برانکو

سرمربی پیشین پرسپولیس می‌گوید با تایید پیشنهاد سرمربی‌گری تیم ملی فوتبال ایران عنوان کرد که فدراسیون فوتبال به دنبال گزینه ایرانی است.

به گزارش مشرق، برانکو ایوانکوویچ درباره آخرین وضعیت مذاکراتش با باشگاه پرسپولیس برای رسیدن به یک توافق به صحبت کرد. سرمربی پیشین پرسپولیس در این گفت و گو اذعان کرد که بر سر دریافت مطالباتش دیگر هیچ مذاکره‌ای با باشگاه پرسپولیس انجام نخواهد داد و از این پس کمیته انضباطی فیفا درباره مطالبات او از پرسپولیسی‌ها تصمیم گیری خواهد کرد. البته این مربی کروات در بخش دیگری از صحبت‌هایش هم اشاره‌ای به مذاکرت خود با فدراسیون فوتبال ایران برای قبول هدایت تیم ملی فوتبال ایران داشت و عنوان کرد که در زمان ریاست مهدی تاج مذاکرات به خوب پیش رفت اما پس از این که تاج از ریاست فدراسیون کنار رفت، روند مذاکرات متوقف شد. برانکو می‌گوید که طی یکی دو روز آینده به یکی از پیشنهاداتش جواب مثبت می‌دهد تا این گونه پرونده حضور او در راس کادر فنی تیم ملی فوتبال ایران بسته شود.

*۷ ماه است که ایران را ترک کرده‌اید و در این مدت در مقطعی سرمربی الاهلی عربستان بودید. طی این مدت چه کارهای فوتبالی دیگر انجام دادید؟

پس از جدایی از پرسپولیس به الاهلی رفتم و مدتی در این باشگاه عربستانی کار کردم و پس از جدایی از تیم الان در مرکز ورزشی خودم فعالیت دارم و می‌خواهم این جا را بازسازی کنم و یک مجتمع ورزشی بزرگ احداث کنم. فعلا هم برای کار جدید در حال مذاکره با باشگاه‌ها و همینطور تیم‌های ملی‌ مختلف هستم.

*در حال حاضر از چه تیم‌هایی پیشنهاد همکاری دارید؟

دو پیشنهاد ملی دارم و در کنار آن دو پیشنهاد باشگاهی به دستم رسیده است. فکر می‌کنم تا روز دوشنبه تکلیف من مشخص شود.

*شاید یکی از مهمترین سوالاتی که این روزها از شما می‌شود بحث مطالباتتان از باشگاه پرسپولیس است موضوع مذاکرات شما با این باشگاه به کجا رسید؟

تا جای که می‌توانم بگویم ما مذاکراتی انجام دادیم اما هیچ توافقی انجام نشد. الان هم پرونده در فیفا جریان دارد و قطعا کمیته انضباطی فیفا در این باره تصمیم گیری می‌کند چون باشگاه پرسپولیس تمایل ندارد به تعهدات خود در قبال من و کادر فنی‌ام عمل کند.  متاسفانه مذاکراتی انجام دادیم اما در نهایت مذاکرات رو به بهبود نرفت.

*در این بین شما بارها و بارها به سفارت ایران در کرواسی رفتید و مذاکراتی با سفیر ایران داشتید چه صحبت‌های مطرح شد و در نهایت چه اتفاقی رخ داد که سفیر ایران نتوانست برای مشکلات شما و باشگاه پرسپولیس میانجیگری کند؟

از شخص آقای سفیر تشکر می‌کنم که واقعا تلاش کرد که مشکلات ما برطرف شود. او با وجود تلاش‌های که انجام داد نتوانست مشکل من و باشگاه پرسپولیس را حل کند. متاسفانه پرسپولیس دوست ندارد تعهدات خود را انجام بدهد به طوری که می‌توانم با قطعیت بگویم در مذاکرات ما که در زاگرب برگزار شد هیچ گامی برای توافق انجام نشد.

*گویا در زاگرب شما مبلغی از مطالباتتان را تخفیف دادید تا این گونه به توافق برسید حتی با باشگاه پرسپولیس بر سر مبلغی توافق کردید. آیا این موضوع را تایید می‌کنید؟

البته این واقعیت دارد. من حاضر شدم مبلغی به باشگاه تخفیف بدهم و بر سر مبلغی توافق کردیم اما آن‌ها برای پرداخت پول باز هم امتناع کردند. من بیشتر از حقم از پرسپولیس نمی‌خواهم. مبلغی که من از پرسپولیس طلب کرده‌ام دستمزدم تا روز آخرم که در ایران بودم است. بنابراین هیچ چیزی بیشتر از آن را نمی‌خواهم. ما در پرسپولیس صادقانه کار کردیم و حتی جام حذفی را برای این باشگاه به دست آوردیم اما در پایان نه من و نه کادر فنی و حتی بازیکنان هیچ گونه پاداشی را به خاطر قهرمانی جام حذفی دریافت نکردیم. من انتظار داشتم نه تنها دستمزدم بلکه پاداشی مضاعف به خاطر قهرمانی‌های متعدد که به دست آوردیم پرداخت کنند اما این کار را انجام ندادند و دستمزدم را هم پرداخت نکردند.

بیشتر بخوانید:

برانکو - تیم ملی؛ چگونه منتفی شد؟

من به خاطر کاری که کردم ناراحت نیستم استراماچونی و یا ویلموتس مربیان حرفه‌ای هستند و رفتار حرفه‌ای انجام دادند. اگر باشگاه طبق قانون سه ماه حقوق پرداخت نکند، مربیان و یا بازیکنان خارجی می‌تواند قراردادشان را یکطرفه فسخ کند. من هم در میانه فصل می‌توانستم قراردادم را یک طرفه فسخ کنم و بروم اما من ماندم چون می‌خواستم فصل را با قهرمانی تمام کنم. امیدوار بودم باشگاه در پایان فصل به تعهداتش عمل کند اما متاسفانه این کار را انجام نداد. وقتی قراردادی امضا می‌شود دو طرف تعهد دارند به بندهای قرارداد پاینبد باشند. استراماچونی و ویلموتس نیز همین گونه بودند و براساس قرارداد عمل کردند. اما من نمی‌خواستم تعهدی که نسبت به هواداران دارم را خراب کنم به همین خاطر ماندم تا جام‌های ممکن را به دست آورم و بعد بروم من باید مسئولیتم را در قبال هواداران انجام می دادم.

*پس شما در همان اواسط فصل که مطالباتتان را دریافت نکرده بودید می‌توانستید از ایران بروید و قراردادتان را یکطرفه فسخ کنید، درست است؟

بله همینطور است. پیش از این که به پایان فصل برسیم طی سه نامه به باشگاه هشدار دادم که مطالباتم پرداخت شود اما پاسخ مناسبی از پرسپولیس نگرفتم.

*باشگاه پرسپولیس مدعی است براساس قراردادی که با شما داشته، شما قراردادتان را غیر قانونی فسخ کردید. آیا در مذاکراتی که با شما داشتند مدرکی دال بر این که شما قراردادتان غیر قانونی فسخ شده در اختیار باشگاه پرسپولیس بود که این ادعا ثابت شود؟

اگر واقعا آن‌ها مدرکی دارند که ثابت می‌کند که من قراردادم غیر قانونی ثبت شده، پس می‌تواند در فیفا برنده شوند. همانطور که گفتم در این زمینه فیفا و کمیته انضباطی آن تصمیم گیری خواهد کرد من به خاطر این رفتارها که از سوی باشگاه پرسپولیس با من شد واقعا غمگین هستم. آن‌ها من را مایوس کردند. بعد از تلاش‌های که برای باشگاه پرسپولیس کردم و کیفیت کاری باشگاه را بهتر کردم و بعد از ۴ سال ۷ جام به دست آوردیم و همینطور به فینال قهرمان لیگ آسیا رسیدم اما رفتار درستی با من نکردند به همین خاطر از باشگاه پرسپولیس نارحت هستم. پرسپولیس هوادارن شگفت آوری دارد که واقعا تیمشان را دوست دارند به خاطر افتخاراتی که برای پرسپولیس به دست آوردم به جای آن که پاداش مضاعف به من بدهند موارد خلاف واقع را مطرح می‌کند. که  البته نمی‌خوام بگویم  این مطالب اکاذیب است ما در مذاکرات روند خوبی داشتیم و من به باشگاه پرسپولیس تخفیف خوبی دادم اما دیگر این تخفیف پابرجا نیست و هیچ گونه مذاکره بین من و باشگاه پرسپولیس بر سر دریافت مطالباتم انجام نخواهد شد. در واقع این کار من به خاطر رفتار و برخورد بدی است که باشگاه پرسپولیس با من داشته است. واقعا از مدیران پرسپولیس ناراحت هستم.

*محمد حسن انصاری‌فرد در مصاحبه‌های خود اذعان داشته است که باشگاه پرسپولیس حدود یک میلیون و صدهزار دلار به شما بدهکار است و حتی در مذاکرات زاگرب پیامی به شما داد مبنی بر این که باشگاه پرسپولیس فعلا توانایی پرداخت مطالباتتان ندارد پاسخ شما به این اظهارات و پیامی که مدیرعامل باشگاه به شما داد چیست؟

مبلغی که شما عنوان کردید واقعیت ندارد پرسپولیس خیلی بیشتر از این به من و دستیارانم بدهکار است. آن‌ها از شکایت ما به فیفا کاملا اطلاع دارند. طلب من از پرسپولیس بیش از اینهاست. اما درباره این که گفته‌اید باشگاه توان پرداخت مطالبات من را ندارد باید بگویم که آن‌ها بارها درباره این موضوع صبحت کردند و بارها گفته‌اند که فعلا پولی در کار نیست.  آن‌ها حتی مطالبات کالدرون و بازیکنان را ندادند و گفتند پولی ندارم.

*شما به گابریل کالدرون پرداخت نشدن مطالباتش اشاره کردید. این مربی هم نامه فسخ قراردادش را به باشگاه ارسال کرده و گفته تا زمانی که مطالباتش پرداخت نشود به ایران نمی آید نظر شما در اینباره چیست؟

نظری در این باره ندارم هر مربی کار خودش را انجام می‌دهد اما زمانی که من حقوقم را دریافت نکردم ترجیح دادم بمانم چون در برابر هواداران مسئول بودم من در برابر بازیکنان هم مسئولیت داشتم چون آن‌ها همه زندگی‌شان را برای پرسپولیس گذاشته بودند. نخواستم قبل از پایان فصل تیم را رها کنم چون می‌خواستم در پایان فصل هم من و هم بازیکنان و هم هواداران از نتایج کسب شده لذت ببریم.

*اگر شما شکایتتان را از پرسپولیس پیگیری کنید احتمالا این باشگاه در آینده نزدیک با خطر کسر امتیاز و یا سقوط به یک لیگ پایین تر مواجهه خواهد شد نگران نیستند به خاطر این موضوع محبوبیتی که نزد هوادارن دارید از بین برود؟

آیا شما فکر می‌کنید من مقصر هستم که پرسپولیس مطالباتم را پرداخت نکرده است؟ این سوال را باید از مدیران باشگاه بپرسید که مطالبات من را ندادند و باشگاه را در چنین خطری قرار دادند.

*پس از این که مارک ویلموتس از سرمربی تیم فوتبال ایران کنار رفت شما به نام شما به عنوان گزینه نهایی مطرح شد و صحبت‌های درباره مذاکراتتان با فدراسیون فوتبال در مجامع خبری منتشر شد. آیا این مذاکرات را تایید می‌کنید؟

بله من در دوره ریاست مهدی تاج مذاکراتی را با فدراسیون فوتبال ایران انجام دادم اما بعد از این که آقای تاج کنار رفتند دیگر مذاکرات ما ادامه پیدا نکرد.

*آیا بحث طلبتان از باشگاه پرسپولیس در روند مذاکرات تاثیر داشت؟

بله من شرط گذاشته بودم که اول پرسپولیس مطالباتم را پرداخت کند و مشکلات ما حل شود و بعد برای هدایت تیم ملی ایران به طور جدی با فدراسیون مذاکره کنم چون نمی‌شد من سرمربی تیم ملی ایران باشم و پرونده شکایتم در فیفا علیه پرسپولیس در جریان باشد.

*موضوعی هم مطرح شده بود مبنی بر این که باشگاه پرسپولیس چیزی حدود ۶۰۰ هزار دلار بابت مالیات قرارداد شما به اداره مالیات بدهکار است و در حالی که متعهد شده مالیات قرارداد را بپردازد این کار را انجام نداده است شما این موضوع را تایید می‌کنید؟

این موضوع را باید از باشگاه بپرسید که آیا مالیات قرارداد را پرداخت کرده است یا خیر. من موفق ترین سرمربی خارجی ۴۰ سال اخیر فوتبال ایران هستم. و تلاش‌های زیادی انجام دادم که فوتبال ایران موفق باشد الان هم با این شرایط نمی‌دانم مالیات قردادم پرداخت شده یا خیر اما در قرارداد من بندی وجود داشت که باشگاه پرسپولیس به عنوان کارفرما متعهد شده بود مالیات قرارداد را بپردازد.

*درباره مذاکراتتان با فدراسیون فوتبال اگر می‌توانید با جزئیات توضیح دهید آیا توافقی میان شما و فدراسیون فوتبال ایجاد شد؟

فکر می‌کنم دیگر من از گزینه‌های فدراسیون ایران خارج شدم چون این فدراسیون تصمیم گرفته است از  مربیان ایرانی برای هدایت تیم ملی استفاده کند. با توجه به پتانسیلی که فوتبال ایران دارد به طور قطع  مربیان ایرانی می‌تواند هدایت تیم ملی را برعهده بگیرد و موفق شود اما به طور قطع بحث حضور من در تیم ملی ایران تمام شده است.

*در خبرها آمده بود شما با فدراسیون فوتبال ایران به توافق نهایی رسیده بودید چه اتفاقی رخ داد که حالا از گزینه‌های سرمربی گری تیم ملی خارج شده‌اید؟

نه. من هیچ توافقی نکرده بودم ما فقط صحبت‌های اولیه را انجام دادیم و قرار بود مذاکرات ادامه دارد باشد که این موضوع رخ نداد.  وقتی که ۴ سال پیش به ایران آمدم، هدفم این بود که کمک کنم که پرسپولیس نتیجه بگیرد ودر ادامه همراهی لازم را داشته باشم تا این باشگاه مشکلات مالیش را هم برطرف کند. طبیعتا خوب نیست که دستمزد مربیان و بازیکنان خارجی پرداخت نمی‌شود. من نمی‌توانم بگویم فدراسیون فوتبال ایران مربی خارجی برای تیم ملی بیاورد و یا از مربیان ایرانی استفاده کند.

*در حال حاضر علی دایی و امیر قلعه نویی گزینه‌های هدایت تیم ملی ایران هستند شما فکر می‌کنید چه کسی توانایی نشستن روی تیم ملی فوتبال ایران را دارد؟

من نمی‌توانم اسم کسی را بیاورم اما قطعا همه مربیان ایرانی این توان را دارند که سرمربی تیم ملی شوند. گاهی هم برخی از مربیان خارجی هم نمی‌تواند برای تیم ملی ایران کاری انجام دهند. ویلموتس یکی از همین گزینه‌ها بود اما به اعتقاد من هر کسی سرمربی تیم ملی ایران می‌شود  باید مورد حمایت اهالی فوتبال ایران قرار بگیرد.

*آیا مذاکرات شما با باشگاه پرسپولیس بر سر دریافت مطاباتتان به طور کامل به پایان رسیده است؟

بله.  دیگرهیچ مذاکره‌ای در کار نخواهد بود و کمیته انضباطی فیفا در مورد این پرونده اظهار نظر می‌کند. من چندین بار از شهر خودم به زاگرب سفر کردم تا به احترام حضور آقای سفیر مذاکراتی با باشگاه پرسپولیس انجام بدهم اما پرسپولیسی‌ها قدم مثبتی برنداشتند و الان دیگر کمیته انضباطی مرجع تصمیم گیرنده خواهد بود. آقای سفیر دوست بسیار صمیم من است و طی این مدت زحمت زیاد متحمل شد تا من با  باشگاه پرسپولیس توافق کنیم. من از وزارت امور خارجه ایران واقعا تشکر می‌کنم که با پاس خدماتی که من به فوتبال ایران داده بودم تلاش کرد به زیباترین وجهه ممکن مشکلات من و پرسپولیس حل شود. اما این اتفاق رخ نداد.

*شما حدود ۱۱ ماه از پرسپولیس حقوق نگرفتید به امید این که قهرمان شوید و مطالباتتان پرداخت شود اما الان می‌گوید مطالباتتان پرداخت نشده واز رفتار باشگاه ناراحت هستید الان اگر به دوره مربی گریتان در پرسپولیس برگردید آیا حاضر هستید باز هم صبر کنید و یا راه مربیانی چون استراماچونی را طی می‌کنید؟

من از کاری که در پرسپولیس انجام دادم لذت بردم و باز هم همان تصمیمی که در آن مقطع گرفتم می‌گیرم. من واقعا هواداران پرسپولیس را دوست داشتم و خودم را به آن‌ها متعهد می‌دانستم، به همین خاطر به باشگاه فرصت دادم تا مشکلاتش حل شود و در ادامه مطالبات من پرداخت شود و به خاطر تصمیم ماندنم در پرسپولیس متاسف نیستم اما به خاطر رفتار باشگاه بعد از جدایم متاسف و ناراحت هستم.  هرچه بود گذشته است و دیگرنمی‌خواهم به آن برگردم. جالب است بدانید من از جیب خودم به بازیکنان پاداش دادم. این کاری بود که باشگاه باید انجام می‌داد اما همه چیز را فراموش کردم و الان منتظر رای فیفا هستم. من روزهای خوبی در پرسپولیس داشتم که یکی از دلایل آن حمایت پرشور هواداران پرسپولیس از من بود. واقعا آن‌ها را دوست دارم و امیدوارم تیمشان روزهای خوب را ادامه بدهد.

*اگر یکی از شاگردان سابقتان مثل علی دایی و یحیی گل محمدی سرمربی تیم ملی ایران شود چه توصیه‌ای برای او دارید؟

من برای تیم ملی ایران آرزوی بهترین‌ها و موفقیت‌ها را دارم و امیدوارم هر کسی سرمربی تیم می‌شود روزهای خوبی را تجربه کند.

*آیا روزی خواهد رسید دوباره به فوتبال ایران بازگردید؟

مسیر من در راه دیگری قرار دارد. طبیعتا در مسیر جدید حرکت می کنم و نمی‌دانم شاید روزی دوباره به فوتبال ایران برگردم و الان نمی‌شود درباره آن صحبت کنم.

*پس از سال‌ها حضور در فوتبال ایران،  نظرتان درباره کشور ایران چیست؟

ایران تحت تحریم شدیدترین تحریم‌هاست اما یکی از کشورهای امن منطقه است. اگر نسبت به امنیت ایران شکی و شبهه‌ای داشتم هیچ وقت برای مذاکره با فدراسیون فوتبال ایران اقدام نمی‌کردم و قبول نمی‌کردم ۴ سال در ایران کار کنم. ایران کشوری بسیار امن و خوبی است.

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • پرسپولیسی IR ۰۲:۲۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۰
    3 5
    همیشه عاشقتیم پروفسور عزیز و دوست داشتنی همیشه در قلب ما جا داری ای مرد بزرگ پاینده باشی انشاالله

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس