اخبار ویژه روزنامه ها

سخنگوی کارگزاران تصریح کرد از نگاه هاشمی رفسنجانی، اصلاح‌طلبان دنبال شکستن نظام بودند.

سرویس سیاست مشرق- روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که مشرق در ادامه به آنها اشاره می‌کند.

***********

کیهان

آتلانتیک: پیامدهای ترور سلیمانی برای آمریکا فاجعه‌بار خواهد بود

یک نشریه آمریکایی با نگرانی از پیامدهای ترور فرمانده سپاه قدس ایران نوشت این ترور فراتر از یک جنایت بود، عاملان این ترور به عاقبت آن فکر نکرده‌اند. ما واقعاً نمی‌دانیم چگونه در مورد جنگ با ایران فکر کنیم، چه رسد به اینکه به پیروزی در آن بیاندیشیم.

آتلانتیک می‌نویسد:  قاسم سلیمانی دو دهه بود که به عنوان فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، نقش عمده‌ای در افزایش عمق استراتژیک ایران از طریق تجهیز و هدایت شبه نظامیان شیعه در لبنان و عراق ایفا می‌کرد. او همچنین به بشار اسد کمک‌های بسیاری کرد تا بتواند پیروز جنگ شود. سلیمانی همچنین در یمن نیز جنگ حوثی‌ها علیه عربستان را هدایت می‌کرد و بارها و بارها آمریکا و متحدانش را با اقدامات نظامی در اطراف منطقه به چالش کشیده بود.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور فعلی با انتقاد از سیاست دولت پیشین، فشار حداکثری را جایگزین دیپلماسی کرد، او از توافق هسته‌ای که ایران به آن پایبند بود، خارج شد و تحریم‌های فلج کننده‌ای را علیه تهران اعمال کرد. هدف او این بود که با تضعیف جمهوری اسلامی ایران این کشور را وادار به مذاکره‌ای تازه در مورد برنامه هسته‌ای و منطقه‌ای‌اش کند. برخی از آمریکایی‌های تندرو تصور می‌کردند که فشار حداکثری می‌تواند به یک راه حل دائمی برای مسئله ایران منجر شود و به کلی نظام این کشور را ساقط کند، غافل از اینکه همه این‌ها خیال بود.

هنگامی که تحریم‌ها گلوی ایران را فشرد و صبر مردم این کشور را لبریز کرد، متحدان ایران حمله به تأسیسات نفتی در عربستان سعودی و سپس به نیروهای آمریکایی در عراق دست زدند. آتلانتیک درباره ترور قاسم سلیمانی می‌نویسد:     سوال اصلی اکنون در مورد اخلاقی یا حتی قانونی بودن این حمله نیست، بلکه پرسش اصلی پرسشی استراتژیک است. سلیمانی سردمدار تروریسم نبود بلکه تنها یک فرمانده فوق‌العاده قدرتمند یک دستگاه دولتی به حساب می‌آمد. ترور او بدون شک چیزی را تغییر نمی‌دهد. او تنها کارگزار سیاست‌های دولتی بود که بدون شک پس از او نیز به سیاست‌هایش ادامه خواهد داد. تنها دلیل آمریکا برای انجام این کار می‌تواند تمایل برای آغاز جنگی باشد که واشنگتن فکر می‌کند در آن پیروز می‌شود.

آن جنگ چگونه خواهد بود؟  ایران چگونه خواهد جنگید؟ چه کسی اطلاعات دروغگویی مثل ترامپ را راجع به اقدامات و اهداف ایران باور خواهد کرد؟ چگونه وقتی که ترامپ تمام متخصصان را اخراج کرده یا سرویس‌های اطلاعاتی را نادیده گرفته می‌تواند مقامات آمریکایی را همراه کند؟

هیچ نشانه‌ای مبنی بر اینکه کسی در قدرت این سوال‌ها را از ترامپ حتی پرسیده هم باشد، دیده نمی‌شود چه رسد به اینکه به پاسخ این سوالات فکر کرده باشد. اصلا به نظر می‌رسد هیچ‌کس در کاخ سفید به عاقبت این اقدام فکر نکرده است، واکنش‌های اولیه دولت به طرز حیرت انگیزی مضحک بود.

فقط جاهلان می‌توانند ادعا کنند که می‌دانند در آینده چه اتفاقی رخ خواهد داد، اما پیش‌بینی‌ای که من مایل به انجام آن هستم این است که به زودی اتفاقاتی رخ می‌دهد که چرند بودن این اظهارات را ثابت می‌کند. این حمله هیچ ارتباطی با بازدارندگی نداشت.

ترور سلیمانی فقط به خشونت بیشتر منجر خواهد شد. بدون شک قربانی این حمله فقط آمریکایی‌های حاضر در منطقه هستند.

این بحران مانند آزمایش فلز باریم عمل می‌کند و ماهیت و سلامتی یک سیستم را نشان می‌دهد. ترور سلیمانی یک رئیس جمهور عجول و مغرور را به همه نشان داد که همه مسائل برای او شخصی است. دولتی که هیچ استراتژی منسجمی را دنبال نمی‌کند چرا که رئیس آن چنین چیزی را ندارد. در این شرایط، ما واقعا نمی‌دانیم چگونه در مورد جنگ با ایران فکر کنیم، چه رسد که به پیروزی در آن بیاندیشیم. اصلا به هیچ وجه مشخص نیست که چرا باید در این جنگ تلاش کنیم. با توجه به آنچه گفته شد ترور سلیمانی اشتباه بزرگی بود که احتمالا نتایج آن فاجعه‌بار خواهد بود.

تحلیلگر بی‌بی‌سی: با کشتن سلیمانی آمریکا جان تازه به داعش بخشید

جرمی ‌بوئن دبیر خاورمیانه بی‌بی‌سی انگلیسی، ‌ترور قاسم سلیمانی را خبری خوش برای ‌تروریست‌های داعش خواند.

جرمی‌ بوئن در یادداشتی، ضمن طرح این سؤال که «چرا کشته ‌شدن قاسم سلیمانی خبر خوبی برای داعش است؟»، نوشت: داعش در بیانیه‌ای، از کشته ‌شدن قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران استقبال کرده ‌اما هیچ‌ اشاره‌ای به آمریکا نکرد. تصمیم دونالد ‌ترامپ، مبنی بر کشتن قاسم سلیمانی، پیامدهای مختلفی به‌دنبال داشته است. یکی از نخستین پیامدها به جنگ علیه داعش مربوط می‌شود. تقریبا بلافاصله بعد از این اقدام (ترور) نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا که با داعش می‌جنگند عملیات خود را در عراق به حالت تعلیق درآوردند.

این اتفاق خیلی خوبی برای داعش است و به این گروه کمک می‌کند تا ضرباتی را که در پی نابودی «خلافتش» متحمل شده بود پشت‌سر بگذارد.

تنها اجرای یک عملیات بزرگ نظامی ‌در سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ توانست تسلط آنها بر بخش‌هایی از عراق و سوریه را پایان دهد. خیلی از نیروهای داعش یا کشته ‌شدند یا به زندان افتادند، اما این گروه همچنان از لحاظ سازمانی زنده است.

جنگجویان داعش دلیل دیگری هم برای خوشحالی دارند. تصمیم رئیس‌جمهوری آمریکا برای کشتن قاسم سلیمانی، نمایشی مفرح برای نیروهای داعش بود. حمله‌های داعش در سال ۲۰۱۴ شروع شد و این گروه توانست اراضی گسترده‌ای را تصرف کند، از جمله موصل دومین شهر بزرگ عراق. آیت‌الله علی سیستانی، شناخته‌شده‌ترین روحانی شیعه در عراق، خواستار بسیج عمومی ‌برای مبارزه با افراطی‌های سنی شد. هزاران جوان شیعه داوطلب شدند و آقای سلیمانی و نیروی قدس نقش مهمی ‌در سازمان‌دهی آنها در قالب یک نیروی نظامی‌ ایفا کردند. این نیروها به دشمنان بی‌رحم داعش تبدیل شدند.

حالا گروه‌هایی که از طرف ایران حمایت می‌شوند تحت سازمانی فراگیر به نام حشدالشعبی در ارتش عراق ادغام شده‌اند. رهبران ارشد آن در زمره قدرتمندترین رهبران سیاسی قرار دارند.

حالا به‌نظر می‌رسد که گروه‌های مسلح شیعه قطعا به اصل خود رجوع خواهند کرد که همان مبارزه با ‌اشغالگران آمریکایی پس از جنگ عراق است. نیروهای حشدالشعبی حتی پیش از کشته ‌شدن سلیمانی نیز حمله به نیروهای آمریکایی را آغاز کرده بودند.
 

مرعشی: هاشمی گفت اصلاح‌طلبان می‌خواهند نظام را بشکنند

سخنگوی کارگزاران تصریح کرد از نگاه هاشمی رفسنجانی، اصلاح‌طلبان دنبال شکستن نظام بودند.

حسین مرعشی در گفت‌وگو با روزنامه همشهری و درباره انتخابات مجلس ششم گفت: به گفته هاشمی در مجلس ششم اشتباه اساسی را بچه‌های چپ کردند. یکی از راهبردهای بسیار غلط جناح چپ یا اصلاح‌طلب‌های امروزی مال مجلس ششم بود. در مجلس ششم من موافق حضور آقای هاشمی نبودم. من و آقای علی هاشمی -اخوی‌زاده ایشان که بعدا نماینده رفسنجان شد - خدمت آقای هاشمی رفتیم و از ایشان پرسیدیم چرا می‌خواهی نماینده مجلس شوی؟ شما که 3 دوره رئیس مجلس بودید،  2 دوره رئیس‌جمهور بودید، الان رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام هستید، مجلس چه چیزی به شما اضافه می‌کند؟ اینجا نشستید کارتان را می‌کنید و اثرگذاری‌تان را هم دارید. آقای هاشمی استدلال جالبی داشت و به ما گفت که 2راه جلوی کشور قرار گرفته است؛ یک راه این است که رفقای شما موفق می‌شوند نظام را بشکنند.

(رفقای شما منظورشان چه کسانی بود؟) مقصودشان اصلاح‌طلب‌ها بودند. به ما گفتند اگر این اتفاق بیفتد، من با شما نیستم؛ من با نظام هستم. دلیلش هم این است که می‌دانم رفقای شما نمی‌توانند نظام را بشکنند، با فرض اینکه بتوانند بشکنند، هیچ‌چیز بهتری را نمی‌توانند جایگزینش کنند.

وی در پاسخ مرعشی که آیا هاشمی اتفاقات مجلس ششم را پیش‌بینی می‌کرد، گفت: هنوز لیست‌ها بسته نشده بود، ایشان می‌گفتند کشور الان در وضعیتی قرار گرفته که یکی از این دو مسیر را می‌رود. یا رفقای شما موفق می‌شوند نظام را بشکنند که من با شما نیستم و من با نظامم. دلیلش هم این است که شماها اگر بتوانید نظام را بشکنید چیز بهتری نمی‌توانید جایگزینش کنید. مسیر دوم این است که نظام حرف آخرش را بزند و فضا را ببندد. مطبوعات را می‌بندند، احزاب را جمع می‌کنند و نظارت استصوابی را تشدید می‌کنند. مرعشی گفت:  شما ببینید چقدر این حرف، تحلیل درون خودش دارد. خب، این مطلب به این مهمی را کسی درک نکرد. من در انتخابات مجلس ششم کاندیدای کرمان بودم. یک پایم برای تبلیغات خودم  درکرمان بود و یک پایم برای حمایت از آقای هاشمی در تهران. روزنامه عصر آزادگان را آقای جلایی‌پور و شمس‌الواعظین چاپ می‌کردند.

مقاله‌ای را علیه آقای هاشمی نوشته بودند، من برای صرف ناهار پیش اینها رفتم، به این دو بزرگوار گفتم که شما چرا خرتان را به خرمن آقای هاشمی بستید؟ بلافاصله آقای شمس‌الواعظین رفت از کشوی میزش یک نامه آورد که نامه دکتر ابراهیم یزدی بود. گفت ما نخستین مقاله را که علیه آقای هاشمی چاپ کردیم دکتر ابراهیم یزدی برای ما نامه نوشت که آقای جلایی‌پور و آقای شمس الواعظین! این اشتباه تاریخی را شما برای چه دارید انجام می‌دهید؟ تمام منافع تضعیف آقای هاشمی را یک کس دیگر می‌برد، تمام ضررش را شما می‌برید، اصلا هاشمی رقیب شما نیست، با بودن هاشمی فضای کشور باز می‌ماند، هاشمی را حفظ کنید تا فضای کشور باز بماند. شمس‌الواعظین گفت که ما متوجه اشتباهمان شدیم و یک مقاله به نفع آقای هاشمی زدیم، بعد این بچه‌های چپ ما را هو کردند که اینها از آقای هاشمی پول گرفتند.

اشپیگل: متحدان آمریکا ترامپ را غیرقابل اعتماد می‌دانند

نخست‌وزیر اسبق رژیم صهیونیستی به درستی راهبرد آمریکا در رویارویی با ایران ابراز تردید کرد. هفته‌نامه اشپیگل با انتشار این خبر نوشت: در پی قتل (ترور) قاسم سلیمانی، متحدان سنتی آمریکا از دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا فاصله می‌گیرند.

ژنرال آهارون زیوی فرکاش، رئیس سابق بخش اطلاعات نظامی اسرائیل به اشپیگل گفت: «ایرانیان حداقل با منطق عمل می‌کنند، اما در مورد ترامپ نمی‌توان گفت که او با محاسبات منطقی روشنی عمل می‌کند.» اهود باراک، نخست‌وزیر پیشین اسرائیل گفت: اسرائیل از سالیان پیش قاسم سلیمانی را زیر نظر داشت و فعالیت‌های او را رصد می‌کرد، اما به‌علت احتمال یک جنگ غیرقابل کنترل با ایران از کشتن فرمانده سپاه قدس خودداری نمود. باراک در مورد قابل اطمینان بودن شخص ترامپ تردید نشان داده و گفته است: «بسیاری از تصمیمات ترامپ برای اسرائیل خوب بوده اما تصمیماتش غیرقابل پیش‌بینی است. ما نمی‌توانیم مطمئن باشیم که آمریکا تحت هر شرایطی در کنار ما خواهد ایستاد.»

هفته‌نامه آلمانی اشپیگل در ادامه نوشت: سیاست‌های راهبردی ترامپ نسبت به ایران در داخل ایالت متحده آمریکا نیز منتقدانی دارد. داگلاس سلیمان سفیر سابق آمریکا در عراق از استراتژی ترامپ در قبال ایران انتقاد کرده  و گفته است که گمان نمی‌کند رئیس‌جمهور دقیقا در مورد پیامدهای گسترده تصمیمات خود باخبر باشد و توجه کافی داشته باشد که اقدامات او چه پیامدهایی می‌تواند داشته باشد. سفیر سابق آمریکا در عراق تاکید کرد ترامپ استراتژی مشخصی نسبت به ایران ندارد.

ترکان: شورای نگهبان نمایندگان دلال‌مسلک را رد صلاحیت کند

مشاور سابق رئیس ‌جمهور گفت: شورای نگهبان باید نمایندگانی را که دلالی و تجارت می‌کنند، رد صلاحیت کند.

اکبر ترکان در گفت‌وگو  با روزنامه آرمان اظهار داشت: تعدادی از نماینده‌ها هستند که در دوره‌های پیشین مجلس کارنامه خوبی از خود ارائه ندادند به ‌طوری که دائما مشغول داد و ستدهای تجاری و دلالی بودند.  وی تصریح کرد: من از همین جا از شورای نگهبان خواهش می‌کنم، نمایندگانی که حتی سهواً در روابط تجاری و دلالی لغزیدند تایید صلاحیت نشوند و راه ورود دوباره آنها را به مجلس ببندد. هر کسی که لغزیده باید برود و کوچک و بزرگ و جناح و گروه نمی‌شناسد. ما دو دسته سوءمدیریت و سوءنیت داریم. به عنوان مثال فردی در مدیریت خود خطا کرده باشد می‌توان از سوءمدیریت گذشت کنیم اما به هیچ عنوان نباید از سوء‌نیت گذشت کرد، از هیچ‌ سوءنیتی نباید چشم‌پوشی شود اگر نماینده‌ای را می‌شناسیم و می‌دانیم او سوءنیت در مورد مسائل کشور دارد و از قدرت نمایندگی برای روابط غلط استفاده کرده، نباید به هیچ عنوان شرایط را برای ورود دوباره این نماینده به مجلس فراهم کنیم.

در واقع با نمایندگانی که سوءنیت دارند باید مستقل از اینکه خط آنها چیست؟ با آنها رفتار شود، اصلاح‌طلب و اصولگرا فرقی ندارد، هر کسی لغزیده باید برود تا بتوانیم در این مسیر از خون شهدا پاسداری کنیم.  ترکان گفت: نامه‌های برخی از نماینده‌ها هنوز روی میز  من است. در این نامه‌ها افرادی را معرفی کرده‌اند برای مدیریت و کارهای مختلف. نامه‌هایی از نمایندگان دارم که در کارهای اقتصادی منطقه خود دخالت کرده‌اند و این نمایندگان نباید باز هم به مجلس وارد شوند. شورای نگهبان دستش پر از این نامه‌هاست، ما نباید به هیچ عنوان اصطلاح خودی و غیرخودی به کار ببریم و در بررسی خطا هیچ اصلاح‌طلب و اصولگرایی وجود ندارد. هر کسی که لغزیده است جایی در مجلس ندارد.

محمد هاشمی: مردم از عملکرد دولت ناراضی هستند

عضو جداشده حزب کارگزاران می‌گوید کار اصلاح‌طلبان در انتخابات با توجه به کارنامه‌شان در دولت و مجلس سخت است.

محمد هاشمی در گفت‌وگو با تابناک اظهار داشت: مردم بدون شک در انتخابات پیش روی حضور بسیار وسیعی خواهند داشت. چون آنها هم به‌خوبی می‌دانند که حضور پرشورشان در عرصه مهمی چون انتخابات برای دشمنان ما بازدارنده است. وی ادامه داد: مشارکت مردم در انتخابات به اندازه‌ای اهمیت دارد که دشمنان ما درباره میزان حضور و مشارکت مردم در انتخابات نقشه می‌کشند و برنامه‌ریزی می‌کنند؛ از این روی، لازم است در این برهه حساس کنونی تمام بسترها برای حضور حداکثری مردم در عرصه انتخابات فراهم شود.

هاشمی درباره وضعیت اصلاح‌طلبان و طیف اعتدال در انتخابات مجلس خاطرنشان کرد: اما امیدواریم این جریان به رغم عملکرد ضعیفی که نمایندگان این طیف در مجلس داشتند، بتوانند با یک برنامه منسجم و البته معرفی چهره‌های باتجربه و شناخته شده در انتخابات مجلس، حرفی برای گفتن داشته باشند. وی تاکید کرد: در این دوره از انتخابات مجلس، با توجه به نقش حمایتی اصلاح‌طلبان از دولت و نارضایتی مردم از عملکرد قوه مجریه به ریاست آقای روحانی به‌خصوص در دوره دوم، اصلاح‌طلبان بدون شک برای پیروزی در انتخابات با معذوریت‌هایی مواجهه‌اند که این روند، کار آنها را در مقابل رقیب دیرینه‌شان یعنی اصولگراها سخت کرده است. 

ایران

ترامپ: مذاکره با ایران اهمیتی برایم ندارد!

خبر اول اینکه، با وجود اینکه بارها مقامات امریکا اعلام کرده‌اند که ترامپ آماده مذاکره با ایران است، رئیس‌ جمهوری امریکا مدعی شد که مذاکره با ایران اهمیتی برایم ندارد، بستگی به خودشان دارد مذاکره کنند یا نه. به گزارش ایسنا، دونالد ترامپ رئیس جمهور امریکا در توئیتی با اشاره به اظهارات «رابرت اوبراین» مشاور امنیت ملی امریکا نوشت: «مشاور امنیت ملی (کاخ سفید) اشاره کرد که تحریم‌ها و اعتراضات در ایران، گلوی این کشور را گرفته است و آنها را مجبور به مذاکره خواهد کرد. در واقع، من اهمیتی نمی‌دهم اگر آنها مذاکره کنند. کاملاً بستگی به آنها دارد.

در تجمعات تیراندازی نداشتیم

خـبـر دیگر اینکــه، فرمانده انتظامی تهران وضعیت امنیتی پایتخت را با توجه به برگزاری تجمعات، مطلوب ارزیابی کرد و در مورد اخباری مبنی بر زخمی شدن تعدادی از تجمع کنندگان اعلام کرد: پلیس با صبر و مدارا با افرادی که تجمع کرده بودند رفتار کرد؛ در تجمعات شنبه و یکشنبه پلیس به هیچ وجه تیراندازی نکرد چرا که سعه صدر و خویشتنداری در دستور کار مأموران پلیس پایتخت بوده است. به گزارش فارس، سردار حسین رحیمی به سوء استفاده‌گران هشدار داد که نظام جمهوری اسلامی نظامی قدرتمند و پایدار بر باورها، اعتماد و حمایت‌های مردمی است و نیروهای مسلح جان فدای ملت بوده و با تمام وجود از آرامش و امنیت و ناموس مردم دفاع می‌کنند.

گفت‌وگوی بغداد و تهران درباره هواپیماهای دوران صدام

شنیدیم که، سفیر عراق در ایران اعلام کرد که تهران و بغداد درحال گفت‌وگو درباره سرنوشت هواپیماهایی هستند که صدام از بیم منهدم شدن توسط امریکا در جنگ کویت، به ایران فرستاده بود. به گزارش ایسنا به نقل از السومریه نیوز، سعد جواد قندیل گفت: گفت‌وگوها میان ایران و عراق برای بازگرداندن جنگنده‌هایی که صدام در جنگ دوم خلیج فارس به ایران فرستاد همچنان ادامه دارد. براساس این گزارش، بعد از ورود نیروهای عراقی به کویت و بعد اینکه نیروهای ائتلاف تحت امر امریکا بیش از 500 جنگنده عراقی را منهدم کردند، صدام برای محافظت از ناوگان هوایی خود تعدادی از جنگنده و هواپیمای مسافربری باقی مانده را به ایران فرستاد. سفیر بغداد در ادامه گفت که میزان مبادلات تجاری میان ایران و عراق اکنون 12 میلیارد دلار است و رهبران دو کشور برای افزایش این میزان و رساندن آن به 20 میلیارد دلار اتفاق نظر دارند.

انگلیس سفیر تهران در لندن را فراخواند

باخبر شدیم که،سخنگوی دفتر نخست وزیری انگلیس اعلام کرده که سفیر تهران در لندن به وزارت امور خارجه انگلیس احضار شد. به گزارش ایسنا به نقل از نشریه میرور، حمید بعیدی‌نژاد سفیر ایران در لندن در رابطه با ماجرای بازداشت راب مک‌ایر سفیر لندن در تهران دیروز (دوشنبه) به وزارت امور خارجه انگلیس فراخوانده شده است. بنابر این گزارش، وزارت امور خارجه انگلیس مخالفت خود را با بازداشت سفیر خود در تهران که آن را خلاف قوانین بین‌المللی می‌داند، به سفیر ایران ابلاغ خواهد کرد. سید عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه روز یک شنبه گفت: راب مک‌ایر در یک تجمع غیرقانونی به عنوان یک خارجی ناشناس دستگیر شد. وقتی پلیس به من اطلاع داد که مردی دستگیر شده است و ادعا می‌کند که سفیر انگلیس است، من گفتم غیر ممکن است! فقط پس از مکالمه تلفنی‌ام با او، با بهت‌زدگی زیادی شناختم که خود اوست. 15 دقیقه بعد او آزاد شده بود. سفیر انگلیس البته به وزارت خارجه احضار شد.‌

«انتخاب» توقیف شد

دســت آخــر اینکــه، سایت خبری انتخاب با دستور هیأت نظارت بر مطبوعات توقیف شد. به گزارش ایلنا، کانال خبری این رسانه ضمن اعلام خبر توقیف سایت رسمی، نوشت که هیأت نظارت بر مطبوعات دستور توقیف سایت انتخاب را صادر کرده است. برخی گزارش‌ها حاکی است که علت این اقدام، نقدهای این رسانه به دبیر شورای عالی امنیت ملی بوده است. پس از حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی، انتخاب در گزارشی انتقادی خواستار استعفای افرادی چون علی ربیعی، حسام‌الدین آشنا وعلی شمخانی شده بود که این گزارش با واکنش دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی مواجه شد.

خراسان

رژیم لاغری در ادارات فراموش نشود

با توجه به ابلاغیه های مختلفی که در سال های اخیر برای توانمندسازی هرچه بیشتر دستگاه های اجرایی و ادارات به مدیران مربوط ارسال شده، قرار است تا پایان سال ۹۹ حدود ۱۰ درصد از حجم و اندازه کارمندان و بخشی از ساختار دولت کوچک سازی شود و بر این اساس، با پایان یافتن دوره اول برنامه تحول اداری از سال ۹۴ تا ۹۶ که با موفقیت اجرایی شد، دور دوم آن از ۹۷ تا ۹۹ تدوین شده است. در نتیجه بر اساس دستورات اخیر مسئولان مهم دولتی به دستگاه ها، مقرر شده ضمن ارسال گزارش عملکرد دو سال اخیر، برنامه سال آینده نیز در این حوزه مشخص شود.

طرح بزرگ دولت برای انقلاب گلخانه ای

با توجه به گزارش های ارسالی تعدادی از دستگاه های دولتی به مسئولان نهاد ریاست جمهوری که مورد تقدیر و تاکید نیز قرار گرفته، با اشاره به این که هم اکنون حدود ۱۴ هزار هکتار گلخانه در کشور وجود دارد، اعلام شده که با توجه به نیازهای کشور و ضرورت پیاده سازی برنامه اقتصاد مقاومتی، قرار است ظرف پنج سال آینده، این میزان با جهش بیش از ۴ برابری به حدود ۵۸ هزار هکتار برسد که فقط همین جهش، حدود ۴۰۰ هزار نیروی کار را جذب خواهد کرد و درآمد صادراتی چشمگیری برای ایران به همراه دارد.

آرمان

دستگیری تعدادی از کارمندان ساوه

سرپرست فرماندهی انتظامی ساوه در استان مرکزی از دستگیری تعدادی از کارمندان یکی از ادارات این شهرستان که تحت عنوان کمک به افراد بی‌بضاعت، مرتکب اختلاس شده بودند، خبر داده است. سرهنگ حسین برزگر، سرپرست فرماندهی انتظامی ساوه با اعلام خبر فوق اظهار داشته است: با اعلام گزارشات متقن به پلیس شهرستان درباره سندسازی از سوی کارمندان یکی از ادارات و اختلاس مبالغی، موضوع اختلاس از مردم تحت عنوان کمک به افراد بی‌بضاعت در دستور کار پلیس قرار گرفته است. سرپرست فرماندهی انتظامی ساوه با اعلام این خبر افزوده است: در این راستا تیمی از کارآگاهان اداره مبارزه با جرائم اقتصادی پلیس آگاهی شهرستان ساوه تحقیقات تخصصی خود را برای بررسی موضوع آغاز و سرنخ‌ها و اطلاعات مورد نیاز در این باره را جمع‌آوری کرده‌اند. این در حالی است که در مراحل رسیدگی به این پرونده مشخص شده است که یک میلیارد و 473 میلیون ریال با سندسازی‌های صورت گرفته توسط شماری از کارمندان یکی از ادارات تحت‌عنوان مساعدت مالی به افراد نیازمند، از مردم نیکوکار اختلاس شده است.

سوئد سفیر ایران را احضار کرد

سوئد سفیر ایران را در ارتباط با سقوط هواپیمای اوکراینی احضار کرد. «آن لیند» (Ann Lind) وزیر خارجه سوئد روز دوشنبه در پیامی توئیتری نوشت که سیدرسول مهاجر سفیر ایران در سوئد را به وزارت امور خارجه احضار کرده است. وزیر خارجه سوئد در این خصوص اعلام کرد که این احضار در ارتباط با سقوط هواپیمای اوکراینی در تهران بوده است. وی در این باره ادامه داد: ما خواستار همکاری، سرعت و شفافیت بررسی این موضوع هستیم. یک گروه پشتیبانی کنسولی به ایران عزیمت کردند. ‌

واکنش به خداحافظی قلقلی

محمد سرشار مدیر شبکه تلویزیونی پویا نسبت به خداحافظی شهرام لاسمی واکنش جالبی داشته است. باشگاه خبرنگاران در این باره نوشته است: در ادامه خداحافظی برخی از هنرمندان از رسانه ملی، قلقلی (شهرام لاسمی) نیز شب گذشته با انتشار پستی در صفحه شخصی اینستاگرام خود از دنیای تلویزیون خداحافظی کرده است. این خداحافظی در حالی است که او مدت‌هاست در تلویزیون برنامه‌ای در دست اجرا نداشته است. در این رابطه محمد سرشار مدیر شبکه پویا با انتشار متنی در صفحه اینستاگرامی خود با اشاره به خداحافظی قلقلی از صداوسیما، نوشته است: آقای شهرام لاسمی (اگر یادتان باشد، همان قلقلی دهه شصت) نه کارمند صداوسیماست، نه برنامه‌ای در شبکه کودک داشته است و نه برنامه‌ای در دست تولید دارد. ایشان دقیقا با کجای صداوسیما خداحافظی کرده است؟

کشف 124 دستگاه تولید ارز دیجیتال

با تلاش کارآگاهان پلیس آگاهی شهرستان فردیس 124 دستگاه تولید ارز دیجیتال قاچاق کشف شده است. عباسعلی محمدیان فرمانده انتظامی استان البرز با اعلام این خبر گفته است: در پی دریافت اخباری مبنی بر فعالیت یک واحد صنعتی در زمینه فعالیت مرتبط با ارز دیجیتال، بررسی موضوع در دستور کار پلیس آگاهی شهرستان فردیس قرار گرفته است. فرمانده انتظامی استان البرز در این رابطه افزوده است: در این میان کارآگاهان پس از اطمینان از صحت خبر با هماهنگی مقام قضائی به این واحد واقع در شهر فردیس اعزام شده‌اند. افراد اعزام شده توسط پلیس در بازرسی از این واحد 124دستگاه تولید ارز دیجیتال قاچاق کشف کرده‌اند. این مقام انتظامی با اشاره به اینکه ارزش دستگاه‌های کشف شده توسط کارشناسان 12 میلیارد و 400 میلیون ریال تخمین زده شده است، بیان کرده است: در این رابطه یک نفر دستگیر و به همراه کالاهای کشف شده تحویل سازمان جمع آوری اموال تملیکی استان البرز شده است.

انتساب نادرست به سردار حاجی‌زاده

همزمان با بالا گرفتن حواشی پیرامون سردار امیرعلی حاجی‌زاده که مسئولیت سقوط هواپیمای بوئینگ 737 اوکراینی را بر عهده گرفته و آن را ناشی از خطای انسانی در سامانه‌های پدافند دفاعی تهران عنوان کرده است، مطلبی پیرامون ایشان در فضای مجازی دست به دست می‌شود که صحت ندارد. در این راستا برخی در فضای مجازی به ویژه شبکه‌های اجتماعی نظیر اینستاگرام نوشته‌اند که سردار امیرعلی حاجی‌زاده پدر شهید مدافع حرم رضا حاجی‌زاده است که در سال 1395 در منطقه خان‌طومان سوریه به شهادت رسیده است. این موضوع در حالی است که نام پدر شهید رضا حاجی‌زاده رجبعلی و اهل آمل بوده؛ در حالی که سردار حاجی‌زاده متولد تهران است.

اقدام عجیب فرشاد احمدزاده

فرشاد احمدزاده تمامی پست‌های مربوط به پیراهن پرسپولیس را از صفحه اینستاگرامی خود پاک کرده است. بر اساس این خبر فرشاد احمدزاده قرارداد خود را با پرسپولیس فسخ کرده و از این تیم جدا شده است. این در حالی است که احمدزاده در اقدامی عجیب تمام پست‌های خود را در اینستاگرام که مربوط به پیراهن پرسپولیس بوده، پاک کرده است.

در حال تشییع اعتماد عمومی هستیم

انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران با انتشار بیانیه‌ای در باره رویدادهای اخیر در کشورمان گفته است: اکنون در حال تشییع اعتماد عمومی هستیم و اولین تابوت‌های آن شامل جنازه‌های رسانه‌های رسمی به‌ویژه صداوسیما و سپس مطبوعات و سایت‌ها است. این انجمن حرفه‌ای در ادامه تصریح کرده است: رسانه بوق نیست و پنهان‌کاری دست‌اندرکاران، از رسانه رفع مسئولیت نمی‌کند.

علت سفر همزمان دانشجویان ایرانی به اوکراین

تعدادی از دانشجویان ایرانی که در دانشگاه‌های خارج از کشور در حال تحصیل بودند، در حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی جان خود را از دست دادند. بر اثر سقوط هواپیمای اوکراینی در حوالی صباشهر استان تهران، تعدادی از دانشجویان ایرانی دانشگاه‌های آمریکا، کانادا و اروپا که در تعطیلات کریسمس به ایران آمده بودند، با پایان یافتن تعطیلات ژانویه در حال بازگشت به محل تحصیل خود بودند که متاسفانه در پرواز هواپیمای بوئینگ اوکراینی جان خود را از دست دادند. این حادثه تاسف‌بار و غم‌انگیز در نزدیکی شهریار اتفاق افتاد و متاسفانه در این سانحه تعداد 176 مسافر جان باختند که 167 نفر از آن‌ها مسافر و مابقی خدمه هواپیما بودند.

لغو70 درصد تورهای ورودی به ایران

علی شریعتی، عضو اتاق بازرگانی درباره لغو پرواز برخی ایرلاین‌ها به ایران بعد از حادثه هواپیمای اوکراینی اظهار داشت: لغو پروازها ادامه داستانی است که علیه اقتصاد و ملت ما سازماندهی می‌شود. این در شرایطی است که اولین تاثیر آن برداشته شدن ترافیک و ترانزیت هوایی از آسمان ایران است که به معنای حذف یک درآمد اقتصادی است. در این میان لغو هماهنگ چند ایرلاین مهم که مسافران را از ایران انتقال می‌دادند، از دو جنبه اهمیت دارد؛ یکی سهولت دسترسی مسافران ایرانی مخصوصا از ایرلاین‌های اتریشی و لوفت‌هانزا است که فعلا از دست رفته است. موضوع دیگر حوزه گردشگری است که دچار مشکل شده است. در این راستا طبق آخرین اخبار 70 درصد تورهای خارجی ورود به ایران را لغو کرده‌اند که به تبع آن درآمد هتلینگ و توریسم را به شدت تحت‌تاثیر قرار می‌دهد.

70روستای هشترود در محاصره برف

رئیس اداره راه و حمل و نقل جاده‌ای هشترود از مسدود شدن راه ارتباطی 70 روستای این شهرستان بر اثر بارش برف و کولاک خبر داده است. علی ابوالحسنی، رئیس اداره راه و حمل و نقل جاده‌ای هشترود با اشاره به بارش برف در منطقه که از شب گذشته آغاز شده است در این باره، اظهار کرده است: در حال حاضر اکیپ‌های راهداری مشغول نمک‌پاشی و بازگشایی راه‌های روستایی مسدود شده هستند اما متاسفنه کولاک شدید کار را برای راهداران سخت کرده است. رئیس اداره راه و حمل و نقل جاده‌ای هشترود در ادامه با بیان اینکه 6 اکیب راهداری در حال بازگشایی مسیرها هستند، گفته است: این در حالی است که به‌رغم بارش برف و کولاک شدید، محورهای اصلی شهرستان باز و تردد در آنها در جریان است.

سیل تاکنون چقدر آسیب زده است؟

میثم جعفرزاده، مدیرکل مدیریت بحران و پدافند غیرعامل وزارت نیرو درباره خسارات مربوط به وقوع سیل‌ گفت: در استان سیستان و بلوچستان حدود 200 روستا بر اثر وقوع سیل دچار قطعی آب شده است که برخی از آنها دارای مشکل کدورت منابع آبی و برخی شکستگی خطوط انتقال و خروج از مدار هستند. در حال حاضر شبکه توزیع برق 110 روستا در این استان نیز دچار قطعی شده است. این در حالی است که وقوع سیلاب در استان کرمان نیز حدود 60 روستا را دچار مشکل آبرسانی کرده است. در این راستا علاوه بر اینکه تیم‌های عملیاتی در منطقه مشغول خدمات‌رسانی هستند، از طریق آبرسانی سیار نیز آب مورد نیاز در اختیار مجتمع‌های آسیب‌دیده قرار می‌گیرد.

کشته‌شدگان در هواپیما دشمن نبودند

محمدعلی ابطحی در توئیتر خود نوشته است: کشته‌شدگان در هواپیما دشمن نبودند که برای برگزاری مراسم، دانشجویان در خیابان و زیر سایه ترس مراسم بگیرند. چرا هیات دولت، وزارت علوم، وزارت خارجه مراسم رسمی اعلام نمی‌کنند؟ چرا شهر را پر از بنر تسلیت برای تسلای خاطر خانواده‌ها و مردم نمی‌کنند؟ چرا با شهدای حادثه قهرند؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 4
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۰:۰۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۵
    1 0
    موج انصراف ملیجکان بی سواد نه هنرمند
  • IR ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۵
    1 0
    ازاینکه برخی افراداز صداوسیما به هر دلیلی بروند خوشحالیم به امیدخدا راه برای هنرمندان جوان و هنرمندانی که دربانداینها نبودندو درانزواهستندباز می شود.لطف کنند پای حرفهاشون بایستندوبروندجای دیگه خدمت کنندممنون ممنون

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس