریکا در ایران انجام گرفت، اما در نتیجه توفان شن، ۳ فروند از ۸ هلی‌کوپتر آمریکا دچار نقص فنی شده و یک هلی‌کوپتر به یک هواپیما برخورد کرد و در نهایت منجر به کشته شدن ۸ آمریکایی شد.

تفاوت دیگر میان حمله به عراق با ایران در جمعیت ایران و عراق است. ایران جمعیتی ۳ برابر عراق در سال ۲۰۰۳ دارد. از نظر ژئوپلیتیکی، جنگ با ایران می‌تواند یک جنگ فاجعه‌بار برای آمریکا باشد.

در همین حال روزنامه صهیونیستی جروزالم پست در یادداشتی نوشت: ترامپ خواست با ترور قاسم سلیمانی به ایران بگوید که فشار بر آمریکا در عراق بدون پاسخ نمی‌ماند. اما باید گفت آنچه ایران علیه آمریکا به راه انداخته، در مقایسه با استیضاح ترامپ، مانند یک سونامی در مقایسه با باران بهاری است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 4
  • IR ۰۷:۵۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۶
    3 17
    مراقب باشيد چنين نويسنده هايى خرتون نكنند مشرق !
    • IR ۰۱:۵۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۷
      2 0
      فعلا که امریکا شما رو خر کرده. در ضمن عین الجسد رو فراموش نکن.
  • IR ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۶
    5 17
    اه اینها میگیرد صبرکنید ببینید نمیدونم این همه هواپیما چرانخبه ها را زدند این همه هواپیما چراعباس بابایی را زدند این همه هواپیما چرا جهان آرا فکوری ها ستاری ها ......رازدند
    • IR ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۶
      34 9
      البته ما منتظر گرفتن آه میلیونها انسانی هستیم که قربانی جهانخواری آمریکا و لیبرال دموکراسی شدن
  • IR ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۶
    30 4
    اوفففففف بیایین یانکیها. رو در رو و مستقیم. منتظرم شروع شه، کارو زندگی رو ول کنیم بیام سراغتون..جوووووون یعنی جهنمی راه بندازیم که اسم الف ایران میاد خودتون رو خیس کنین
  • IR ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۶
    16 3
    اشتباه زمانی هست که چیزی باقی مونده باشه بعد از حمله به ایران ابهت اسفنجیتون فرو ریخت

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس