حاج قاسم سلیمانی نمایه

رئیس سازمان فرهنگی آستان قدس با اشاره به اینکه پیام رسانی و تاثیرگذاری در عرصه فرهنگ کار آسانی نیست، افزود: بخش فرهنگی فعالیت های سردار شهید حاج قاسم سلیمانی مظلوم تر از بعد نظامی عملکرد ایشان است.

به گزارش مشرق، «عصرانه داستان نویسان رضوی» در هشتاد و هشتمین نشست خود با روایت خاطراتی از سردار دل‌ها؛ سپهبد شهید «حاج قاسم سلیمانی» همراه شد.

در این نشست که با حضور معاون فرهنگی لشکر فاطمیون و جمع کثیری از نویسندگان پیشکسوت مشهدی و نوقلمان داستان نویس برگزار شد، داستان های کوتاه برای گرامیداشت یاد و خاطره این سردار رشید اسلام قرائت شد.
حجت الاسلام حجت گنابادی نژاد، رئیس سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی و معاون فرهنگی لشکر فاطمیون در این نشست که در فروشگاه مرکزی کتاب و محصولات فرهنگی انتشارات آستان قدس رضوی در مشهد برگزار شد،   ضمن عرض تسلیت شهادت سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی اظهار کرد: ایشان حامی محرومان و مستضعفان و پیشگام مبارزه با استکبار جهانی بود که حقیقتا نبود ایشان خسارت عظیمی بر پیکره امت اسلامی و آزادگان عالم وارد کرد.


وی با بیان اینکه جبران پذیری خسارت شهادت ایشان به آسانی میسر نیست، تصریح کرد: زیست و زندگی جهادی این شهید والامقام، درس ها و افق های بی نظیری محسوب می شود و پیامی که از خون او به جامانده باب جدیدی است که مسئولیت آن بر دوش همه ما به ویژه نخبگان عرصه فرهنگ است.
گنابادی‌نژاد ضمن قدردانی از اهتمام انتشارات به‌نشر و سعید تشکری به عنوان دبیر نشست «عصرانه داستان نویسان رضوی» که مدت های مدیدی است، بانی آن هستند، ابراز امیدواری کرد: همانطور که حاج قاسم سلیمانی یک عمر برای دفاع از ولایت قدم بر می داشت، امیدوارم این محفل راه و مسیری برای معرفی و مدل زندگی و مدیریتی این شهید والامقام باشد.

میدان جهاد هیچ‌گاه برای او تعطیل نشد
معاون فرهنگی لشکر فاطمیون با ذکر این نکته که باید ببینیم چه شد که سردار شهید سلیمانی تا این اندازه مورد غضب و خشم آمریکای جنایت‌کار و سردمدار خبیث آن قرار گرفت، بیان کرد: بسیاری از جهادگران بودند که در یک مقطعی وارد این عرصه شده و  بعد از اتمام آن به دنبال سایر امور زندگی خود می رفتند اما سردار شهید سلیمانی از روزی که لباس جهاد را به تن کرد، چهل سال در این مسیر حضور داشت و از روزی که وارد جنگ شد تا روزی که به شهادت رسید هیچ‌گاه میدان جهاد برای او تعطیل نشد.


وی با اشاره به سابقه حضور گروه های تروریستی در منطقه خاطرنشان کرد: بعد از دفاع مقدس، به تدریج گروه های تروریستی با نام‌های القاعده، طالبان و.. در افغانستان ناامنی ایجاد کردند که تا مرز خراسان ادامه یافت و تا مینودشت رسید، یکی از نیروهایی که وارد میدان نبرد شد و کاری کارستان در مقابل ناامنی های شرق کشور انجام داد؛ لشکر ۴۱ ثارالله و حاج قاسم سلیمانی بود.
گنابادی‌نژاد ادامه داد: پس از پایان جریان شرق کشور، شیعیان افغانستانی در برابر بازماندگان موالید نامشروع آمریکا ایستادند و یگان هایی که با شیعیان افغانستانی تشکیل شد و نقش و فرماندهی حاج قاسم در آن زمان درخشان بود.

رژیم صهیونیستی در جنگ ۳۳ روزه سیلی محکمی از  سردار سلیمانی خورد
وی با بیان اینکه حدود چهل سال رژیم صهیونیستی جنوب لبنان را اشغال کرده بود و جنگ های متعددی در گرفته بود اما هیچ‌گاه در طول چهل سال نتوانستیم در برابر رژیم غاصب اسرائیل پیروز شویم، یادآور شد: با حضور حاج قاسم سلیمانی پرونده اسرائیل در جنوب لبنان بسته شد و با وجود جنگ تمام عیار از دریا، آسمان و زمین، رژیم صهیونیستی در جنگ ۳۳ روزه سیلی محکمی از  سردار شهید قاسم سلیمانی خورد.
وی با اشاره به اینکه در جنگ ۳۳ روزه هیمنه پوشالی اسرائیل از هم پاشید و موازنه پیروزی به نفع حزب الله رقم خورد، تاکید کرد: همه این‌ها از عرصه های مدیریتی سردار شهید حاج قاسم سلیمانی بود، همچنان که در سال ۲۰۰۸ اسرائیل در نوار غزه جنگ ۲۲ روزه رقم زد و آتشی که آن سال بر غزه ریخته شد کم‌نظیر بود اما به حول و قوه الهی و برای نخستین بار، اسرائیل آتش‌بس یکطرفه اعلام و عقب‌نشینی کرد که این امر به دلیل موازنه قدرتی بود که فلسطینی‌ها با فرهنگ و اندیشه امام راحل توانستند پیروز شوند و  بدرخشند.
حاج قاسم مرد گلایه، انتقاد و شکوائیه نبود
به گفته معاون فرهنگی لشکر فاطمیون، سردار شهید حاج قاسم سلیمانی سرباز به تمام معنای ولایت بود و این تمام راز و رمز موفقیت ایشان است که غیر از اطاعت مسیر دیگری برای خودش فرض نمی کرد.


وی با بیان اینکه وقتی داعش به ۴۰ کیلومتری کربلا رسیده بود سردار حاج قاسم سلیمانی جلوی داعش ایستادگی کرد و همچنین غریبانه با یارانش به سوریه رفت و در برابر این گروه تروریستی ایستادگی کرد، افزود: حاج قاسم سلیمانی و همرزمانش با همه کمبودها و سختی ها غریبانه جنگیدند، هیچ تریبونی گلایه‌ای از حاج قاسم سلیمانی نشنیده است، هیچ مصاحبه‌ای از این شهید والامقام در رابطه با کمبودها و سختی‌ها منعکس نشده است چون حاج قاسم مرد گلایه، انتقاد و شکوائیه نبود؛ او مرد جهاد و مبارزه بود.

هدف اصلی داعش ایران و مکتب اهل بیت(ع) بود
وی با بیان اینکه باید بپذیریم که آمریکا و رژیم صهیونیستی داعش را به روی کار آوردند تا یک بار برای همیشه خط مقاومت اسلامی حذف شود، گفت: هدف اصلی داعش ایران و مکتب اهل بیت(ع) بود، لذا شهید سلیمانی این جرثومه فساد را از صفحه روزگار حذف کرد، قطعاً جرم این مرد خدوم چیزی نیست غیر از اینکه آمریکایی‌ها شمشیر به دست بگیرند و در یک تردد عادی انتقام سیلی‌هایی که از حاج قاسم سلیمانی خوردند را تلافی کنند، به همین سبب اگر ایشان به دست کسی غیر از  آمریکا به شهادت رسیده بود در شهادت ایشان ظلم شده بود و ترامپ جنایت‌کار در تخاصم مزدورانه و دشمنی غافلگیرانه حمله نظامی حداکثری کرد و ایشان را به شهادت رساند.

بعد فرهنگی فعالیت های سردار شهید سلیمانی مظلوم باقی مانده است
رئیس سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی با اشاره به اینکه پیام رسانی و تاثیرگذاری در عرصه فرهنگ کار آسانی نیست، افزود: بخش فرهنگی فعالیت های سردار شهید حاج قاسم سلیمانی مظلوم تر از بعد نظامی عملکرد ایشان است که باید به آن پرداخته شود.
وی با نقل سخنانی از سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی در دیدار با رزمندگان بیان کرد: «ایشان فرمودند آموزش در اثر دو اتفاقِ القا و مجاورت صورت می‌گیرد؛ در آموزش باید محور؛ تربیت باشد، مدیر موفق مدیری است که نیروهای خودش را به اسم بشناسد و از ویژگی‌هایی است که اثر القایی دارد. کار فرهنگی در یک مجموعه به فرماندهی برمی‌گردد زیرا کار فرهنگی، کار فرماندهی است. گردان‌های موفق در خط شکنی خود را نشان می‌دهند لذا آموزش‌ها را باید جدی بگیرید و روی مهارت‌های فردی کار کنید».
گنابادی‌نژاد تاکید کرد: اگر بگویم اقدامات و کارهای فرهنگی شهید حاج قاسم سلیمانی چند برابر کار نظامی ایشان بوده است، سخن گزاف نگفته‌ام؛ سردار شهید سلیمانی کارهای جدی و گسترده‌ای برای ترجمه کتاب های انقلاب و دفاع مقدس به زبان‌های مختلف دنیا انجام داد که از جمله آن می‌توان به ترجمه کتاب های دفاع مقدس در برگزاری نمایشگاه کتاب عراق اشاره کرد.
میدان و فرصت جدیدی برای کار فرهنگی ایجاد شده است
وی با بیان اینکه پس از شهادت سردار رشید اسلام یک میدان و فرصت جدیدی برای کار فرهنگی ایجاد شده است، اظهار کرد: کار فرهنگی باید در نیاز و اولویت اتفاق بیفتد، مردم ناشناخته پای این شهید بزرگوار آمدند و این کمترین کاری است که سردار شهید حاج قاسم سلیمانی را بشناسانیم و معرفی کنیم زیرا فعالیت های وی در بخش فرهنگی بیش از بعد نظامی بود.
رئیس سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی با قرائت بخشی از تقریظ های حاج قاسم سلیمانی بر کتاب های دفاع مقدس تصریح کرد: امیدوارم آثاری درخور شخصیت این شهید بزرگوار از حلقه عصرانه داستان‌نویسان رضوی بیرون بیاید و خط تولیدی در موضوع کتاب در ارتباط با شخصیت شهید سلیمانی نگارش شود.

فرزند زمانِ خود بودن اصلی‌ترین مکانیسم ادبیات است
سعید تشکری؛ نویسنده مطرح کشور نیز در پایان این نشست با بیان اینکه ادبیات انقلاب اسلامی اکنون به واسطه شهادت سردار سلیمانی یک اتفاق جدی و وحدت نظری بین نخبگان و مردم در حال وقوع است، گفت: رویکرد این موضوع برای نویسندگان جوان حاضر در نشست که در آینده به نام های درخشانی بدل خواهند شد، باید مورد اهمیت قرار گیرد.
دبیر نشست «عصرانه داستان نویسان رضوی» افزود: تولید ادبیات در زمانه ای که در آن زیست می کنیم بسیار اهمیت دارد، بودن در زمان خود و فرزند زمانِ خود بودن اصلی‌ترین مکانیسم ادبیات است لذا نیاز نیست به خاطرات، فیلم ها و .. بروید؛ امروز در نظر شما قرار دارد و این روزهایی که گذشت به نظر منِ داستان نویس روزهای تماشایی بود.
نویسنده «اوسنه گوهرشاد» در پایان خاطرنشان کرد: ما نویسندگان نیاز به چابکی داریم و نیاز داریم موقعیتی که در آن زندگی کرده ایم را تصاحب کنیم، ضرورتا درباره چیزی که می خواهیم بنویسم باید استراتژی داشته باشیم، وقتی استراتژی نداریم تاکتیک‌ها هم غلط است که عمدتا ادبیات انقلاب اسلامی از این موضوع رنج می برد لذا از این روزهایی که در آن قرار دارید استفاده مطلوب را ببرید؛ شما بخشی از این واقعه و نظاره‌گر آن هستید، امیدوارم به برکت سردار شهید سلیمانی داستان‌های نابی در این عصرانه خلق شود که شما نویسندگان آن باشید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس