انتشارات علمی و فرهنگی

مدیرعامل انتشارات علمی‌-فرهنگی گفت: چون دفترچه‌های سازمان تامین اجتماعی را انتشارات علمی‌-فرهنگی چاپ می‌کند و اگر تامین نمی‌شد، سازمان حمایت می‌کرد. بیشتر تاکید و توجه کار روی این قسمت بود.

به گزارش مشرق، یکشنبه ۱۵ دی بود که رسانه‌ها از انتصاب مدیرعامل انتشارات علمی‌_فرهنگی در سکوت خبری خبر دادند. مدیرعامل قبلی این انتشارات، مسعود کوثری از اساتید باسابقه دانشگاه تهران بود و حالا جایگزینش کسی بود که تقریبا هیچ ‌سابقه‌ای در نشر ندارد. با اینکه خبر انتصاب مدیرعامل جدید در انتشارات علمی‌-فرهنگی در هیاهوی اتفاقات پرسروصدای دی ماه خیلی دیده نشد اما ما پیگیری‌ها را برای رسیدن به یک دلیل مشخص برای این انتصاب از روز ۱۶ دی شروع کردیم. ابتدایی‌ترین کار تماس با خانم نادره رضایی بود که به‌عنوان مدیرعامل جدید انتشارات عملی‌-فرهنگی معرفی شده بود. چندین بار تماس نگارنده این سطور با دفتر مدیرعامل هیچ ‌نتیجه‌ای نداشت و مدیردفتر وی نهایتا شماره بنده را گرفت تا از طرف مدیرعامل تماس گرفته شود؛ انتظاری که تا روز گذشته طول کشید. در همان ۱۶ دی ماه به سراغ آقای صفری، مدیرروابط عمومی سازمان تامین اجتماعی رفتیم؛ هرچه نباشد حکم انتصاب خانم نادری را آقای مصطفی سالاری، مدیرعامل این سازمان امضا کرده بود. آقای صفری در اولین مواجهه با سوال اینجانب مبنی بر دلیل این انتصاب مدعی شد که فعلا حکم خانم نادری امضا نشده است و وقتی به وی توضیح دادم که تصویر حکم در فضای مجازی منتشرشده مساله را منوط به دیدن حکم کرد. به وی گفتم تصویر حکم را برایش می‌فرستم و منتظر پاسخش می‌مانم. ساعت سه عصر که تصویر حکم را برای روابط عمومی تامین اجتماعی فرستادم تا ۶ عصر منتظر پاسخگویی بودم که نهایتا وی هم به تماس‌های ما جواب نداد. این در حالی که بود که دفتر انتشارات علمی‌-فرهنگی اصلا مدعایی بر عدم انتصاب نداشت. با این حال بعد از چندبار تماس با دفتر انتشارات علمی‌-فرهنگی نهایتا امکان صحبت با خانم نادره رضایی، مدیر جدید این انتشارات میسر شد که متن آن را در ذیل می‌خوانید.

 روند انتصاب خودتان به سمت مدیرعاملی این انتشارات را توضیح می دهید؟
البته شما که موضوع برایتان پیچیده شده است اما من دنبال حاشیه نیستم.

چون اولویت ما در این مواقع صحبت مستقیم با فردی است که درباره او شائبه ایجاد شده، از انتشار گزارش خودداری کرده بودیم؛ بنابراین مصاحبه با شما را در دستور کار قرار دادیم.
چون استقبال از من در رسانه به صورت غیراخلاقی و البته سازماندهی هدفمند مسبوق به سابقه نیست، آن‌هم بابت یک انتصاب فرهنگی و البته برای ما قابل حدس است که این مسائل با چه رویکردی انجام می‌شود، ترجیح این بود که مدتی صحبت نکنیم. درباره انتصاب اخیر هم بگویم تخصص من حوزه علوم اجتماعی است. چهار سال در گروه ایران‌خودرو هم در حوزه اجتماعی کار کردم. از یک‌سال قبل هم گزینه معاونت فرهنگی اجتماعی وزارت کار بودم و حالا به دلایلی تصمیم گرفته شد بنا به شناخت آقایان شریعتمداری و سالاری در یک حوزه مرتبط فرهنگی باشم چون جمع‌بندی بر تغییر در انتشارات علمی‌-فرهنگی بود و البته باتوجه به تخصص بنده این اتفاق افتاد.

البته سوابق و تخصص شما قاعدتا در حوزه انتشارات نیست؟
فکر نمی‌کنم مدیران قبلی هم اینطور بودند.

البته دکتر کوثری، استاد دانشگاه بودند و سابقه زیادی داشتند؟
البته آقای دکتر کوثری دکترای ارتباطات دارند و بنده حوزه‌ام علوم اجتماعی بوده و ارشد و دکترایم جامعه‌شناسی است. علاوه بر اینکه اینجا یک شرکت است و فعالیت بنگاه‌داری دارد.

شما فکر می‌کنید با این سوابق غیرمرتبط، گزینه مناسبی برای مدیریت انتشارات علمی‌-فرهنگی بودید؟    
کجای سوابق من غیرمرتبط است؟ نفرات قبلی هم اینگونه بودند؛ البته لزومی ندارد من توضیحی به شما بدهم و آن صلاحدید مسوولی است که بنده را منصوب کرده. حوزه من علوم اجتماعی است و در این حوزه کار کرده‌ام. بنده MBA و DBA هم خوانده‌ام. در فعالیت‌های قبلی هم که بودم بنگاه اقتصادی بزرگ بوده و حوزه اجتماعی آن را راهبری کرده‌ام و در هیات مدیره‌ها رویه شرکت‌داری را دیده‌ام. در این زمینه‌ها بر اساس سن افراد رزومه داشتم، نه بر اساس ۴۰ سال.

شما مشاور مدیرعامل ایران‌خودرو بودید؟
این اطلاعات غلط است.

البته اطلاعات درباره شما به قدری مغشوش است؛ شما بفرمایید اطلاعات صحیح چیست؟
من مشاور مدیرعامل ایران خودرو نبودم. من چهار سال از کارشناس شروع کردم و رییس اداره و مدیر شدم ولی مشاور نبودم بلکه نیروی ایران خودرو بودم. در این مواقع نباید با سرچ گوگل اطلاعات کسب کرد.

من سوالم این است که کفایت می‌کند شما با این سابقه مدیرعامل انتشارات بزرگی مثل علمی‌-‌فرهنگی شوید؟
این تشخیصش با شما نیست. مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی بررسی کرده و سوابق تخصص را دیده است و صلاحیت این مسائل را شما تایید نمی‌کنید. شما می‌توانید ابهامات خود را درباره بنده مطرح کنید.

خبرگزاری مهر روز گذشته درباره انتصابات شما گزارش کار داده است. شما پسر آقای ظفرزاده را به‌عنوان مشاور اجرایی منصوب کردید که وی پسر مشاور مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی است.
البته این انتصاب در حوزه اختیارات من است. پدر ایشان قبلا در مقطعی در هیات مدیره سازمان تامین اجتماعی بودند و الان هم سمتی ندارند. ان‌شاءالله برای شما محرز شده باشد که من ژن خوب نیستم. رویه قبلی من نشان می‌دهد که انتصابم بر اساس توانمندی و شایستگی است، پس لزوما اگر کسی با کسی نسبت داشت دلیل نالایقی وی نیست؛ البته به تعداد زیاد افرادی بودند که هم من و هم شما از آن‌ها آزرده هستیم؛ افراد زیادی که صلاحیت و توانمندی نداشتند و فقط به صرف نسبت در آن جایگاه بودند ولی سوابق‌شان و توانمندی آقای ظفرزاده که خیلی بیشتر است. ایشان خیلی لطف کردند که به این مجموعه آمدند و این تشخیص کسی است که فرد را به کار می‌گیرد.

تغییرات در هیات‌مدیره به پیشنهاد شما بوده است؟ چون قاعدتا باید با هم هماهنگ باشید؟
این در صلاحیت من نیست. اعضای هیات مدیره در سازمان تصویب می‌شوند؛ البته هماهنگی برای خروجی کار بهتر است.

وقتی شما انتشارات علمی‌-فرهنگی را تحویل گرفتید از لحاظ اقتصادی سودده بود یا زیان‌ده؟
به سود رسیده است. البته ظرفیت‌های اینجا بسیار زیاد است چون دفترچه‌های سازمان تامین اجتماعی را انتشارات علمی‌-فرهنگی چاپ می‌کند و اگر تامین نمی‌شد، سازمان حمایت می‌کرد. بیشتر تاکید و توجه کار روی این قسمت بود؛ البته سه تا شرکت هم دارد که کمتر استفاده شده است و به لطف الکترونیکی‌شدن دفترچه‌های تامین اجتماعی ما باید و مجبوریم به سمت طرح‌های درآمدزایی برویم تا از ظرفیت‌های کمتر مورد توجه استفاده کنیم. البته سال قبل سود دو میلیاردی داشته است اما شرکت‌های زیرمجموعه زیان‌ده بوده‌اند. برای امسال باید در پایان سال اعلام نظر کنیم.

برنامه خودتان برای انتشارات به‌عنوان قطب نشر در حوزه علوم اجتماعی و علوم انسانی چیست؟ آیا برنامه‌ای تدوین کردید یا ارائه دادید؟
البته به آن صورت که نهایی کرده باشیم نه، ولی وقتی کار نهایی شود در نشست خبری اعلام می‌شود. تاکیدمان استفاده از رویکردهای نو و ظرفیت‌های استفاده‌نشده و بر اساس نیاز مخاطب است. اینجا حوزه نشر بوده و بر اساس شرح وظایف کتاب چاپ می‌کرده. ما بر اساس سرعت تحولات و تغییرات و نیاز مخاطب باوجود همه تلاش‌ها و خدمات‌مان جا ماندیم و نیاز است یک نوآوری و خلاقیتی در آن انجام شود و پروژه‌های آتی بر اساس رویکرد نو و ظرفیت‌های مغفول است. ماموریت‌های روتین مثل چاپ دفترچه و تامین کاغذ و نمایشگاه کتاب و نشان دهخدا هم هست و البته ما ایده‌های نو هم داریم که خارج از این روال است و در نشست خبری اعلام می‌شود.

من احساس کردم شما در این انتشارات بیشتر قصد و رویکرد اقتصادی دارید؟
نه اینطور نیست. از منظر فرهنگی سال‌های متمادی چاپ دفترچه تامین اجتماعی باعث شده چرخ انتشارات بچرخد و بتواند مجموعه را تامین کند. در حوزه فرهنگی هم فقط چاپ کتاب مانده و من از بابت فعال‌کردن ظرفیت‌های مغفول این مسائل را می‌گویم. ما سه شرکت فرهنگ فیلم و چاپخانه و کتاب‌گستر داریم که کمتر جایی این را دارد و عدم‌وابستگی ما به چاپ دفترچه می‌تواند ما را وادار کند از ظرفیت و خلاقیت و توانمندی مجموعه استفاده کنیم. به هر حال اینجا شرکت است و باید چرخش بچرخد و این باعث می‌شود ما حوزه فرهنگی را تامین کنیم.

*صبح‌نو

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس