کد خبر 1031783
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۸ - ۲۰:۰۶
جانسون و ترامپ

دستیار سابق مشاور امنیت ملی کاخ سفید گفت ممکن است لازم باشد که انگلیس پس از خروج از اتحادیه اروپا، برای دستیابی به توافق تجاری با آمریکا از برجام خارج شده و به کمپین فشار حداکثری بپیوندد.

به گزارش مشرق، «ریچارد گلدبرگ» دستیار سابق مشاور امنیت ملی کاخ سفید، گفت اگر انگلیس از برجام خارج نشود، توافق تجاری با آمریکا پس از خروج از اتحادیه اروپا را به خطر می‌اندازد.

بیشتر بخوانید:

لندن: می‌خواهیم برجام را زنده نگه داریم!

لندن ایران را به «انزوای فزاینده» تهدید کرد

بیانیه بی‌شرمانه اروپا در حوزه هسته‌ای و موشکی لزوم پاسخ قاطع دستگاه دیپلماسی

به نوشته روزنامه «گاردین»، گلدبرگ که تا هفته گذشته دستیار مشاور امنیت ملی دولت آمریکا بود، در مصاحبه‌ای گفته‌ است: «سوالی که باید از نخست‌وزیر انگلیس بوریس جانسون پرسیده شود این است: "با حرکت به سمت برگزیت (خروج از اتحادیه اروپا)، از آنجا که حامیان برگزیت از توافق هسته‌ای [با ایران] خوششان نمی‌آید، از شما می‌خواهند از توافق هسته‌ای خارج شوید. هنگامی که بعد از ۳۱ ژانویه (۱۱ بهمن) برای مذاکرات مربوط به توافق تجارت آزاد با آمریکا به واشنگتن بیایید چه خواهید کرد؟»

گلدبرگ که مسئول «مقابله با سلاح‌های کشتار جمعی ایران» بود گفت: «قطعاً به سود او (جانسون) و مردم بریتانیای کبیر خواهد بود که به رئیس‌جمهور دونالد ترامپ ملحق شوند، به آمریکا ملحق شوند، که سیاست خارجی خود را از بروکسل دور کنید و به کمپین فشار حداکثری بپیوندید تا امنیت همه ما حفظ شود».

جانسون روز سه‌شنبه در مصاحبه‌ای با شبکه «بی‌بی‌سی» از «جایگزینی توافق هسته‌ای فروپاشیده» با یک توافق جدید حمایت کرد و گفت جایگزینی این توافق با «توافق ترامپ» می‌تواند یک پیشرفت رو به جلو باشد. پیشنهادی که با استقبال ترامپ مواجه شد اما دولت ایران آن را رد کرد.

روز گذشته (سه‌شنبه) آلمان، فرانسه و انگلیس، پروسه حل اختلاف در زمینه نقض توافق هسته‌ای از سوی ایران را آغاز کرد.

این مکانیسم روندی است که در صورت طی کردن کامل مراحل، می‌تواند به بازگرداندن تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران منجر شود. با این حال دیپلمات‌های اروپایی مدعی هستند که هدف این تصمیم حفظ توافق هسته‌ای از طریق بحث و رایزنی با ایران برای بازگشت به تعهداتش ذیل برجام است، نه بازاعمال تحریمهای سازمان ملل.

انگلیس می‌تواند پس از خروج از اتحادیه اروپا، به‌طور مستقل تحریم‌هایی اقتصادی را علیه ایران وضع کند. لغو برجام از سوی جانسون که ترامپ انگلیس لقب گرفته است می‌تواند به منزله رد کردن چیزی باشد که اروپا آن را دستاورد دپلماسی چندجانبه می‌داند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس