شکوری و تاج

این واقعیت که محمدرضا ساکت پست‌های مختلفی از جمله ریاست سازمان تیم‌های ملی را به عهده دارد، مدت‌ها پنهان شده بود، اما رونمایی از واقعیت زمان زیادی نبرد.

به گزارش مشرق، آنچه این روزها بیش از هر چیزی با آن مواجه هستیم، نمایان شدن واقعیت‌هایی است که مدت‌ها پنهان مانده بود. اکنون در فوتبال با داستان‌های تلخ و شیرین زیادی مواجه هستیم. تلخ اینکه فوتبال با چه روزهای سختی مواجه است و شیرین اینکه با مشخص شدن واقعیت‌ها، اصل ماجرا نمایان می‌شود.

آذرماه سال 97 محمدرضا ساکت بنا به اجرای قانون منع به کارگیری بازنشستگان مجبور به کنار رفتن از پست‌های سازمانی خود شد و سپس اتفاقات عجیب و غریب زیادی در فدراسیون فوتبال رخ داد. ساکت در عین حالی که دبیرکل فدراسیون فوتبال بود، پست‌های دیگری هم داشت و به همین دلیل بود که عده‌ای به او لقب ابوالمشاغل فدراسیون فوتبال داده بودند. با این حال مهم‌ترین پستی که ساکت در اختیار داشت، دبیرکلی فدراسیون بود. پست مهمی که پس از کنار رفتن او، به ابراهیم شکوری رسید که البته با توجه به عدم صلاحیت او برای حضور در این سمت طبق اساسنامه فدراسیون فوتبال، مهدی تاج مجبور شد برای او حکم سرپرستی دبیرکلی صادر کند.

بیشتر بخوانید:

شکوری: ویلموتس به ایران بدهکار است

درباره غیر قانونی بودن انتخاب ابراهیم شکوری به عنوان سرپرست دبیرکلی فدراسیون فوتبال، بارها نوشته شده است. اینکه از چند جهت و طبق اساسنامه حضور شکوری از ابتدا در پست دبیرکلی غیرقانونی بوده، اما او پس از 13 ماه همچنان در این پست بسیار مهم مشغول فعالیت است. حیدر بهاروند، سرپرست فدراسیون فوتبال هم از زمان حضورش به جای مهدی تاج، هنوز تصمیمی در این خصوص نگرفته است. هرچند به لحاظ قانونی، پس از کنار رفتن مهدی تاج از ریاست فدراسیون فوتبال، احکام او هم اعتبار قانونی ندارد و مشخص نیست شکوری چگونه همچنان فعالیت‌های دبیرکلی را انجام می‌دهد که شاید نیاز باشد مسئولان فدراسیون در این خصوص پاسخگو باشند.

فدراسیون فوتبال , فوتبال ,

برای اینکه درباره غیرقانونی بودن سرپرستی دبیرکلی ابراهیم شکوری با قوانین بهتر آشنا شوید، باید به اساسنامه فدراسیون فوتبال مراجعه کرد. جایی که حتی اعضای هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال به غیرقانونی بودن انتخاب شکوری و غیر قانونی بودن فعالیت او اشاره کرده بودند. به همین جهت پرداختن دوباره به این مسئله، به درازا کشیدن این نوشته و خارج شدن از مسئله اصلی است.

رجوع به تاریخ، نشانگر خیلی مسائل است. در این خصوص، باید به مصاحبه 29 مهرماه 98 مهدی تاج در برنامه فوتبال برتر برگردیم. رئیس پیشین فدراسیون فوتبال در مصاحبه خود در خصوص اینکه محمدرضا ساکت پست‌های مختلفی در فدراسیون فوتبال دارد با بیان اینکه ساکت عنصری زحمت کش است تأکید کرد: «او فقط مدیر تیم ملی است.»با این حال حتی این سؤال مطرح شد که آیا ریاست سازمان تیم‌های ملی، عضویت در کمیته فنی فوتبال، کمیته فنی فوتبال ساحلی و... جزو مسئولیت‌های ساکت است یا نه، رئیس وقت فدراسیون فوتبال پاسخ داد: «نه، وقتی در تیم‌های ملی باید اردو برگزار شود، باید مدیر تیم ملی در کمیته فنی آن تیم حضور داشته باشد. مثلاً اینکه هتل را چه زمانی به تیم فوتبال ساحلی بدهند، چه زمانی تیم ملی اردو داشته باشد و همه اینها باید هماهنگ شود.ما 18 تیم ملی داریم و نمی‌توان همه را همزمان در هتل جا داد و حضور ساکت در کمیته‌های فنی به این دلیل است. حضور او به مباحث فنی ارتباطی ندارد و فقط برای هماهنگی هتل، بلیت هواپیما، پشتیبانی و مسائل اینچنینی است». تاج همچنین درباره اینکه آیا ساکت به دلیل بازنشستگی از دبیرکلی کنار رفت، گفت: «بله، او را به خاطر بازنشستگی برداشتیم و اکنون مدیر تیم ملی است که منع قانونی ندارد».

در حالی که تاج به صورت قطعی اعلام کرده بود که ساکت رئیس سازمان تیم‌های ملی نیست، اما حالا امروز ابراهیم شکوری به عنوان سرپرست غیر قانونی دبیرکلی فدراسیون فوتبال اعلام کرد که محمدرضا ساکت، رئیس سازمان تیم‌های ملی است. شکوری که در شبکه سه سیما حضور یافته بود در واکنش به این مسئله که چرا محمدرضا ساکت دارای 20، 30 شغل در فدراسیون فوتبال است، گفت: «ایشان 20 شغل و 30 شغل ندارد، شرح وظایف کامل مشخص است و او عضو کمیته فنی فدراسیون فوتبال است، به دلیل اینکه ایشان ریاست سازمان تیم‌های ملی را به عهده دارد، باید در کمیته فنی حضور داشته باشد. همانطور که دبیرکل حضور دارد تا هماهنگی‌های لازم صورت بگیرد».

سؤال اینجاست چگونه است که مدت‌ها گفته شد محمدرضا ساکت به دلیل بازنشستگی پست‌های اجرایی و سازمانی را به عهده ندارد و حتی تاج تأکید کرد که او رئیس سازمان تیم‌های ملی نیست، اما حالا ابراهیم شکوری تأیید کرد که ساکت ریاست سازمان تیم‌های ملی را به عهده دارد. ریاستی که عملاً بی قانونی است و با توجه به بازنشستگی ساکت، منع قانونی وجود دارد، اما حالا بی‌قانونی از زبان افراد همین سیستم بیان شده است. مسئله‌ای که رسانه‌ها بارها به ان اذعان داشتند اما فدراسیون فوتبال هربار آن را تکذیب می‌کرد. حالا با بیان احتمالاً اتفاقی این حقیقت (چرا که هیچکدام از مسئولان فدراسیون تا امروز به بیان این حقیقت نمی‌پرداختند) اصل ماجرا نمایان شده است و حالا در چنین شرایطی همان رسانه‌ها که دنبال حقیقت بودند، از سوی شکوری، «زیادی» خوانده شده‌اند.

ابراهیم شکوری در ادامه صحبت‌های خود، اظهار تأسف کرد که تعداد رسانه‌ها زیاد شده و این مسئله را نقد کرد. شاید صحبت‌های سرپرست غیر قانونی دبیرکلی فدراسیون فوتبال و اظهار تأسف او برای رسانه‌ها، از این جهت باشد که رسانه‌ها تلاش در بیان واقعیت‌ها کرده‌اند و به چنین مسائلی پرداخته‌اند. بله، برای کسی که به صورت غیر قانونی در یک پست مهم حضور داشته باشد، تعداد رسانه‌ها اهمیت پیدا می‌کند، اما اگر مشکلی وجود نداشته باشد، تخلفی صورت نگیرد، دروغی گفته نشود و هرکسی که متخصص داشته باشد، به بهترین شکل ممکن و به صورت قانونی فعالیت خود را ادامه دهد، هزار رسانه هم وجود داشته باشد، مشکلی ایجاد نمی‌شود.

آنچه این روزها بیش از هر چیزی نیازمند مواجهه با آن هستیم، بیان حقیقت است. بیان حقیقت به افکار عمومی که خواستار روشن شدن تمامی مسائل و شفافیت در جامعه هستند. امیدواریم مسئولان فدراسیون فوتبال خودشان تصمیم به بیان واقعیت‌ها بگیرند تا به یک باره دچار فراموشی نشوند و در شرایط خاص واقعیت را بگویند. مسئولان فدراسیون فوتبال این موضوع را هم تکذیب می‌کنند که حضور شکوری در پست سرپرستی دبیرکلی فرمالیته است تا ساکت همچنان با حفظ قدرت دستوراتش را با امضای شکوری به ارکان فوتبال بدهد. شاید این واقعیت هم به زودی نمایان شود.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • حسین غلامحسینی IR ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۲
    3 0
    الان این مقاله طولانی را نوشته اید برای مردم ؟ باید همینهارا تبدیل به اعتراضیه یا شکوائیه کنید وبرای پیگیری بدهید به دادگاه .
  • فرشاد IR ۱۵:۴۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۲
    1 0
    حالا دزدان بیت المال فدراسیون فوتبال باید چند مدت دیگر در دادگاه جوابگو باشند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس