موشک‌باران «عین‌الاسد»/ «پروسه» انتقام شهید سلیمانی از آمریکا تازه آغاز شده است

حمله موشکی سپاه را نباید اِعمال پروژه انتقام ترور سردار سلیمانی برشمرد، بلکه باید این حمله را به عنوان آغازی بر پروسه انتقام ترور حاج قاسم که همان خروج کامل آمریکایی‌ها از منطقه است، مورد تحلیل قرار داد.

به گزارش مشرق، حمله موشکی بامداد ۱۸ دی ماه سپاه پاسداران به پایگاه استراتژیک «عین‌الاسد» که مهمترین مقر نظامی آمریکا در عراق به شمار می‌رود را می‌توان نقطه عطفی در حضور چند دهه‌ای آمریکا در منطقه دانست، بویژه اینکه اگر بدانیم این حمله موشکی اولین حمله نظامی یک کشور مستقل به پایگاه‌های نظامی آمریکا پس از جنگ جهانی دوم بوده است. 

برآورد آمریکایی‌ها از توانمندی‌های جمهوری اسلامی در بُعد سیاسی و نظامی این بودکه این اقدام تروریستی نه‌تنها ایران را درگیر منازعات سیاسی داخلی می‌کند، بلکه در معادلات منطقه‌ای نیز ایران را به بازیگری منفعل تبدیل می‌کند که مجبور به تغییر در استراتژی‌های منطقه‌ای خود خواهد شد. در حالی که این حمله موشکی نشان داد ایران توانمندی و اراده  این را دارد که نه تنها پایگاه‌ها بلکه منافع آمریکا و متحدانش در هر نقطه‌ای از منطقه را نیز مورد هدف قرار دهد. مسئله‌ای که در ماه‌های اخیر و در قضیه حمله پهپادی انصار الله یمن به تاسیسات نفتی  عربستان آن را تجربه کرده بود.

بیشتر بخوانید:

اما اگر بخواهیم درباره پاسخ موشکی سپاه به ترور سردار شهید سلیمانی از منظر تاثیر بین‌المللی آن سخن بگوییم کافیست نگاهی به واکنش مقامات آمریکایی به ویژه دونالد ترامپ  به این حمله موشکی بیاندازیم. ساعاتی پس از حمله موفق سپاه به پایگاه عین‌الاسد و پس از اینکه سخنرانی ترامپ در واکنش به  این حمله چندین بار به تعویق افتاد، بالاخره وی در مقابل دوربین‌ها ظاهر شد. او  بدون هیچ  مقدمه‌ای کلام خود را با لحنی مضطرب و با این جمله آغاز کرد: "تا زمانی که من رئیس‌جمهور ایالات متحده هستم، ایران هرگز سلاح هسته‌ای نخواهد داشت".

وی در ادامه نیز با وجود اینکه در روزهای اخیر تهدید کرده بود در صورت اقدام نظامی علیه منافع آمریکا، ۵۲ نقطه را در ایران هدف قرار می‌دهد، اما در اظهاراتی منفعلانه از لزوم همکاری ایران با آمریکا در مسیر مبارزه با تروریسم سخن گفت. این عقب‌نشینی محسوس ترامپ از مواضعش نشان داد که حمله موشکی سپاه به پاپگاه‌های آمریکا به خوبی این پیام را به هیئت حاکمه ایالات متحده منتقل کرده است که ایران چه از نظر توانمندی نظامی و چه از منظر ظرفیت سیاسی به سطحی از آمادگی رسیده که قادر است پاسخی بازدارنده به اقدامات تهاجمی آمریکا بدهد. همین مسئله بود که باعث شد ترامپ عملاً به خود جرأت ندهدکه فرمانی برای حمله صادر کند.

رئیس‌جمهور آمریکا از آنجا که می‌دانست کشورش اراده پاسخگویی به حمله موشکی ایران را ندارد در اظهارات خود ضمن این که تعداد کشته و زخمی‌های این حمله موشکی را صفر اعلام کرد، حجم تخریب‌های وارده به تاسیسات و تسلیحات نظامی موجود در عین‌الاسد را نیز ناچیز خواند. این در حالی است که وزارت دفاع آمریکا  تنها دقایقی پس از این حمله موشکی اعلام کرد که مشغول ارزیابی میزان صدمات و تلفات این حمله است و از ادبیات این بیانیه‌ می‌توان اینگونه استنباط کرد که ارزیابی وزارت دفاع آمریکا از تلفات این حمله موشکی قطعی بوده است.

از سوی دیگر خبرگزاری آمریکایی رویترز در اولین گزارش رسمی خود از میزان تخریب‌های حمله موشکی سپاه از نابودی آشیانه‌های هواپیماها و همچنین تخریب و ناپدید شدن برخی ساختمان‌ها و سازه‌های موجود در این پایگاه  پس از حمله موشکی سپاه خبر داده است. 

با توجه به آنچه که بیان شد می‌توان نتیجه گرفت که حمله موشکی روز گذشته سپاه علاوه بر اینکه به هیمنه پوشالی آمریکا خدشه‌ای جدی وارد کرد، نشان داد که ایران در بعد نظامی این توانمندی را دارد که دیگر مکان‌های جغرافیایی در سطح منطقه را که آمریکا به نوعی در آنها منافع دارد را مورد هدف قرار دهد. نکته بعدی اینکه همانطور که رهبر انقلاب در سخنرانی روز گذشته به آن اشاره کردند به هیچ عنوان نباید حمله موشکی سپاه را پایان پروژه انتقام ترور سردار سلیمانی دانست. بلکه این حمله علاوه بر اینکه به تعبیر رهبر انقلاب تنها سیلی بود بر صورت آمریکا،‌ به عنوان آغازی بر پروسه انتقام ترور شهید سلیمانی که نتیجه‌ی آن دست‌کم خروج کامل آمریکایی‌ها از منطقه است، خواهد بود.

علاوه بر این از  آنجا که  به اعتراف غالب استراتژیست‌ها و اندیشکده‌های غربی، سپهبد سلیمانی شخصیت تاریخی بود که با اقدامات خود روند تحولات غرب آسیا را به گونه‌ای تغییر داد که از اساس  برخلاف سیاست‌های مدنظر آمریکا رقم خورد، بنابراین انتقام خون پاک او نیز نمی‌تواند محدود به  کشتن یک مقام سیاسی  یا نظامی آمریکا و یا حتی حمله موشکی به یک یا چند  پایگاه‌های نظامی این کشور در منطقه شود. اگر چه نباید از این واقعیت غافل شد که  حمله موشکی سپاه  مسئله‌ای راهبردی را برای ایران محقق کرد و آن اینکه اخراج آمریکا از منطقه تا چه حد امری دست‌یافتنی است. 

چه‌آنکه مجلس شورای اسلامی نیز با مصوبه اخیر خود مبنی بر تروریست اعلام کردن تمامی نظامیان آمریکا که بدون حتی یک رای منفی به تصویب رسید، علاوه بر اینکه ثابت کرد ایرانیان در مقابل فعالیت‌های تروریستی دولت آمریکا برخلاف تصور هیئت حاکمه این کشور از همیشه متحدتر هستند، نشان داد که ایران به لحاظ نظامی نیز در تمامی سطوح قادر به مقابله با آمریکا خواهد بود. همچنین حمله موشکی سپاه بر این واقعیت صحه گذاشت که آمریکا دیگر قادر نخواهد بود تا از طریق قدرت نظامی خود سلطه‌اش در منطقه را استمرار ببخشد.

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۷:۴۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۱
    0 1
    آقا تو رو خدا نذارید ارتش دخالتی کنه. همین قدر که هواپیمای مسافربری رو زدند بسه!! این همه فیس و افاده داشتن، این بود.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس