واعظی: چهار گام کاهش تعهدات ایران مغایر کنوانسیون‌های برجام نیست

رئیس دفتر رئیس‌جمهور گفت: سفیر کشوری مثل انگلیس باید به آداب و اصول دیپلماتیک بیشتر توجه کند و وقتی جایی درگیری هست یا جایی که شلوغ است نباید برود.

به گزارش مشرق، محمود واعظی رئیس دفتر  رئیس جمهور امروز (چهارشنبه) در حاشیه جلسه هیئت دولت و در جمع خبرنگاران درباره اقدام اروپایی‌ها در اجرایی کردن مکانیسم حل اختلاف در برجام، گفت: بحثی که همواره با اعضا باقی مانده برجام داشته ایم این بود که آمریکا از توافق هسته‌ای خارج شده و نه تنها به تعهدات خود عمل نکرده، بلکه مانع از اجرای تعهدات سایر طرف‌ها نیز می‌شود.

وی افزود: ما مدتی با آنها اتمام حجت کردیم و بعد از آن گام‌هایی را از اردیبهشت سال جاری برداشته ایم و در نهایت گام پنجم که گام نهایی بود را حدود ۱۰ روز پیش اجرا کردیم.

رئیس دفتر رئیس جمهور با اشاره به گام پنجم کاهش تعهدات هسته‌ای، تاکید کرد: گام پنجم بسیار اصولی است، تقریباً در گام پنجم همه محدودیت‌هایی که برای غنی سازی وجود داشت، همه را برداشتیم البته همانگونه که اعلام کردیم، این کار با نظارت آژانس انجام می شود و به معنای خروج از برجام نیست.

بیشتر بخوانید:

واعظی تاکید کرد: کاری که ما انجام داده ایم، دقیقا همانند کار آنها بوده است، به این معنی که آنها با حفظ برجام به تعهدات خود عمل نکرده اند.

وی تاکید کرد: صحبت مان این است که به برجام پایبند هستیم ولی این تعهداتی که اعلام کردیم انجام نمی‌دهیم که این مقداری سخت شان بود مخصوصاً که گام پنجم گام اساسی است و آنها هم از نظر افکار عمومی اعلام کرد که می‌خواهند کمیسیون مشترک را راه‌اندازی کنند.

رئیس دفتر رئیس جمهور با تاکید بر اینکه تشکیل کمیسیون مشترک به معنای برهم خوردن برجام نیست، اضافه کرد: باید بگویم که این مشکلی نیست. تشکیل کمیسیون مشترک به هیچ وجه به معنای استفاده از فرآیند ماشه نیست. ما در گذشته تقاضای تشکیل کمیسیون مشترک را داده بودیم و در قالب آن حرف‌های همدیگر را شنیده‌ایم.

واعظی خاطرنشان کرد: با شناختی که از اروپا داریم و همچنین براساس اظهارات مقامات روس مبنی بر اینکه این حق ایران است که وقتی طرف مقابل به تعهدات خود عمل نمی‌کند، تعهدات خود را مورد ارزیابی مجدد قرار دهد و آنها را انجام ندهد از این رو برداشت بنده این است که جلسه‌ای تشکیل خواهد شد و در طی آن موضوعات حل و فصل می شود.

وی با بیان اینکه پرونده ایران به هیچ وجه نه به شورای امنیت می‌رود و نه سیستم ماشه اجرا می‌شود، اظهار داشت: آنچه از دیروز در فضای رسانه‌ای نیز مشاهده می‌شود، ناشی از تبلیغاتی بوده که هیچ پایه و اساسی ندارد. همچنین کاری که اروپایی‌ها انجام دادند، از روی ضعف و انفعال بوده است.

رئیس دفتر رئیس جمهور در پاسخ به سوالی در زمینه امدادرسانی به مناطق سیل زدگان نیز گفت: در دولت بحث‌هایی در زمینه امداد رسانی به سیل‌زده‌ها صورت پذیرفت و شخص رئیس جمهور در جلسه امروز به تمامی دستگاه‌ها دستوراتی را ارائه داد.

واعظی ادامه داد: همان‌طور که می‌دانید بعد از این اتفاق رئیس جمهور بلافاصله دستور داد که وزیر اطلاعات به‌عنوان نماینده او، به کرمان و آقایان اردکانیان و جهرمی به سیستان و بلوچستان بروند؛ عصر دیروز هم آقای نمکی سفری به منطقه داشت و از نزدیک در جریان امور قرار گرفت.

وی با بیان اینکه بلافاصله بعد از این اتفاق، هلال احمر و  باقی دستگاه‌ها بسیج شدند، افزود: امروز نیز مبلغی حدود ۱۰۰ میلیارد تصویب شد تا ان شاءالله به امور رسیدگی شود. دستورات رئیس جمهور برای کمک رسانی به سیل زدگان نیز به سرعت در حال پیگیری است.

رئیس دفتر رئیس جمهور همچنین درباره بازداشت سفیر انگلیس در تهران، افزود: آن‌چیزی که به ما گزارش شد این بود که سفیر انگلیس به آنجا(محل تجمع) رفته بود و کار او هم اشتباه بود و قاعدتاً  سفیر کشوری مثل انگلیس باید به آداب و اصول دیپلماتیک بیشتر توجه کند و وقتی جایی درگیری هست یا جایی که شلوغ است نباید برود، به هرحال او اشتباه کرده است.

واعظی گفت: به هرحال وزارت خارجه در حال بررسی این موضوع است.

وی درباره اظهارات آمریکا درباره جایگزینی توافق جدید به جای «برجام» و اینکه آیا اقدام اخیر اروپایی‌ها در همین تلقی می شود؟، گفت: نه-آنچه اروپایی‌ها اعلام کردند، بر اساس بندی است که در برجام به تصویب دو طرف رسیده و حتی خود ما نیز از این بند در زمانی که آمریکا از توافق هسته‌ای خارج شد، استفاده کردیم.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور  اضافه کرد: حرفی که ترامپ می‌زند، جدیدی نیست و از روز اول از این صحبت‌ها می‌کرد. البته باید بگویم که تنها در مورد برجام نیست که رئیس جمهور آمریکا از اینگونه صحبت‌ها می‌کند.

واعظی گفت: ترامپ از تمامی تعهدات خارجی و بین‌المللی که «اوباما» امضا کرده بود یا خارج شده و یا پیغام فرستاده که به توافق جدیدی دست پیدا کنیم. رئیس جمهور آمریکا فکر می‌کرد که می‌تواند در مورد برجام نیز چنین کاری کند، ولی باید بگویم که این کار شدنی نیست.

وی در پاسخ به سوالی در زمینه سواستفاده‌های دشمن در مورد سقوط هواپیمای اوکراینی، گفت: تنها راه مقابله با اتفاقاتی که اخیرا افتاده و همچنین فشارهای حداکثری  آمریکا که از یک سال و نیم گذشته به نظام و ملت اعمال کرده، وحدت است و باید در داخل به رغم اختلاف نظرهایی که داریم به دنبال انسجام باشیم.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور تاکید کرد: تنها چیزی که دشمن را ناامید کرده و توطئه‌های آن را خنثی می کند، انسجام داخلی ما است. اگر از ایران یک صدا بیرون رود و مسائل را خودمان حل کنیم، آنها قطعا عقب‌نشینی خواهند کرد.

واعظی با بیان اینکه هم اکنون آنها نا امید شده‌اند، اظهار داشت: شما می‌توانید مشاهده کنید که آنان در یکی دو روز گذشته چه امیدی به تجمعات چند نفره در دانشگاه‌ها به بهانه همراهی و عزاداری با عزیزانی که در سانحه هوایی از دست داده‌ایم داشتند اما در واقع هدف دیگری را دنبال می‌کردند.

وی با اشاره به توئیت «ترامپ» و «پمپئو»، گفت: به نظر می‌رسد راه مقابله با دشمن انسجام است و من فکر می‌کنم نباید اجازه دهیم که دشمن از مسائل ما استفاده کند.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • حسن IR ۱۶:۲۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۵
    0 0
    کارهای شیخ حسن در ارتباط با سقوط هواپیما هم تبلیغاتی است
  • IR ۰۶:۴۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۶
    0 0
    آره جون خودت ظریف هم می گفت امریکا برجا م را پا ره نمی کنه مگه دیوانه است حالا فهمیدیم هم آمریکا دیوانه است هم حسن و کلید ودار ودسته اش که به گرگ اعتماد کردند
  • رضایی IR ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۶
    0 0
    جناب واعظی امید است عبرت گرفته و به این باور برسید با وادادگی سیاسی نمیشود مملکت را اداره کرد و این ظلمی که شما و اقای جهانگیری و امثالهم در تخریب انسانهای موجه به این مملکت کردید قابل بخشش نیست

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس