کد خبر 1030103
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۸ - ۰۴:۳۰
گروه خونی

سخنگوی سازمان انتقال خون گفت: در ایران ۱۸ نوع گروه خونی بسیار نادر و ۱۳ گروه خونی نادر شناسایی شده است.

به گزارش مشرق، بشیر حاجی‌بیگی، سخنگوی سازمان انتقال خون با اشاره به ویژگی گروه‌های خونی نادر،‌ اظهار داشت: اگر در بین جمعیت ۵ هزار نفری آنتی‌ژن خاصی مشاهده نشود خون نادر گفته می‌شود و اگر در بین جمعیت ۱۰ هزار نفری نیز آنتی‌ژن خاصی وجود نداشته باشد، این گروه را گروه خونی بسیار نادر می‌گوییم.

بیشتر بخوانید:

وضعیت قرمز موجودی برخی گروه‌های خونی +عکس

وی ادامه داد:‌ در کشور ما ۱۸ نوع گروه خونی بسیار نادر و ۱۳ گروه خونی نادر شناسایی شده است؛ضمن اینکه در دنیا ۸۰ گروه خونی بسیار نادر و ۲۲۴ گروه خونی نادر کشف شده است.

سخنگوی سازمان انتقال خون با اشاره به گروه خونی نادر بمبئی، یادآور شد: این گروه خونی اهداکننده خون می‌توانند باشند اما نمی‌توانند از گروه خونی، خون دریافت کنند و ما در ایران ۶۷ نفر دارای این گروه خونی را داریم. 

حاجی‌بیگی با اشاره به چگونگی شناسایی گروه خونی نادر، بیان داشت: شناسایی فرد دارای خونی نادر اتفاقی است و ما حدود ۸ سال است که نزدیک به ۴۰ هزار واحد خونی اهدایی مردم را آزمایش کرده‌ایم؛ ضمن اینکه  گروه خونی نادر در بیمارستان‌ها از طریق بیمارانی که سقط مکرر داشته‌اند نیز کشف می‌شود.

وی افزود: در سازمان انتقال خون اطلاعات ۱۲۰۰ نفر از اهداکنندگان خون نادر وجود دارد و هر وقت بخواهیم فردی دارای این گروه خونی را نجات دهیم از آن استفاده می‌کنیم؛ضمن اینکه می‌توانیم تا ۳۰ سال و در دمای منفی ۸۰ درجه این خون را نگهداری کرده و  از آن استفاده کنیم.

سخنگوی سازمان انتقال خون با بیان اینکه نزدیک به ۲۳۰ کیسه خون نادر در سازمان انتقال خون داریم، خاطرنشان کرد: ما در ۳۱ استان آزمایشگاه داریم که در ۱۷ استان به صورت مستقل عمل کرده و ۱۴ استان کارهای اولیه را انجام می‌دهند.

حاجی‌بیگی با بیان اینکه ذخیره‌سازی خون‌های نادر توسط بانک خون‌های نادر صورت می‌گیرد، گفت:‌ اگر خون ناسازگار به فردی تزریق شود، احتمال مرگ آن فرد وجود دارد.

وی به افراد دارای گروه خونی نادر توصیه کرد: حتماً پلاک مشخص‌کننده خون نادر را همراه خود داشته باشند تا اگر اتفاقی برای آنها افتاد از این موضوع آگاه شویم.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • میلاد BG ۲۱:۳۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۸
    0 0
    خیلی جالبه وقت خون دادن که میرسه احساس همدردی میکنم از این طرفم بعدش احساس سبکی جسم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس