کد خبر 1029321
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۸ - ۰۰:۳۵
ابوذر گوهری

انتقام سخت جمهوری اسلامی و مردم ایران که با تشییع میلیونی سردار شهید در سراسر کشور آغاز شد تصور کاهش سرمایه اجتماعی انقلاب را برای آمریکا بر باد داد

به گزارش مشرق، ابوذر گوهری فعال رسانه ای در کانال تلگرام خود نوشت: اشتباهات محاسباتی آمریکا باعث شد ترامپ اقدام به شهادت سردار سلیمانی نماید. آن‌ها تصور می‌کردند ایران در حوزه داخلی به دلیل فشار حداکثری در موضع ضعف قرار داشته و سرمایه اجتماعی آن درنتیجه تحولات داخلی و آشوب‌های آبان ماه به حداقل رسیده است. آن‌ها تصور می‌کردند به راحتی می‌توانند در محیط داخلی ایران نفوذ کرده و مجدداً آشوب‌هایی را طراحی نمایند. همچنین تصور می‌شد ایران دچار ضعف منطقه‌ای شده و حزم اندیشی ایران در پاسخ به دشمن در منطقه را به ضعف تفسیر کردند. از طرفی شورش‌های ایجادشده در عراق و لبنان را عاملی برای کاهش قدرت نرم ایران می‌دانستند.


از سوی دیگر پرستیژ خود را به جهت انفعال در برابر اقداماتی نظیر اسقاط پهباد توسط ایران و نیز تحولات مربوط به نفت‌کش‌ها در خلیج‌فارس به خطر می‌دیدند. مجموعه این تحولات بعلاوه ترس از تسخیر سفارتشان در عراق و شورش مردمی علیه آمریکا باعث شد زمان را برای اقدام علیه حاج قاسم عزیز مناسب بدانند و در سطحی بالاتر و راهبردی تلاش نمایند صحنه منطقه را به نفع خویش باز آرایی کنند.


اما انتقام سخت جمهوری اسلامی و مردم ایران که با تشییع میلیونی سردار شهید در سراسر کشور آغاز شد تصور کاهش سرمایه اجتماعی انقلاب را برای آمریکا بر باد داد و در گام دوم حمله مستقیم ایران به پایگاه‌های آمریکا در عراق نشان داد اعتبار نظامی و توان بازدارندگی جمهوری اسلامی همچنان مقتدرانه وجود دارد. آمریکا تصور می‌کرد با بالا بردن سطح بازی و تنش‌زایی، می‌تواند ایران را  وادار به عقب‌نشینی و انفعال نماید.


پاسخ مستقیم نظامی ایران- که از این حیث در تاریخ منطقه در این سطح بی‌سابقه بود- نشان داد محاسبات جنگ‌طلبان آمریکایی کاملاً اشتباه بوده و مجموعه تحولات نه‌تنها منافع آمریکا را تأمین نکرده بلکه این کشور را به گوشه رینگ برده است. واکنش نظامی ایران صرفاً پاسخی تاکتیکی به اقدام راهبردی آمریکا بود و گام اول فرایندی محسوب می‌شود که در صورت تصاعد بحران می‌تواند کل منافع آمریکا و هم‌پیمانان آن را با خطر جدی مواجه سازد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • IR ۰۱:۳۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۹
    6 0
    وقتی جواب آمریکا رو دادی یعنی اروپا هم شنید .
  • سان۴۶۲۴ IR ۱۷:۲۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۹
    5 0
    سپاه عزیز این لانه موشهای زیر پای این شیر بیدار را هم بکوبید که اینها ادب نخواهند شد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس