بوئینگ

درحالی شرکت بوئینگ با سقوط های مکرر هواپیماهایش متهم ردیف اول سانحه اخیر هواپیمای اوکراینی است در تلاش است، جعبه سیاه این هواپیما در اختیار بوئینگ قرار گیرد تا دلایل اصلی این سقوط را مخفی کنند.

به گزارش مشرق، سه روز پیش و چند ساعت بعد از سقوط هواپیمای اوکراینی رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در پاسخ به پرسشی در خصوص مرجع رسیدگی به این سانحه گفته بود:‌رسیدگی به سانحه سقوط هواپیمای اوکراینی بر اساس قوانین ایکائو، توسط ایران انجام می‌شود و اوکراینی‌ها نیز می‌توانند در این بررسی حضور داشته باشند.

علی عابدزاده با بیان اینکه علت وقوع سانحه هنوز مشخص نیست افزود: جعبه‌های سیاه هواپیما پیدا شده که آنها را تجزیه تحلیل کرده و دلایل را اعلام خواهیم کرد.هواپیمای مسافربری بوئینک 737 اوکراینی 167 مسافر و 9 خدمه پروازی داشت و از این تعداد حدود 140 نفر ایرانی بودند.

بیشتر بخوانید:

فیلم/ وضعیت جعبه سیاه هواپیمای ۷۳۷

عابدزاده در پاسخ به سئوال دیگری مبنی بر تاثیر اطلاعیه هوانوردی آمریکا (نوتام) بر پروازهای منطقه اظهار کرد: در این رابطه باید تاکید کنیم که پروازهای ما تغییری نکرده است و هیچ کاهشی در پروازهای عبوری از آسمان ایران شاهد نبوده ایم و فقط مسیرهای پروازی جابجا شده است. تا زمان بررسی تجزیه تحلیل جعبه سیاه امکان اظهارنظر درخصوص دلایل سقوط این هواپیما وجود ندارد.

وی در پاسخ به این سئوال که آیا خواندن جعبه سیاه در ایران صورت می‌گیرد گفت: برای پاسخ به این سئوال باید ببینیم که نرم‌افزار و سخت‌افزار مورد نیاز برای تجزیه و تحلیل جعبه سیاه چیست پس از آن مشخص می‌شود که این جعبه سیاه در کجا بررسی خواهد شد.

 بر اساس قوانین ایکائو در صورت بروز سانحه برای هواپیماهای مسافربری، تجزیه، تحلیل و بررسی جعبه‌های سیاه باید در کشور انجام شود که حادثه در آن صورت گرفته است. همچنین نماینده کشور سازنده هواپیما (آمریکا)، کشورهای سوئد، انگلیس، افغانستان و کانادا (دارای تبعه در هواپیما) در پروسه بررسی دلایل سقوط حضور خواهند داشت.

در این وضعیت بحث تحویل جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی به سازنده هواپیما یعنی بوئینگ آمریکا مطرح شده است. اما توجه به سابقه بد هواپیماهای بوئینگ 800-737 در بروز سوانح مرگبار این کار (تحویل جعبه سیاه به یانکی‌ها) اقدام درستی نیست زیرا سقوط های پی در پی هواپیماهای بوئینگ این شرکت را به مرز ورشکستگی کشانده است و به عقیده تحلیلگران، این شرکت و همچنین دولت آمریکا با فرافکنی سعی می کنند نقص فنی احتمالی در سقوط هواپیمای اوکراینی را لاپوشانی کنند، به همین دلیل هم ادعای مضحک برخورد موشک با این هواپیما را مطرح کردند.

بر اساس آمار از سال 2006 میلادی به این سو یعنی طی 15 سال گذشته (با احتساب سال 2006) 24 فروند از هواپیماهای بوئینگ 800-737 در سراسر جهان دچار حادثه شده اند و 767 نفر در اثر این حوادث جان خود را از دست داده اند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 1
  • صاد IR ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۰
    12 4
    من در این رابطه تخصصی ندارم و امیدوارم حقیقت ماجرا، هر آنچه که هست به یاری خدا معلوم بشه. فقط یک چیزو خوب میدونم و اون اینکه در طول تاریخ، هرگاه آمریکا متحمل شکستی شده به هر ابزاری رو آورده تا از بار روانی رسانه ای اون ناکامی کاسته بشه. الانم با بوقچی های فراوانی ک در سرتاسر عالم دارند و با هجمه امپراطوری رسانه ای ک علیه کشور ما در اختیار گرفتند میخوان هر طور ک شده متن اصلی (که همان پاسخ دقیق موشکی بود) به حاشیه بره و دیده نشه.. اما مطمئنم به یاری خدا از این مسیر هم بسلامت عبور خواهیم کرد. فقط مساله ای ک خیلی مهمه اینه ک باید در عرصه رسانه ای هزینه بیشتری بکنیم تا راحت دستاوردهای ما پایمال نشه. ما نیاز به یک هیبت رسانه ای داریم، محتاج یک مقدار توجه بیشتر تا دنیای ارتباطات رو هم بیش از پیش متوجه حضور خودمون بکنیم.
  • شناس IR ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۰
    11 4
    امسال هواپیماهای نسل جدید بوئینگ سقوط زیاد داشتن در حدی که پر واز نسل جدید بوئینگ 737 در اروپا ممنوع شده ایران باید پرواز بوینگ به دلیل خطر افرین بودن در ایران ممنوع کنه
  • مهدی IR ۲۲:۵۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۰
    1 0
    بحث متهم ردیف اول و دوم نیست. طبق قانون ایکائو باید رفتار بشه.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس