کد خبر 1029864
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۹۸ - ۰۰:۴۵
عباس حاجی‌نجاری

واکنش امریکا بعد از سیلی نیروی هوا فضای سپاه هشداری هم به دست‌نشاندگان منطقه‌ای امریکا برای تغییر رفتارشان در برابر ایران است.

به گزارش مشرق، «عباس حاجی نجاری» در یادداشت روزنامه «جوان» نوشت:

دور جدید تحولات در کشورهای منطقه غرب آسیا که با اغتشاشات عراق و لبنان آغاز شد و با ترور سردار سپهبد شهید قاسم سلیمانی با دستور مستقیم ترامپ به اوج خود رسید، این روزها درپی اقدام قدرتمندانه سپاه در حمله موشکی به پایگاه امریکایی عین الاسد در غرب عراق وناتوانی امریکا در هرگونه واکنشی به این اقدام و در نقطه مقابل آن تصویب قطعنامه مجلس نمایندگان امریکا پیرامون محدود کردن اختیار ریاست جمهوری برای اقدام نظامی علیه ایران بیانگر دست برتر ایران در تحولات منطقه ومقدمه‌ای برای تغییر معادلات راهبردی به نفع گفتمان انقلاب اسلامی است.

در این راستا تأثیر پاسخ محدود و قدرتمندانه ایران در حمله بامداد چهارشنبه ۱۸ دی‌ماه به پایگاه امریکایی عین الاسد، علاوه بر عقب نشینی ترامپ از تهدیدات قبلی خود در حمله به ۵۲ نقطه ایران و درخواست مذاکره بدون قید وشرط با ایران به گونه‌ای بود که توجیهات او در چرایی اقدام ناجوانمردانه در ترور شبانه سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس، اعضای مجلس نمایندگان امریکا را نیز متقاعد نکرد و آن‌ها به دلیل نگرانی از ضربات بعدی ایران، با تصویب قطعنامه‌ای در عصر روز پنج شنبه ۱۹ دی‌ماه اختیار ریاست جمهوری برای اقدام نظامی علیه ایران را محدود ومنوط به کسب اجازه از کنگره کردند.

ترامپ اگر چه با ادعای قریب‌الوقوع بودن یک حمله از جانب ایران دست به ترور سردار «قاسم سلیمانی» زد، اما تردیدی نمی‌توان داشت که آنچه عامل نگرانی سران کاخ سفید بود روند اقبال مردم منطقه به سمت انقلاب اسلامی به دلیل نقشی بود که نیروهای مقاومت با هدایت سردار سلیمانی در مقابله با تفکر تکفیری وازاله داعش در منطقه داشتند. این امر به تبع خود اقبال به سمت گفتمان اسلام ناب را با پرچمداری جمهوری اسلامی ایران به دنبال داشت و این نکته مهم‌ترین دلیل برای رسیدن کاخ سفید ومتحدان تکفیری وصهیونیستی‌اش در منطقه به این نقطه بود که به زعم خود با ترور سردار سلیمانی قادر به مهار این روند وجلوگیری از فروپاشی شیخ نشین‌های متزلزل در منطقه خواهند شد.

اما نکته کلیدی دیگری که ترامپ و متحدانش را در اثر گذاری این ترور برای تضعیف موقعیت ایران امیدوارتر کرده بود، موفقیت در بحران آفرینی در عراق و لبنان وتضعیف نظام‌های سیاسی آن‌ها وانتقال چالش به درون ایران بود. روند تحولات داخلی ایران به ویژه بعد از فتنه آبان ماه ۹۸ این تصور را در آن مثلث شوم ایجاد کرده بود که با این اقدام در این مقطع کنونی قادر به دامن زدن به شکاف و دودستگی در درون جامعه ایران بوده و با ترور سردار سلیمانی و فضاسازی نیروهای داخلی وابسته به خود، با این ادعا که سردار سلیمانی در کشتن هزار نفر در ایران و در جریان آشوب‌های آبان ماه ۹۰ نقش داشته، آن را به بستری برای فعال شدن مجدد کانون‌های فتنه در ایران تبدیل کنند.

بدیهی است که در فریب کاخ سفید و دچار شدن به این توهم نمی‌توان نقش گروهک‌های ضد انقلاب نظیر منافقین و سلطنت‌طلبان و فراریان فتنه ۸۸ را نادیده گرفت که با تصویرسازی کاذب از محیط داخل ایران، ترامپ را به موفقیت آمیز بودن این اقدام جنایتکارانه امیدوار کنند. دلیل این توهم را نیز می‌توان هشدار روز پنج‌شنبه ۱۸ دی‌ماه پمپئو دانست که خطاب به دیپلمات‌های امریکایی، از آن‌ها خواسته بود با اپوزپسیون ایران تماس نگیرند. به گزارش دویچه وله مایک پمپئو، وزیر خارجه ایالات متحده در دستوری محرمانه، از دپیلمات‌ها و مقام‌های رسمی امریکا خواسته که تماس با مخالفان رژیم را محدود کنند. به گزارش شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان، در متن این دستور گفته شده که بسیاری از مخالفان تبعیدی رژیم جمهوری اسلامی می‌کوشند با مسئولان ایالات متحده تماس مداوم داشته باشند تا جلب حمایت کنند و نفوذ بیشتری بیابند. اما آنچه که در صحنه و پس از شهادت سردار سلیمانی به وقوع پیوست، نه تنها تمامی برآوردهای گذشته دشمنان را به هم ریخت، بلکه به نقطه آغاز تحولی جدید در جهان معاصر تبدیل شد که گزاره‌های آن عبارتند از: ۱-خروش مردم مسلمان و انقلابی ایران در تجلیل از سردار سلیمانی و دیگر شهدای مقاومت به ویژه شهید ابومهدی المهندس، تمامی تبلیغات و باورهای شکل گرفته در ذهن دشمن در رابطه با مردم ایران و شکاف ادعایی در میان آنان با نظام را به هم ریخت و به تعبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی شهادت او زنده بودن انقلاب را به رخ جهانیان کشید و این واقعیت خنثی کننده جنگ روانی دشمن درالقای از دست رفتن پایگاه مردمی نظام است.

۲-تجلیل و پاسداشت بی نظیر مردم عراق از سردار سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس، چون سیلی بنیان جنگ روانی چند ماهه امریکایی‌ها و سعودی‌ها را در عراق که با هدف به حاشیه بردن نیروهای مقاومت صورت گرفته بود خنثی کرد و مصوبه مجلس عراق برای اخراج امریکایی‌ها از این کشور تمامی سرمایه گذاری گذشته امریکا برای تشکیل یک دولت دست نشانده در این کشور وجداکردن آن از حلقه مقاومت را بر باد داد. انسجام میان مردم وجریان‌های سیاسی عراق، با عملی ساختن اخراج امریکایی‌ها، می‌تواند زمینه‌ساز استقلال و پویایی این کشور گردیده و ضعف‌ها و آسیب‌هایی را که ناشی از مداخله امریکا در امور این کشور است مرتفع کند. این امر مقدمه‌ای برای اخراج امریکا از دیگر کشورهای منطقه خواهد بود.

۳-تجلیلی که از شهدای مقاومت به دلیل مجاهدت‌های این شهیدان در مقابله با تروریسم داعشی در دیگر نقاط جهان وبه ویژه در میان کشورهای اسلامی صورت گرفت، پایگاه گفتمان ومنطق مقاومت را در جهان نشان داد، اگر چه فضای پلیسی حاکم بر بسیاری از کشورها به مردم این کشورها مجال نداد که عشق و علاقه خود را آشکار کنند، اما خون این شهدا مقدمه‌ای برای گسترش هرچه بیشتر این تفکر در جهان خواهد بود.

۴-اقدام یکجانبه امریکا در ترور سردار سلیمانی و عدم حمایت اکثر کشورهای جهان از این اقدام بزدلانه، انزوای ترامپ و تیم همراه او در کاخ سفید را نه تنها در امریکا که در جهان آشکار کرد، به گونه‌ای که موضع‌گیری صریح پمپئو وزیر خارجه امریکا را در پی داشت. درخواست التماس گونه ترامپ از ایران برای مذاکره بدون قید وشرط، البته تلاشی مزورانه برای خروج از این انزوا است.

۵-پاسخ قدرتمندانه ایران در حمله موشکی به پایگاه امریکایی عین الاسد و خسارات جانی و مالی فراوانی که بر امریکایی‌ها تحمیل کرد، اگر چه از منظر جمهوری اسلامی ایران تنها یک سیلی در برابر جنایت‌های اخیر امریکا بود، اما ویژگی‌های این عملیات به لحاظ دقت، شدت تخریب و صلابت واقتدار فرزندان سپاهی نظام در انجام این عملیات و اعلام آمادگی برای پاسخ متقابل در صورت حماقت امریکایی‌ها در عین اینکه نظام محاسباتی دشمن را برهم زد و درخواست مذاکره بدون قید شرط از سوی ترامپ و قطعنامه کنگره امریکا در زمینه محدود سازی ترامپ را در پی داشت، عدم تعادل رئیس جمهور امریکا را نیز نشان داد. رفتار ترامپ بعد از تحمل این ضربه مورد توجه تمامی رسانه‌ها قرار گرفت. ترس او در واکنش به عملیات نیروی هوافضای سپاه از شروع سخنرانی و با صدای لرزان او مشهود بود و در انتهای سخنرانی ضرباهنگ تندتری به خود گرفت. او مدعی شد که «ده‌ها هزار نفر از پیکارجویان داعش در دولت من کشته یا اسیر شده‌اند. داعش، دشمن طبیعی ایران است. نابودی داعش برای ایران خوب است و ما باید با یکدیگر در این خصوص و سایر اولویت‌های مشترک‌مان همکاری کنیم. در نهایت خطاب به مردم و مسئولان ایران می‌گویم ما می‌خواهیم شما آینده داشته باشید؛ آینده‌ای بزرگ که شایسته شما باشد؛ آینده‌ای که همگام با ملل دنیا، رفاه در داخل را برای شما به ارمغان بیاورد. ایالات متحده آماده به آغوش کشیدن صلح همراه با تمام کسانی است که در جست‌وجوی آن باشند.»

۶-واکنش امریکا بعد از سیلی نیروی هوا فضای سپاه هشداری هم به دست‌نشاندگان منطقه‌ای امریکا برای تغییر رفتارشان در برابر ایران است. چرا که امریکایی که توان حفاظت از خود وپایگاه هایش را ندارد، قابل اتکا نیست وآن‌ها ناچارند که روابط خود را با ایران تنظیم کنند و درغیر این صورت برخورد ایران با آن‌ها در آینده متفاوت خواهد بود.

۷-روندهای فوق بیانگر آغازی جدید برای نظام اسلامی در روابط منطقه‌ای خواهد بود. نکته‌ای که به عنوان یک فرصت، باید مسئولان دستگاه دیپلماسی واجرایی کشور خود را با آن تطبیق داده وروابط وتعاملات کشور را مقتدرانه مبتنی برآن تنظیم کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس