اتحادیه اروپا

وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا روز جمعه در یک نشست اضطراری درباره ایران شرکت خواهند کرد.

به گزارش مشرق به نقل از شبکه خبری الجزیره، وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا روز جمعه در بروکسل گرد هم خواهند آمد تا در یک نشست اضطراری به بحث و بررسی درباره تحولات اخیر مرتبط با ایران بپردازند.

بیشتر بخوانید:

واکنش اتحادیه اروپا به پنجمین گام برجامی ایران

آلمان خواستار نشست اضطراری اتحادیه اروپا

بیانیه سه کشور اروپایی درباره تصمیم جدید اتمی

جمهوری اسلامی ایران شامگاه یکشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که در گام پنجم کاهش تعهدات خود، آخرین مورد کلیدی از محدودیت های عملیاتی خود در برجام، یعنی «محدودیت در تعداد سانتریفیوژها» را کنار می گذارد. بدین ترتیب برنامه هسته ای جمهوری اسلامی ایران دیگر با هیچ محدودیتی در حوزه عملیاتی (شامل ظرفیت غنی سازی، درصد غنی سازی، میزان مواد غنی شده، و تحقیق و توسعه) مواجه نیست و منبعد برنامه هسته ای ایران صرفا بر اساس نیازهای فنی خود پیش خواهد رفت.

در این بیانیه تأکید شده است که همکاری ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی کمافی السابق ادامه خواهد یافت. در صورت رفع تحریم ها و منتفع شدن ایران از منافع برجام، جمهوری اسلامی ایران آماده بازگشت به تعهدات برجامی خود می باشد. سازمان انرژی اتمی موظف است در این چارچوب اقدامات و تمهیدات لازم را با هماهنگی رئیس جمهور اتخاذ کند.

از طرفی ترور سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی توسط نیروهای آمریکایی در بامداد جمعه سیزدهم دی‌ماه و اظهارات قاطعانه مقامات جمهوری اسلامی ایران مبنی بر گرفتن انتقام سخت از آمریکا، نگرانی مقامات اروپایی از احتمال بروز درگیری در منطقه را تشدید کرده است.

عصر امروز دوشنبه هایکو ماس و دومینیک راب وزرای امور خارجه آلمان و انگلستان در تماس‌های تلفنی جداگانه با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در خصوص آخرین تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی و برجام گفتگو و تبادل نظر کردند. در این تماس ها آنها بر ضرورت جلوگیری از افزایش تنش در منطقه تاکید کردند.

وزیر امور خارجه کشورمان هم در این گفتگوها ضمن اعلام مراتب ناخرسندی ایران از موضع اخیر آنها، درک نکردن واقعیات منطقه را اشتباه راهبردی اروپا خواند و با انتقاد شدید از آمریکا، دولت آن کشور را مسئول هرگونه تنش و ناامنی در منطقه بویژه پس از ترور سردار حاج قاسم سلیمانی خواند.

ظریف با انتقاد از بی عملی اروپایی‌ها در انجام تعهدات خود در برجام گام‌های جبرانی ایران را حق ایران در چارچوب برجام دانست و تنها راه توقف این وضعیت را انجام تعهدات توسط اروپایی برشمرد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۲۱:۳۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۶
    1 0
    الله الله اکبر آمریکا شیطان اکبر-- همینطور حملات باید کوچک اما مستمر باشد روی اعصاب آمریکایی ها باشد نه بکشد و نه بگذارد زنده بمانند همیشه منتظر برای مرگ بمانند انتظار بسیار کشنده تر از هرچیزی است باید همه روزه انتظار مرگ را بکشند
  • IR ۲۱:۵۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۶
    1 0
    خروج امریکایی ها که انتقام نمی شود باید هر شب چند سرباز امریکایی را باید به درک فرستاد
  • IR ۲۲:۰۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۶
    1 0
    آمریکا در عراق پایان یافته باید همه شب مورد حمله قرار بگیرد کوچک مستمر با تللفات کم اما سروصدای بسیار زیاد
  • IR ۲۲:۳۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۶
    0 0
    برای عدم تکرار این ماجرا باید ایران موشکهای شهاب 5 و 6 خود را باید شلیک کند که قاره پیما هستند نه شهاب های 2000 کیلومتری را
  • علی خدایی IR ۲۳:۲۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۶
    0 0
    این اروپایی ها غلط میکنند دیگر صبرمان تمام شده ما دیگر برجام مرجام نمیشناسیم هر کار لازمه را انجام خواهیم داد برای سرعت بخشیدن به برنامه هسته ای مان اون بازرسسان آزانس های هم که هستند اونها را هم باید از کشورمان اخراج شان کنیم مطمعن باشید که اونها جاسوسان غربی عبری هستند چند ماهی پیش یک خانم در کیف آرایشش وسایل آورده بود واون را باید اعدامش میکردیم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس