سفیر انگلیس

حضور سفیر انگلیس در تجمعات غیرقانونی مقابل دانشگاه امیرکبیر واکنش برخی کارشناسان و نمایندگان مجلس را در پی داشته است .

به گزارش مشرق، مرکز اطلاع رسانی و ارتباطات نیروی انتظامی روز گذشته در خصوص بازداشت سفیر انگلیس در ایران که در تجمع غیرقانونی روز شنبه توسط نیروهای امنیتی شناسایی و دستگیر شده بود، اعلام کرد که در ساعت ۱۸ و ۳۵ دقیقه روز شنبه سفیر انگلستان به همراه فرد دیگری در میان تجمع  کنندگان در مقابل دانشگاه امیرکبیر از تجمع کنندگانی که در حال سر دادن شعارهای ساختار شکنانه بودند فیلمبرداری می‌کرد که با هوشیاری ماموران پلیس امنیت ناجا شناسایی و به صورت نامحسوس تحت نظارت قرار گرفت و در ساعت ۱۹و. ۱۰ دقیقه دستگیر و پس از اقدامات اولیه به نماینده وزارت امور خارجه تحویل داده شد.

بیشتر بخوانید:

در پی این موضوع بعد از ظهر ۲۲ دی ۱۳۹۸ آقای رابرت مک ایر به دلیل رفتار نامتعارف و حضور در تجمعات غیرقانونی توسط دستیار وزیر امور خارجه و مدیر کل اروپا به وزارت امور خارجه فراخوانده شده و مراتب اعتراض رسمی جمهوری اسلامی به ایشان و دولت انگلیس ابلاغ شد.

در این دیدار به آقای مک ایر یادآوری گردید که حضور سفرای خارجی در تجمعات غیرقانونی هیچ تناسبی با مسئولیت‌های ایشان به عنوان نماینده سیاسی کشور متبوع خود ندارد و مخالف مفاد کنوانسیون ۱۹۶۱ روابط دیپلماتیک وین است و دولت انگلستان می‌بایست در این خصوص توضیح دهد.

این موضوع واکنش برخی چهره ها و نمایندگان مجلس را به همراه داشته است که در این گزارش به مرور بخشی از آن‌ها می پردازیم:

تصویری از "راب مک ایر"، سفیر انگلیس در تهران که گفته می شود مربوط
به لحظاتی بعد از بازداشت وی در جلوی دانشگاه امیرکبیر است

سیدعلی ادیانی نماینده قائم‌شهر:

وزارت خارجه باید سفیر انگلیس را اخراج می‌کرد نه احضار

سفیر انگلستان علاوه بر اعمال خط نفوذ، جسارت و پررویی را به حدی رسانده است که در عملیات میدانی و تجمع غیرقانونی حضور پیدا کرده اما توسط دستگاه انتظامی دستگیر شده است.ادیانی با انتقاد از وزارت خارجه که نسبت به اقدام غیرقانونی سفیر انگلستان که فقط به احضار این دیپلمات بسنده کرده گفت: متاسفانه وزارت خارجه در این باره انفعالی برخورد کرده چرا که سفیری که خلاف قواعد دیپلماتیک وارد میدان شده را احضار کرده است در حالی که باید در جمهوری اسلامی و در کمترین زمان ممکن سفیر انگلستان اخراج  می‌شد.

شیخ‌الاسلام:

اگر جای عزیزان وزارت خارجه بودم همین امروز عذر سفیر انگلیس را می‌خاستم

 بنده اگر جای عزیزان وزارت خارجه بودم همین امروز عذر سفیر انگلیس را به عنوان یک عنصر نامطلوب می‌خواستم و او را از کشور اخراج می‌کردم.این کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به بیانیه وزارت خارجه انگلیس در واکنش به دستگیری سفیر این کشور در ایران که در بخشی از آن مدعی شده که دولت ایران در حال عبور از یک گذرگاه مهم است که می‌تواند به حرکت خود به سوی وضعیتی منزوی و طرد شده با همه پیامدهای سیاسی و اقتصادی که این روش در پی دارد ادامه دهد، تصریح کرد: اخراج  رابرت مک ایر می‌تواند پاسخ مناسبی به یاوه‌گویی‌های وزارت خارجه انگلستان باشد. 

حجت الاسلام موسوی لارگانی:

وزارت خارجه سفیر انگلیس را باید ظرف 24 ساعت اخراج می کرد

انتظار ما آن بود که وقتی سفیر انگلیس کلیپ تهیه و پخش کرده و در بین کسانی که اعتراض داشتند فیلمبرداری می کند وزارت خارجه باید ظرف 24 ساعت او را اخراج کند.  هم اکنون هم باید این را بکنند و تذکر جدی می دهم اگر برخورد نکنند حتما برخورد خواهد شد.

مرندی:‌

وزارت خارجه "رابرت مکیر" را اخراج کند

وقتی سفیر انگلیس در چنین جمعی حاضر می‌شود این علامت بسیار بدی است و نشان می‌دهد که کشورهای غربی علاوه بر تحریم همه‌جانبه ایران و اظهار خوشحالی از به شهادت رسیدن سردار سلیمانی به‌دست ارتش آمریکا، از هیچ فرصتی برای برهم زدن امنیت کشور دریغ نمی‌کنند. اخراج سفیر انگلیس از ایران می‌تواند گزینه مناسبی برای پاسخگویی به این اقدام غیردیپلماتیک "رابرت مک‌ایر" باشد.

حبیب‌الله دهمرده:

وزارت خارجه باید سفیر انگلیس را به عنوان عنصر نامطلوب اخراج می‌کرد

  سفیر انگلیس به دلیل حضور در تجمعات غیرقانونی تهران یک عنصر نامطلوب بوده و با پررویی در امور داخلی کشورمان دخالت کرده است و به جای اینکه او اخراج شود، خیلی ساده از کنار آن عبور می‌کنیم. از وزارت خارجه تعجب می‌کنم چرا در برابر سفیر انگلستان منفعلانه عمل کرده است، در حالی که باید با اقدام انقلابی او را اخراج می‌کرد. به جای اخراج سفیر انگلیس در تهران و درسی به بدخواهان متاسفانه خیلی ساده از این موضوع عبور کردیم.

سیدتقی کبیری نماینده مردم خوی:

وزارت خارجه با سفیر انگلیس قاطعانه برخورد کند

از وزارت خارجه می‌خواهم به دلیل دخالت‌های مستقیم سفیر انگلیس در امور داخلی کشورمان برخورد قاطعی با این دیپلمات لندنی کند. وی افزود: سفیر انگلیس در اغتشاشات روز شنبه حضور داشته و در امور داخلی کشورمان دخالت می‌کند.

دبیر سیاسی اتحادیه انجمن‌های اسلامی مستقل:

سفیر انگلیس باید سریعا اخراج شود

مردم حق دارند معترض و عصبانی باشند، مردم داغدارند و حس نوع دوستی‌شان باعث تحریک احساسات آن‌ها می‌شود، غم حادثه واقعا غم سنگینی است؛ اما اعتراضات به حق مردمی در چندین سال اخیر همواره توسط عده‌ای منفعت طلب و مزدوران ضد انقلاب اسلامی به انحراف کشانده شد.

وی تصریح کرد: از همه این ها گذشته حضور سفیر انگلیس متخاصم و سفاک در بطن تجمعات اعتراضی و سواستفاده از احساسات دانشجویان و مردم برای اهداف شوم استکباری بشدت محکوم است، دستگاه دیپلماسی ایران باید هر چه سریع تر این جنایتکار را از کشور اخراج کند.

وی اظهار داشت: در این شرایط برخورد دولت جمهوری اسلامی نیز باید عزت مندانه و از روی اقتدار باشد، قبل از هر فتنه دیگری باید لانه جاسوسی و فتنه انگیزی انگلیس از ایران برچیده شود.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس:

وزیر خارجه درباره حضور سفیر انگلیس در تجمعات به کمیسیون گزارش دهد

نمایندگان در این جلسه حرکت غیر دیپلماتیک سفیر انگلیس که اقدام او مداخله در امور داخلی کشور و رفتار غیرمسئولانه بود را  تقبیح خواندن و محکوم نمودند بنابراین وزیر امور خارجه به کمیسیون دعوت می‌شود تا در این خصوص توضیح دهد.

بروجردی:

سفیر انگلیس باید از کشور اخراج شود

پیام بنده به وزیر امور خارجه کشورمان این است که سفیر انگلیس را از ایران اخراج کنید.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس  خاطرنشان کرد: معتقدم که سفیر انگلیس باید در فرصت یک هفته‌ای از کشور اخراج شود، حتی اگر انگلیسی‌ها عکس‌العمل هم نشان دهند، باید این کار انجام شود، جا دارد تا انگلیس بفهمد که دوران گذشته به سر آمده و ملت بزرگ ایران و نظام جمهوری اسلامی ایران تحمل این شیطنت‌ها را از سوی سفیر این کشور ندارند.

حسن بیگی :

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس: سفیر انگلیس بر خلاف عرف بین الملل عمل کرد

 این موضوع باید از سه منظر مورد توجه قرار گیرد، اول اینکه رفت و آمد سفرا باید تحت نظارت باشد و اگر بخواهند از سفارتخانه خارج شوند باید به نیروهای امنیتی اطلاع دهند تا نسبت به تأمین امنیت آنها اقدام شود.

وی افزود: سفیر انگلستان در تجمع کوچکی حضور داشت که سر ناسازگاری با جمهوری اسلامی دارد، او از این تجمع عکس گرفته و اقدام به ساماندهی تجمع کنندگان کرده بود که این برخلاف عرف و قوانین بین المللی است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: وزارت امور خارجه باید سفیر انگلستان را اخراج کند وگرنه سفرای سایر کشورها نیز چنین اقدامی را تکرار خواهند کرد و این دخالت‌ها تبدیل به عرف می‌شود.

پورابراهیمی:

کمیسیون امنیت ملی حضور غیر دیپلماتیک سفیر انگلیس در اغتشاشات را فوری پیگیری کند

وزارت امور خارجه باید با قدرت و صلابت نسبت به حضور سفیر انگلیس در تجمعات واکنش نشان دهد.

وی افزود: کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس باید حضور غیر دیپلماتیک سفیر انگلیس در اغتشاشات را در جلسه فوری بررسی کند و وزیر خارجه با این سفیر برخورد کند و این ها باید منجر به اخراج سفیر انگلیس از ایران شوند.

پورابراهیمی خواستار جدیت رئیس جمهور و رئیس مجلس در این زمینه شد و گفت‌: ما ذره‌ای از منافع خود کوتاه نمی‌آییم.

کریمی‌قدوسی:

سفیر انگلیس از ایران اخراج شود

سفیر دولت خبیث انگلستان در ایران در تاریخ 17 شهریورماه در جمع سفرای کشورهای اروپایی در مکانی در شمال تهران با محوریت سفارت انگلیس که به صورت مستمر برگزار می‌شد، گفته است در حال حاضر نه مسائل هسته‌ای، نه فردو، نه نطنز و نه کاهش تعهدات ایران در برجام برای ما مهم نیست، بلکه مهم این است که انقلابیون رادیکال بار دیگر به قدرت بازنگردند و این مهم‌ترین دغدغه ماست.

وی با بیان اینکه یکی از سیئات دولت یازدهم و دوازدهم این بود که به خاطر علاقه خاص رئیس‌جمهور سطح روابط با دولت انگلیس که به علت حضور در فتنه‌ها، دشمنی‌ها و تحریم‌ها به صفر رسیده بود، ارتقا یابد، گفت: باید ورق بازگردد و طی روزهای آینده به علت حضور آشکار فرزند روباه سفیر دولت انگلیس در آشوب‌ها، این فرد از ایران اخراج شود.

مهرداد لاهوتی:

حضور سفیر انگلیس در تجمعات تهران از عجایب است

 وظایف سفیر چارچوب و قواعد مشخصی دارد و حضور سفیر انگلیس در تجمعات تهران از عجایب است بنابراین وزیر امور خارجه باید به مجلس احضار شده و در خصوص برخورد با سفیر خاطی گزارش دهد. سفیر انگلیس باید هرچه سریع تر اخراج شود.

سردار سنایی‌راد:

سفیر انگلیس هدایتگر ماجرا بوده است

 در اتفاقات تلخ چند شب پیش مشخص شد که سفیر انگلیس هدایتگر ماجرا بوده و جوانان هیجانی و احساساتی نیز در این راه برای تأمین خوراک خبری رسانه‌های بیگانه به میدان کشیده شدند.

عباس گودرزی:

سفیر انگلیس پایش را از گلیمش درازتر نکند

سفیر انگلیس هرچه زودتر از کشور اخراج شود تا درس عبرتی برای همگان باشد و پای خویش را از گلیم‌شان درازتر نکنند.

حسن کامران:

اقدام سفیر انگلیس باید با برخورد وزارت خارجه مواجه شود

اقدام خبیثانه سفیر ناخلف انگلیس باید با برخورد قهرآمیز وزارت خارجه مواجه شود.

درخواست بسیج دانشجویی دانشگاه امام‌صادق از روحانی درباره اخراج سفیر انگلیس

بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق(ع) طی نامه‌ای به حسن روحانی رئیس جمهور خواستار اخراج سریع سفیر بریتانیا از ایران و کاهش سطح روابط دیپلماتیک با انگلیس در حد کاردار شد.

حسینی‌شاهرودی:

حضور سفیر انگلیس در تجمعات تهران تصادفی نیست

 پس از اعلام خبر علت حادثه سقوط هواپیمای مسافربری اوکراینی عده‌ای جلوی دانشگاه‌ها تجمع و اعتراض کردند و سوال ما این است که چه اتفاقی می‌افتد که سفیر انگلیس هم در آنجا حاضر می‌شود و شخصاً اقدام به تهیه عکس و فیلم می‌کند؟

وی افزود: قطعاً این اتفاق تصادفی نیست و باید بررسی های دقیق تری انجام شود و نقش انگلیس، آمریکا و دیگر دشمنان جمهوری اسلامی در ایجاد تجمعات غیرقانونی روشن شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 12
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 10
  • IR ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
    3 31
    جانم فدای روباه پیر که هوای مردم ایران رو در مقایل جنایتکاران داره
    • IR ۰۴:۲۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۴
      1 2
      خفه مزدور!
  • IR ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
    20 1
    کسی غیر از انفعال از این وزارت امور کدخدا ونوچه های اروپائیش دیده ،به ما هم خبرش رو بده!
  • IR ۱۴:۰۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
    18 3
    خانم کاترین اشتون و مک کین هم در تظاهرات انقلاب رنگی اوکراین شرکت کردند..
  • IR ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
    41 0
    خاک بر سری شاخ و دم ندارد
  • IR ۱۵:۰۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
    23 1
    استیضاح ظریف و حتی روحانی اگر تا چند روز آینده این شلوار ناپاک از ایران اخراج نشود که البته با این دولت و مجلس بعیده
  • جاسم IR ۱۵:۴۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
    39 0
    دولتی ها علاوه ب تمایلات غربی و اروپایی بدلیل ترس ازاخراج فرزندانشان ازلندن بااین خبیث استعمار مماشات کردند
  • ایران IR ۱۵:۵۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
    43 2
    این سفیر ترسو انگلیس که شلورش خیس کرده چه قدر ارزش دارد که وزارت خارجه بااردنگی ان ازسرزمین مقدس ایران بیرون نمی کنه اگر قانون باید طی 24 ساعت ازایران اخراج شود وگورش راگم کند
  • IR ۱۶:۱۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
    36 0
    هرچی کشور ضربه میخوره از ناحیه این دولت غربگراست که آمریکای پست رو هم جری تر و مسبب اوضاع امروز کشور است که حتما باید مردم توجیه و این دولت خائن محاکمه شود.
  • IR ۱۶:۱۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
    31 0
    تردید نکنید که نفوذی ها در این دولت شیخ حسن با انگلیسی ها همراهی می کنند
  • سلام IR ۱۶:۵۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
    24 1
    بجای سفارت آمریکا بهتر بود سفارت انگلیس اشغال بشه. والله همه مطمئن شدیم دولت ما تحت اشغال اانگلستانه.
  • رضایی IR ۱۶:۰۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۵
    0 0
    در شرایط حساس اگر سفیر خاطی از کشور اخراج نشود بعید نیست به بهانه واهی خودش از مملکت خارج و ادعای غرامت کند واین سیاست امروز غرب است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس