حاج قاسم نمایه

یک تحلیلگر شورای روابط خارجی آمریکا گفت ایران حتماً انتقام ژنرال سلیمانی را از آمریکا می‌گیرد و احتمالاً هیچ‌کس نمی‌تواند سران ایران را به خویشتنداری ترغیب کند.

به گزارش مشرق، روزنامه «کیهان» در ویژه‌های خود نوشت:

استیون ای‌کوک در گفت‌وگو با سایت شورای روابط خارجی آمریکا تصریح کرد: احتمالاً اینکه ایرانی‌ها به این حمله واکنش نشان دهند، خیلی زیاد است. به ویژه اینکه از طیف وسیعی از گزینه‌های نامتقارن برخوردارند و می‌توانند آنها را به کار گیرند. ایران می‌تواند  برنامه هسته‌ای خود را تقویت کرده و منافع ایالات متحده را در عراق هدف بگیرد. ایران همچنین می‌تواند به افزایش خشونت علیه هزاران نفر از نیروهای آمریکایی در افغانستان تحریک کند و آمریکایی‌ها را در خارج از کشورشان هدف بگیرد. ایران در دنیای سایبر نیز فعال است. جدای از اینها، احتمال خشونت نیروهای حزب‌الله که متحد ایران به شمار می‌روند، در امتداد مرز اسرائیل و لبنان وجود دارد. چنین واکنش‌هایی احتمالاً در بازه‌های زمانی متفاوت و به گونه‌ای رخ خواهند داد که این نکته را یادآور شوند که ایران حتی در نبود سلیمانی، توانایی وارد آوردن ضرر و زیان گسترده را دارد.

بیشتر بخوانید:

قمار ترامپ با جان بی‌ارزشش/ شهادت سردار سلیمانی مایه خیر دوستان و نابودی دشمنان خواهد شد +عکس


وی با بیان اینکه از نگاه کشورهای منطقه، آمریکا دیگر یک نیروی ثبات در منطقه نیست، گفت: تصور این که یک طرف ثالث، ارتباط و تأثیرگذاری کافی برای میانجی‌گری را با هر دوی ایالات متحده و ایران داشته باشد و بتواند به کاهش تنش‌ها کمک کند، دشوار است. احتمال اینکه کسی بتواند سران ایران را به خودداری از واکنش متقابل ترغیب کند هم بسیار اندک است. درک اینکه چرا آمریکا باید خود را برای و اکنش ایران آماده کند، دشوار نیست: ترور سردار سلیمانی با کشته شدن یک فرمانده ارتش ایالات متحده یا یک مقام رده‌بالای اطلاعاتی قابل قیاس است.


در همین حال رابرت «دیوید استیل» جاسوس سابق سیاه و پایه‌گذار واحد «Marine corps intelligence Activity» در بخش ضداطلاعات نیروی تفنگداران آمریکایی تصریح کرد: اگر ایران بخواهد واکنشی به این حمله تروریستی نشان دهد، پاسخ عادلانه‌اش به ترور سرلشکر سلیمانی، حمله به نیروهای آمریکایی در منطقه نخواهد بود، بلکه ترور «مارک اسپر» در داخل خاک آمریکا خواهد بود. البته منظورم این نیست که ایران را تشویق به این کار کنم اما برای خوانندگان این نوشتار می‌گویم کسی که توسط آمریکا ترور شد، هم وزن کسی چون «مایک اسپر» بود، با این تفاوت که آمریکا با این اقدامش، استقلال عراق را نقض کرد به گونه‌ای که مستحق محاکمه شدن در دادگاه بین‌المللی جنایی است.


دیوید استیل در وبسایت «وترنز تودی» می‌نویسد: در این مقطع خطیر از تاریخ خاورمیانه چاره‌ای جز بازگرداندن فلسطین به فلسطینی‌ها نیست. خروج نیروهای آمریکایی از خاورمیانه و تعطیلی پایگاه‌های آمریکا در منطقه، نیز امری گریزناپذیر است. مقامات ایران، عراق، روسیه و چین باید در نظر داشته باشند که رئیس جمهور ما در کاخ سفید زندانی شده و چهار شبکه که به شکل بیمارگونه‌ای دروغگو هستند، به او دروغ می‌گویند.


به عقیده من، در حال حاضر، بهترین و مقتضی‌ترین واکنش به ترور سردار سلیمانی این است که عراق از نیروهای آمریکایی از جمله دیپلمات‌ها و پیمانکاران آمریکایی (به خصوص کارمندان شرکت اکسون) به جد بخواهد که عراق را ترک کنند. به علاوه، عراق باید با همکاری ایران و روسیه، نیروهای اسرائیلی از کردستان عراق را اخراج کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • رضا IR ۰۶:۲۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۶
    28 3
    نيروهاى اسرائيلى در كردستان عراق ؟! اى واى من ! كردها كه ژنتيكى خائن نبودند ؟! دچار كدام بلا يا نكبتى شده اند كه به صهيونيست ها كولى ميدن ؟!
    • سیروان مهابادی IR ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۶
      2 2
      متاسفانه کردهای عراقی بعلت اینکه بسیار از دین فاصله گرفته اند و رهبران جدایی طلبشان فقط تشکیل کشور جعلی کردستان را در سر می پرورانند برایشان اهمیتی ندارد جایی که بر آن تکیه می کنند صهیونیست باشد یا امریکا یا کشورهای حلیه گری مانند انگلیس . هر چند بارها از سوی همین کشورها نارو خورده اند . کردهای عراقی بهترین دست پرورده های امریکا و اسرائیل در منطقه هستند برای ایجاد ناامنی مزمن در منطقه و انجام ترور بر علیه کشورهای خاورمیانه
  • شورگشتی IR ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۶
    1 1
    به نظر من 1-خروج نظامیان آمریکا از خاورمیانه 2-تحویل کلیه کسانی که در شهادت سردار دخالت داشته اند 2-1 تحویل ترامپ قمارباز 2-2 وزیر دفاع آمریکا بی شعور آمریکا 2-3 فرمانده عملیات میدانی و منطقه ای 2-4کلیه اپراتورهای هدایت پهباد آمریکایی 2-5ملیه عوامل که حرکت سردار رو لو داده اند
  • CH ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۶
    2 1
    بیشتر باید امریکارو نابود کرد
  • IR ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۶
    0 1
    خیر داداش خود ترامپ باید کشته بشه
    • یه ایرانی IR ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۷
      0 1
      وسیع تر فکر کنید.ترامپ خر کیه که کشتنش به معنی انتقام باشه.اصلا این ادم ارزش فکر کردن و توجه کردن نداره.بنظرم رهبر بهتر از همه می دونه چطور انتقام بگیره
  • IR ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۶
    2 1
    وَ اَعِدّوا لَهُم مَا استَطَعتُم مِن قُوَّةٍ وَ مِن رِباطِ الخَیلِ تُرهِبونَ بِه عَدُوَّ اللهِ وَ عَدُوَّکُم‌. با پایان مراسم تدفین حاج قاسم در کرمان شاهد اولین پاسخ سخت ایران خواهید بود.زمان موعود نزدیک است.
  • IR ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۶
    1 1
    سَأَلَ سَائِلٌ بِعَذَابٍ وَاقِعٍ لِّلْكَافِرِ‌ينَ لَيْسَ لَهُ دَافِعٌ." سوره معارج " پرسنده‌اى از عذاب واقع‌شونده‌اى پرسید كه اختصاص به كافران دارد [و] آن را بازدارنده‌‏اى نيست.
  • IR ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۷
    1 1
    سلام من یک دامدارم سگی دارم که اسمش راگذاشتم مسترترامپ ازموقعی که براسرترامپ جایزه گذاشتن بیچاره سگ ترس برداشته دیگه هرچی صداش میکنم عکس العملی نشون نمیده اگرکسی شمار ترامپ روداره بده باش تماس بگیرم بیچاره حیوون رادلداری بده چون زبون همدیگه رابهترمیهفمن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس