داروغه زاده نادر برهانی مرند

وزارت ارشاد به عنوان متولی برگزاری جشنواره‌های فجر باید فکری به حال انتخاب‌های ضعیفی که تاکنون داشته بکند. افرادی امروز سکاندار جشنواره شده‌اند که حتی نمی‌توانند پاسدار نام «فجر» باشند.

به گزارش مشرق، اعلام انصراف چند هنرمند از حضور در جشنواره‌های چندگانه «فجر»، در فضای مجازی بحث‌های گوناگونی را در پی داشت. به نظر می‌رسد مهم‌ترین انصرافی این جشنواره مسعود کیمیایی بود که درخواست خارج شدن فیلمش از جشنواره فجر را داشت که با مخالفت صریح تهیه‌کننده فیلم روبه‌رو شد، آیا دبیران جشنواره فیلم فجر هم توانستند واکنش قاطعی به بازی انصراف داشته باشند!؟

کیمیایی کارگردان فیلم «خون شد» با انتشار ویدئویی که در آن گویا شرایط روحی و روانی خوبی نیز ندارد، اعلام کرد نمی‌خواهد فیلمش در جشنواره فیلم فجر حضور داشته باشد. این اتفاق که به نوعی پشت کردن به مهم‌ترین رویداد سینمایی کشور بود، با واکنش جواد نوروزبیگی تهیه‌کننده فیلم مواجه شد و عملاً آنچه کیمیایی می‌خواست، محقق نشد.
بیشتر بخوانید:
از «قاتل اهلی» تا «خون شد»

حضور مجدد کیمیایی در جشنواره فجر تنها به یک دلیل دارای ارزش بود و آن جایگاه وی در سینمای ایران است که نامش یادآور ساخته مهم وی در سال‌های دور است. کیمیایی در سال‌های اخیر هر بار به جشنواره فیلم فجر آمده است فیلم‌هایش به دلیل ضعف‌های آشکار و غیرقابل قبول، با تمسخر و خنده اهالی منتقدان سینما روبه‌رو شد. آخرین باری که کیمیایی فیلمی را به جشنواره فجر آورد؛ اثری به نام «قاتل اهلی» بود. این فیلم در سینمای رسانه‌ها با خنده و «هو» شدن روبه‌رو شد و این مسئله آنقدر برای پولاد کیمیایی بازیگر نقش اول فیلم سنگین بود که در سالن سینما اختیار خودش را از دست داد و خطاب به خبرنگاران و منتقدان گفت: «خفه شید»! «قاتل اهلی» هیچ دستاوردی در فجر نداشت. امسال هم هنوز جشنواره فجر آغاز نشده کیمیایی با یک حاشیه حضور خود را اعلام کرد. وی که گویا از سه روز دیرتر متوجه سقوط هواپیمای مسافربری شده است، خواستار دیده نشدن فیلمش در جشنواره شد، اما نوروزبیگی تهیه‌کننده فیلم در مصاحبه‌ای اعلام کرد: فیلم «خون شد» در جشنواره فیلم فجر حضور دارد و نمایش داده می‌شود، اما با احترام به نگاه و نظر آقای کیمیایی، تقاضای ما این است که فیلم در بخش کارگردانی داوری نشود و در مابقی بخش‌ها مورد قضاوت قرار گیرد.

واکنش منفعلانه دبیر جشنواره فیلم فجر

اعلام مخالفت سازنده فیلم «خون شد» برای حضور در جشنواره فیلم فجر با واکنش کاربران فضای مجازی روبه‌رو شد. وحید یامین‌پور، فعال فرهنگی و مجری تلویزیون در توئیتر به این موضوع واکنش نشان داد و با بیان اینکه اقدام کیمیایی در همصدایی با ترامپ بوده، نوشت: «ضمن ابراز تأسف برای وزارت ارشاد پیشنهاد می‌دهم هر کسی به این شیوه به جشنواره اهانت کرد برای همیشه از شرکت در آن محروم شود.»

ابراهیم داروغه‌زاده، اما در پاسخ این متن نوشت: «توهین به یک کارگردان بزرگ و پیشکسوت سینما به هر دلیلی درست نیست. آقای کیمیایی عزیز هیچ همراهی‌ای با رئیس‌جمهور بی‌شرف امریکا نداشته است. تألم و احساس همدردی با خانواده‌های بازماندگان هواپیمای مسافربری از طرف هنرمندان طبیعی است. جشنواره فیلم فجر با حضور سینماگران معنی پیدا می‌کند.»

این واکنش بدون هیچ موضع‌گیری‌ای درباره سخنان کیمیایی، تنها یک موضع منفعلانه و ضعیف بود که به نظر می‌رسید یک دبیر حرفه‌ای جشنواره فیلم فجر حداقل در رسانه باید از حیثیت و جایگاه جشنواره‌ای که متصدی آن است، دفاع کند. دبیر جشنواره فجر به این اشاره نکرد که جان باختن تعدادی از هموطنان در حادثه تلخ سقوط هواپیما نمی‌تواند بهانه‌ای منطقی برای انصراف از رویداد مهمی، چون جشنواره فیلم فجر باشد.

 
تئاتر؛ دیگر محل انصرافی‌ها

به غیر از فیلم فجر، جشنواره تئاتر فجر هم شاهد انصراف برخی از گروه‌های تئاتری بود؛ گروه‌هایی که در صفحات اینستاگرام انصراف خود را از حضور در جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر که جدی‌ترین رخداد تئاتری ایران است اعلام کردند. این اتفاق نیز بدون واکنش نادر برهانی‌مرند، دبیر جشنواره روبه‌رو شد. به نظر می‌رسد در کنار واکنش ضعیف دبیر جشنواره فیلم فجر، باید فکری هم به سکوت بی‌معنای دبیر تئاتر فجر داشت که مشخص نیست چرا سکوت کرده و برای سامان دادن به وضعیت این جشنواره اقدامی نمی‌کند.

تجسمی فجر؛ تجسم مدیریت فشل

ضعیف‌ترین دبیران انتخابی برای جشنواره‌های فجر را باید به نام بخش تجسمی این جشنواره‌ها دانست؛ جایی که نه تنها دبیر نتوانسته از مقام و منزلت جشنواره دفاع کند بلکه با خالی کردن جایگاه عملاً خود به بخشی از حاشیه‌سازی‌های کودکانه تبدیل شده است.

خبرگزاری ایرنا درباره وضعیت جشنواره تجسمی فجر نوشت: «ابراهیم حقیقی دبیر دوازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر به همراه تعدادی از دبیران و داوران بخش‌های این جشنواره از حضور در جشنواره یادشده استعفا کردند ولی هنوز مشخص نیست اداره کل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این استعفا را خواهد پذیرفت یا خیر.»

وزارت ارشاد منفعل نباشد

در شرایطی که کمتر از یک ماه دیگر به برگزاری جشنواره فیلم فجر باقی مانده است، وزارت ارشاد به عنوان متولی برگزاری جشنواره‌های فجر باید فکری به حال انتخاب‌های ضعیفی که تاکنون داشته بکند. افرادی امروز سکاندار جشنواره شده‌اند که حتی نمی‌توانند پاسدار نام «فجر» که نشانه‌ای از پیروزی انقلاب اسلامی است، باشند. انفعال وزارت ارشاد در این شرایط می‌تواند باعث جری‌تر شدن برخی افراد ماجراجو برای بازی با جایگاه جشنواره فجر شود؛ اتفاقی که در نهایت به ضرر وزارت ارشاد است و نگاه جامعه نسبت به وزارتخانه‌ای که حتی توانایی جمع کردن حواشی یک جشنواره را ندارد، تغییر خواهد داد.
منبع: روزنامه جوان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • CA ۱۹:۵۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
    2 1
    حتی یک فیلم نیز از جنگ روانی دشمن و جنگهای سایبری در ایران ساخته نشده و این نشان میدهد که سینمای ایران در این زمینه چقدر عقب هست. خیلی از مشکلات به این موضوع برمیگردد و متاسفانه افراد بیسواد سایبری سکاندار سینما و تاتر هستند که می‌توانند جامعه را در جهت آگاه شدن از این ابزارها پیش ببرند ولی دریغ از اینکه خودشان طعمه حملات سایبری هستند!!!!!
  • علی IR ۲۰:۵۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
    3 1
    انقلاب به کجا رسیده که ضد انقلاب شده انقلابی و دلسوزان شدند ضد انقلاب باید هم شاهد این وضعیت باشیم
  • IR ۲۳:۵۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
    2 0
    اینگونه انصراف ها قطعا با یک هماهنگی صورت می گیرد. اگر راه بازگشت چنین افرادی به عرصه بسته شود دیگر کسی این جنین با حیثیت کشور بازی نمی کند
  • FR ۰۰:۳۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۴
    1 0
    الان داستان عکس چی بود
    • Soheila IR ۰۱:۰۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۲
      0 0
      خوب شد که اینها نقاب از چهره برداشتند چرا به اینها اینقدر بها دادند که الان پررو شدند اینها به جز جیبشان چیز دیگه ای براشون مهم نیست تعدادی هم از استقبال مردم از تشییع جنازه حاج قاسم اون مرد خدا عصبانی هستند بخدا اینها خاک پای حاج قاسم هم نمی شوند
  • IR ۰۴:۰۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۴
    4 2
    چون دختر سردار که محجبه و با سواد است داشت برند جامعه می شد.اینها که کار و کاسبی مستهجن خود را و دنباله روی قشر های جامعه از اینها را در خطر دیده اند (اکثر اینها از این راه پول در می آورند)، دست به شرکت در اعتراضات هنجارشکن میزنند تا بتوانند لیدری خود را حفظ و از بیگانگان پول دریافت کنند. مثلا همین سیلهای اخیر که اصلا یک کلام نگفتند و کاری نکردند چون پول ریختن به حساب اینها ممنوع شد و مردم هم که فهمیدند اینها با این پولها برای خودشان بادیگارد می گیرند و ... برایشان پول نریختند.وگرنه تا زمانی که می توانستند پول مردم را جمع کنند و آنها را بی حساب و کتاب و بازخواست خرج کنند که مدام شماره کارت میدادندو واویلا داشتند. الان هم نزدیک انتخابات است و سعی دارن که در بازی وطن فروشی نقش اول را داشته باشند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس