کد خبر 1029147
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۴
هری کیزیانس

مدیر مطالعات دفاعی اندیشکده آمریکایی «مرکز منافع ملی» در واکنش به حمله بامداد چهارشنبه ایران به مواضع آمریکایی‌ها در عراق به دونالد ترامپ هشدار داد ایران «ابرقدرت موشکی» است.

به گزارش مشرق، یک تحلیلگر ارشد مسائل دفاعی در آمریکا ضمن هشدار درباره توان بالای تهران برای مقابله با تهدیدات واشنگتن، بر ناتوانی آمریکا برای مقابله با برنامه موشک بالستیک ایران تاکید کرده است.

«هری کیزیانس» مدیر مطالعات دفاعی اندیشکده آمریکایی «مرکز منافع ملی» در مصاحبه با شبکه «سی‌ان‌بی‌سی»  با اشاره به حمله بامداد چهارشنبه ایران به مواضع آمریکا در عراق، ایران را «ابرقدرت موشکی» خوانده است.

به اعتقاد این تحلیلگر آمریکایی، هدف مقام‌های ایرانی از حمله به مواضع آمریکا در عراق، نشان دادن این موضوع بود که «آنها می‌توانند (به آمریکایی‌ها) آسیب وارد کنند».

مدیر مطالعات دفاعی اندیشکده «مرکز منافع ملی» با اشاره به توان موشکی ایران و زرادخانه موشکی این کشور گفت: «باید مدام این موضوع را در ذهنتان داشته باشید که ایرانی‌ها بیش از ۲۰۰۰ موشک بالستیک دارند».

کیزیانس تصریح کرد: «اگر ایالات متحده تلاش می‌کرد که جلوی یک حمله موشک بالستیک ایرانی‌ها را بگیرد (شاید می‌توانست) اما ما نمی‌توانیم جلوی همه موشک‌های ایران را بگیریم حتی اگر ما تک تک پدافند دفاع موشک بالستیکی که ما در جهان داریم را به خاورمیانه بیاوریم، قادر نخواهیم بود که جلوی ایرانی‌ها را بگیریم».

به باور او وقوع یک مقابله تمام عیار مستقیم بین تهران و واشنگتن، می‌تواند به یک «درگیری خونین» تبدیل شود اما ایرانی‌ها پتانسیل «وارد آوردن آسیب‌های بسیار را دارند نه تنها به پایگاه‌های نظامی آمریکا بلکه به ناوهای جنگی و همه انواع پایگاه‌های نظامی ایالات متحده در منطقه».

مدیر مطالعات دفاعی اندیشکده آمریکایی مرکز منافع ملی، درباره واکنش احتمالی واشنگتن به حمله موشکی بامداد امروز ایران به مواضع آمریکایی‌ها، دو گزینه را مطرح کرد.

کیزیانس در این مصاحبه با این سوال مجری سی‌ان‌بی‌سی مواجه شد: «از نظر شما تشدید تنش‌های بین ایالات متحده و ایران طی هفته‌های اخیر، معادل جنگ است؟»

بیشتر بخوانید:

افزایش تلفات آمریکایی‌ها در حمله موشکی سپاه

تحلیلگر آمریکایی در جواب به این سوال گفت: «به نظر من در حال حاضر، اینها مقدمه جنگ است البته از نظر من، سوال واقعی این است که دولت ترامپ در پاسخ به آن، چه کاری انجام دهد؟»

او در پاسخ به سوال خودش، دو گزینه احتمالی را مطرح کرد:

اول، حمله آمریکا به سکوهای پرتاب موشک‌هایی که ایران از آنجا مواضع آمریکایی‌ها را در عراق هدف قرار داد.

دوم، «استفاده از حمله (موشکی ایران به مواضع آمریکا در عراق) به عنوان بهانه‌ای برای دست زدن به یک حمله بزرگ نظامی استراتژیک علیه ایران شامل تاسیسات موشکی، تاسیسات ساخت موشکی و پایگاه‌های نظامی کلیدی».

از نظر کیزیانس، گزینه اول قطعا یک «اقدام متناسب» خواهد بود اما آمریکا در حال حاضر در موقعیتی نیست که به گزینه دوم دست بزند چرا که تدارک برای انجام چنین گزینه‌ای، به حداقل چند هفته زمان نیاز دارد و «ایران تا آن زمان، قادر خواهد بود که به یک حمله پیشگیرانه دست بزند».

این تحلیلگر آمریکایی معتقد است، بزرگ‌ترین نگرانی این است که «هیچ نشانه‌ای مبنی بر کاهش تنش یا یک محیط مناسب برای دیپلماسی» بین واشنگتن و تهران وجود ندارد.

کیزیانس درباره دلیل ایران برای انجام حمله مستقیم علیه آمریکا و عدم استفاده خود از نیروهای نیابتی ایران در منطقه گفت: «به نظر من، ایرانی‌ها می‌خواهند به جهان و به طور خاص به رئیس‌جمهور ترامپ نشان دهند که آنها یک نیروی نظامی سبک‌وزن و کوچک نیستند».

این کارشناس مسائل دفاعی در آمریکا تصریح کرد: «ایرانی‌ها سال‌هاست که در حال ساختن فناوری‌های موشک بالستیک بوده‌اند. من استدلال می‌کنم که ایرانی‌ها در زمینه موشک بالستیک ابرقدرت هستند».

وی با تاکید بر اینکه پاسخ دادن آمریکا به مجموعه توانایی موشکی ایران، «کار بسیار سختی» خواهد بود، افزود: «از نظر من آنها (ایران) می‌خواستند که علنی این کار (حمله به مواضع آمریکا) را انجام دهند و به ایالات متحده و رئیس‌جمهور ترامپ نشان دهند که مبارزه با آنها در یک جنگ، کار راحتی نخواهد بود».

واکنش این تحلیلگر آمریکایی درباره حمله موشکی بامداد امروز ایران در حالی مطرح شده که مقام‌های ایران اعلام کردند این حمله اولین پاسخ به شهادت سردار سپهبد قاسم سلیمانی بود.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب هم در سخنرانی امروز چهارشنبه خودشان تاکید کردند، یک سیلی به آمریکا زده شد، اما انتقام، بحث دیگری است

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 1
  • DE ۱۴:۲۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۸
    27 1
    خدا رحمت کند مرحوم غریق را ایشان میفرمودند دوره موشک پرانی تمام شده است اکنون دوره موز و کره است. واقعا چقدر ایشان آینده نگر بود و تحلیل جامع و کاملی فراتر از زمان خود داشت .حیف که نیست خاطره تعریف کند. رحمه الله علیه
  • IR ۱۴:۴۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۸
    19 0
    انتقام سخت در راه است انتقامی به خروج آمریکای جنایت کار ازمنقطه می انجامد
  • مصطفی IR ۱۴:۵۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۸
    17 0
    یاد اون مرحوم مغروق به خیر که میگفت دنیای آینده دنیای موشک نیست ولی دیدیم که دنیای موشک است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس