کد خبر 1030813
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۱
گرامیداشت یاد هم وطنان جانباخته در سقوط هواپیمای اوکراینی - دانشگاه امیرکبیر

تجمعات روز شنبه تعدادی از دانشجویان که به بهانه سانحه هواپیمای اوکراینی شروع شده بود با سردادن شعارعلیه مسؤولان نظام و همچنین اهانت به بنرهای سپهبد سلیمانی عملا به میتینگ پیاده‌نظام تبدیل شد.

به گزارش مشرق، عصر روز شنبه در پی سانحه سقوط هواپیمای مسافری بوئینگ 737 که به ‌دلیل خطای انسانی رخ داد، مراسم‌ جداگانه‌ای در گرامیداشت جان‌باختگان این حادثه در 2 دانشگاه صنعتی شریف و صنعتی امیرکبیر برگزار شد. برخی دانشجویان این دو دانشگاه با در دست داشتن شمع و نیز قرائت فاتحه و حضور در مقابل در دانشگاه‌های یاد شده، یاد جان‌باختگان سقوط هواپیما را زنده کردند.

در دانشگاه امیرکبیر در ادامه مراسم تعدادی از دانشجویان که بین 700 تا هزار نفر برآورد می‌شدند از دانشگاه خارج و وارد خیابان شدند و به‌ سمت ضلع شمالی تقاطع حافظ و طالقانی حرکت کردند. در ابتدا ماموران ناجا شرایطی را فراهم کردند تا دانشجویان تجمع کنند و بتوانند شعار دهند اما در ادامه با ورود دانشجویان به خیابان اصلی و بسته شدن این نقطه و ترافیک شدید، ناجا دانشجویان را متفرق کرد. دانشجویان با شعار عزا عزاست امروز شروع کردند و در نهایت با شعارهایی علیه مسؤولان کشور این تجمع به فضای اعتراضی تند و رادیکال تبدیل شد. جمعی از حاضران، شعارهای ساختارشکنانه را به سمتی بردند که منجر به تحریک یک عده و پاره کردن بنر تصویر حاج قاسم سلیمانی شد.

بیشتر بخوانید:

یک نکته مهم درباره تجمعات محدود عصر شنبه تهران این بود که این تحرکات هیچ رنگ و بویی از ماهیت مردمی و حتی دانشجویی نداشت و بیشتر از آنکه به ‌عنوان یک حرکت اعتراضی شناخته شود، در قالب پروژه‌ای سفارشی ظهور و بروز کرد. پروژه‌ای که بر اساس ادعایی موهوم و با هدف هجمه به نهادهای نظامی ایران انجام شد و در نهایت نیز به هتک تصاویر قهرمان ملی ایران حاج قاسم سلیمانی منتهی شد. همین موضوع یعنی هجمه به شهیدی که به دستور مستقیم رئیس‌جمهور آمریکا به شهادت رسیده، گمانه‌ها مبنی بر پروژه بودن این تجمعات برای انتقام از حماسه‌آفرینی‌های ملت ایران در مراسم تشییع حاج قاسم سلیمانی را تایید می‌کند. بویژه اینکه ترامپ نیز تنها ساعاتی پس از این تحرکات، به صراحت از اغتشاشگران حمایت کرد.

طبق این گزارش، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در حالی که مردم ایران را تحت شدیدترین تحریم‌ها و فشار حداکثری قرار داده است، در ادعایی مضحک در توئیتر خود نوشت که در کنار مردم ایران است.  ترامپ که برای نخستین بار با زبان فارسی توئیت می‌کرد، نوشت: «به مردم شجاع و رنج‌کشیده ایران؛ من از ابتدای ریاست‌جمهوری خود، در کنار شما ایستاده‌ام و دولت من به حمایت از شما ادامه می‌دهد. ما اعتراضات شما را به دقت زیر نظر داریم و از شجاعت شما الهام می‌گیریم».

وی در توئیت دیگری نوشت: «دولت ایران باید اجازه دهد گروه‌های حقوق بشری [به حقایق میدانی] نظارت کرده و گزارش‌هایی را درباره اعتراضات کنونی مردم ایران ارائه کنند». ترامپ افزود: «نباید کشتار مجدد معترضان مسالمت‌آمیز رخ دهد یا اینترنت قطع شود. جهان نظاره‌گر است». توئیت ترامپ البته با واکنش منفی کاربران مواجه شده و عمده آنها در زیر پست او نوشته‌اند: آقای ترامپ! منظور شما از حمایت 52 مرکز فرهنگی است؟ یا تحریم دارویی؟ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در واکنش به توئیت‌های فارسی ترامپ نوشته است: «شور و شعف ترامپ در توئیت اخیر فارسی‌اش نمایان است. زبان فارسی نماد فرهنگ ایرانی است. تا دیروز تهدید مکرر اماکن فرهنگی ایران و امروز گفت‌وگو با ایرانیان به زبان فارسی! اگرچه ما با هم اختلاف سلیقه و عقیده داریم اما ترامپ نمدی بر نخواهد چید. ملت ایران او را ناکام خواهد کرد».

وزیر خارجه آمریکا نیز با اشاره به تجمع دانشجویی عصر شنبه در تهران که برای یادبود جان‌باختگان حادثه مورد هدف قرار گرفتن غیرعمد هواپیمای مسافری اوکراینی در ایران برگزار شد، اظهاراتی مداخله‌جویانه را مطرح کرد. به گزارش ایسنا، مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا با مطرح کردن اظهاراتی مداخله‌جویانه در صفحه توئیترش با بیان اینکه صدای مردم ایران واضح است، مدعی شد: ما در کنار مردم ایران می‌مانیم که لایق آینده بهتری هستند!

حمایت ترامپ و سایر مقامات آمریکایی از اغتشاشگران در ایران البته بی‌سابقه نبوده و در جریان آشوب‌های پس از افزایش قیمت بنزین نیز آمریکایی‌ها تمام‌قد به حمایت از آشوبگران برخاسته بودند. در آن مقطع حتی برخی ارکان دولت آمریکا بر فراهم کردن تمهیداتی برای جبران قطعی اینترنت و بسترسازی برای ارتباط‌گیری اغتشاشگران تاکید داشتند.

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی نیز از اغتشاشگران حمایت کرد. بنیامین نتانیاهو در این باره مدعی شد: می‌خواهم به شجاعت مردم ایران اشاره کنم که دوباره علیه این رژیم به خیابان‌ها آمده‌اند. آنها شایسته آزادی هستند، آنها شایسته رهایی هستند، حق آنها زندگی توام با امنیت و صلح است، چیزهایی که رژیم ایران از آنها سلب کرد!

* احضار سفیر انگلیس به وزارت امور خارجه

از جمله حواشی تجمعات روز شنبه نقش‌آفرینی سفیر انگلیس در این تجمعات بود. سفیر انگلیس در تهران به دلیل رفتار نامتعارف و حضور در تجمعات غیرقانونی، توسط دستیار وزیر امور خارجه و مدیرکل اروپای این وزارتخانه به وزارت امور خارجه احضار شد. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، بعدازظهر دیروز ۲۲ دی ۱۳۹۸ «رابرت مک‌ایر» سفیر انگلیس در تهران به دلیل رفتار نامتعارف و حضور در تجمعات غیرقانونی توسط دستیار وزیر امور خارجه و مدیر کل اروپای این وزارتخانه به وزارت امور خارجه فراخوانده شد و مراتب اعتراض رسمی جمهوری اسلامی به وی و دولت انگلیس ابلاغ شد.

در این دیدار به مک‌ایر یادآوری شد که حضور سفرای خارجی در تجمعات غیرقانونی هیچ تناسبی با مسؤولیت‌های آنها به عنوان نماینده سیاسی کشور متبوع خود ندارد و مخالف مفاد کنوانسیون ۱۹۶۱ روابط دیپلماتیک وین است و دولت انگلستان باید در این باره توضیح دهد.

گفتنی است سفیر انگلیس شنبه‌شب به دلیل حضور در یک تجمع غیرقانونی دستگیر، اما به دلیل برخورداری از مصونیت دیپلماتیک و پس از احراز هویت آزاد شد. معاون وزیر امور خارجه گفت: سفیر انگلیس به عنوان یک بیگانه در یک گردهمایی غیرقانونی دستگیر و ۱۵ دقیقه بعد از شناسایی آزاد شد.

دانشجویان به سفیر انگلیس ایزی‌لایف هدیه دادند!

صدها نفر از مردم تهران در اعتراض به حضور شنبه‌شب گذشته سفیر انگلیس در تجمع مقابل دانشگاه امیرکبیر، مقابل سفارت انگلیس حاضر شدند. به گزارش مهر، صدها نفر از مردم تهران در اعتراض به حضور شنبه‌شب گذشته سفیر انگلیس در تجمع مقابل دانشگاه امیرکبیر، مقابل سفارت انگلیس تجمع کردند. تجمع‌کنندگان در حالی که تصاویری از شهید سپهبد قاسم سلیمانی را در دست داشتند از اقدام سپاه در حمله موشکی به پایگاه آمریکایی‌ها در عراق تجلیل کرده و شعارهایی از قبیل «برادر سپاهی حمایتت می‌کنیم»، «لانه روباه پیر تعطیل باید گردد»، «سفارت خیانت تعطیل باید گردد»، «نشانه دین داری از انگلیس بیزاری» و «سفیر آشوبگر اخراج باید گردد» سر دادند. دانشجویان در این تجمع همچنین شعارهای «ترامپ، انگلیس، آشوبگر پیوندتان مبارک» و «مقصر اهانت به حاج قاسم، اخراج باید گردد» را سر دادند. «سفارت خیانت تعطیل باید گردد»، «لانه جاسوسی برچیده باید شود»، «مرگ بر انگلیس»، «مرگ بر آمریکا» و «مرگ بر اسرائیل»، «دو لشکر الهی، ارتشی و سپاهی»، «حاج قاسم راهت ادامه دارد»، «نه سازش نه تسلیم نبرد با آمریکا»، «مرگ بر سازشکار» و «مرگ بر فتنه‌گر» از دیگر شعارهای شهروندان در این تجمع بوده است. تجمع‌کنندگان همچنین با توجه به ماجرای آبروریزی سفیر انگلیس در جریان دستگیری شنبه شب، به او پوشک ایزی‌لایف هدیه دادند!

منبع: وطن امروز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 7
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
    28 7
    يكم دير يادشون نيوفتاده شمع روشن كنن؟ سالانه اين همه اتفاق تو ايران ميوفته ولي كسي شمع روشن نميكنه.يادمه كليساي نوتردام هم كه سوخت اينا شمع روشن كردن بعدش بازار تبريز سوخت كسي شمع روشن نكرد.اصولا اگه اتفاقي براي پولدار ها و غربي ها بيوفته اينا شمع بدست ميشن ولي بقيه دنيا هر اتفاقي بيوفته انگار نه انگار.
  • ناشناس IR ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
    21 3
    انتظار ما این هست که این مثلا هنرمندان که همراه سفیر انگلستان بودن، ممنوع الکار و ممنوع التصویر بشن. حقوق نجومی میگیرن، مالیات هم نمیدن بعد زبونشون دراز هم هست، آشوب و اغتشاش هم به پا میکنن.خائن های وطن فروش...
  • IR ۱۴:۳۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
    24 4
    باید هشتگ #دانشجوی_داعشی در فضای مجازی پر شود اینها را اگر دانشجو هستند باید از دانشگاه اخراج و به سوریه اعزام کرد تا داعش براشان مدرک صادر کند نه اینکه در دانشگاه دولتی مفت درس بخوانند و ترامپ برایشان تعیین تکلیف کند. باور کنید خیلی ها از اینکه بودجه مملکت برای تحصیل این داعشی های وطنی صرف می شود که بعدا اکثرشان هم به کشورهای خارجی مهاجرت می کنند رضایت ندارد.
    • IR ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۴
      0 1
      عجب
    • IR ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۵
      1 0
      بله درست است هم چنین ادمای کثیفی رو باید از دانشگاه ه اخراج کرد برود پیش ترامپ در س یاد بگیرن .انها نباید از امنیت ایرا ن استفاده کنند چون این امنیت را مدیون سردا رعزیزمون هستیم.مدیون سپاه و ارتشی عزیز هستیم.داشجوی اغتشاشگر را باید بیرون کرد فرستاد پیش استادشان ترامپ.مرگ بر امریکا مرگ بر اسراییل مرگ بر اغتشاشگر و اشوبگر
  • شایان IR ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۴
    1 0
    بی جا کردن معترضان نوکر امریکایی کثیف

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس