پل لارودی

یک تحلیلگر سیاسی و مشاور پیشین دولت آمریکا بر نقش مهم سپهبد شهید قاسم سلیمانی در فروپاشی گروه تروریستی داعش تاکید کرده است.

به گزارش مشرق، «پل لارودی» تحلیلگر سیاسی و مشاور پیشین دولت آمریکا از سانفرانسیسکو در مصاحبه با خبرگزاری تسنیم ضمن تاکید بر نقش مهم سپهبد شهید قاسم سلیمانی در مقابله با گروه تروریستی داعش و فروپاشی این گروه تکفیری، تاکید کرد: این فرمانده ارشد بر خلاف طرح‌ها و اهداف واشنگتن فعالیت می‌کرد.

وی در ادامه تصریح کرد: شهید قاسم سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس با مقابله با داعش در واقع بر خلاف طرح‌ها و اهداف ایالات متحده کار می‌کردند.

بیشتر بخوانید:

مشاور امنیت ملی کاخ سفید: زمان مناسبی برای ظریف نبود!

در اینجا توجه شما را به متن این مصاحبه جلب می‌کنیم:

سوال: کاخ سفید و پنتاگون مسئولیت ترور ژنرال قاسم سلیمانی در عراق را بر عهده گرفته و اعلام کرده‌اند که این حمله با دستور مستقیم دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا صورت گرفته است. همان طور که می‌دانید، فرمانده شهید یک شخصیت بین‌المللی بود که نماد اصلی محور مقاومت به شمار می‌رفت. با توجه به تحولات اخیر منطقه، این ترور را چطور ارزیابی می‌کنید؟

لارودی: ایران اخیرا رزمایش‌های نظامی مشترک با روسیه و چین داشته است. این برای آمریکا و متحدانش به خصوص عربستان سعودی و اسرائیل که نگران نفوذ ایران در عراق و سوریه هستند و همین طور اتحادش با حزب الله لبنان، بسیار نگران کننده است. این مساله آشکار است که آمریکا یک تهدید بزرگتر برای ایران است تا ایران نسبت به آمریکا ولی آمریکا نیاز به استیلا بر همه کشورها دارد. بنابر این دوست دارد به هر کشوری که مسیر استقلال را انتخاب می‌کند، درس عبرت بدهد. هرگونه تلاش از سوی ایران برای دفاع از خودش به واسطه تشکیل توافقنامه‌های همکاری با سایر کشورها یک خطر برای منافع آمریکا به شمار می‌رود. این حداقل بخشی از دلیلی است که آمریکا تصمیم گرفت با تشدید خشونت‌ها علیه ایران به واسطه این ترور آن را نشان دهد.

سوال: به گفته بسیاری از کارشناسان نظامی، ژنرال سلیمانی نقش مهمی در مقابله با گروه‌های تروریستی به خصوص داعش در عراق و سوریه داشت. نظرتان درباره موفقیت سردار در مقابله با تروریسم مورد حمایت آمریکا و تاثیر آن بر ترورش چیست؟

لارودی: آمریکا تصمیم به ترور سردار سلیمانی گرفت آن هم در حالی که او در عراق بود و همراه با ابومهدی المهندس از رهبران حشد شعبی عراق بود، کسی که در این حمله نیز ترور شد. هر دو شهید درگیر جنگ با داعش بودند. این مساله به طور گسترده‌ای شناخته شده است که آمریکا از تروریست‌های داعش و القاعده به عنوان نظامیان مزدور استفاده می‌کند تا کشورهایی را که در برابر بلندپروازی‌های امپریالیستی آمریکا مقاومت می‌کنند، نابود یا تضعیف کند. آمریکا، عراق، افغانستان و لیبی را نابود کرد و در حال نابودی آنها است، همین اهداف را در سوریه، لبنان و یمن دنبال می‌کند. ایران کشور بعدی در فهرست آمریکا است و ایران مانع بزرگی برای هدف آمریکا در تخریب و نابودی این کشورها است و همین طور تضعیف روسیه و چین به طور همزمان. شهید قاسم سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس با مقابله با داعش در واقع برخلاف طرح‌ها و اهداف ایالات متحده کار می‌کردند.

سوال: آیت الله سید علی خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی روز جمعه در بیانیه‌ای نسبت به انتقام سختی که در انتظار عاملان اصلی این جنایت هستند، هشدار دادند. بسیاری بر این باورند که اگر ایران انتقام نگیرد، این مساله موجب حملات بیشتر از سوی آمریکا خواهد شد. به اعتقاد شما واکنش تهران به اقدام تروریستی واشنگتن چقدر سخت و قاطع خواهد بود و این واکنش چقدر می‌تواند قدرت بازدارنده علیه آمریکا و متحدانش برای اقدامات آتی در منطقه ایجاد کند؟

لارودی: اگر آمریکا مصمم به ایجاد چنین جنگی باشد، ممکن است چیزی نتواند مانع از جنگ با ایالات متحده شود. ولی جنگ یک پدیده محبوب در آمریکا نیست. عناصر مختلف جامعه آمریکا آماده مقاومت در برابر چنین سیاست‌های مخربی هستند و متحدان طبیعی کشورهایی مثل ایران نیز هستند که تنها خواستار دنبال کردن منافع خود به صورت مسالمت آمیز هستند بدون آنکه دیگر عروسک خیمه شب بازی قدرت‌های بزرگ باشند. توسعه منافع مشترک ایران با عراق، سوریه، لبنان و به خصوص قدرت‌های بزرگی مثل چین و روسیه می‌تواند برای حفاظت از ایران اهمیت زیادی داشته باشد. این متناسب است و انتظار می‌رود که ایران به خاطر ترور شهید سلیمانی درد و رنج سختی را به آمریکا تحمیل کند ولی با روسیه و چین درباره نوع واکنش خود به این اقدام آمریکا مشورت خواهد کرد. حملات به اسرائیل از طریق لبنان و سوریه باید مورد مطالعه قرار گیرد و همین طور پاسخ‌های حزب الله و نیروهای ارتش سوریه. پاسخ روسیه به سرنگونی هواپیمایش در سوریه نیز می‌تواند آموزنده باشد. در نهایت، امتیازاتی که شاید آمریکا بدهد، می‌تواند برای ایران مفیدتر از انتقام باشد ولی اگر حسن نیتی وجود نداشته باشد، اقدامات متناسب بازدارنده یک واکنش منطقی خواهد بود.

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس