ترامپ نمایه

طبق آخرین نظرسنجی‌های یک مرکز مطالعات آمریکایی٬ میزان نفرت جهانی از آمریکا در دوره ریاست‌جمهوری ترامپ افزایش چشمگیری داشته است.

به گزارش مشرق، مجله فارن افرز آمریکا گزارش داد که از زمان روی کار آمدن دونالد ترامپ در دولت آمریکا٬ آمریکاستیزی در سطح جهان به شدت افزایش یافته است. نظرسنجی‌های جدید منتشرشده از مرکز مطالعات آمریکایی پیو نشان می‌دهد که این رتبه جهانی ترامپ مشابه رتبه جرج دبلیو بوش رئیس‌جمهور پیشین آمریکا است.

در دوران ریاست‌جمهوری بوش پسر در آمریکا٬ عدم محبوبیت ملی وی منجر به کاهش میانگین حمایت‌ها از ایالات متحده شد.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه بسیار منفی آلمانی‌ها درباره آمریکا و شخص "ترامپ"

نظرسنجی‌ای که ترامپ را نقره داغ کرد!

در سال ۲۰۰۷ میان نسبت کسانی که معتقد بودند بوش در امور جهانی به درستی عمل کرده است٬ در میان کشورهای اروپایی فرانسه٬ آلمان٬ ایتالیا٬ لهستان و اسپانیا و سوئد و انگلیس تنها به ۲۱ درصد می‌رسید. در نظرسنجی سال ۲۰۱۹ نیز همین ۲۱ درصد ترامپ را تایید می‌کردند.

این مجله تصریح کرد که در حال حاضر نگرانی‌هایی که منجر به نگرش منفی جهانی نسبت به ایالات متحده شده٬ با چالش های دوره ریاست‌جمهوری بوش متفاوت است.

در دوره بوش زمانی که نفرت از آمریکا به بالاترین سطح جهانی خود رسید٬ ایالات متحده به عنوان یک قدرت بزرگ کنترل نشده تلقی می‌شد که منافع خود را یک جانبه دنبال می‌کرد و به استانداردها و موسسات بین‌المللی توجهی نداشت.

اما در دوره ترامپ شرایط کاملا برعکس است؛ نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که ایالات متحده دیگر یک قدرت بزرگ در جهان محسوب نمی‌شود. چین و دیگر قدرت‌های نوظهور به شکل فزاینده‌ای سلطه آمریکا در زمینه‌های مختلف را به چالش می‌کشند؛ تغییری که چه شهروندان عادی و چه سیاست‌گذارن و تحلیلگران٬ آن را به خوبی درک می‌کنند.

در نظرسنجی مرکز مطالعات پیو در سال ۲۰۱۸ حدود ۷۰ درصد در ۲۵ کشور معتقد بودند که چین نسبت به ۱۰ سال گذشته نقش بسیار مهمی در امور جهانی ایفا می‌کند؛ درحالی که تنها ۳۱ درصد این احساس را نسبت به آمریکا داشتند.

در سال ۲۰۱۵ حدود ۴۸ درصد از ۴۰ کشور معتقد بودند که روزی چین به عنوان قدرت بزرگ جایگزین آمریکا خواهد شد؛ درحالی که فقط ۳۵ درصد اعتقاد داشتند که آمریکا در قدرت باقی خواهد ماند. درواقع از نظر بسیاری٬ قدرت غالب به یک قدرت کوچک تبدیل شده است.

در خلال ۳ سال ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ در آمریکا٬ افول دیدگاه های مثبت نسبت به ایالات متحده با این احساس همراه بود که تعهد آمریکا به رهبری جهانی رو به زوال است. همچنین بسیاری از مردم در سراسر دنیا معتقدند که آمریکا با ریاست ترامپ٬ درحال دور شدن از نقش فعال خود در امور جهانی است.

در سال‌های جنگ جهانی دوم مردم اروپا و به‌ویژه ایالات متحده معتقد بودند که ایالات متحده اقتدار خود را به روش‌های مثبتی در کمک به ایجاد پایه‌های نظام لیبرالی اعمال می‌کند.

اما در حال حاضر از نظر بسیاری از مردم٬ آمریکا مسئول فروپاشی نظام بین‌المللی است. مرکز مطالعاتی پیو در سال ۲۰۱۹ به این نتیجه رسید که مخالفت‌های شدیدی نسبت به سیاست‌های تجاری ترامپ وجود دارد و همه حالت‌ها نشان می‌دهد که آمریکا توجهی به تعهدات بین‌المللی نداشته و میان خود و سایر کشورهای جهان سد ایجاد می‌کند.

به ویژه اروپایی‌ها معتقدند که واشنگتن نقش بسیار کمی در حل مشکلات جهانی دارد. در یک نظرسنجی در سال ۲۰۱۸ از نظر حدود سه چهارم از آلمانی‌ها و سوئدی‌ها٬ آمریکا  در دوره ترامپ کمک زیادی به مقابله با چالش‌های بزرگ جهانی نمی‌کند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس