برجام نمایه

توقف محدودیت‌های عملیاتی ایران در برجام با واکنش گستاخانه آمریکا و اروپا مواجه شد.

به گزارش مشرق، شب دوشنبه، دولت گام پنجم و نهایی کاهش تعهدات ایران در برجام را اعلام کرد که بر اساس آن، ایران، دیگر با هیچ محدودیتی در حوزه عملیاتی (شامل ظرفیت غنی‌سازی، درصد غنی‌سازی، میزان مواد غنی شده، و تحقیق و توسعه) مواجه نیست.

بیشتر بخوانید:

فرانسه: فعال‌سازی مکانیسم ماشه را در دست بررسی داریم


در بخشی از بیانیه دولت تاکید شد: همکاری ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی کمافی‌السابق ادامه خواهد یافت. در صورت رفع تحریم‌ها و منتفع شدن ایران از منافع برجام، جمهوری اسلامی ایران آماده بازگشت به تعهدات برجامی خود می‌باشد. سازمان انرژی اتمی موظف است در این چارچوب اقدامات و تمهیدات لازم را با هماهنگی رئیس‌جمهور اتخاذ کند».


بند ۳۶ برجام


محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه در پی اعلام گام پنجم و نهایی کاهش تعهدات ایران در برجام در توئیتی نوشت:به عنوان پنجمین و آخرین گام جبرانی برطبق پاراگراف ۳۶ برجام، از این پس دیگر هیچ محدودیتی در تعداد سانتریفیوژها وجود نخواهد داشت.


ظریف، گام پنجم و نهایی را در چارچوب برجام خوانده و عنوان کرد که همه گام‌های برداشته شده در صورت اجرای موثر تعهدات متقابل قابل بازگشت است.


وی همچنین تأکید کرد که جمهوری اسلامی ایران به همکاری کامل خود با آژانس ادامه می‌دهد.


واکنش آژانس


آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت که به این نهاد اعلام شده که ایران گفته همکاری تهران با آژانس همانند قبل ادامه خواهد یافت و بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی فعالیت‌های خود را در آنجا ادامه خواهند داد.


این نهاد بین‌المللی در ادامه بیانیه خود اعلام کرد که کشورهای عضو را در زمان مقتضی در جریان هر تحولی قرار خواهد داد.


گستاخی اروپا


جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در واکنش به اقدام ایران در برداشتن پنجمین گام برای کاستن از تعهداتش ذیل برجام، در توئیتر نوشت: عمیقاً از بابت اعلانیه اخیر ایران درخصوص برجام متأسفم. مانند همیشه به راستی‌آزمایی‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پایبند خواهیم بود. اجرای کامل توافق هسته‌ای توسط همه طرف‌ها اکنون از همیشه برای ثبات منطقه و امنیت جهانی مهم‌تر است. همکاری با همه مشارکت‌کنندگان درباره مسیر پیش‌رو را ادامه خواهم داد.


به گزارش تسنیم، سران سه کشور اروپایی طرف توافق با ایران در برجام در بیانیه‌ای به گام پنجم ایران برای کاستن از تعهدات هسته‌ای واکنش نشان دادند.


آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه و بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس در این بیانیه تأکید کردند:از ایران می‌خواهیم از تمامی اقداماتی که در راستای توافق هسته‌ای نیستند عقب‌نشینی کند.


هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان در اظهارنظری جداگانه درباره اقدام ایران در کنار گذاشتن محدودیت‌ غنی‌سازی اورانیوم گفت: ایران از توافق هسته‌ای عقب‌نشینی کرد. آنچه که اعلام شده است (گام پنجم برجامی ایران) با توافق سازگار نیست. این اوضاع را بسیار دشوارتر می‌کند. ما با فرانسه و انگلیس درخصوص چگونگی واکنش به این اوضاع همکاری می‌کنیم. اقدام ایران در کنار گذاشتن محدودیت‌ غنی‌سازی اورانیوم احتمالاً‌ اولین گام به سوی پایان برجام است.


سخنگوی نخست‌وزیر انگلیس نیز در مصاحبه با خبرنگاران گفت، اعلام ایران مبنی بر اینکه محدودیت‌های غنی‌سازی اورانیوم را کنار خواهد گذاشت بسیار نگران‌کننده است و انگلیس به فوریت با طرف‌های درگیر در مورد مراحل بعدی احتمالی صحبت می‌کند.


تأسف مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و تاکید بر اجرای برجام توسط طرفین و گستاخی سران تروئیکای اروپایی در حالی است که اکنون حدود ۲۰ ماه از خروج رسمی آمریکا و همچنین خروج عملی اروپا از برجام سپری شده است. آمریکا و اروپا در پسابرجام به هیچ عنوان به تعهدات خود عمل نکردند.


واکنش ترامپ


دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا در پیامی توئیتری در واکنش به گام نهایی کاهش تعهدات هسته‌ای ایران، تلویحاً ادعای بی‌اساس مقامات آمریکایی مبنی بر تلاش ایران برای دستیابی به سلاح هسته‌ای را تکرار کرد.


گفتنی است دولت آمریکا از اولین روز اجرای توافق، تعهدات خود را به صورت فاحش نقض کرد. آمریکا همچنین در اردیبهشت ۹۷ به صورت رسمی از برجام خارج شد.


وزارت امور خارجه روسیه در واکنش به اقدام ایران در برداشتن پنجمین گام برای کاستن از تعهداتش ذیل برجام، تأکید کرد که این تصمیم ایران تهدیدی برای پیمان عدم‌اشاعه سلاح‌های هسته‌ای نیست.


وزارت امور خارجه روسیه در این بیانیه تصریح کرده است: امتناع ایران از اجرای تعهدات خود ذیل برجام و از سرگیری روند توسعه ظرفیت‌ها و توانمندی‌های خود در حوزه غنی‌سازی اورانیوم، از نقطه نظر پیمان عدم‌اشاعه سلاح‌های هسته‌ای به خودی خود تهدید محسوب نمی‌شود. ایران همه فعالیت‌های خود را با همکاری و نظارت نزدیک و دائم آژانس بین‌المللی انرژی اتمی انجام می‌دهد.

منبع: کیهان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 29
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 8
  • IR ۰۵:۴۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۷
    79 3
    دنیا بر مدار سفلگان میچرخد...
    • سروش IR ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۷
      2 40
      چطوره برای دولت امریکا هدیه بفرستیم تا ترامپ شرمنده بشه خودش خودشو تسلیم ما ایرانی ها کنه ما هم برای اینکه صلح دوستی خودمنو نشون بدیم ببخشیمش، اینجوری دولت امریکا بخاطر فشار ناشی از صلح دوستی ایران قرار دهیم هر چه ما ایرانی هارو کشتند یا منابع مارو غارت می کردند واکنش نشان ندهیم تا کشورهای غربی از عدم واکنش ایران خسته شوند این جوری کسی با ایران رو تهدید نمی کند، همه کشورهای جهان سوم با اهدا منابع و ثروت شون به کشورهای غربی باعث تنبیه و شرمندگی کشورهای غربی می شوند و این طوری صلح آرامش همه جا رو فرامی گیرد کشورهای غربی در انهدام بمب های خودشون که زودتر سلاح هاشو از بین ببره رقابت می شود به این ترتیب همه کشورها با خوبی و صلح درکنار هم زندگی می کنند
    • IR ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۷
      63 1
      این نوکر های کاروات پوش خیلی پر رو شده اند . مثل خر نوکر ارباب شون هستند برای ما پارس می کنند . یکی لفظ قلم حرف بزند که نوکر نباشد . شما بدبخت ها که اختیاری از خودتون ندارید
  • IR ۰۵:۵۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۷
    57 2
    با توجه به اینکه این مقامات متشخص! بویی از انسانیت نبردن غیر از عمله شیطان چی میتونن باشن؟
  • IR ۰۷:۳۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۷
    49 9
    انتقام نباید در چندتا موشک خلاصه بشه آمریکا جسارت بزرگی کرده .. حرمت شکسته باید حرمتش رو بشکونیم .. با شکستنش در منطقه باید هیمنه و آبروش بریزه این فقط با موشک نیست و کارهای دیگری هم لازمه..
    • IR ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۷
      34 3
      البته بایددحرمتش بشکنه تنگه هرمزرهم تینها را سخت عصبانی خواهد کرد
  • رضا IR ۰۷:۴۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۷
    23 4
    بگذارید هر چه دلشان می خواهد اظهار تاسف بکنند بی عرضه های عوضی اروپایی
  • IR ۰۷:۵۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۷
    20 4
    آغایون اروپایی دیگه حرفتون پشیزی برای ما ارزش نداره الکی هارت وپورت نکنید
  • یونس IR ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۷
    34 4
    پدرسوختگی و گستاخی توی ژن پلیدشونه!
  • ناشناس IR ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۷
    29 4
    با ترور حاج قاسم دیگر هیچ پایبندی برای ایران به اژانس باقی نمانده ترامپ عوضی همه اصول را زیر پا گذاشت .ایران به تعهدات خود عمل کرد اما با بی اعتنایی اروپایی ها مواجه گردید.
  • IR ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۷
    10 4
    اظهارات آنها پشیزی ارزش ندارد. قوی نباشیم. یعنی ضعیف هستیم. نیاز به توضیح هم ندارد.
  • ناشناس IR ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۷
    27 2
    حجت الاسلام قاسمیان:«اگر برای خون شهید سلیمانی و همرزمانش انتقام سخت نگیریم، آمریکایی‌ها گستاخ تر می شوند و سایه جنگ بالای سر کشور می‌آید. »
  • US ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۷
    9 2
    اوایل از اینکه جنگ بشه میترسیدم و میگفتم ای کاش تصمیمی گرفته نشه که منجر به جنگ بشه ولی حالا مطمئن هستم که مرگ با عزت را به این رفاه نسبی ترجیح میدم. هر تصمیمی رهبری بگیره سمعا و طاعتا. اگه همه دشمنان با هم جمع بشوند، از آمریکا و اروپا گرفته تا کشورهای کفتار صفت منطقه،‌ حتی اگه بدونم در ظاهر چیزی جز شکست و نابودی ما نیست، باز هم اگه نظر رهبر جنگ باشه حرفی ندارم،‌ که پیروزی حقیقی و نهایی از پیروزی ظاهری و دنیوی بهتره. که در این قتال که بکشیم و چه کشته بشیم پیروزیم،‌ در این چند ساله اخیر چه کسی را پیروزتر از قاسم سلیمانی سراغ داریم
  • حامد اژدر IR ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۷
    17 1
    بفرض که پیشنهاد بدهند به برجام برگردید و ما تمام تحریمها رو برمیداریم این معنی را میدهد : یعنی سردارتان را ترور کردیم و منافع مالی بهتون میدیم پس حالا مردم رهبرتان را هم ترور کنید تا منافع مالی رو بیشتر کنیم . ولی شیاطین بدانند دیگر معامله ای در کار نخواهد بود فقط انتقام سخت یعنی بیرون راندن شیطان بزرگ آمریکا از منطقه و آغاز مقدمات ظهور ان شاالله.
    • IR ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۷
      15 1
      دادا این حرفا چیه . اینا تحریم بردارند ؟؟ فقط باید تنگه رو ببندی تا نفت با سه برابر قیمت بخرن
  • IR ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۷
    8 1
    گسترش برنامه‌های موشکی و دفاعی و هسته ای بهترین پاسخ به دولت تروریستی آمریکاست.
  • فرامرز IR ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۷
    8 1
    این حرامزاده های اروپایی از آمریکایی ها خبیث تر و نامردتر وپست فطرت تر هستن
    • FR ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۷
      3 1
      دو تاشون یکین آمریکایی ها هم از اروپا رفتن زمینای دیگرانو تو آمریکا گرفتن
  • IR ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۷
    4 1
    لطفا از فرانسه هم انتقام بگیرین
  • IR ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۷
    3 1
    اکنون باید حسرت بخوریم که چرا باید عضو آن پی تی باشیم، و چرا نباید بمب و کلاهک هسته‌ای و موشک قاره پیما داشته باشیم، اگر داشتیم کی آمریکای جنایتکار خوک صفت جرأت میکرد فرمانده و سردار ارشد کشورمان را ترور کند؟ کره شمالی راه درست را رفته و ما نیز در دنیایی که قانونش قانون جنگل است و قوانین سازمان مللش برای کشورهای ضعیف بایستی همان راه کره شمالی را بصورت بمراتب قویتر برویم.
  • IR ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۷
    2 1
    اصلا مگر الحاق ایران به ان پی تی در زمان شاه انجام نشد. چطوریه همه قانون ها و تعهدات تصویب شده در زمان شاه (مثل کاپیتولاسیون، قرارداد کنسرسیوم، ورود مستشاران آمریکا به ارتش و ....) بد بود و لغو شد فقط به این یکی که از همه بدتره و جلوی حق بازدارندگی اتمی ایران در مقابل دشمنانی اینچنین وقیح و خطرناک رو می گیره، چسبیدین. حتما باید ایران را با خاک یکسان کنه تا از ان پی تی خارج بشوید.
  • IR ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۷
    1 0
    اصلا مگر الحاق ایران به ان پی تی در زمان شاه انجام نشد. چطوریه همه قانون ها و تعهدات تصویب شده در زمان شاه (مثل کاپیتولاسیون، قرارداد کنسرسیوم، ورود مستشاران آمریکا به ارتش و ....) بد بود و لغو شد فقط به این یکی که از همه بدتره و جلوی حق بازدارندگی اتمی ایران در مقابل دشمنانی اینچنین وقیح و خطرناک رو می گیره، چسبیدین. حتما باید ایران را با خاک یکسان کنه تا از ان پی تی خارج بشوید.
  • IR ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۷
    1 0
    اصلا مگر الحاق ایران به ان پی تی در زمان شاه انجام نشد. چطوریه همه قانون ها و تعهدات تصویب شده در زمان شاه (مثل کاپیتولاسیون، قرارداد کنسرسیوم، ورود مستشاران آمریکا به ارتش و ....) بد بود و لغو شد فقط به این یکی که از همه بدتره و جلوی حق بازدارندگی اتمی ایران در مقابل دشمنانی اینچنین وقیح و خطرناک رو می گیره، چسبیدین. حتما باید ایران را با خاک یکسان کنه تا از ان پی تی خارج بشوید.
  • صادق IR ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۷
    3 0
    یک کلام ختم کلام قوی نباشی خوردی
  • IR ۱۳:۳۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۷
    1 1
    ببینید این آمریکا، حرفش حرف قلدری و قدرته... زبانش فقط همینه... حالا اون اروپا هم اون زیرمیرا یه زری میزنه... این ایران عزیز بایستی ضربه شصتش رو نشون بده تا بفهمند قدرت ایمان رو...
  • IR ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۷
    1 1
    بنظر می رسد که باید با صلابت تمام و با استفاده از حداکثر امکانات در صورت مجوز وفتوی رهبر معظم بمب اتم بسازیم
  • IR ۱۶:۰۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۷
    1 0
    بر وطن فروش های غربی لعنت
  • قاصدک IR ۱۶:۵۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۷
    1 0
    بوریس جانسون ، آنگلا مرکل ، امانوئل مکرون ( سه بی خاصیت + 1 ) شماها فکر کردید دارید با یه آدم کور شیر یا خط بازی میکنید ، اونجاها که اربابتون مرتکب خطا و اشتباه میشه خفه میشد و حرفی به زبون نمیارین اما جواب ، های و که میخواهیم با هوی بدیم زبونتون باز میشه .
  • IR ۲۰:۲۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۷
    0 0
    عراقچی:برداشتن گام پنجم به معنای خروج از برجام نیست!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس