کتاب جنگ آب - کراپ‌شده

در بخش هایی از این کتاب به احداث کانال‌های متعدد و عظیمی که برای تخلیه و هدایت آب‌های روانه شده در مواضع رزمندگان اسلام توسط ارتش عراق رها شده بود، پرداخته شده است.

به گزارش مشرق، کتاب «جنگ آب» توسط «عباس حیدری مقدم آرانی» در ۴۷۸ صفحه در اندازۀ رقعی تدوین و توسط انتشارات موزه انقلاب‌اسلامی و دفاع مقدس در سال ۱۳۹۸ انتشار یافته است، این کتاب بخشی از مجموعۀ ۹۰ جلسه مصاحبه‌ گروهی تاریخ شفاهی جمعی از پیش‌کسوتان مهندسی رزمی جهادسازندگی، سپاه و ارتش در هشت سال دفاع مقدس است که در طول ۲۸ ماه متناوب( خرداد۹۱ تا شهریور ۱۳۹۳) در باغ موزه انقلاب‌اسلامی و دفاع مقدس تهران ضبط و ثبت شده است. جلد اول این مجموعه با نام« مهندسین خاکی» و جلد دوم آن نیز با نام« هندسۀ رزم»چندی پیش تدوین و منتشر شده است و به تازگی هم جلد سوم آن مقام دوم چهاردهمین جشنواره کتاب سال کانون پاسداران اهل قلم را از آن خود کرده است.

***

"عباس حیدری" درباره این کتاب به خبرنگار «مشرق» گفته است: « فصل اول کتاب شامل جنگ آب در دفاع مقدس، به اسناد و وقایع تاریخ شفاهی رزمندگان مهندسی رزمی سپاه، ارتش و جهادسازندگی در آب‌اندازی اطراف اهواز وسوسنگرد در ماه‌های اول تجاوز ارتش بعث عراق به ایران و اشغال شهرها به ویژه در جبهۀ خوزستان پرداخته استT همان تدابیری که مانع سقوط و اشغال اهواز از سوی یگان‌های زرهی ارتش بعث عراق شد.»

بنابراظهارات وی، در بخش های دیگری از این کتاب به احداث کانال‌های متعدد و عظیمی که برای تخلیه و هدایت آب‌های روانه شده در مواضع رزمندگان اسلام توسط ارتش عراق رها شده بود، پرداخته شده است. همچنین در فصل دوم کتاب جنگ آب به تدابیر و فنون مهندسی رزمی رزمندگان ایران برای عبور از آبگرفتگی‌ها، باتلاق‌ها، هورالعظیم، رورخانه اروند روایت شده است.

این نویسنده کتاب های دفاع مقدس خاطر نشان کرد: احداث پل شناور روی هورالعظیم به طول ۱۴ کیلومتر به نام«پل خیبری» در عملیات خیبر و بدر در سال‌های ۱۳۶۲ و ۱۳۶۳و احداث جاده داخل هورالعظیم به طول ۱۴ کیلومتر برای پشتیبانی مستمر و مطمئن از رزمندگان مستقر در جزایر مجنون و علاوه بر این عملیات عبور از اروند خروشان و احداث پل ثابت لوله‌ای روی اروند به طول ۹۰۰ متر با نام «پل بعثت» که خود یک شاهکار مهندسی رزمی دفاع مقدس به حساب می آید که در این کتاب به بخش هایی از این موارد اشاره شده است.

وی اظهار داشت: بررسی عملیات عبور از اروند خروشان در جنوب خرمشهر در عملیات کربلای چهار و عملیات عبور از آبگرفتگی منطقه شلمچه، در عملیات کربلای پنج هم از بخش های دیگر این کتاب است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس