دیدار هیئت بلند پایه حماس با فرمانده نیروی قدس سپاه

خبرگزاری رسمی ترکیه در واکنش به تسلیت گرم جنبش حماس به ایران در پی شهادت فرمانده نیروی قدس سپاه اعلام کرد، شهادت سردار سلیمانی باعث شد این جنبش فلسطینی بیشتر به تهران نزدیک شود.

به گزارش مشرق، موضع حماس و «تسلیت گرم» این جنبش به ایران در پی ترور سردار «قاسم سلیمانی» فرمانده نیروی قدس سپاه واکنش‌های متفاوتی در پی داشت.

حماس در پس شهادت سردار سلیمانی ابتدا بیانیه‌ای رسمی صادر کرد، «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی حماس هم با «محمد جواد ظریف» ارتباط تلفنی برای تسلیت برقرار کرد و پس از آن به تهران آمد تا در مراسم تشییع جنازه شرکت کند.

بیشتر بخوانید:

هیأتی از حماس با سردار قاآنی دیدار کرد

خبرگزاری «آناتولی» در گزارشی در همین باره نوشت، نزدیکی زیاد حماس و ایران باعث می‌شود روابط حماس با کشورهای عربی تضعیف و روابط این جنبش با کشورهای حاشیه خلیج فارس و در رأس آنها سعودی متشنج شود.

آناتولی ادامه داد: در مقابل برخی معتقدند که حماس در سایه موج دشمنی برخی کشورهای عربی علیه خودش  و به منظور دستیابی به حمایت مالی و نظامی ناچار به نزدیکی با ایران است.

در همین زمینه «عمر جعاره» تحلیلگر عرب به آناتولی گفت، حماس به خوبی فهمیده که امتیازدهی برای نزدیک شدن به کشورهای عربی دیگر بس است زیرا چیزی جز پس زدن از آنها ندیده است، شاهد مثال بیانیه‌هایی است که سعودی صادر کرده و حماس را جنبشی تروریستی خوانده است.

«عادل الجبیر» وزیر مشاور دولت سعودی در امور خارجه در ۲۲ فوریه ۲۰۱۸ در برابر کمیته امور خارجی پارلمان اروپا در بروکسل حماس را «افراط گرا» خواند. او در ژوئن ۲۰۱۷ نیز در پاریس از قطر خواسته بود به حمایت مالی از گروه‌های افراط گرا از جمله حماس دست بردارد.

جعاره ادامه داد: حماس پس از بحث و گفت‌وگوهای داخلی که طی سال‌های گذشته با آن روبرو ود اخیرا تصمیم گرفت به سمت ایران برود تا حمایت سیاسی، نظامی و مالی آن را کسب کند بویژه پس از آنکه بحران‌هایش در چند زمینه تشدید شد.

دیگر تحلیلگر عرب «عزیز المصری» هم اعلام کرد، روابط حماس و ایران در برهه فعلی در بهترین صورت خود است و بسیار شبیه به روابط آنها قبل از آغاز بحران سوریه است.

وی به آناتولی گفت: تیم جدید دفتر سیاسی حماس که در انتخابات داخلی سه سال پیش حماس برنده شد شاهد برتری چهره‌های موافق با نزدیکی با ایران بود. متشنج شدن روابط حماس با کشورهای (حاشیه) خلیج (فارس) به جز قطر، خسارت آن در سوریه و سقوط اخوان المسلمین همه از جمله دلایلی است که حماس را به طرف ایران سوق داده است.

المصری گفت، مشارکت هنیه در تشییع جنازه سلیمانی و دادن لقب «شهید قدس» به وی تأکید می‌کند که وی کاملا در کنار ایران ایستاده است. سفر هنیه به تهران جدایی میان حماس و حاشیه خلیج فارس به ویژه سعودی و مصر را تشدید خواهد کرد.

اما «محمد العیله» تحلیلگر سیاسی معتقد است روابط حماس و ایران «متوازن» است و ارتباطی با متنشج شدن روابط این جنبش با کشورهای عربی ندارد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس