به گزارش مشرق، الیاس نادران در گفتگو با مهر با اشاره به اینکه ابزارهای نظارتی نمایندگان منحصر در استیضاح نیست گفت: تذکر شفاهی وکتبی سوال وکارشناسی در کمیسیون وبررسی سایر در جلسات علنی وغیرعلنی مجلس و حل وفصل مسایل از طریق جلسات روسای قوای سه گانه از ابزارهای مقدماتی ومرجع مقابله با بی قانونی های مقامات اجرایی است.
وی در ادامه افزود: استیضاح رییس جمهور بر خلاف استیضاح یک وزیر یا حتی کل هیئت ورزیران که باده امضائ نمایندگان ممکن می شود نیاز به حداقل یک سوم کل نمایندگان مجلس یعنی بیش از ۷۰ نفردارد و عدم کفایت نیز باید به تایید دوسوم کل نمایندگان یعنی حداقل ۱۹۴ نماینده برسد. واین در شرایطی ممکن خواهد بود که اجماع کلی در عدم کفایت وجود داشته باشد در مجلس هشتم حصول چنین رقمهایی برای استیضاح و عدم کفایت وقدور نبود.
عدم استیضاح وزیراقتصاد در پرونده فساد بانکی باعث ایجاد یاس در محافل مردمی شد
نادران خاطر نشان کرد: ضمن اینکه ملاحظات داخلی وملی منطقه ای وبین المللی بعضا نمایندگان را به دادن رای به عدم کفایت دچار تردید می کند. این را هم بیاد داشته باشید که طرح عدم کفایت بدون حصول نتیجه قطعی ضربه بزرگی جایگاه مجلس می زند. به عنوان مثال چندماه پیش در ماجرای استیضاح وزیر اقتصاد پس از اینکه نمایندگان به برکناری ایشان رای ندادند، رسانه ها و محافل مردمی از پیگیری مساله فسادمالی بزرگ در دچار یاس شدند و مساله لوث شد.
وی گفت: درصورتی که مجلس در مورد رئیسجمهور یا هریک از وزیران سه نوبت رأی به وارد بودن گزارش بدهد طرح استیضاح درصورت رعایت مفاد اصل هشتاد و نهم قانون اساسی در دستورکار مجلس قرار خواهد گرفت.