ظریف نمایه

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز سه‌شنبه در مصاحبه‌ای تأکید کرد که ایران به ترور سردار «قاسم سلیمانی» پاسخ می‌دهد و پس از انجام این اقدام، مسئولیت آن را بر عهده می‌گیرد.

به گزارش مشرق، «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز سه‌شنبه در مصاحبه‌ای تأکید کرد که ایران به ترور سردار «قاسم سلیمانی» پاسخ می‌دهد و پس از انجام این اقدام، مسئولیت آن را بر عهده می‌گیرد.

ظریف که با شبکه «ای‌بی‌سی» گفت‌وگو می‌کرد، در پاسخ به اینکه آیا پاسخ ایران به اقدام آمریکا، به جنگ همه‌جانبه منجر می‌شود، گفت: «این به ایالات متحده بستگی دارد. ایالات متحده علیه ایران یک اقدام جنگی انجام داد. باید برای تبعات این کار آماده باشد. سپس باید تصمیم بگیرد که آیا می‌خواهد به یک باتلاق کشیده شود یا می‌خواهد این [درگیری] را تمام کند.»

بیشتر بخوانید:

وی در پاسخ به این سؤال که منظورش از اینکه ایران قطعا به ترور پاسخی متناسب می‌دهد، چیست، گفت: «منظورم این است که ایران کشور بسیاری صبوری است. ما بعد از بررسی‌های لازم اقدام خود را اجرایی خواهیم کرد، اما اطمینان دارم که این [اقدام] انجام می‌شود، در زمانی که ما انتخاب کنیم، نه در زمانی که ایالات متحده انتخاب کند.»

ظریف در مورد اینکه آیا ایران بعد از پاسخ، آن را اعلام می‌کند، گفت: «زمانی که این کار را انجام دهیم، بله، این کار را خواهیم کرد. ما بر خلاف ایالات متحده، اقدامات تروریستی بزدلانه انجام نمی‌دهیم... زمانی که این کار را انجام دهیم، آن را اعلام می‌کنیم.»

وزیر امور خارجه در بخش دیگری از مصاحبه، گفت: «ایالات متحده مرتکب سه خطاب شد و بهای این سه خطا را خواهد پرداخت. اشتباه نخست، نقض حاکمیت و تمامیت ارضی عراق بود و بابت این، از عراقی‌ها پاسخ دریافت کردند. آن‌ها (عراقی‌ها) توافق خود را [با ایالات متحده] لغو کردند. ایالات متحده پیشتر با [حمله] بدون اطلاع‌رسانی به عراقی‌ها، [این توافق را] نقض کرده بود.»

وی افزود: «دوم، آن‌ها احساسات جمعیت بزرگی از مردم، از هند گرفته تا روسیه، نه فقط ایران و عراق، را برانگیختند. به نظرم واکنش مردمی به این [حمله]، پایان حضور ایالات متحده در این منطقه خواهد بود، که این بهای بسیار بزرگی برای ماجراجویی چند نفر است.»

ظریف ادامه داد: «سوم، آن‌ها در یک عملیات تروریستی، یکی از عالی‌رتبه‌ترین ژنرال‌های ما را در خاک یک کشور خارجی کشتند و مسئولیت این قتل را بر عهده گرفتند. دولت ایران، مسئول حفاظت از جان شهروندان و مقامات خود است، بنابراین روشن است که پاسخ خواهد داد.»

برجام در وضعیت دشواری قرار دارد

در بخش دیگری از این مصاحبه، از ظریف در مورد وضعیت برجام و گام اخیر جمهوری اسلامی ایران برای کاهش تعهد به این توافق سؤال شد.

ظریف گفت ایران «این حق را دارد که برخی از تدابیر جبرانی را اجرا کند و ما هم این کار را کرده‌ایم.»

او در مورد اینکه آیا امکان حفظ برجام وجود دارد، گفت: «به محض آنکه اروپایی‌ها منافع خود را درک کنند و تصمیم بگیرند که پای منافع خود بایستند، ما می‌توانیم تمام گام‌هایی که تاکنون برداشته شده را به عقب بازگردانیم.»

وی افزود: «این توافق در وضعیت بسیار دشواری قرار دارد، اما می‌توان و باید آن را حفظ کرد.»

آمریکا اشتباهی پس از اشتباه دیگر مرتکب می‌شود

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی در ادامه مصاحبه گفت آمریکا در ماه‌های گذشته «اشتباهی پس از اشتباه دیگر» مرتکب شده و اکنون «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا «تجسم ترکیبی از غرور و جهل است.»

وی افزود: «ایالات متحده همین حالا هم در عراق، در منطقه و در ایران دارد تاوان جنایاتش را پس می‌دهد. فکر می‌کنم که رژیم کنونی ایالات متحده باید پیش از ارتکاب اشتباهات بیشتر و پیچیده‌تر کردن اشتباهاتی که از پیش مرتکب شده است، باید اعتراف کند که سیاستی که تاکنون در پیش گرفته اشتباه بوده و اینکه سیاست آن‌ها از سر نادانی بوده است. زمانی که غرور و جهل با هم ترکیب می‌شوند، فاجعه می‌آفرینند و این چیزی است که الان در ایالات متحده در جریان است.»

ظریف در ادامه این مصاحبه تأکید کرد که ایران به دنبال آسیب رساندن به غیرنظامیان آمریکایی نیست و این دولت آمریکاست که مردم این کشور را در معرض خطر قرار داده است.

وی با بیان اینکه «ما هیچ مسئله‌ای با مردم آمریکا نداریم»، گفت سردار قاسم سلیمانی «کارهای بسیاری برای محافظت از مردم آمریکا و بقیه جهان در برابر هجوم داعش انجام داد.»

ظریف افزود: «اما دولت آن‌ها (آمریکا) دارد آن‌ها را به لبه پرتگاه می‌برد و آن‌ها باید کنترل سرنوشت خود را به دست بگیرند.»

وزیر امور خارجه با بیان اینکه «ایران هرگز غیرنظامیان آمریکایی را در فهرست اهداف خود قرار نمی‌دهد»، گفت پاسخ تلافی‌جویانه ایران علیه مراکز نظامی خواهد بود.

او در پایان این مصاحبه، در پاسخ به اینکه برای «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا چه پیامی دارد، گفت: «او باید از ادامه این مسیر دست بردارد، این [روند] کمکی نخواهد کرد. به گوش کردن به افراد مغرور و جاهل دست بردار.»

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 19
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۷:۳۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۷
    8 0
    ظریف خوب اومدی دمت گرم
  • IR ۱۷:۵۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۷
    9 0
    مسئولیت را بر عهده میگیریم.اینجاشو خوب اومده.
  • مها IR ۱۸:۰۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۷
    10 0
    "دولت ایران، مسئول حفاظت از جان شهروندان و مقامات خود است، بنابراین روشن است که پاسخ خواهد داد."
  • صادق IR ۱۸:۳۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۷
    7 0
    عالی بود آقای ظریف،شایسته گفتید
  • IR ۱۸:۳۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۷
    2 0
    مگه میشه، مگه داریم... اصلا این قلدرها که همه یا خود یا اعقابشون از مهاجرین قلدر اروپا و غیره بودند ،که با همین روس قلدری سرزمین سرخ پوستها رو گرفتند و میلونها انسان کشتند ، حالا مگه میشه مگه داریم..... اینها ادم بشو نیستند
  • CA ۱۹:۲۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۷
    1 6
    بنظرمن یک مورد خیلی مهم که وزارت خارجه بایستی به آن بپردازد طلب غرامت از عراق بخاطر ترور سردار شهید سپهبد قاسم سلیمانی هست علت هم در این هست که آمریکایی ها مدعی شده اند که هزینه زیادی برای پایگاه های نظامی خود در عراق کرده اند و تا هزینه آن را عراقی‌ها ندهند خارج نخواهند شد برای همین ایران بایستی درخواست غرامت کند و عراقی ها این صورتحساب غرامت را جلوی روی آمریکایی ها قرار دهند و تا زمانی که این غرامت پرداخت نشده ادواتشان را به گروگان بگیرند.
  • CA ۱۹:۳۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۷
    2 2
    در ضمن نیروهای مقاومت در عراق می‌توانند جهت گروگان گیری ادوات آمریکایی‌ها تا پرداخت طلب به یگانه‌ای این نیروها یورش ببرند و بعد از پرداخت شدن طلب عراق بخاطر حمله تروریستی آنها را آزاد کنند.مبلغ طلب غرامت ایران بایستی دست کم سه برابر مبلغی باشد که آمریکایی ها مدعی ستاندن آن از عراقی ها هستند.
  • SE ۱۹:۵۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۷
    2 1
    آمریکا باید بدونه با یه مملکت و مردمات پاپتی دریفتاده ... با ایران طرفه
  • IR ۱۹:۵۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۷
    3 0
    روح بلند حاج قاسم آسمانی شده بود باید از حاج قاسم شجاعت رو یاد بگیریم بین شمشیر و ذلت عزتمند باشیم و اهل شرف... الانم عاشوراست..
  • DE ۲۰:۲۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۷
    3 0
    ای جانم.. حالا شد
  • رحمت IR ۲۰:۲۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۷
    3 0
    الان طلب غرامت معنی نداره کجا را گرفتین شما ،مگه در این دنیا قانونی داریم اگر هم باشه که نیست اونم به نفع آمریکا است از نظر اونا ما مصرف کننده ایم و باید از بین بریم
  • IR ۲۲:۱۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۷
    2 0
    دلم برات تنگ شده حاجی منو یادت نره ... حسن زاده
  • IR ۲۲:۱۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۷
    3 0
    شهدا زنده اند ... ماییم که مرده ایم
  • IR ۲۲:۱۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۷
    2 0
    میدونی 5 نفر به خط بزنن 85 میلیون برگردن یعنی چی ؟
  • IR ۲۲:۲۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۷
    2 0
    سفارت آمریکا در عراق باید با خاک یکسان بشه
  • محمد IR ۲۲:۲۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۷
    2 0
    لطفا اطلاع رسانی کنید پخش نبرد خلیج فارس دو از شبکه امید چهار شنبه ساعت 22:30
  • IR ۲۳:۲۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۷
    4 1
    مسولیتشو بعده میگیریم یعنی چی!؟ باید بگه مسولیت عکس العمل ما بعهده امریکاست که این ماجرا را شروع کرده بخدا اینا یه کلمه حرف درست هم بلد نیستند بزنند خصوصادر ادبیات مقاومت خدایا اینا تا کی میخواند گل بخودی بزنند؟ اصلا شاید مثل مردم عراق یا یمن یا نیجریه خواستند کاری بکنند ومسولیتشو خودشون بعهده بگیرن.
    • محسن CH ۰۱:۵۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۸
      0 0
      دوست عزیز، خودِ طریف در ادامه توضیح داده است که مقصودش از برعهده گرفتن مسئولیت این است که «زمانی که این کار را انجام دهیم، آن را اعلام می‌کنیم.» درستش هم همین است که اعلام شود، چون اگر اعلام نشود، یعنی اگر ما نپذیریم که این کار را کرده ایم، چطور می توانیم به مردم و به دنیا بگوییم که از امریکا انتقام گرفته ایم؟! البته این که ما کاری انجام دهیم و زیرش هم نرویم خودش می تواند یک تاکتیک باشد. اما به نظر نمی رسد که تاکتیک نظام برای انتقام گیری در این مرحله، مخفی کاری باشد.
  • IR ۰۰:۴۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۸
    8 0
    باید بگه مسولیتش بعهده شماست که شروع کردین وبعد درخواست پول موشکهایی که به پایگاههاشون میخوره را بره ازش بگیره خدایا بخون قاسم سلیمانی قسمت میدیم حالا دیگه مارا ازدست اینا نجات بده

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس